נתניהו שחקן לא רציונלי

הפגנה למען השבת גופות נעדרי צוק איתן מידי חמאס, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
הפגנה למען השבת גופות נעדרי צוק איתן מידי חמאס, יולי 2020

כאחראי למותם של מעל 1,300 ישראלים ביום אחד, מה זה עבור נתניהו עוד מאות חטופים שלא יחזרו חיים.

עבור חייל חטוף בנימין נתניהו שיחרר מעל 1,000 מחבלים; כמה הוא מוכן לשחרר עבור מאות חטופים?

זה התחיל לפני עשרות שנים, במנהרות הכותל.

*  *  *

מדינת ישראל מנוהלת היום, מובלת לקרב ולטבח, ע"י הנהגה כושלת, הנהגה שאחראית למותם ולרציחתם של מעל 1,300 מאזרחי המדינה (גם אחרי צירופם של ראשי המחנה הממלכתי לקואליציה). ההנהגה הזאת, החל מראש הממשלה ושריו הבכירים, ועד למפקדי הצבא הבכירים, ראש השב"כ וראש המוסד, חייבת לעוף. לסיים את תפקידה עוד היום.

ישראל מובלת לקרב ולטבח ע"י הנהגה כושלת, שאחראית למותם ולרציחתם של מעל 1,300 מאזרחי המדינה. ההנהגה הזו, החל מרה"מ ושריו הבכירים, ועד בכירי הצבא, ראש השב"כ וראש המוסד, חייבת לעוף

אלוף (מיל.) אמיר תיבון, אחד ממאות גיבורי המלחמה, סבור שצריך לדחות את העיסוק בפוליטיקה לאחרי המלחמה. הוא, ורבים אחרים, טועים. נתניהו לא ירפה לרגע מהפוליטיקה שתדביק אותו לכיסאו גם אחרי המלחמה.

הם טועים, לא רק בפרוצדורה, אלא גם במהות; נתניהו, נוכל ידוע (תיאור שכבר קטן על מידותיו), במצבו הנוכחי (וגם הקודם), אינו מסוגל להנהיג את המדינה במלחמה; שיקוליו האישיים יגברו תמיד על שיקולים לאומיים. נוכלותו – אומנותו, וכל מי שיצטרף לממשלתו, ייפול לה קורבן.

לא רציונלי

מעבר לתפקודה האסוני של הממשלה הנוכחית, המחייב את הדחתה המיידית, ההנהגה תחת נתניהו עלולה להיות מונעת היום ע"י דחפי נקם, מניעים לא רציונליים, שיקולים דמיוניים, מטרות שאינן ניתנות להשגה, ניסיונות טיוח, במטרה לחפות על כישלונה עצום הממדים. הדברים אמורים במיוחד בראש הממשלה נתניהו.

במודע או בתת מודע, נתניהו יודע שאת הקריירה הפוליטית הוא כבר לא יסיים כדמות נערצת, כאבי האומה וכמגן היהודים, מבצר ביטחונה ומבטיח שגשוגה של ישראל, הסטרט-אפ ניישן, אלא כאחראי לטבח הגדול ביותר ביהודים מאז מלחמת העולם השנייה (עובדה שלא נעלמה מעיניו של נשיא ארה"ב, שציין עובדה זו בנאום בפני מנהיגים יהודים).

במידה שנתניהו רצה לבנות לעצמו מורשת, הוא כבר יודע שגם עסקה סעודית לא תחפה על יותר מ-1,300 ההרוגים והמתים הרשומים על שמו. גם "ניצחון" במלחמה לא ישקם את דמותו ומורשתו; ולו מהסיבה שבמלחמה הזו כבר הובסנו. בסיומה, גם אם יימחק החמאס, לא ייכתבו אלבומי ניצחון, אלא רק ספרות נהי ומספד.

אמיר תיבון, אחד ממאות גיבורי המלחמה, סבור שצריך לדחות את העיסוק בפוליטיקה לאחרי המלחמה. הוא, ורבים אחרים, טועים. נתניהו לא ירפה לרגע מהפוליטיקה שתדביק אותו לכיסאו גם אחרי המלחמה

נתניהו מעולם לא היה שחקן רציונלי. הוא תמיד היה מאחז עיניים, שקרן-בן-שקרן, כדברי אחד משותפיו למחדל הנורא. עכשיו הוא עלול להפוך לשחקן מטורף. כך לפחות הוא נראה, כשנשא השבוע שני נאומים קצרים, שבראשון שבהם נקט בלשון נמוכה: "האויב הנאלח הזה רצה מלחמה – הוא יקבל מלחמה", אמר נתניהו, בהתייחסות לחמאס, כאילו שמדובר במשחק כדורגל שבו הקהל משתייך על ארגון לה-פמיליה, ולא בחייהם של ישראלים ופלסטינים.

החטופים

הנושא הדחוף ביותר לפתרון כרגע הוא גורלם של מאות החטופים בעזה. ממשלת ישראל חייבת לעשות כל מאמץ לשחררם בחיים; לשם כך היא חייבת לשחרר אלפי אסירים פלסטינים שלחלקם דם על הידיים, יתכן שחלקם אף השתתפו בפוגרומים השבוע.

המאמץ הזה מחייב הפסקת אש מיידית, וניהול משא ומתן אינטנסיבי ומהיר. אולם לנתניהו כל זה אינו נוגע. בנאום השני הוא אפילו לא הזכיר את החטופים וגם לא הביע השתתפות בצער המשפחות השכולות.

כמי שיודע שאין לו מה להפסיד – אף אחד מהחטופים ומשפחותיהם לא יודה לו על שחרורם, אף גלעד שליט לא יצדיע, הרווח הפוליטי יהיה אפסי – הוא יהיה מוכן להקריב על מזבח מה שהוא, וראשי מערכת אחרים, מכנים "הרתעה", ו"מחיקת חמאס", את חייהם של מאות ישראלים. הוא כבר אחראי ישיר למותם של מעל 1,200 ישראלים, מה זה עוד כמה מאות בשבילו? האם מישהו שכח את מנהרות הכותל?

כמי שיודע שאין לו מה להפסיד – אף אחד מהחטופים ומשפחותיהם לא יודה לו על שחרורם, הרווח הפוליטי יהיה אפסי – הוא יהיה מוכן להקריב על מזבח "הרתעה", ו"מחיקת חמאס" – את חיי מאות ישראלים

נתניהו, שתמורת חייל חטוף אחד שיחרר מעל 1,000 אסירים, חלקם עם דם על הידיים, נראה כלא מוכן היום לשחרר אלפי אסירים תמורת מאות ישראלים. זה הגיון בריא. המשוואה המתמטית שנתניהו הציב בעסקת שליט, קובעת שתמורת 200 החטופים, ישראל צריכה לשחרר 200,000 אסירים; ומה יעשה שיש רק כ-5,000 מהם?

מדמנת עזה

נתניהו והרצי הלוי, הרמטכ"ל, שגם הוא עלול להיות נגוע היום בשיקולים לא רציונליים זרים, של כבוד וטיוח, עלולים להורות לצבא להיכנס לעזה, מלכודת מוות שהוכנה במשך שנים, הממתינה למאות חיילים וחיילות ישראלים, שחלקם ייפצעו, חלקם ייחטפו, אחרים ייהרגו.

הסתבכות בעזה עלולה לגרור למלחמה את החזבאללה בצפון, שיתכן כי רק מחכה לרגע שהאוגדות שהתרכזו סביב רצועת עזה יחלו במהלך קרקעי עמוק אל תוך המדמנה הטובענית.

לנתניהו כל זה אינו נוגע. הוא חורך את המדינה, מרסק אותה, גורם לאלפי מתים, פצועים, פגועים גופנית ונפשית, שותף לחמאס בהרס והשמדת ישובים, שהתנועה הרביזיוניסטית, תנועת החירות, הליכוד, ז'בוטינסקי, בגין ונתניהו מעולם לא תרמו להקמתם ולביסוסם.

הסתבכות בעזה עלולה לגרור למלחמה את החזבאללה בצפון, שיתכן כי רק מחכה לרגע שהאוגדות שהתרכזו סביב רצועת עזה יחלו במהלך קרקעי עמוק אל תוך המדמנה הטובענית

מה זה עבורו עוד כמה מאות הרוגים? לא כלום. מה זה עבורו כמה ישובים שנמחקו מהמפה? אירוע חסר חשיבות.

נתניהו הוא שחקן לא רציונלי, היום על סף הטירוף, המסכן את חייהם של אזרחי המדינה ואת עצם קיומה.

אסור לחכות לסיומה של המלחמה. חייבים לסלק את נתניהו היום.

יעקב צלאל הוא עיתונאי

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 805 מילים ו-1 תגובות
סגירה