יאיר לפיד עם רם בן-ברק בעת הצטרפותו ליש עתיד, ינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הבחירות ביש עתיד נועדות לתת קונטרה לסדקים במחנה הממלכתי

ההודעה על קיום בחירות לראשות המפלגה בדצמבר באה אחרי דיווחים על קרע בין סער וגנץ, מה שמוביל לתכונה רבה במחנה המרכז-שמאל ● בפועל, אין משמעות להתמודדות של רם בן ברק, אבל עצם קיום הבחירות יאפשר ללפיד לנופף בתו תקן דמוקרטי ולעורר עניין במפלגתו, המפסידה בסקרים מול המחנה הממלכתי ● פרשנות

אתמול (שני), בשעה 15:25, נשלח אימייל מהנהלת מפלגת יש עתיד ל-740 חברי ועידת המפלגה ובו הודעה על קיום בחירות לראשות המפלגה במהלך חודש דצמבר הקרוב. הקבוצה הבוחרת את יו"ר המפלגה היא אותם 740 איש המשלמים 60 שקלים לשנה ומשתתפים באופן פעיל בהובלת יש עתיד.

עשרים דקות משליחת ההודעה לחברי הוועידה, יצאה ההודעה לתקשורת ובה המידע על ההליך. מאחר שרבים מקרב חברי הוועידה של יש עתיד (ורבים בכלל) מחוברים יותר לקבוצות ווטסאפ חדשותיות מאשר לתוכנת האימיילים שלהם, הם שמעו על ההצבעה לפני שקיבלו את ההודעה.

נכון לשעה זו, יש רק מתמודד אחד מול יאיר לפיד העומד בתנאים, כלומר חבר מפלגה במשך שלוש שנים: ח"כ רם בן ברק. כדי להתמודד, עליו להציג להנהלת מפלגת יש עתיד חתימות של 10% מחברי הועידה, כלומר 74 איש שחתמו לו.

בן ברק השיג את החתימות הדרושות ואמש הודיע כי אכן יתמודד מול לפיד. האם זה יהיה מעניין? כנראה שלא מאוד. לפיד ייבחר מחדש, אין ספק בכך.

ח"כ רם בן ברק בכנסת, 28 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
ח"כ רם בן ברק בכנסת, 28 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

יש עתיד קיימו ועידת מפלגה לראשונה ב-4 בינואר 2022, בתקופה שבה לפיד שימש כשר החוץ בממשלה הקודמת. בתקנון המפלגה קיימת התחייבות לקיים ועידת מפלגה נוספת עד לסוף ימיה של הכנסת ה-25, אך מותר למפלגה – בהחלטות שהן כמעט בלעדיות של לפיד – להקדים את מועד הבחירות לראשות המפלגה למועד הנוח לו.

ובכלל, עיון בתקנון מפלגת יש עתיד מלמד שכמעט כל ההחלטות במפלגה מתקבלות על ידי יו"ר המפלגה או הנהלת המפלגה, הנמצאת בשליטתו. הקבוצה המכונה ועידת המפלגה היא בעיקר קישוט דמוקרטי שנוח ללפיד להתגאות בו.

עיון בתקנון יש עתיד מלמד שכמעט כל ההחלטות במפלגה מתקבלות על ידי היו"ר או הנהלת המפלגה, הנמצאת בשליטתו. הקבוצה המכונה ועידת המפלגה היא בעיקר קישוט דמוקרטי שנוח ללפיד להתגאות בו

ביש עתיד, הדמוקרטיה הפנימית מוגבלת עד אפסית – וזה חלק מהאידאולוגיה שהובילה להקמתה. גם כיום לפיד עומד על כך שהדמוקרטיה הפנימית בליכוד (או העבודה, חד"ש, מרצ) משחיתה את המבנה הפוליטי הפנימי ולא מועילה לחיים הציבוריים בישראל.

חברי ועידת יש עתיד יודעים זאת ותומכים בגישה הזו של לפיד. מדוע, אם כן, לפיד מוביל למהלך בחירה לראשות המפלגה, כשההליך הוא כמעט טכני?

יאיר לפיד בכנסת, 16 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יאיר לפיד בכנסת, 16 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

כפי הנראה, המטרה אינה כלל פנימה לתוך יש עתיד אלא כדי לשדר רצינות ואיכות ועמידה בהבטחות, בהשוואה ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

אתמול פרסם שלום ירושלמי בזמן ישראל, כי במחנה הממלכתי מתרבים סימנים של פירוק השותפות בין גדעון סער לגנץ על רקע רצונו של סער בהסדרת המבנה המפלגתי הפנימי בין כל הגופים ועריכת פריימריז.

אם סער אכן שואף לפיצול, זה מוזר בלשון המעטה. הדבר מתרחש דווקא בימים בהם גנץ ממריא וממריא בסקרים, על רקע הגישה הפוליטית הרכה שלו, המאפשרת לאנשים מימין ומשמאל להרגיש שאצלו יש בית פוליטי חם ויציב.

אם סער אכן שואף לפיצול, זה מוזר בלשון המעטה. הדבר מתרחש דווקא בימים בהם גנץ ממריא וממריא בסקרים, על רקע הגישה הפוליטית הרכה שלו, המאפשרת לאנשים מימין ומשמאל להרגיש שאצלו יש בית

תקווה חדשה היא ממילא מפלגה עצמאית בתוך הרשימה של המחנה הממלכתי, וההחלטה להתמודד ברשימה אחת תחת גנץ – ובצירוף גדי איזנקוט ומתן כהנא – הייתה החלטה למטרות הכנסת ה-25. זו לא חתונה קתולית, ואם סער מפלרטט במחשבות על פיצול, גם גנץ יוכל להחליט לפרק את החבילה בבוא העת.

ח"כ גדעון סער בוועידת המשפט של לשכת עו"ד בתל אביב. 4 בספטמבר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
ח"כ גדעון סער בוועידת המשפט של לשכת עו"ד בתל אביב. 4 בספטמבר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

לפיד צריך למצוא שיטה ללכוד את תשומת הלב הציבורית, ופריימריז על ראשות מפלגתו הן דרך אחת להביא לכך שפוליטיקאי יזכה לסיקור.

לפיד צריך למצוא שיטה ללכוד את תשומת הלב הציבורית, ופריימריז על ראשות מפלגתו הן דרך אחת להביא לכך שפוליטיקאי יזכה לסיקור

כעבור עשרה חודשים מהכרזתו של שר המשפטים יריב לוין על המהפכה המשפטית, ההפגנות והקריעה של הציבור הישראלי והסקרים הנוטים לטובתו של גנץ הלכו והתקבעו.

לפיד, שהיה בעל הבכורה אחרי בחירות נובמבר 2022, ירד למדרון אחורי, עם המפלגה השלישית בגודלה בסקרים. גנץ התקבע כמוביל של מחנה השמאל-מרכז.

בינתיים, על אף שלפיד הכריז על ההתמודדות הלא-מאיימת, מה שמעסיק את כל הפוליטיקאים במחנה השמאל-מרכז הן הבחירות לרשויות המקומיות.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בישיבת סיעתו בירושלים, 12 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בישיבת סיעתו בירושלים, 12 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

לפיד, גנץ, וכן גם סער, עסוקים בנושא הזה 24/7 ובונים על ההתעוררות של הציבור הליברלי-חילוני-דתי לייט בהתנגדות לממשלה הנוכחית.

לכל אחד מהם יש מועמדים, חברי מועצה ופעילים מקומיים שהם מקווים שיצליחו בבחירות סוף החודש. הבחירות לראשויות המקומיות בשנת 2023 אינן מרתקות כשלעצמן, אלא כבבואה לכוח הפוליטי של כל אחד מהם.

עוד 630 מילים
סגירה