ירדן חוששת מההסכם בין סעודיה לישראל

מימין: שגריר סעודיה בירדן נאיף אל סדירי, יועצו של אבו מאזן מג'די ח'אלדי, והשגריר הפלסטיני בירדן אטאללה קאירי. 12 באוגוסט 2023 (צילום: מתוך הטוויטר של שגרירות סעודיה בירדן)
מתוך הטוויטר של שגרירות סעודיה בירדן
מימין: שגריר סעודיה בירדן נאיף אל סדירי, יועצו של אבו מאזן מג׳די ח׳אלדי, והשגריר הפלסטיני בירדן אטאללה קאירי. 12 באוגוסט 2023

בית המלוכה ההאשמי עוקב בדאגה רבה אחרי המגעים להשגת הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל. ירדן חוששת שהסכם כזה יפגע קשות באינטרסים החיוניים שלה ויביא להחייאת הרעיון כי "ירדן היא פלסטין".

ירדן עוקבת בדאגה רבה אחרי המגעים בין ממשל ביידן לבין סעודיה בדבר עסקה משולשת, שבמסגרתה יושג גם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל בתוך 6 חודשים.

גורמים בכירים בירדן  מעריכים כי להסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל יש השלכות מסוכנות מאוד על ירדן וכי הוא יחליש את מעמדה האזורי והבינלאומי.

ירדן עוקבת בדאגה רבה אחרי המגעים בין ממשל ביידן לבין סעודיה בדבר עסקה משולשת. בכירים בירדן  מעריכים כי להסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל יש השלכות מסוכנות על ירדן, שיחלישו את מעמדה

לכן, ירדן קיבלה החלטה אסטרטגית להדק את הקשרים שלה עם הרשות הפלסטינית ולהתקרב אליה.

האינטרס הירדני-פלסטיני הוא משותף, לדחוף במהירות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה. הירדנים רוצים להסיר מסדר היום כל  דיבור על כך ש"ירדן היא פלסטין" וכי פתרון הבעיה הפלסטינית חייב להיעשות באמצעות קשר בין הפלסטינים ביהודה ושומרון לבין ירדן.

היחסים בין ירדן לבין ממשלת הימין בישראל הם גרועים. הירדנים חוששים כי ממשלת הימין זוממת להחיות מחדש את הרעיון ש"ירדן היא פלסטין" וכי לכן הממשלה הזו מתנגדת בתוקף להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

חיסול פתרון שתי המדינות מותיר על הפרק רק את האופציה לפתור את הבעיה הפלסטינית על חשבונה של ירדן, וזהו הסיוט של בית המלוכה ההאשמי.

הירדנים חוששים שסעודיה נוקטת בצעדים קוסמטיים בלבד כדי להראות לפלסטינים ולמדינות העולם כי היא מובילה כביכול את המאבק המדיני למען הקמת מדינה פלסטינית. הם אינם מתייחסים ברצינות לעובדה כי סעודיה מינתה באחרונה שגריר לרשות שהינו גם קונסול כללי לירושלים, ומההצהרה של שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן כי פתרון הסכסוך הפלסטיני איננו יכול להתקיים ללא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

להערכת גורמים בבית המלוכה הירדני מדובר בתהליך של "מס שפתיים", שבסופו יאמרו הסעודים לפלסטינים כי הם ניסו את כל הדרכים האפשריות, אך בגלל ההתנגדות העזה של ישראל להקמת מדינה פלסטינית והחשש של סעודיה מאיראן – היא חייבת לדאוג לאינטרסים שלה ולחתום על הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

להערכת גורמים בבית המלוכה הירדני מדובר ב"מס שפתיים", שבסופו יאמרו הסעודים לפלסטינים כי ניסו הכל, אך בגלל התנגדות ישראל למדינה פלסטינית והחשש הסעודי מאיראן – היא חייבת את הסכם הנורמליזציה

הירדנים גם חוששים כי אם יושג הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל הוא יביא במשך הזמן להגברת הדרישה הסעודית מישראל לאפשר לה "דריסת רגל" במסגד אל-אקצא. על פי הסכם השלום בין ירדן לישראל משנת 1994, לירדן יש מעמד מיוחד בהר הבית ובירושלים והיא מוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים.

בשורה התחתונה ירדן חוששת שהסכם הנורמליזציה בין סעודיה לישראל יפחית באופן ניכר את יכולת ההשפעה של ירדן על הדרכים לפתור את הבעיה הפלסטינית, ואף עלול להביא לקריסתה של הרשות הפלסטינית.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אם ליהודים יהיה שכל , הם יתלכדו :ששתי מדינות זה ירדן וישראל ! הגיע הזמן שהמוסלמים / מדינות ערב , יכפרו על מעשיהם ! וישקיעו בתושבי הרצועה שיעברו לירדן ולכל מדינה . ... המשך קריאה

אם ליהודים יהיה שכל , הם יתלכדו :ששתי מדינות זה ירדן וישראל ! הגיע הזמן שהמוסלמים / מדינות ערב , יכפרו על מעשיהם ! וישקיעו בתושבי הרצועה שיעברו לירדן ולכל מדינה .

עוד 420 מילים ו-1 תגובות
סגירה