פשעי מלחמה הם לא הפתרון

הפגזות ברצועת עזה, אוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Yousef Masoud)
AP Photo/Yousef Masoud
הפגזות ברצועת עזה, אוקטובר 2023

שר הביטחון יואב גלנט הכריז על ניתוק כל צינורות האספקה מישראל לרצועת עזה: לא יועברו יותר לא מים, לא מזון, לא חשמל, ולא דלק. הוא הסביר זאת בכך שאנחנו נלחמים בחיות אדם.

הוא צודק בכך שהתואר הזה מתאים לאנשי חמאס. עזה בהנהגת חמאס ויחיא סנוואר הפכה למופע החדש של דאעש. הם נראים כמו דאעש, הם מדברים כמו דאעש, הם מתנהגים כמו דאעש, ובזכות סרטוני הזוועה שהם הפיצו בשבת בבוקר כל העולם יודע את זה. וכמו שכל העולם התגייס נגד דאעש, ובסופו של דבר דאעש איבד את כוחו והפך לגורם שולי יחסית, ניתן כעת לגייס תמיכה עולמית למלחמה בחמאס.

עזה בהנהגת חמאס ויחיא סנוואר הפכה למופע החדש של דאעש. הם נראים כמו דאעש, מדברים כמו דאעש, מתנהגים כמו דאעש, ובזכות סרטוני הזוועה שהם הפיצו בשבת בבוקר כל העולם יודע את זה

אלא שהפעולות של גלנט יעשו בדיוק ההפך.

דובר צה"ל, תוך שהוא מונה את מאות התקיפות שחיל האוויר מבצע בעזה ואת ההרס שהן גורמות, מקפיד לציין שכל האתרים שמותקפים מכילים מחבלים או משמשים את חמאס. אבל גם כך בערך חצי מאלף ההרוגים בעזה עד כה הם נשים וילדים. רבע מיליון בערך – כשמינית מכל אוכלוסיית הרצועה – ברחו מבתיהם.

עזה היא אחד המקומות הצפופים והעניים בעולם. אין לה אפשרות קיום עצמי, ויש להניח שעתודות המזון והדלק שלה יספיקו רק לזמן קצר. וברור גם שמה שיש לא יחולק באופן שווה ומבוקר בין כולם, אלא ישמש קודם כל את מנגנוני השלטון ומקורביהם, כלומר את חמאס. התוצאה יכולה להיות אסון הומניטרי שלא היה כדוגמתו במאבק הישראלי-פלסטיני.

אילו מטרות יכולות להצדיק מחיר כזה?

המטרה שנרמזת מדבריו של גלנט היא להכריע את חמאס. זה לא יעבוד. חמאס לא רואה ערך בחיי אדם, ואין לו בעיה לנצל את חייהם ומותם של אזרחי עזה כדי לנגח את ישראל.

גרסה אחרת היא התקווה לצרוב בתודעתם של תושבי עזה שחמאס מביא עליהם הרס, ובכך לגרום להם להתמרד נגדו. גם זה לא יעבוד, כמו שזה לא עבד בכל סבבי צריבת התודעה הקודמים, ולא עבד בשום מקום אחר בעולם.

המטרה שנרמזת מדבריו של גלנט היא להכריע את חמאס. זה לא יעבוד. חמאס לא רואה ערך בחיי אדם, ואין לו בעיה לנצל את חייהם ומותם של אזרחי עזה כדי לנגח את ישראל

מה שנשאר הוא כנראה הסיבה האמיתית – הרגשת תסכול ורגש נקמה עיוור, של גלנט עצמו, של הממשלה שבה הוא יושב, ושל הבוחרים שלהם. הלך הרוח הזה לא חדש לנו. הוא מנשב כבר בבראשית: "כי שבעתיים יוקם קין, ולמך שבעים ושבעה".

אבל מה יהיו תוצאות הלוואי של ביצוע המדיניות הזו?

צריך להיות ברור – ניתוק מוחלט של אוכלוסייה אזרחית ממקורות מחיה, אפילו אם היא תומכת במשטר רצחני ופושע, זה פשע מלחמה. כבר כעת מספר ההרוגים הפלסטינים הכולל בעזה (אזרחים ומחבלים) מתקרב או דומה למספר הישראלים (אזרחים וחיילים) ההרוגים. אם ישראל תגרום בכוונה תחילה למשבר הומניטרי, ומספר האזרחים המתים יאמיר, העולם לא יתעלם מזה. כל האהדה והתמיכה שישראל מקבלת בימים האחרונים יימחקו.

באופן אפקטיבי ההוראה של גלנט ניתנת לניסוח כזה: אתם דפקתם אותנו? אנחנו נדפוק אתכם כפל כפליים! אבל אסור שהתשובה לפשעים המזעזעים של חמאס תהיה תחרות מי יותר גרוע.

האתגר שחמאס מעמיד בפני ישראל הוא עצום. אין דרך קלה להיפטר ממנו. אבל זה בדיוק המבחן של הנהגת המדינה: מה הם מחליטים לעשות בתנאים קשים, ועד כמה הם מצליחים להביא לשינוי התנאים כך שיהיו טובים יותר עבורנו.

אם ישראל תגרום בכוונה תחילה למשבר הומניטרי, ומספר האזרחים המתים יאמיר, העולם לא יתעלם מזה. כל האהדה והתמיכה שישראל מקבלת בימים האחרונים יימחקו

למרבה הצער, המדיניות הישראלית כבר עשרות שנים היא לגרום לתנאים שהיו גרועים מלכתחילה להפוך ליותר ויותר גרועים. התחזקות חמאס היא תוצאה ישירה של מדיניות "ניהול הסכסוך" של נתניהו. היא תוצאה של הפיכת צה"ל לצבא כיבוש שמשרת את החזון המשיחי של המתנחלים, כפי שנעשה על ידי כל שרי הביטחון והרמטכ"לים כולל בני גנץ. היא תוצאה של השאיפה לפירוק הרשות הפלסטינית כפי שהיא מבוטאת ע"י אביגדור ליברמן.

אז מה אפשר לעשות עכשיו, אחרי שתוצאות המדיניות הזו התפוצצו לנו בפרצוף?

האמת שהמצב שהגענו אליו כל כך נורא, שאין אפשרויות טובות. כרגע כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לנסות להפסיק לדרדר את המצב עוד יותר, ולשאוף להתנעת תהליכים שיובילו לשיפור בטווח הארוך.

זה אומר, קודם כל, לעשות הפרדה מהותית בין אזרחי רצועת עזה לבין ארגון חמאס והארגונים הנלווים. עצם זה שחמאס מנסה למנוע אפשרות של הפרדה כזו מוכיחה שזה מה שאנחנו צריכים לעשות. כל עוד הלחימה נמשכת אנשי חמאס הם בני מוות. שאר האוכלוסייה לא, וחובה עלינו לנהוג כך באמת ולא תוך קריצת עין ואמירה שתמיד יש בלתי מעורבים שנהרגים.

לאף אחד אין ספק שלישראל יש כוח הרג גדול בהרבה מאשר לפלסטינים. אז המבחן שלנו הוא לא עד כמה אנחנו יכולים להכות בעוצמה, אלא עד כמה אנחנו יכולים להכות באופן ממוקד שיקדם את המטרות שלנו.

ובפרט, אנחנו חייבים לגייס את העולם כולו לצדנו ולשמור על התמיכה הזו. שימוש מוגזם בכוח וביצוע פשעי מלחמה יביאו אולי לפורקן רגשי בטווח הקצר, אבל יגרמו לשיקום מעמדו של חמאס בטווח הארוך. מי שפועל כך לא תורם לביטחון ישראל אלא להמשך דרדור המצב.

שימוש מוגזם בכוח וביצוע פשעי מלחמה יביאו אולי לפורקן רגשי בטווח הקצר, אבל יגרמו לשיקום מעמדו של חמאס בטווח הארוך. מי שפועל כך לא תורם לביטחון ישראל אלא להמשך דרדור המצב

מה שסביר שיקרה, אגב, הוא שמספר המתים יאמיר ויתחיל משבר הומניטרי, ואז תתעורר מחאה עולמית, ובסוף נתרצה ונחזיר את האספקה לרצועה. כך נצא גם רעים, גם חלשים, וגם טיפשים.

דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 828 מילים ו-2 תגובות
סגירה