המדינה לא מממנת פינוי לרבים מתושבי העוטף, הנאלצים לקושש תרומות

כמעט שבוע אחרי התקפת המחבלים, אלפי תושבים בעוטף עזה - כולל משדרות ואופקים - אינם זכאים לפינוי למלונות על חשבון המדינה ונאלצים להסתמך על תרומות ● זאת, מכיוון שעל פי הנוהל הקיים, המדינה מממנת פינוי רק למי שחי עד 4 ק"מ מהרצועה ● ברשות החירום הלאומית עדיין לא קיבלו החלטה להגדיל את המימון ולהרחיב את הזכאות, על אף המצב החדש

תושבים שפונו באשקלון, 8 באוקטובר 2023. אילוסטרציה: למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov
תושבים שפונו באשקלון, 8 באוקטובר 2023. אילוסטרציה: למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

אמש (חמישי) בשעות הערב קיבלו תושבי מושב שדי אברהם, הנמצא בדרום עוטף עזה – ואשר התפנו והתמקמו במלונות – הודעה שאוטוטו צריך שוב לארוז את הפקלאות ולחפש בית זמני. עשרות התושבים שנמלטו והתמקמו במלונות, כמו רוב תושבי העוטף, הבינו שכבר מחר יצטרכו לארוז ולנדוד שנית. כאילו אין די בהלם והיגון.

פזית שוסטרמן, העומדת בראש צח"י (צוות חירום יישובי) של שדי אברהם, המשיכה לעבוד כל הערב מול המועצה האזורית אשכול כדי לתגבר את התרומות שיאפשרו לקנות להם עוד שבוע של הפוגה במלונות, במיוחד לנוכח העובדה שלרבים מהם אין לאן ללכת.

המדינה, מתברר, לא מפנה על חשבונה תושבים בעוטף עזה אשר יישוביהם מרוחקים יותר מ-4 ק"מ מהגדר. כך תמיד היה. שדי אברהם נמצא, למרבה האירוניה, 4.2 ק"מ. 200 מטר הפרש – והתושבים מופקרים לבדם.

המדינה, מתברר, לא מפנה על חשבונה תושבים בעוטף עזה אשר יישוביהם מרוחקים יותר מ-4 ק"מ מהגדר. כך תמיד היה. שדי אברהם נמצא, למרבה האירוניה, 4.2 ק"מ. 200 מטר הפרש – והתושבים מופקרים לבדם

על ההכרח של עשרות יישובים כמו שדי אברהם להתפנות אין חולק. שדי אבהרם אמנם ניצל בנס מפלישת מחבלים, אך כל הישובים הצמודים אליו הותקפו ועשרות מתושביהם נרצחו. גם תושבים במקומות שבתיהם נפגעו – כולל בשדרות ואופקים – הנמצאים מחוץ לטווח ה-4 ק"מ לא זכאים למקום לינה ארעי על חשבון המדינה.

עד כתיבת שורות אלה, רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון – האחראית על הפינוי למלונות – לא קיבלה החלטה או הנחיה להרחיב את מעגל המפונים למלונות, והנוהל לפיו מי שמרוחק יותר מ-4 ק"מ אינו זכאי למימון מהמדינה – נוהל שתפס בכל הסבבים הקודמים (בהם כמובן לא הייתה פלישת מחבלים) לא השתנה.

"אנחנו עובדים תחת מה שהמדינה נותנת לנו", אומרת שוסטרמן. "היום בצהריים קיבלתי הודעה שהמלונות שהוקצו לתושבים לשישה ימים מסתיימים והם צריכים לחפש לעצמם פתרון. עבדנו כמו מטורפים כל היום יחד עם המועצה למצוא פתרונות אחרים. נכון לעכשיו הצלחנו להשיג תרומות עד 21 באוקטובר. אפשר לנשום לרווחה עוד לילה".

מהמדינה לא דיברו איתכם על פינוי ממומן עד שהמצב יירגע?
"הצחקת אותי. אחרי שהפקירו אותנו ככה, כבר לא מצפים לתשובות מאף אחד. תוכנית פינוי ליישובי הגדר היא רק עד 4 ק"מ. מי שנמצא בטווח של 4 עד 7 ק"מ אינו זכאי לפינוי. לאור העובדה הזאת, אנחנו לא זכאים לפינוי ומעולם לא פינו אותנו. כך נוצר מצב לא נורמלי שבו אנחנו דופקים את הראש בקיר מאז שבת.

"תוכנית פינוי ליישובי הגדר היא רק עד 4 ק"מ. מי שנמצא בטווח של 4 עד 7 ק"מ אינו זכאי לפינוי. לאור העובדה הזאת, אנחנו לא זכאים לפינוי ומעולם לא פינו אותנו. אנחנו דופקים את הראש בקיר מאז שבת"

"המדהים הוא שביום ראשון קיבלתי הודעה מהמדינה להתכונן לפינוי, אבל עד עכשיו לא הגיעה הודעת הפינוי הרשמית. אז פינינו על דעת עצמנו את התושבים. מאידך, אין הוראת אלוף שמותר לחזור לבתים במושב. אז התושבים תקועים ועלינו נותר, בעזרת המועצה, לקושש תרומות כדי שהחברים שלנו לא יישארו ברחוב".

מתנדבות בחדר האוכל במלון שפיים שקלט מאות מפונים מיישובי העוטף. אנחנו מגישות אוכל, מנקות, מחזיקות תינוק על הידיים. עוצרות…

Posted by Lilach Barak on Monday, October 9, 2023

גורמים במשרד הביטחון אישרו לזמן ישראל כי נוהל הפינוי הקיים אינו תופס לישובים אשר מרוחקים יותר מ-4 ק"מ מהגדר, ולפיכך תושבי שדי אברהם ושכניהם אכן אינם זכאים לפינוי למלונות על חשבון המדינה, על אף המצב החדש שהתקפת המחבלים יצרה ואשר אינו מאפשר להם להישאר בבתיהם. עד עתה טרם התקבלה החלטה להרחיב את הנוהל, אך מתקיימים דיונים בנושא.

גורמים במשרד הביטחון אישרו כי הנוהל הקיים אינו תופס לישובים המרוחקים יותר מ-4 ק"מ, ולפיכך תושבי שדי אברהם ושכניהם אכן אינם זכאים לפינוי על חשבון המדינה

שוסטרמן לא מבינה למה זה צריך לקחת כל כך הרבה זמן.  "אנחנו הראשונים להיות מותקפים תמיד, אבל זה אף פעם לא עניין אף אחד.

"הפעם המועצה – שלדעתי גם היא כבר איבדה אמון במדינה עם כל מה שקורה פה – נתנה הוראה שהם מקצים תקציב מסוים, שחלקו תקציב מדינה וחלקו תרומות כדי לממן עד שישה ימים למי שרוצה להתפנות למלונות. אז המועצה עושה מאמצים גדולים, אבל גם הם צריכים לגרד כספים שאין.

"אני חושבת שמדינת ישראל צריכה לקחת על עצמה אחריות. הפקרתם תושבים של חבל ארץ שלם, לפחות תדאגו שיהיה להם לאן ללכת ואיפה להניח את הראש".

מרשות החירום הלאומית טרם נמסרה תגובה רשמית, אך בשיחה עם זמן ישראל גורם מטעם הרשות אישר כי "מתקיימים דיונים בנושא" וכי טרם התקבלה החלטה לתקצב מימון לפינוי עבור תושבים הנמצאים יותר מ- 4 ק"מ מהגדר.

מהמועצה האזורית אשכול אישרו כי הם מממנים בכוחות עצמם את הפינוי, באמצעות תרומות, וכי המדינה טרם הקצתה מימון לשם כך. "אנחנו בטירוף של גיוס תרומות. אין ברשותנו סכומים כאלה".

עוד 682 מילים
סגירה