מסגד אל-אקצא, 17 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90

דרישה סעודית לשליטה בהר הבית עשויה להוביל למשבר עם ירדן

סעיף אל אקצא נמצא אצל בן סלמאן הרבה יותר גבוה ברשימת הדרישות מהמשתקף בתקשורת ● השאלה היא מה תעשה ישראל אם הסעודים יציבו את הדרישה הזו כמהותית ● במקרה כזה, ישראל תצטרך לפתוח את הסכם השלום עם ירדן - מה שעלול להוביל למשבר חמור ביחסי ישראל-ירדן וביחסים בין ערב הסעודית והממלכה ההאשמית ● פרשנות

בליל הדיווחים סביב הסכם הנורמליזציה עם ערב הסעודית מבלבל מאוד ביומיים האחרונים. שלשום אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית ג'ון קירבי כי "הונחה תשתית להסכמה בין המדינות".

אתמול (שבת) מישהו בריאד החליט כנראה לצנן את המסרים האופטימיים: העיתון "אל ריאד" ציטט בכיר סעודי שאמר כי "ההסכמות עדיין רחוקות והתהליך ייקח זמן".

יחד עם זאת, ידיעה על השעיית המגעים בעיתון לפני שבועיים, התבררה כעבור שבוע כלא נכונה, כך שיש לקחת בזהירות את המסרים הללו ממקורות סעודים אנונינמיים.

העיתוי דוחק, לפחות מבחינת ישראל וארצות הברית. משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקדם והוא צפוי לעלות לדוכן העדים במרץ 2024, בעוד הנשיא ג'ו ביידן נכנס לשנת בחירות שהולכת להיות קשה, מתישה וצמודה.

גם נתניהו וגם ביידן צריכים את ההישג, מה ששם את יורש העצר מוחמד בן סלמאן בעמדת מיקוח מצוינת, ולכן לא מן הנמנע שהפרסומים הפסימיים מריאד הם חלק מהמשא ומתן.

גם נתניהו וגם ביידן צריכים את ההישג, מה ששם את יורש העצר מוחמד בן סלמאן בעמדת מיקוח מצוינת, ולכן לא מן הנמנע שהפרסומים הפסימיים מריאד הם חלק מהמשא ומתן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישה בעת העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישה בעת העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

בינתיים ממשיכה לפעול הרכבת האווירית הישראלית לערב הסעודית. בשבוע שעבר היה זה שר התיירות חיים כץ שהגיע לכינוס בינלאומי, השבוע זה יהיה שר התקשורת שלמה קרעי שיגיע לסעודיה לכנס בנושא דואר ושילוח. הסעודים מאפשרים את הביקורים הללו, בין השאר כדי להוכיח שהם רציניים בכוונותיהם.

על אבן הנגף העיקרית של ההסכם – יכולת העשרת אורניום על אדמת סעודיה – כרגע רב הנסתר על הגלוי. שר האנרגיה הסעודי, הנסיך עבד אל-עזיז בן סלמאן, הכריז בשבוע שעבר בכינוס של הסוכנות לאנרגיה אטומית כי ארצו תקבל עליה את הסטנדרט המחמיר ביותר של פיקוח. זה היה כדי להרגיע את וושינגטון וירושלים, אבל לא בטוח שזה יספיק.

שר האנרגיה הסעודי הכריז בשבוע שעבר בכינוס של הסוכנות לאנרגיה אטומית כי ארצו תקבל עליה את הסטנדרט המחמיר ביותר של פיקוח. זה היה כדי להרגיע את וושינגטון וירושלים, אבל לא בטוח שזה יספיק

כרגע כל הצדדים שומרים את הקלפים קרוב לחזה. לא ברור איזה הצעה מונחת על השולחן, והאם היא כזו שישראל יכולה לחיות איתה. נראה שליורש העצר אצה הדרך דווקא בעניין ברית ההגנה האזורית בחסות אמריקאית. אמנם היחסים עם טהרן מתחממים, אבל בן סלמאן מכיר ויודע שהם יכולים להתקרר במהירות, כל שכן עכשיו כשאיראן נמצאת בעמדת כוח עם רוח גבית סינית ורוסית.

הפרסום שלשום ב"רויטרס", כי סעודיה מוכנה לוותר על חלק מהדרישות בעניין הפלסטיני כדי לקבל את הסכם ההגנה ומהר, מחזק את הסברה הזו. לא מן הנמנע שכל הצדדים יחליטו להתקדם בעניין הפלסטיני מאוחר יותר, אחרי חתימת ההסכם. ישראל בעניין הזה שומרת את קלף הגדלת מכסת הפועלים מעזה ובינתיים לא מעניקה אותו ליחיא סנוואר.

פועלים פלסטינים ממתינים במעבר ארז ביציאה מרצועת עזה. 28 בספטמבר 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
פועלים פלסטינים ממתינים במעבר ארז ביציאה מרצועת עזה. 28 בספטמבר 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

דחיית העניין הפלסטיני מתאימה לכל הצדדים, מלבד לפלסטינים עצמם. עד כמה המתיחות בעניין הזה בין ריאד לרמאללה גדולה, תעיד העובדה שהשגריר הסעודי לרשות הפלסטינית, נאיף א-סודיירי, שהגיש את כתב האמנה שלו בשבוע שעבר במוקטעה, ביטל את ביקורו הצפוי בהר הבית.

ההסבר הרשמי לביטול היה ענייני לוחות זמנים, אבל הסיבה העיקרית היא ככל הנראה חשש מזעם פלסטיני שיופנה כלפי השגריר ויביך את בית המלוכה. סעודיה לא רוצה את המראות הללו, במיוחד בעיתוי כל כך רגיש.

כאן עולה ענין נוסף, רגיש מאוד ונפיץ. אף גורם ישראלי ששוחחנו איתו לא הסכים לפרט האם קיימות דרישות סעודיות בעניין השליטה דה פקטו על הר הבית, ואם כן, מה הן אותן דרישות.

זה לא סוד שהסעודים היו רוצים שליטה בהר, ובכך לבסס את ההגמוניה שלהם כמנהיגי העולם הערבי הסוני. בהינתן מצב כזה, סעודיה תשלוט בשלושת המקומות הקדושים ביותר לאסלאם הסוני: מכה, מדינה ואל אקצא. עניין השליטה על הקדש המסגד כמעט שלא מדובר בהקשר הסעודי-ישראלי, אבל לדעת רבים הוא מהותי אצל יורש העצר.

זה לא סוד שהסעודים היו רוצים שליטה בהר, ובכך לבסס את ההגמוניה שלהם כמנהיגי העולם הערבי הסוני. בהינתן מצב כזה, סעודיה תשלוט בשלושת המקומות הקדושים ביותר: מכה, מדינה ואל אקצא

תפילת לילת אל-קאדר במכה, ערב הסעודית, 8 במאי 2021 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
תפילת לילת אל-קאדר במכה, ערב הסעודית, 8 במאי 2021 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

במאמר שפורסם לפני חודש וחצי באתר החדשות היהודי JNS ציטט ברוך ידיד, מומחה לזירה הפלסטינית, גורמים בוואקף שמתחו ביקורת חריפה על עבדאללה מלך ירדן.

לדבריהם, מעמדו של הוואקף נחלש מאוד מאז הושבע המלך, אשר בשונה מאביו המנוח חוסיין, לא עוסק בעניין במישרין אלא משאיר את הניהול השוטף לעוזריו. זה, לדעת גורמים בוואקף, איפשר לגורמי אסלאם קיצוניים כמו האחים המוסלמים וטורקיה להגדיל את השפעתם במקום.

בשונה מאביו המנוח חוסיין, המלך עבדאללה לא עוסק בעניין אל אקצא במישרין אלא משאיר את הניהול השוטף לעוזריו. זה, לדעת גורמים בוואקף, איפשר לגורמי אסלאם קיצוניים להגדיל את השפעתם במקום

ערב הסעודית מזהה את הוואקום הזה ולכן סעיף אל אקצא נמצא אצלם גבוה יותר ברשימת הדרישות, הרבה יותר ממה שזה משתקף בתקשורת.

השאלה היא מה תעשה ישראל אם הסעודים יציבו את הדרישה הזו כמהותית. ישראל תצטרך לפתוח את הסכם השלום עם ירדן שמגדיר את בית המלוכה ההאשמי כמחזיק ההקדש. על פי ברוך ידיד, בין עמאן לריאד יש לאחרונה מתיחות סביב העניין הזה, כשהמלך הירדני מבין היטב את הסכנה.

זה יכול להיות גם פתח למשבר חמור ביחסי ישראל-ירדן, שכן המלך עבדאללה יאבד מנוף השפעה חשוב מאוד: על הפלסטינים, על ישראל ועל העולם הערבי.

עוד 765 מילים
סגירה