ראש הממשלה בנימין נתניהו והיזם אילון מאסק במשרדי טסלה בפרימונט שבקליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
אבי אוחיון / לע"מ

נתניהו רצה שמאסק ישקיע, מאסק העדיף להתפייט על מכתב שקיבל מאיראן

על הבמה במפעלי טסלה, כשלצידו האיש העשיר בעולם וכמה מהמוחות המבריקים בתחום הבינה המלאכותית, נתניהו זרח ● לשאר האנושות, נתניהו כנראה לא מייחס יכולת מחשבה והבנה ● המפגינים שליוו אותו בכל מקום הוציאו אותו מדעתו, והשיח עם מאסק היה מבולבל ולא באמת הוביל לשום מקום ● טל שניידר מדווחת מפמליית ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בפגישה עם מיליארדר אילון מאסק כי ההצעה הראשונה שהניח שר המשפטים יריב לוין לשינוי במערכת המשפט לא הייתה ראויה. "זו הייתה הצעה רעה, אני מנעתי אותה", אמר נתניהו, במפגש שהועבר בשידור חי בעמוד הטוויטר הרשמי של ראש הממשלה.

נתניהו הודה בשיחה כי "לאפשר לכנסת להפוך כל החלטה של בית המשפט, זו טעות", כשהו מכוון את דבריו לפסקת ההתגברות, חקיקה שהוא כבר הבהיר בעבר – בראיונות בשפה האנגלית – שאין לו כוונה להעביר.

תזכורת: התוכנית הראשונה של לוין התמקדה בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ולמרות שהייתה "רעה", כפי שנתניהו אמר באנגלית, ראש הממשלה הצביע פעמיים עבורה, בעברית, במליאת הכנסת. פעם אחת בקריאה הטרומית ופעם שניה בקריאה הראשונה.

תזכורת: התוכנית הראשונה של לוין התמקדה בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ולמרות שהייתה "רעה", כפי שנתניהו אמר באנגלית, ראש הממשלה הצביע פעמיים עבורה, בעברית, במליאת הכנסת

למעשה, נתניהו הביא את החקיקה זו כמעט לידי השלמה, וגם כיום הצעת החוק לשינוי הועדה לבחירת שופטים מונחת על שולחן הכנסת, במרחק של 24 שעות מכניסה לספר החוקים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבק את שר המשפטים יריב לוין אחרי שהשלב הראשון במהפכה המשפטית עבר בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבק את שר המשפטים יריב לוין אחרי שהשלב הראשון במהפכה המשפטית עבר בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ההצעה המקורית לא תתמסמס מאליה, כפי שאמר אתמול לזמן ישראל אחד מבכירי לשכת נתניהו במהלך השהייה בסן חוזה, קליפורניה. היא תובא לקבורה רק עם פיזור הכנסת ה-25 ובמובן הזה היא ממשיכה לאיים על החברה הישראלית.

הפגנות בכל מקום

המפגש עם מאסק התקיים במשרדי חברת "טסלה", ולדיון המשודר הצטרפו פרופ' מקס טגמארק מאוניברסיטת MIT, מומחה בתחום הבינה המלאכותית; וגרג ברוקמן, ממייסדי OpenAI. נתניהו הפליג במחמאות לצעירים הללו, שישבו לצדו בפאנל, וניכר היה בו כי הם היחידים שנתניהו מייחס להם אינטליגנציה.

לשאר האנושות, נתניהו כנראה לא מייחס יכולת מחשבה והבנה. למשל, המפגינים הישראלים בעיניו (אלה שגרים בסן פרנסיסקו, ניו יורק או ישראל) כולם "לא מבינים על מה הם מפגינים".

ההפגנות ליוו את נתניהו בכל אשר הלך אתמול. עם הגעתו לסן פרנסיסקו, שיירת הרכבים חלפה בצומת מרכזית על פני כ-300 איש שהגיעו בשעה חמש לפנות בוקר אל מחוץ לשדה התעופה. נתניהו לא היה יכול לפספס זאת.

ההפגנות ליוו את נתניהו בכל אשר הלך. עם הגעתו לסן פרנסיסקו, שיירת הרכבים חלפה על פני כ-300 איש שהגיעו בשעה חמש לפנות בוקר אל מחוץ לשדה התעופה. נתניהו לא היה יכול לפספס זאת

גם מול מלון סיגניה-הילטון התקבצו כ-50 מפגינים מרחבי האזור. קבוצה שלישית חיכתה מחוץ למפעלי טסלה בעיר פרמונט, ודווקא שם הצליחה השיירה של נתניהו להיכנס למפעל משער שלא חלף על פני המפגינים.

בניגוד למה שנתניהו חושב עליהם, המפגינים של סן פרנסיסקו – כ-80% מהם אנשי הייטק, התעשייה שנתניהו כה מהלל – הוכיחו תחכום. בשעת הלילה – כשנתניה עוד היה על המטוס – הם שכרו סירה קטנה מהמרינה של העיר היפיפייה סולסליטו.

כחמישה פעילי הארגון החדש (יחסית) UnXeptable, הפליגו לכיוון אי בית הסוהר המפורסם אלקטרז, ובאמצעות מקרן שידרו על גבי קיר הכלא תמונה של נתניהו במדי אסיר.

אגב, הסירה הספציפית שהם שכרו, עוסקת בפעילות חריגה ביום-יום: היא משמשת לפיזור אפר המת על ידי בני משפחה, אחרי טקס שריפת הגופה. ללא ספק, אלקטרז תמיד היה מקום מצמרר.

אגב, הסירה הספציפית שהם שכרו, עוסקת בפעילות חריגה ביום-יום: היא משמשת לפיזור אפר המת על ידי בני משפחה, אחרי טקס שריפת הגופה. ללא ספק, אלקטרז תמיד היה מקום מצמרר

מתנגד לכל "אנטי"

בחזרה לפאנל והביקור במפעל טסלה. לכאורה, נתניהו עושה מאמצים גדולים (כולל  טיסה ממושכת של 14 שעות לקצה העולם) לשנות את מסלול החדשות בישראל: כמה שפחות דיבורים על רפורמה וכמה שיותר כיוונים כלכליים.

כפי שחזו אנשי נתניהו עוד לפני הסיור עם מאסק, המיליארדר לא נמנע מלהעלות את ההפיכה המשטרית – ונתניהו לא התעלם מהשטף האנטישמי בטוויטר. התוצאה הייתה שיח מבולבל לעיתים ופרוס על מגוון נושאים. לפרקים היה קשה לעקוב אחר השיח בין השניים.

מאסק לא נמנע מלהעלות את ההפיכה המשטרית – ונתניהו לא התעלם מהשטף האנטישמי בטוויטר. התוצאה הייתה שיח מבולבל לעיתים ופרוס על מגוון נושאים

נתניהו ביקש ממאסק שיעשה מאמץ לעצור הפצת המסרים האנטישמיים ברשת החברתית שלו. מאסק השיב שהוא מתנגד לכל "אנטי" מכל מסוג שהוא. הוא נגד שנאה מכל סוג, אמר.

אף אחד מהם לא דיבר על קמפיין הציוצים של טראמפ נגד הליגה נגד השמצה והאשמתם על ידי מאסק, כי הם אחראים לזרם ההכנסות הנמוך ממודעות פרסומת, כפי שמאסק כתב לפני מספר ימים.

מאסק הזכיר את הדילמות של החברה שלו בעבודה עם סין ונתניהו משך לדיבורים על איראן, כשהוא משווה בין הצורך של מדינות העולם להפגין הרתעה ברורה כלפי איראן לנחיצות של רגולציה רב-מדינתית בתחום הבינה המלאכותית.

ברגע מסוים, של התפרסות אינסופית לכיוונם של נושאים מגוונים, מאסק סיפר על התכתבות שהייתה לו עם הממשל האיראני בנוגע לשימוש בלוויינים במרחב האווירי וכיצד גורמים מטעם הממשל האיראני ניסחו לו בחזרה מכתב תשובה יפהפה.

"זה מנוסח בטקסטים כה יפים, ברמת הכתיבה של דיקנס… כמעט חיכיתי לסוף המכתב שלהם, שהיה מנוסח כל כך יפה ורציתי לראות אם הם יחתמו ב'נ.ב. מוות לאמריקה, מוות לישראל', אבל לא, הם כתבו את המכתב באופן כה מנומס", מאסק התרפק והתפייט.

נתניהו החל לגלות סימנים של עצבנות. רק זה מה שחסר לו, שהשיחה הזו תלך לכיוונים של מחמאות לאינטלקטואליות הפרסית. אל תיתן להם להטעות אותך, הוא אמר למאסק.

נתניהו החל לגלות סימנים של עצבנות. רק זה מה שחסר לו, שהשיחה הזו תלך לכיוונים של מחמאות לאינטלקטואליות הפרסית. אל תיתן להם להטעות אותך, הוא אמר למאסק

בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם אילון מאסק בעת ביקור במפעל טסלה בסן חוזה, קליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע
בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם אילון מאסק בעת ביקור במפעל טסלה בסן חוזה, קליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

ומה הקשר של איראן לבינה מלאכותית? הקשר נוצר, כך נתניהו, מכך שגם בתחום של בינה מלאכותית קיימות סכנות וגם בענף הזה מתעורר צורך בהסדרים רב-לאומיים, במיוחד מצידן של כל המדינות שהן like minded, כלומר כל אותן המדינות בעלות אוריינטציה דמוקרטית אזרחית דומה.

האם ישראל מועמדת להיות חלק מאותה קבוצה של like minded states? זו השאלה שמנקרת בראשם של אנשים שמאזינים לנתניהו מהצד. האם הוא לא מודע לכך שהוא מושך את המדינה לכיוון תיאוקרטיה דתית ומעודד אי-השכלה בקרב צעירים חרדים?

אם נתניהו ימשיך בתיקונים הקטנים שלו (כלשונו) לשיטת המשטר של ישראל, ספק אם בעולם המערבי יראו בישראל מדינה שהיא like minded.

עוד 886 מילים
סגירה