ג'ו ביידן מצטרף למשמרת השביתה של איגוד עובדי תעשיית הרכב במישיגן, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci

הדמוקרטים שונאים את בן סלמאן, הרפובליקאים את ביידן. עסקת סעודיה בסכנה

לעסקה בין ארה"ב-ישראל-ערב הסעודית תהיה מהמורה קשה בהרבה מהקואליציה בארץ או הפלסטינים: ההסכם ידרוש את אישור הסנאט, וכלל לא בטוח שתהיה לו אפילו תמיכה בסיסית שם ● ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מסתבך ולא מצליח להעביר תקציב למימון הממשל הפדרלי ● ובמירוץ לבית הלבן, טראמפ עושה היסטוריה בבית המשפט וביידן ומצטרף לעובדים השובתים ● פרשנות

פרץ העיסוק במו"מ בין ארה"ב, ישראל וערב הסעודית על עסקה אפשרית מעט הזניח את אחת הזויות הקשות יותר של עסקה כזו – הזווית הפנים-אמריקאית. אישור הסכם כזה ידרוש רוב של שני שליש בסנאט, וכלל לא ברור שתהיה תמיכה בסיסית – שלא לומר תמיכה מספקת – באישור הסכם כזה.

במפלגה הדמוקרטית, יורש העצר מוחמד בן סלמאן הוא דמות לא אהודה כלל בעקבות פרשת רציחתו של עיתונאי "הוושינגטון פוסט" ג'מאל חשוקג'י, וכל רמיזה על מחויבות מחודשת למעורבות צבאית אמריקאית במזה"ת תדחה בחריפות, על רקע טראומת עיראק.

במפלגה הרפובליקאית, עם כל ההערכה של הכתבים הישראלים להשפעתו של נתניהו, קשה לראות ולו סנאטור אחד שיעניק ניצחון תעמולתי לג'ו ביידן בשנת בחירות, במיוחד לאור הגישה הבדלנית אותה מוביל הנשיא לשעבר והמתמודד העיקרי של המפלגה, דונלד טראמפ.

במפלגה הרפובליקאית, עם כל ההערכה של הכתבים הישראלים להשפעתו של נתניהו, קשה לראות ולו סנאטור אחד שיעניק ניצחון תעמולתי לג'ו ביידן בשנת בחירות

כך או כך, מעבר לניתוחי סיכויים ספציפיים, עיקר הבעיה באפשרות של אישור הסכם כזה היא שהדבר ידרוש רמה של אסטרטגיה, גיבוש ופוקוס שנראית רחוקה מאוד בקונגרס כרגע.

עיקר העיסוק של הקונגרס הוא מתמקד כעת בלהשאיר את הממשל הפדרלי עובד. המימון השוטף לממשל הפדרלי מסתיים בשבת הקרובה ולא נראה כרגע שיש איזשהו פתרון באופק שיכול להתקבל בשני בתי הקונגרס. בסנאט עוד נראה שיש ניסיון לשיתוף פעולה בין מפלגתי להעביר מימון ביניים לתקופה קצרה, אבל בבית הנבחרים לא נראה שום אפיק סביר להעברת חוק כלשהו.

גבעת הקפיטון בוושינגטון הבירה, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
גבעת הקפיטון בוושינגטון הבירה, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

כזכור, למפלגה רפובליקאית רוב של חמישה מושבים בלבד וקווין מקארתי, מנהיג בית הנבחרים, נבחר לתפקידו רק לאחר 14 הצבעות ולאחר שאפשר שינוי של כללי הבית כך שכל חבר קונגרס יכול ליזום הצבעה להדחתו.

כעת הסיעה הימנית הניהיליסטית בבית הנבחרים – עם חברים כגון ג'ים גו'רדן, מאט גץ ומרג'ורי טיילור גרין – מתנגדים להצביע בעד כל הצבעה שהיא להמשך תקצוב הממשל, ולא ברור מה בעצם הם מעוניינים להשיג. בשבוע שעבר נפלה בהצבעה הצעה למימון של הפנטגון – כשלון מהדהד למנהיגותו של מקארתי ובעצם יכולתו לשלוט בעניינים.

היסטורית, כאשר ראש בית הנבחרים ידע שאין לו רוב, הוא פשוט לא העלה את החוק להצבעה; העלאה להצבעה וכישלון בה זה מחזה נדיר ומשפיל במיוחד. על כך יש להוסיף שמדובר במימון צבאי, נושא שהיה בעבר בקונצנזוס מוחלט במפלגה הרפובליקאית.

כעת מקארתי מתכנן להעלות להצבעה את הנושא הזה, כמו גם שלושה חוקי מימון נוספים המלאים בנושאים העומדים בראש סדר העדיפויות הרפובליקאי, אך זהו מאמץ עקר: גם אם חוקים אלה יעברו, הם ייקברו בסנאט. ואם חוקים אלה מתקשים לעבור בבית הנבחרים, לא ברור איך מקארתי יוכל להעביר חוק כלשהו בסנאט.

מקארתי מתכנן להעלות להצבעה חוקי מימון נוספים, אך זהו מאמץ עקר: גם אם חוקים אלה יעברו, הם ייקברו בסנאט. ואם חוקים אלה מתקשים לעבור בבית הנבחרים, לא ברור איך מקארתי יוכל להעביר חוק כלשהו בסנאט

ספקולציה אחת היא שמקארתי ייתן לסנאט להוביל לפשרה, ואז כדי לאשר אותה בבית הנבחרים יאפשר לחמישה רפובליקאים למרוד ולהצטרף לדמוקרטים בהעברתה. קשה להאמין שמקארתי יעשה מהלך כזה ולא ייחשף מיידית להצבעת הדחה מצד הצד הימני של מפלגתו.

מנהיג בית הנבחרים קווין מקארתי במסיבת עיתונאים אחרי הצבעה על חוק ההסדרים בקונגרס, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
מנהיג בית הנבחרים קווין מקארתי במסיבת עיתונאים אחרי הצבעה על חוק ההסדרים בקונגרס, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

נגרר לחקירה בלית ברירה

פרסת מימון הממשל הספיקה להשכיח את הפרסה הקודמת של מקארתי, והיא פתיחת חקירת הדחה נגד ביידן בשל חשדות להתנהגות לא הולמת ביחס להסתבכויות של בנו האנטר.

בניגוד לארבע חקירות ההדחה הקודמות – שתיים נגד טראמפ, אחת נגד ביל קלינטון ב-1997 והראשונה נגד אנדרו ג'ונסון ב1868 – פתיחת חקירה זו לא מבוססת, גם לפי מקארתי עצמו, על שום עובדה או עדות.

הגם שהאנטר ביידן עומד לדין על עברות מס ועל ניסיון לרכוש רובה בעודו מכור לסמים והצהרה כוזבת על כך, אף גורם אכיפה לא מצא שום עדות הקושרת את ג'ו ביידן למעשיו של בנו.

הגם שהאנטר ביידן עומד לדין על עברות מס ועל ניסיון לרכוש רובה בעודו מכור לסמים, אף גורם אכיפה לא מצא שום עדות הקושרת את ג'ו ביידן למעשיו של בנו

אלא שתיאוריות הקונספירציה ביקום הקולנועי של "פוקס ניוז" כבר הרשיעו את ג'ו ביידן; ובניסיון לפייס את הצד הימני-ניהיליסטי של מפלגתו, מקארתי הסכים לפתוח בחקירה. כאמור, נראה שצעד זה לא קנה לו מספיק רצון טוב כדי להעביר תקציב ולו זמני.

כך או כך, מכיוון שמקארתי נגרר לחקירה הזו בלית ברירה, ומכיוון שהיא לא מבוססת על דבר, לא ברור כמה היא תתקדם, אם בכלל. אם תגיע להצבעה, סביר להניח שבית הנבחרים יצביע להדחתו של ביידן, והסנאט יפיל את ההדחה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובנו האנטר ביידן, 13 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובנו האנטר ביידן, 13 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

התוצאה תהיה שהליך ההדחה ייהפך לעוד רכיב תיאטרלי שמופעל בכל פעם שיש קונגרס ונשיא ממפלגות שונות; עוד רכיב מוסדי בדמוקרטיה האמריקאית מתרוקן מתוכן.

גם בצד הסנאט משתוללות סערות, וכעת במרכזן בוב מננדז, הסנטור הדמוקרטי מניו ג'רזי המכהן כיו"ר ועדת החוץ של הסנאט.

כבר שנים ארוכות שמסתובבת סביב מננדז ארומה חריפה של שחיתות, אך רק בשבוע האחרון היא הגיע לכדי בשלות כאשר הוגש נגדו כתב אישום חריף באשמת שוחד שקיבל לכאורה מחברה מצרית לשיווק בשר חלאל (בשר הכשר למוסלמים). בין השאר נמצאו בביתו $480,000 במזומן ועוד $100,000 במטילי זהב.

הסערה עוררה כמה סנאטורים דמוקרטים לקרוא להתפטרותו של מננדז, וחמור יותר מבחינתו –  לראשונה מזה שנים החליט יריב משמעותי החליט להתמודד נגדו בפריימריז: חבר בית הנבחרים אנדי קים, ממוצא קוריאני-אמריקאי, המייצג את המחוז השלישי של ניו ג'רזי, המכיל את הפרברים המזרחיים של פילדלפיה.

הסערה עוררה כמה סנאטורים דמוקרטים לקרוא להתפטרותו של מננדז, וחמור יותר מבחינתו –  לראשונה מזה שנים החליט יריב משמעותי החליט להתמודד נגדו בפריימריז

מננדז עומד לבחירה מחודשת ב-2024, ונראה כעת שיאלץ להקדיש זמן ומאמץ משמעותי בניצחון בפריימריז – ניצחון שכלל לא מובטח לו.

הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז מניו ג'רזי בישיבת ועדת חוץ של הסנאט, 8 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז מניו ג'רזי בישיבת ועדת חוץ של הסנאט, 8 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

טראמפ נוכל, ביידן שובת

בעוד שהקמפיין הנשיאותי נראה די סטטי, אתמול אירעו התפתחויות משמעותיות בשני צדדיו.

לפי הסקרים, נראה כי טראמפ מצוי בעמדת הובלה מכרעת בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית – לפי הממוצע של אתר "538", הוא זוכה ל-55% תמיכה לעומת כ-14% ליריב הקרוב ביותר, מושל פלורידה ג'ון דה-סנטיס.

לפי הסקרים, נראה כי טראמפ מצוי בעמדת הובלה מכרעת בפריימריז הרפובליקאים – לפי הממוצע של אתר "538", הוא זוכה ל-55% תמיכה לעומת כ-14% ליריב הקרוב ביותר, מושל פלורידה ג'ון דה-סנטיס

בצד הדמוקרטי אין פריימריז משמעותיים, ועל אף החשש הגדול שבוחרים מביעים מגילו של ביידן (ובמשתמע, מההופעה הבלתי מרשימה בעליל של סגניתו קמלה האריס, שלא מייצרת ביטחון ביכולתה להחליף אותו אם חס וחלילה ימות בתפקיד), נראה כי כבר מאוחר מדי להחליף מועמד גם לו ביידן היה מחליט לותר על קדנציה שנייה.

בבחירות הכלליות, ממוצע הסקרים הוא בערך תיקו סביב 45%, וגם שיעור התומכים ומתנגדים (approve/disapprove) בביידן ובטראמפ דומה. יש בכך מעט מאוד אינפורמציה, מכיוון שבמצב הקוטבי של ארה"ב כיום, 45% מכל צד מקובעים בדעתם בכל מקרה, והבחירות נקבעות ע"י ה-10% שבאמצע.

אלא שהבעיות של טראמפ כרגע אינן פוליטיות אלא משפטיות. אתמול פסק שופט בניו יורק הכרעת דין ראשונית בתיק האזרחי נגד החברה של דונלד טראמפ, והכריע כי טראמפ וילדיו הבוגרים ניפחו את שווי נכסיהם בפני לווים, בנקים ורשויות למעלה מעשור.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בדרום קרולינה, 25 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Artie Walker Jr)
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בדרום קרולינה, 25 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Artie Walker Jr)

התיק אזרחי ולכן אין לו השלכות פליליות, אבל יכולות להיות לו השלכות עסקיות וכלכליות משמעותיות: באופן מיידי, רישיון העסק של ארגון טראמפ במדינת ניו יורק הושעה, והיקף העונש המלא יתברר רק בהמשך ההליך.

התיק אזרחי ולכן אין לו השלכות פליליות, אבל יכולות להיות לו השלכות עסקיות וכלכליות משמעותיות: באופן מיידי, רישיון העסק של ארגון טראמפ במדינת ניו יורק הושעה, והיקף העונש המלא יתברר רק בהמשך ההליך

לטראמפ יש, כמובן, רק מעט נכסים יחסית בניו יורק עצמה – שניים מתוכם יועברו מיידית לניהול מטעם המדינה – ולא ברור אם הפסיקה נגדו תוכל להשפיע גם על נכסיו מחוץ למדינה; ועדיין, זהו הפסד משפטי צורב.

בצד השני של המפה, ביידן עשה אף הוא היסטוריה אתמול, כשהיה לנשיא הראשון שהצטרף לעובדים במשמרת השביתה שלהם (picket line).

האינפלציה שהרימה ראש בשנתיים האחרונות הביאה לגל של סכסוכי עבודה – המפורסם בהם הוא שביתת התסריטאים בהוליווד, שהגיעה אתמול לסיומה עם חתימה על הסכם חדש בין התסריטאים לאולפנים.

סכסוך נוסף הוא שביתה של עובדי תעשיית המכוניות, ואל השובתים הללו הצטרף אתמול ביידן.

ג'ו ביידן מצטרף למשמרת השביתה של איגוד עובדי תעשיית הרכב במישיגן, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ג'ו ביידן מצטרף למשמרת השביתה של איגוד עובדי תעשיית הרכב במישיגן, 26 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

מבחינה סמלית זהו צעד היסטורי: בעבר נשיאים היו לרוב בצד המעסיקים, החל בנשיא רתרפורד הייז, ששלח כוחות צבא לשבור את שביתת הרכבות הגדולה ב-1877; וכלה ברונלד רייגן, ששבר את שביתת פקחי התעופה ב-1981.

נשיאים דמוקרטים מאז פרנקלין רוזוולט תמכו בעבודה המאורגנת, אבל עמידה ישירה לצד שובתים במהלך שביתה זהו צעד סמלי שעד כה נשיאים לא ביצעו. האם צעד זה יעזור לביידן – שמתהדר בשורשיו ממעמד הפועלים – בקרב מעמד הפועלים הלבן במדינות המערב התיכון? ימים יגידו.

עוד 1,257 מילים
סגירה