מראות הלחימה משרתים את איראן - ומאתגרים את סעודיה

בבוקר הזה, ציר טהרן-ביירות ניצח קרב, לא מלחמה. הוא הצליח ליצור אירוע בעל פוטנציאל שינוי אסטרטגי ● השאלה היא מה יעשו מצרים, סעודיה, קטאר - וגם האמריקאים

פלסטינים נוהגים על נגמ"ש צה"לי ברחבי העיר עזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
AP Photo/Hatem Moussa
פלסטינים נוהגים על נגמ"ש צה"לי ברחבי העיר עזה, 7 באוקטובר 2023

בשעה זו מכונס הקבינט הביטחוני לעדכון, אך סביר להניח שאת הצעדים שיוצגו שם כבר אישרו מבעוד מועד שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הלחימה הנוכחית ביישובי עוטף עזה קשה ותוצאותיה הטרגיות יתבררו בימים הקרובים. ישראל הופתעה וחמאס, מעבר להישגים האסטרטגיים שלו – חטופים, שחיקת ההרתעה של ישראל – השיג כאן ניצחון מורלי. הוא צרב משהו בתודעה הערבית, והישג כזה מסוכן מאוד בשכונה שלנו.

מה שקרה בעוטף עזה יכול לקרות גם בגבול הצפון. הדימיון בין שתי הזירות הללו מפחיד בנסיבות האירוע הבוקר. גם בצפון ישראל ניטרלה את איום המנהרות, גם שם היא בנתה קיר ביטחון עם אמצעים טכנולוגיים, גם בזירה הצפונית ישראל חוזרת ואומרת שיש לה מודיעין מצוין.

את ההנחה הזו סביר להניח שיסרקו באגף המודיעין במסרקות ברזל. מוקדם מלדבר על מי נרדם ומי אשם, אבל לא מאוחר לבדוק את המצב מחדש בזירות האחרות.

את ההנחה הזו סביר להניח שיסרקו באגף המודיעין במסרקות ברזל. מוקדם מלדבר על מי נרדם ומי אשם, אבל לא מאוחר לבדוק את המצב מחדש בזירות האחרות

הקבינט המדיני-ביטחוני בבסיס הקריה בתל אביב, 7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)
הקבינט המדיני-ביטחוני בבסיס הקריה בתל אביב, 7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)

במעגל רחב יותר זה מציב גם סימני שאלה לגבי אויבת אחרת שלנו, שלא מאיימת עלינו קרקעית: איראן. האם גם שם כל מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים, אנחנו באמת יודעים?

בשעה זו מתנהלת לחימה קשה מאוד בתוך כמעט כל היישובים צמודי הגדר ברצועת עזה. התכנית היא לחלק את העוטף לגזרות משנה שכל אחת תנוהל באופן עצמאי על ידי מפקד בכיר, במטרה ליצור תמונת מצב מודיעינית מדויקת ככל הניתן, ומוטת שליטה מבצעית טובה יותר.

כדי לבודד את זירת הפעולה בעוטף, חיל האוויר יוצר בשעות האחרונות מעין מסדרון אש לאורך הגדר, ומפציץ צירים שמובילים מהרצועה לכיוון מזרח, לשטח הישראלי.

כדי לבודד את זירת הפעולה בעוטף, חיל האוויר יוצר בשעות האחרונות מעין מסדרון אש לאורך הגדר, ומפציץ צירים שמובילים מהרצועה לכיוון מזרח, לשטח הישראלי

במקביל, גם בעולם הערבי מתעוררים מההלם. חמאס החבוט – שחטף בחודשים האחרונים לא מעט "מכות" ממצרים שהזהירה אותו מלהסלים, מקטאר שסגרה לו את הברז – הרים ראש. סבב לחימה ארוך לא יכול להסתיים ללא מעורבות של שתי המדינות הללו.

רקטות שנורו מעזה לעבר ישראל, 7 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
רקטות שנורו מעזה לעבר ישראל, 7 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

סביר להניח שמצרים וקטאר ירתמו מהר ככל הניתן כדי לעצור את האש, כי בסופו של דבר זה אינטרס שלהן. כל לחימה ברצועה מקרינה על מצרים פנימה, וזה מפחיד מאוד את משטר א-סיסי.

קטאר, במקרה הזה, אולי תיתן לחמאס לדמם קצת כדי לסגור עימו חשבון על ההתקרבות לאיראן וסוריה, אבל לא תזנח אותו; היא צריכה את הקירבה אליו כדי לשמר לעצמה מנופי לחץ באזור – כל שכן כאשר סעודיה מנהלת משא ומתן עם ישראל.

וכאן נכנסת סעודיה לתמונה. מראות הלחימה לא משרתים אותה, אלא את איראן. בבוקר הזה, ציר טהרן-ביירות ניצח קרב, לא מלחמה. הוא הצליח ליצור אירוע בעל פוטנציאל שינוי אסטרטגי. השאלה היא מה יעשו מצרים, סעודיה, קטאר – וגם האמריקאים.

בבוקר הזה, ציר טהרן-ביירות ניצח קרב, לא מלחמה. הוא הצליח ליצור אירוע בעל פוטנציאל שינוי אסטרטגי. השאלה היא מה יעשו מצרים, סעודיה, קטאר – וגם האמריקאים

כולם מבינים שישראל לא תבליג; היא לא יכולה להרשות לעצמה. השאלה היא היכן היא תעצור, ומה יהיה המחיר הפלסטיני. אם זה יהיה כבד, הסעודים יכולים להקשיח עמדות בהקשר הזה. לראש הממשלה נתניהו, שעדיין לא ברור איך הוא יצא מהמשבר הזה, יהיה הרבה יותר קשה להביא ויתורים לשולחן.

עוד 494 מילים
סגירה