על זה משלמים

פגיעת טיל בפלורנטין, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
פגיעת טיל בפלורנטין, 8 באוקטובר 2023

אנושי להניח שהדברים נשארים פחות או יותר אותו הדבר. ואז באה ההיסטוריה עם אירוע משנה משחק. כך היה בשבת, כשמאות חמושים של חמאס פלשו לישראל והצליחו להרוג מאות רבות של אזרחים ולגרור רבים אחרים כבני ערובה בחזרה לעזה, תוך שעמיתיהם ממטירים טילים על ערי המדינה. אירוע כזה מזעזע משנה הכל.

הסיבה לכך היא שישראל, למרות הכל, היא מדינה עשירה ולרוב הציבור בה יש ציפיות לאורח חיים ורמת ביטחון די מערביים. למרות היסטוריה של טרור ואלימות, לרוב הישראלים אין סיבולת למראות מהסוג שנראו כאן.

ישראל, למרות הכל, היא מדינה עשירה ולרוב הציבור בה יש ציפיות לאורח חיים ורמת ביטחון די מערביים. למרות היסטוריה של טרור ואלימות, לרוב הישראלים אין סיבולת למראות מהסוג שנראו כאן

לא רק מבנים בהריסות ועולים בלהבות – לזה התרגלנו – אלא מחבלים חמושים משתוללים בכפרים ובעיירות ישראליים. זוג צעיר, הבחורה בוכה, מובלים על ידי חמושים לתוך עזה דרך שטח ישראל פתוח לראווה – ממש באין מפריע, כאילו שאין מזל"טים בעולם. אישה מבוגרת, ילדים, חיילים, מוצגים לראווה בתוך עזה. בהקלטה מצמררת, אם מתחננת לעזרה כשהיא הסתתרה עם תינוקה בזמן שהתוקפים פורצים לביתה. ועוד ועוד.

יש לפחות 700 הרוגים – כ-2000 פצועים, רובם המכריע אזרחים – מה שביחס לאוכלוסייה שווה כמעט פי 5 לקטל של הפיגועים ב-9-11 עבור ארצות הברית.

כשם שההתקפות הללו על אל-קאעידה פתחו פרק חדש עבור ארצות הברית, כך מתקפה זו מסיימת את סבלנותה של ישראל עם האסטרטגיה שהיא נוקטת מאז שחמאס גירש את הרשות הפלסטינית מעזה ב-2007. האסטרטגיה הזו הייתה בערך כדלקמן: לקבל את שלטון ארגון טרור אסלאמי ברצועה השכנה, לשלוט בקפדנות על מי ומה שנכנס ויוצא, ולקבל מדי פעם סבב של ירי רקטות – כי זה לא מאוד פוגע ויש כיפת ברזל ואפשר את כל זה "להכיל".

לישראל מעולם לא הייתה סיבולת רבה לאבדות שהיא ככל הנראה תספוג על ידי פלישה קרקעית שמטרתה לעקור פיזית את החמאס. ולמרות שהיא הרגה במצטבר מאות אזרחים במאמציה להפציץ את חמאס כדי לסיים את ירי הרקטות במהלך "סבבים" ב-2008, 2012, 2014, 2021 ו-2022, היא מעולם לא השטיחה את עזה ממש כפי שעשו כוחות ארה"ב במוסול בעיראק וברקה בסוריה כדי לעקור את דעאש "הכלה".

כשם שההתקפות הללו על אל-קאעידה פתחו פרק חדש עבור ארצות הברית, כך מתקפה זו מסיימת את סבלנותה של ישראל עם האסטרטגיה שהיא נוקטת מאז שחמאס גירש את הרשות הפלסטינית מעזה ב-2007

אבל בהתחשב בממדי האסון, אפשר לומר בבטחה שהטנקים כבר היו מתגלגלים לעזה – אלמלא החטופים. אם נכונים הדיווחים על כמעט 200 אזרחים וחיילים שנמצאים כעת בתוך הרצועה, הדבר יוצר מציאות חדשה ונפיצה. כמעט הכל יכול לקרות, כי ישראל נמצאת במצב של זעם, אין לה אפשרויות טובות, ויש תחושה חזקה שזה לא יכול להימשך.

אפשר לשאול מדוע החליט חמאס להמר כך על המשך שלטונו על עזה וב-2 מיליון האנשים המסכנים שגרים שם. ההיגיון אומר שהארגון מקווה להרחיב את הלחימה לכדי אירוע אזורי גדול – למשל, על ידי שכנוע החזבאללה לפתוח חזית צפונית מלבנון או דרך אינתיפאדה חדשה או גרירה פנימה של קיצונים מקרב ערביי ישראל.

זה יהיה תרחיש שונה בהרבה מזה שבנימין נתניהו קיווה לו: הסכם עם ערב הסעודית שירחיב את מעגל השלום ולא ידרוש מישראל כלום שיקל על מצוקת הפלסטינים. לפלסטינים יש היסטוריה של החמצת הזדמנויות להשיג מדינה עצמאית – אבל יש להם גם דרך לסכל תוכניות להפוך אותם לבלתי רלוונטיים.

יתכן גם שחמאס התפתה לתקוף בגלל הפילוג הרעיל שמכרסם בחברה הישראלית מאז הבחירות לפני 11 חודשים. ראש הממשלה נתניהו, העומד לדין בגין שוחד, עומד בראש קואליציה שופעת קנאים וגזענים שנער הפוסטר שלהם הוא השר לביטחון לאומי, בריון שמתהדר במספר הרשעות, כולל בגין תמיכה בטרור.

בהתחשב בממדי האסון, אפשר לומר בבטחה שהטנקים כבר היו מתגלגלים לעזה – אלמלא החטופים. אם נכונים הדיווחים על כמעט 200 אזרחים וחיילים שנמצאים כעת בתוך הרצועה, הדבר יוצר מציאות חדשה ונפיצה

הקואליציה הזו, שניצחונה נבע מפיצולים מטופשים ושלל טעויות באופוזיציה, פרצה אל העולם בביטחון של אחד שקיבל מנדט ציבורי חזק.

ראשית, היא מבקשת להרחיב את ההתנחלויות בגדה ונותנת דרור למתנחלים קיצוניים המטילים אימה מדי שבוע על הפלסטינים בגדה המערבית – ממש במאמץ להתסיס ולהחריב.

ואז הגיע המאמץ הנקראת בנתניהואית "הרפורמה המשפטית", שהיא בעצם ניסיון להפוך את ישראל למדינה אוטוריטרית בלי הגבלות על הממשלה ובלי זכויות לאזרח. מדינה שבה, למשל, הקואליציה תוכל לאסור על מפלגות אופוזיציה להתמודד בבחירות בלי ביקורת שיפוטית. זה הוביל כידוע למחאה הגדולה בתולדות המדינה. מצד אחד חיילי מילואים וטייסים ויזמים ומלח הארץ ורוב התל"ג, ומצד שני שרי ממשלה דתיים שמזלזלים בהם ושולחים אותם לעזאזל.

הממשלה הזו, שבחודשים האחרונים צונחת בסקרים, מוצאת את עצמה כעת אחראית למחדל שמזכיר את מלחמת יום הכיפורים, בה תקפו מצרים וסוריה בדיוק 50 שנה ויום אחד לפני שבת השחורה. בדומה לאז, ישראל נתפסה לא מוכנה, למרות שהחמאס ממש הצהיר על כוונותיו מראש.

יהיו שאלות רבות שיופנו לקואליציה העגומה הזו, שהתעניינה יותר בפירוק הדמוקרטיה מאשר בהגנת עוטף עזה. איפה היה המודיעין של השב"כ המהולל? מדוע הצליחו התוקפים לחתוך את גדר המערכת ולהשתלט על יישובים שלמים במשך שעות ארוכות? כיצד יכלו לתפוס בני ערובה ולהצעיד אותם על פני קילומטרים של שטח ריק בחזרה לתוך עזה?

הממשלה הזו, שבחודשים האחרונים צונחת בסקרים, מוצאת את עצמה כעת אחראית למחדל שמזכיר את מלחמת יום הכיפורים, בה תקפו מצרים וסוריה בדיוק 50 שנה ויום אחד לפני שבת השחורה

האם זה קשור לעובדה שלצבא יש הרבה יותר חיילים מוצבים בגדה המערבית, כדי להגן על המתנחלים ולאפשר את השיגעון שם, מאשר סביב עזה? או שכאשר בכירי הביטחון ניסו להתריע נפנפו אותם, כי "אליטות" מנפנפים? כי יותר חשובות התפילות?

ישראל היא יותר מדי חמושה ויותר מדי קטנה מכדי שכל זה יהיה סביר. זה מסוג הדברים שמפילים ממשלות, וזה עלול גם להיות יותר מדי אפילו עבור שורד מקצועי כמו נתניהו. לעת עתה הציעה הנהגת האופוזיציה את האופציה של ממשלת חירום – כל עוד חירום נמשך. לא בטוח שנתניהו בעניין. עדיין יש משפט, עדיין חייבים למוטט את מערכת המשפט.

כך או כך, למרות מראית עין של הקפאת העימות הפוליטי המכרסם בנשמה, בסוף ישלפו הסכינים הארוכות. על ביזיון כזה, על כישלון כזה, על אסון כזה משלמים.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 921 מילים
סגירה