ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
אבי אוחיון / לע"מ

נתניהו קיבל מביידן את כל מה שייחל לו, עם בונוס מבן סלמאן

יומו השני של נתניהו בניו יורק היה מוצלח למדי: הפגישה המיוחלת עם ביידן הניבה כותרות משמעותיות בזירה הסעודית, וניכר כי הנשיא מאבד עניין במהפכה המשפטית ● בערב הופיע יורש העצר בריאיון חסר תקדים ודחף את התהליך קדימה ● אלא שבאותו זמן, הקיצונים בממשלת נתניהו הוכיחו שהם עשויים להיות המכשול הגדול ביותר בדרך לשלום המיוחל עם ריאד ● טל שניידר מדווחת מפמליית רה"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים אתמול יום פגישות מוצלח באו"ם. הפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן השיגה עבורו את המצופה: ערב הסעודית הונחה על השולחן, ובגדול.

גם ביידן וגם נתניהו כבר לא השתמשו אתמול במינוח "אינטגרציה אזורית" ותחת זאת קראו לילד בשמו: הסכם אזורי בין ארה"ב לערב הסעודית, אשר ישלב את ישראל ואת הרשות הפלסטינית ויהווה פריצת דרך עצומה לכל הצדדים המעורבים.

ואם המפגש הפומבי בין השניים לא הספיק, הגיע אתמול בערב יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ובראיון חסר תקדים לרשת "פוקס ניוז" האמריקאית אמר את הדברים בצורה הכי ברורה וישירה: "כל יום שעובר אנחנו מתקרבים יותר לישראל. זו פעם ראשונה שהדברים נראים רציניים".

בן סלמאן אמר בריאיון שהנושא הפלסטיני חשוב לסעודים, אך לא פירט את הדרישות. בנוסף הסביר שאין לו בעיה להגיע להסכמות עם נתניהו. "איננו מתערבים בשאלה מי עומד בראש כל מדינה, אנו עובדים עם מי שיש", אמר.

בן סלמאן אמר בריאיון שהנושא הפלסטיני חשוב לסעודים, אך לא פירט את הדרישות. בנוסף הסביר שאין לו בעיה להגיע להסכמות עם נתניהו. "איננו מתערבים בשאלה מי עומד בראש כל מדינה, אנו עובדים עם מי שיש"

"המגעים יימשכו בלי קשר לשאלה מי מנהל את ישראל. אם תהיה פריצת דרך בעסקה שתיתן לפלסטינים את הצרכים שלהם ותרגיע את האזור, אנו נעבוד עם מי שיש שם".

ברט באייר מ"פוקס ניוז" מראיין את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 20 בספטמבר 2023 (וידיאו: "פוקס ניוז")

נתניהו לא יכול היה לצפות ליותר מביקור אשר לו המתין תשעה חודשים. לא זו אף זו, בהצהרת ביידן בעל פה וגם בסיכום שנשלח בסופו של דבר בכתב, הודיע הבית הלבן: נתניהו יוזמן לוושינגטון לביקור רשמי עד לסוף שנת 2023.

בכך ניכר שבבית הלבן החליטו לשים מאחוריהם את תקופת הקיפאון של נתניהו. ה"עונש" הספיק, זו המסקנה. ביידן כמובן העלה את הנושא של חשיבות השמירה על הערכים הדמוקרטיים ועל הפרדת הרשויות בישראל, אך נשמע שכעת מבחינתו זה כבר מס שפתיים. הוא רוצה הסכם משולש (או מרובע, למי שסופר את אבו מאזן), ובשביל זה הוא מוכן לבלוע הרבה צפרדעים.

גורם מדיני בכיר ששוחח עם הכתבים בפמליית ראש הממשלה אתמול, העריך שהסיכויים להגיע להסכם כה מורכב, מרובה צדדים הם 50%-50%. "אף אחד לא משלה את עצמו שהדרך לשם מובטחת", הוא אמר.

גורם מדיני בכיר ששוחח עם הכתבים בפמליית ראש הממשלה אתמול, העריך שהסיכויים להגיע להסכם כה מורכב, מרובה צדדים הם 50%-50%. "אף אחד לא משלה את עצמו שהדרך לשם מובטחת"

מה יהיו הדברים שנתניהו יהיה מוכן לתת לפלסטינים כדי להתקדם מול הסעודים? גורמים מדיניים שונים עמם שוחחנו אתמול הסכימו עם ההערכה הכללית שעל הפרק תונח התחייבות לאי-סיפוח, הקפאה בבניית התנחלויות והסכמה שבהתנחלויות הקיימות תהיה מגבלה מוסכמת על בניית הרחבות. "לא משהו שהגורמים הקיצוניים בממשלה אינם מסוגלים לחיות איתו", אמר גורם מדיני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

האם באמת בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר וחבריהם לסיעות הימין הקיצוני יוכלו לחיות עם הקפאות בנייה ועם הסכם חתום ובו התחייבות לא להחיל ריבונות בשטחים? הרי על אותם נושאים בדיוק גורמי הימין השתוללו וזעקו בעבר.

לצידם של בן גביר וסמוטריץ' ישנם גם קיצונים אף יותר – כגון השרה אורית סטרוק או ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן. כשממשלת ישראל ה-37 נתונה בידיהם של הקיצונים, הכול אפשרי. על החבורה הזו אפשר לסמוך, שגם אם יעמוד מולם הסכם היסטורי חסר תקדים שיכול לשנות את פני המזרח התיכון, הם יזעמו על הקפאת בנייה של מאה מבנים בחומש או במגרון.

על החבורה הזו אפשר לסמוך, שגם אם יעמוד מולם הסכם היסטורי שיכול לשנות את פני המזרח התיכון, הם יזעמו על הקפאת בנייה של מאה מבנים בחומש או במגרון

ארה"ב: מוטרדים מאלימות המתנחלים

גורם ממשל אמריקאי רשמי אישר שהנושא הסעודי נידון לעומק בין נתניהו וביידן, אך סירב לספק פרטים באשר לדרישות הסעודיות – הן לברית הגנה סעודיה-ארה"ב והן באשר לדרישות מישראל בחזית הפלסטינית.

"ברור שיש צורך ביציבות בגדה המערבית ואנחנו מאוד מוטרדים מהאלימות שם", אמר הגורם האמריקאי. הוא הוסיף: "אנחנו מוטרדים מהאלימות של המתנחלים, מוטרדים מהטרור הפלסטיני וחשוב לציין שיש לנו רעיונות קונסטרוקטיביים בנוגע להתקדמות".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

גורם הממשל האמריקאי נשאל מה צריך להתרחש כדי שתהיה התקדמות לעבר הסכם הנורמליזציה עם ערב הסעודית והשיב: "מעולם לא אמרנו שזה מעבר לפינה. אנחנו עובדים על כך מזה זמן והשגנו התקדמות, אך עדיין יש הרבה מה לעשות". עוד הוא ציין שכדי להגיע למהלך עם הסעודים "נצטרך לראות מרכיב משמעותי בחלק שבין ישראל לפלסטינים".

"לא אמרנו שזה מעבר לפינה. אנחנו עובדים על כך מזה זמן והשגנו התקדמות, אך עדיין יש הרבה מה לעשות. נצטרך לראות מרכיב משמעותי בחלק שבין ישראל לפלסטינים"

גורם הממשל האמריקאי ציין כי כל המנהיגים יצטרכו לבצע "מהלכים קשים" מבחינתם.

נתניהו עוצם עיניים לנוכח קמפיין בן אוליאל

אחד הדברים שבלטו ביממה האחרונה – במהלך שיחות שלי עם מספר בכירים בלשכת נתניהו – היא העובדה שהם עצמו עיניים, או אף התעלמו מן ההקצנה המתקיימת מתחת לאפם ביחס לקמפיין לשחרורו של הרוצח עמירם בן אוליאל.

כבר בחודש אוגוסט חתמו כמה וכמה חברי כנסת מהליכוד – כולל טלי גוטליב, קטי שטרית, עמית הלוי, אריאל קלנר, ניסים ואטורי ואביחי בוארון – על העצומה להקלת תנאי המאסר של רוצח משפחת דוואבשה. איש מראשי הליכוד לא העיר להם, וכולם עצמו עיניים מהקמפיין, הנמשך בהובלת ח"כים מן הציונות הדתית.

איתמר בן גביר, אשר מונה לתפקיד השר לביטחון לאומי על ידי נתניהו, היה עורך דינו של בן אוליאל, והוא לבטח היה רוצה לראות הקלה בתנאי המאסר של הרוצח.

עמירם בן אוליאל בבית המשפט העליון בירושלים, 7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עמירם בן אוליאל בבית המשפט העליון בירושלים, 7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אולם אחרי עצומות הקוראות להקלת תנאי מאסרו (שנדחו על הסף על ידי ראש שב"כ) הגיע השבוע קטע הווידיאו של ח"כ לימור סון הר מלך, המתייחסת לרוצח כאל "צדיק קדוש" ומי שמקריב את עצמו עבור כלל עם ישראל, ומבצע גיוס תרומות עבור בן אוליאל, שכבר גייס מיליון שקל תוך זמן קצר מאוד.

יואב הורביץ, לשעבר ראש לשכתו של נתניהו, כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו דברים ברורים: "הקמפיין לשחרורו של עמירם בן אוליאל, הרוצח השפל אשר שרף משפחה בשנתה, הינו חלק מהקמפיין לריסוק מערכת המשפט.

"ההיגיון ההרסני ברור: הוא צדיק, השופטים מושחתים ולכן אסור לכבד פסיקות של בית משפט. בבוקר נלבין ונצדיק מעשי זוועה – ובערב נטען באנגלית שאנו מוסריים ומגיני זכויות אדם".

"ההיגיון ההרסני ברור: הוא צדיק, השופטים מושחתים ולכן אסור לכבד פסיקות של בית משפט. בבוקר נלבין ונצדיק מעשי זוועה – ובערב נטען באנגלית שאנו מוסריים ומגיני זכויות אדם"

גורם מדיני אמר אתמול בניו יורק כי ראש הממשלה נתניהו לא הכיר את הקמפיין של ח"כ סון הר מלך וברור שאינו תומך בכך. זו לא תשובה מספקת.

נתניהו לא ניסה ולא מנסה לקטוע את ההתלהבות הציבורית (של לפחות 4,000 תורמים) מלסייע לאחד הרוצחים השפלים ביותר שקמו לנו. לפי האופן שבו מתנהלים קמפיינים בימין הישראלי, אם הדברים לא יעצרו בשלב הזה, הטיעון הציבורי למענו של בן אוליאל יתרחב ויתמלא בשקרים, ספינים, וקונספירציות.

שניים מהאנשים הצמודים לנתניהו אמרו אתמול לזמן ישראל כי האירוע הזה – של ח"כית בקואליציה התומכת באופן גלוי ברוצח מתועב – חייב להיפסק.

לדברי השניים, יהיה הכרח לשים סוף לקמפיין התמיכה. אך למרות האמירות הללו, נדמה שהסוסים כבר ברחו מהאורווה. נתניהו נמצא בפסגות ניו יורק, ובישראל גורמים התומכים בטרוריסט מתרבים מרגע לרגע.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,062 מילים ו-1 תגובות
סגירה