לזכור ולא לשכוח

עתה הוטל על הכותבים וההיסטוריונים לשמש כקטגורים במשפט המוסרי של ראש הממשלה ● לעבות את הריק למילים, לגבש תותחים לשוניים מלאים בתוכן – ולחסל את המורשת המנטלית שהותיר נתניהו ופוליטיקת ההישרדות שלו ● הוא, שעשוי לסיים את המלחמה חופשי כשם שהתחיל בה, חייב לשלם את המחיר הכבד ביותר עבורו, עבור האגואיסט המושלם – מחיר הזעם ההיסטורי ● דעה

גופות על המדשאה בקיבוץ בארי אחרי מתקפת חמאס, 11 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
גופות על המדשאה בקיבוץ בארי אחרי מתקפת חמאס, 11 באוקטובר 2023

"אתם החיים בבטחה".

את מה שקרה ב־7 באוקטובר 2023 אסור להפוך לעדות קוהרנטית. אסור לשפה לעטוף את הזוועות, לייפות אותן. הפרגמנטריות מוכרחה לשקף את בגידת הממשלה, את הבהלה, הפחד.

בין ההריסות הלשוניות תיחשף שיטה. שיטה שפעלה שנים לפירוק כל מוסד בקרה, כל רוח חיה, כל מחשבה חופשית. המנגנון שאפשר את הטבח הוא המנגנון שעתה ילחם בנו. העדים והשורדים. עלינו הוטל לגמגם את שהיה.

התרגלנו לשקרים, לבוז, למיליציות. מה שקרה ב־7 באוקטובר החל שנים לפני כן. ההנהגה הישראלית דרדרה בשיטתיות את המערכות החיוניות ביותר לביסוס המחשבה החופשית – החינוך, התרבות, הרווחה… חוסר השוויון, העוני, הגזענות, הכול פעל כדי להחליש, לעייף, לדכא, לחסל ולנרמל.

התרגלנו לשקרים, לבוז, למיליציות. מה שקרה ב־7 באוקטובר החל שנים לפני כן. ההנהגה הישראלית דרדרה בשיטתיות את המערכות החיוניות ביותר לביסוס המחשבה החופשית – החינוך, התרבות, הרווחה…

אבל החברה האזרחית לא נכנעה, אפילו לא לרגע אחד. אנשים פעלו, השיח היה ער, ההתנגדות הייתה עצומה. לטבח הנורא קדמו שנים של חיסולים ממוקדים ביושרה, באינטלקט, באינטליגנציה המוסרית, בשותפות הגורל.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית באיילון, 11 ביולי 2023 (צילום: מחאת קפלן)
מפגינים נגד המהפכה המשפטית באיילון, 11 ביולי 2023 (צילום: מחאת קפלן)

מילים אינן יכולות להתגבש לחומר. בני אדם, למשל, הם חומר מורכב אך שברירי. יש הטוענים שהוא נחלק לשני סוגים שונים – נראה ושאינו נראה. רוח שהיא חומר וחומר שהוא חשמל. המילה "פחד", למשל, לא מכילה את הזיעה, את ההבעה הנחסרת, את ריח אבק השרפה – ועל אחת כמה וכמה לא את ייסורי הפוליטיקאים.

המשקל של מילים כמו "אלוהים", "גורל" או "הצו הקטגורי" קטן בהרבה ממילים כמו "תינוק" או "גופה". הוואקום שנוצר ביישובי העוטף – על השבויים והמתים – לא מתרגם למספר. אחרת, ראש הממשלה ושריו היו מזמן נמחצים תחת העומס המנטלי. אחרת הם כבר מזמן היו יורדים על ברכיהם ומתחננים למחילה.

עתה הוטל על הכותבים וההיסטוריונים לשמש כקטגורים במשפט המוסרי של ראש הממשלה. לעבות את הריק למילים, לגבש תותחים לשוניים מלאים בתוכן – ולחסל את המורשת המנטלית שהותיר בנימין נתניהו ופוליטיקת ההישרדות שלו.

הוא, שנעזר בקוהרנטיות הדמגוגית הגאה של לשונו כדי לרמות, לשקר, לחסל, לייאש, לפלג, להפריד ולמשול. הוא, שסירב לענות, שהתחמק מכל ריאיון, שרימה, שנעזר בכל מנגנוני המדינה כדי לחסל את המדינה, כדי לשנות את אופייה, כדי לחמוס, לשעבד ולהתפנק. הוא, שהפקיר, ששילח, שבז, שפירק.

הוא, ששקל, שהתעכב, שמנע, שבז לחמלה. הוא, שעשוי לסיים את המלחמה חופשי כשם שהתחיל בה, חייב לשלם את המחיר הכבד ביותר עבורו, עבור האגואיסט המושלם – מחיר הזעם ההיסטורי

הוא וגופו המלא, המדושן, המעונב. הוא, ששקל, שהתעכב, שמנע, שבז לחמלה. הוא, שעשוי לסיים את המלחמה חופשי כשם שהתחיל בה, חייב לשלם את המחיר הכבד ביותר עבורו, עבור האגואיסט המושלם – מחיר הזעם ההיסטורי.

שלטי בחירות של הליכוד בראשות בנימין נתניהו מבטיחים עתיד בטוח לישראל, 2 במרץ 2020 (צילום: Jack GUEZ / AFP)
שלטי בחירות של הליכוד בראשות בנימין נתניהו מבטיחים עתיד בטוח לישראל, 2 במרץ 2020 (צילום: Jack GUEZ / AFP)

נתניהו בגד בעם היהודי. בגד בישראלים כולם, יהודים וערבים כאחד. בגד במתים. בגד בחיים. בגד ושתק.

עכשיו עלינו להכניס את המציאות על כל אכזריותה, על הכאב שלא ירפה, את העיניים המפוחדות, את התחינה להצלה, את הקשישים והחולים, את המתים, את כל מאות המתים, את המתים לחינם, את המתים החיים בינינו, את מתי העולם כולם, לשלוש האותיות, שירדפו אותו לנצח. מעתה ועד עולם.

עכשיו עלינו להכניס את המציאות על כל אכזריותה, על הכאב שלא ירפה, את כל מאות המתים, את המתים לחינם, את המתים החיים בינינו, את מתי העולם כולם, לשלוש האותיות, שירדפו את נתניהו לנצח. מעתה ועד עולם

* * *

אנו, השורדים, כבר מתוך התופת מתחילים בבניית תשתית אזרחית חדשה. אנו, השורדים, נטמיע את החושך והייסורים בתוכנו מתוך הבנה חדשה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. אנו, השורדים, נעשה הכול כדי שהסבל הבלתי אפשרי הזה יקבל משמעות.

אש התופת הדרומית תכלה את פוליטיקת נתניהו ואת חבריה, שידשנו בחרפתם את דפי ההיסטוריה.

אבל אנו, השורדים, חייבים לאפשר לעדות הנופלים להיות לנו חוקה, חוק ומשפט.

עוד 544 מילים ו-1 תגובות
סגירה