החוזה שהופר ומשבר האמון - נתניהו, כמו דיין ב-73', מסרב לקחת אחריות

ישראל כץ (צילום: תמונת מסך)
תמונת מסך

"יש חוזה בין המדינה והאזרחים – החוזה הזה הופר – ממשלת ישראל לא סיפקה הגנה לאזרחיה" – כך אמר השר וחבר הקבינט הבטחוני-מדיני ישראל כץ בראיון בערוץ 12 שבוע לאחר פריצת המלחמה.

הדמיון בין מחדל מלחמת יום כיפור שהחל ב-6 באוקטובר 1973 לבין מחדל ה-7 באוקטובר 2023 מעורר תדהמה וזעם – זה לא היה צריך לקרות לנו שוב, בוודאי שלא במחיר דמים שכזה.

הדמיון בין מחדל מלחמת יום כיפור שהחל ב-6 באוקטובר 1973 לבין מחדל ה-7 באוקטובר 2023 מעורר תדהמה וזעם – זה לא היה צריך לקרות לנו שוב, בוודאי שלא במחיר דמים שכזה

מעל 1400 הרוגים ביום שבת, מחצית מכל ההרוגים במלחמת יום כיפור, רובם אזרחים, נשים, ילדים, וזקנים לא חמושים וחסרי הגנה – נטבחו על ידי רוצחי החמאס באכזריות של דאע"ש וכמאתיים אזרחים נלקחו בשבי, מהם 30 ילדים. מרבית יישובי העוטף נכבשו ב-7 באוקטובר, אסון בלתי נתפס שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה.

בנימין נתניהו אחראי למחדל, לחוזה שהופר בין המדינה והאזרחים. הוא לא סיפק ביטחון ליישובי העוטף, הוא זלזל בחמאס, העביר לו מיליוני דולרים מקטאר כל חודש, והאזרחים שילמו בחייהם.

בין הפוליטיקאים – לא רק ישראל כץ לקח אחריות, לפחות במילים אם לא במעשים. גם השר מיקי זוהר אמר שתקום ועדת חקירה ממלכתית אחרי המלחמה. השר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין אמרו שהממשלה לא סיפקה בטחון לאזרחיה.

אבל נתניהו לא מפנים את ממדי האסון שהביא במו ידיו ולא מתכוון לקחת אחריות, כמו משה דיין שהתחמק מאחריותו למחדל ב-73'. הוא פועל לביסוס שלטונו ויפעל כך גם ביום שאחרי המלחמה, כאילו ממשלתו לא הפרה את החוזה עם אזרחיה באותה שבת שחורה.

העיוורון של נתניהו – הקונספציה השגויה

ב-1973 הקונספציה השגויה של אמ"ן הייתה שהמצרים והסורים לא יעזו לפתוח במלחמה מול כוחות צה"ל העדיפים, עד שלא יקבלו מהרוסים מטוסי קרב חדישים בעלי יכולת הפצצה בעומק ישראל שיוכלו לנטרל את חיל האוויר הישראלי.

נתניהו לא מפנים את ממדי האסון שהביא במו ידיו ולא מתכוון לקחת אחריות, כמו משה דיין שהתחמק מאחריותו למחדל ב-73'. הוא פועל לביסוס שלטונו ויפעל כך גם ביום שאחרי המלחמה

ב-2023 הקונספציה של נתניהו הייתה שחמאס מורתע, ובכל מקרה אינו מהווה איום ממשי על ישראל. לכן נתניהו טיפח את ארגון הטרור הרצחני כדי לפצל ולהחליש את הרשות הפלסטינית.

נתניהו יצר זרוע איראנית פונדמנטליסטית ורצחנית בעזה במרחק של קילומטרים בודדים מיישובי עוטף עזה. נתניהו איפשר לארגון לשלוט ולהתחזק ברצועת עזה, לקבל מיליוני דולרים כל חודש מקטאר דרך ישראל, שבהם השתמש ארגון הטרור הרצחני כדי לבנות עיר תת-קרקעית, עם טילים, יכולות צבאיות באוויר ובים, כוחות מיוחדים שתקפו את ישראל בהפתעה בשבת השחורה.

הערכת הרמטכ"ל שסכנת המלחמה השנה גוברת

בחודשים האחרונים המערכת הצבאית ובראשה הרמטכ"ל התריעו בפני ראש הממשלה על סכנת מלחמה גוברת ועל אפשרות של אירוע רב-זירתי חמור. נתניהו התעלם, ומנע מהרמטכ"ל ומקצינים אחרים להיפגש עם חברי הקבינט המדיני-ביטחוני ועם חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

נתניהו היה עסוק בביסוס שלטונו ובחוקי ההפיכה המשטרית שיבטלו את הביקורת השיפוטית על מעשיו, דיקטטור מלא מלא או חצי מלא מלא. נתניהו התייחס לאזהרות הביטחוניות החמורות בביטול וזלזול, כאילו הן נועדו רק להחליש אותו ואת ממשלת הימין כחלק מהמאבק הפוליטי שלו עם האליטות, עם השמאל, עם שומרי הסף, עם המחאה הציבורית. הוא לא חשב שיהירותו וזחיחותו ועיסוקו האובססיבי בביצור שלטונו יביאו לאסון הגדול ביותר בתולדות המדינה, לשבת השחורה של ה-7 באוקטובר.

במשך חודשים ראשי המערכת הצבאית התריעו בפני נתניהו על סכנת מלחמה גוברת ועל אפשרות אירוע רב-זירתי חמור. נתניהו התעלם ומנע מהם להיפגש, בין השאר, עם חברי הקבינט המדיני-ביטחוני

מעבר להתרעה הכללית לסכנת מלחמה רב-זירתית שגוברת השנה, שר המודיעין המצרי עבאס כאמל העביר למשרד ראש הממשלה אזהרה חמורה לישראל – שימו לב לעזה – "המצרים מתעקשים: העברנו אזהרה לישראל – שימו לב לעזה". הוא פנה ללשכת רה"מ 10 ימים לפני מתקפת הפתע של חמאס והתריע מ"מבצע אימתני, משהו חריג מכיוון עזה". גם לפי פרסום ב-AP, אזהרה דומה זכתה להתעלמות תוך התמקדות במצב ביו"ש. נתניהו הכחיש שקיבל את האזהרה אבל המצרים וגם האמריקאים עומדים על כך שאזהרה הועברה לישראל וזה יהיה חייב להיבדק על ידי ועדת החקירה הממלכתית שתקום אחרי המלחמה.

עצת אחיתופל

ב-1973 הנרי קיסינג'ר הזהיר את משה דיין וגולדה מאיר שלא יעזו לפתוח במכת מנע. הוא אמר להם שאיש בארה"ב לא יעזור לישראל אם היא תפתח בירייה הראשונה. הנשיא ריצ'רד ניקסון לא יעזור להם, ישראל תישאר לבדה במלחמה ותהיה שואה. זו הסיבה שדיין ביטל את מכת המנע של חיל האוויר בשבת בבוקר, מנע גיוס מילואים מאסיבי ביום חמישי, שישי ועד שבת בבוקר, ומנע פריסת כוחות גם בשבת בבוקר כדי שישראל לא תואשם שחלילה פתחה או אפילו דרדרה את המצב למלחמה.

את המדיניות של דיין תיאר מקורבו השר שמעון פרס בישיבת הממשלה בשבת ה-6 באוקטובר 1973 כשעה לפני שנפתחה:

"המחשבה הפוליטית המרכזית ששמענו משר הביטחון, שישראל תבהיר עד כמה שאפשר שהותקפנו, ולא ניתן שום פתחון פה, שלא ייאמר שהייתה כאן מלחמת מנע ולא שום פרובוקציה. כל תוכנית ההגנה ותוכניות אחרות כפופות להיגיון זה".

ב-1973 קיסינג'ר הזהיר את דיין וגולדה שלא יעזו לפתוח במכת מנע ושאיש בארה"ב לא יעזור לישראל אם זה יקרה. זו הסיבה שדיין ביטל, בין השאר, את מכת המנע של חיל האוויר בשבת בבוקר

ב-26 בספטמבר 2023 נפגשו נתניהו וקיסינג'ר בניו יורק במהלך ביקורו של נתניהו באו"ם. כנראה שלעולם לא נדע על מה הם דיברו. אם נתניהו עדכן את קיסינג'ר לגבי ההתראות החמורות שקיבל ממערכת הביטחון לגבי הסכנה הגוברת לפריצת מלחמה רב-זירתית במזרח התיכון, האם קיסינג'ר כנראה אמר לנתניהו מה שאמר לגולדה ולדיין לפני 50 שנה – אם ישראל רוצה שהנשיא יעזור לה במלחמה – אל תירו את הירייה הראשונה? אם כך קרה, את המחיר לכך שילמנו ב-7 באוקטובר בשבת השחורה. יתכן שקיסינג'ר עשה זאת שוב, עצת אחיתופל.

אחרי עשרות שנים שבהן נאמר שהפתעה בנוסח מלחמת יום כיפור לא תחזור, היא קרתה בדיוק 50 שנה ויום אחד אחרי המלחמה ההיא, ושוב בשבת ובחג, והפגיעה הפעם קשה ואכזרית אף יותר. זה מדהים, מזעזע ובלתי נסלח.

יותר מ-1400 אזרחים וחיילים שהיו צריכים להיות כאן אתנו היום שילמו בחייהם על היהירות והזלזול של נתניהו ביכולות של חמאס.

לא מובן איך ראש השב"כ והרמטכ"ל דנו ביום שישי בלילה בסימנים המעידים להתקפה בעזה ב-6 באוקטובר 2023, בדיוק 50 שנה למלחמה ההיא, והחליטו שהאויב מורתע ולא יתקוף, ולא העלו בדעתם שאולי זו שוב הפתעה כמו ביום כיפור 73'.

נראה שהם לא הזהירו ולא תגברו את הכוחות בשטח, לא הכניסו את היישובים לכוננות, לא הקפיצו את כיתות הכוננות ביישובי העוטף, והעבירו גדודים מעוטף עזה לאזור יהודה ושומרון. ממש כמו במלחמת יום כיפור ב-1973, מפקדי הצבא לא הכינו את הכוחות בשטח למלחמה שתפרוץ תוך מספר שעות.

אחרי עשרות שנים שבהן נאמר שהפתעה בנוסח מלחמת יום כיפור לא תחזור, היא קרתה בדיוק 50 שנה ויום אחד אחרי המלחמה ההיא, ושוב בשבת ובחג, והפגיעה הפעם קשה ואכזרית אף יותר

נתניהו צריך ללכת

עם ישראל כולו התגייס בכל הכוח למלחמה בחמאס ובצדק. חמאס הוא ארגון טרור רצחני כמו דאע"ש. אי אפשר לחיות בצילו וצריך להסיר את האיום הזה מישראל אחת ולתמיד. נתניהו טעה בגדול כשהסכים להעביר כספים לחמאס וחשב שהוא טוב לישראל כי כך הוא יפצל ויחליש את הרשות הפלסטינית.

צריך להילחם בחמאס בכל הכוח כאילו נתניהו לא מכהן עדיין כראש ממשלה. אבל צריך גם להילחם בנתניהו בכל הכוח כאילו אין מלחמה בחמאס. ממשלת נתניהו אחראית לכישלון. אין מחילה על נפילת ישובים ישראלים בידי האויב, על טבח וחטיפות. ממשלת נתניהו לא סיפקה ביטחון לאזרחיה וצריכה ללכת הביתה. אם נתניהו יסרב לקחת אחריות ולהתפטר עם ישראל צריך לפטר אותו.

הרמטכ"ל בדימוס בוגי יעלון כתב לנתניהו:

"שורה תחתונה: אינך כשיר מהותית ומוסרית להוביל עם למלחמה! אם נותרה בך טיפת אכפתיות מהמדינה, אזרחיה ועתידה – התפטר מיד! חברי כנסת מהקואליציה, אם בנתניהו לא נותרה טיפת אחריות, הציפייה מכם היא, שתפעלו להחליפו בהצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית. אי-אפשר לחכות לסיום המלחמה. אם לא תפעלו עכשיו, על כתפיכם יהיו תוצאות המלחמה, עם קברניט לא כשיר, שאיבד את אמון העם וצה"ל".

משבר האמון שנוצר בין נתניהו לשר הביטחון, למפקדי צה"ל ולחברי הקבינט המצומצם והרחב מסוכן. סרטון ההכחשה של נתניהו עם שר הביטחון והרמטכ"ל לא אמין, כמו שאר הספינים והסחות הדעת שראינו מנתניהו בשנים האחרונות. נתניהו אחראי לאסון של ה-7 באוקטובר וחייב ללכת.

מצור, הכנעה וגירוש בלי פלישה קרקעית מסוכנת ומיותרת

האלוף יצחק בריק צודק, אסור לרוץ לתוך המלכודות שחמאס הכין לצה"ל ברצועת עזה. החיפזון מהשטן וחיי חיילינו יקרים. גם במלחמת העולם השנייה הנשיא האמריקאי הארי טרומן בחר להכניע את יפן בהפצצות מהאוויר ולא לסכן חיי אלפי חיילים אמריקאים בפלישה קרקעית ליפן.

האלוף בריק צודק, אסור לרוץ לתוך המלכודות שחמאס הכין לצה"ל ברצועה. החיפזון מהשטן וחיי חיילינו יקרים. גם במלחה"ע השנייה הנשיא האמריקאי טרומן בחר להכניע את יפן בהפצצות מהאוויר

צריך להדק עליהם את המצור, להמשיך להפציץ יום ולילה בעוצמה גדולה יותר ועמוקה יותר. צריך לרוקן את צפון הרצועה מאזרחים, לדרוש שחרור כל החטופים הישראלים, לגרש את כל אנשי חמאס והג'יהאד האסלאמי מעזה, את ההנהגה המדינית וההנהגה הצבאית, ואת כל אלפי לוחמי חמאס והג'יהאד האסלאמי לאיראן.

יש לעשות זאת כחלק מפתרון מדיני כולל לרצועת עזה, בהסכמה ובפיקוח בינלאומי שיביאו לפירוז מוחלט של הרצועה מכלי נשק ושיקומה.

אריק אדמס ראש עירית ניו-יורק

לא רק הנשיא ג'ו ביידן עומד לצדנו. בין השאר גם אריק אדמס, ראש עיריית ניו-יורק, בנאום תמיכה מרגש, אמר שישראל לא לבד, שגם הם בניו יורק לא יהיו בסדר עד שימוטט שלטון חמאס בעזה, שאנחנו אחים, שהיהודים צעדו עם ד"ר מרטין לותר-קינג ועכשיו הם יעמדו לצד ישראל.

הנשיא ביידן וראש עירית ניו יורק צודקים, חייבים למוטט את שלטון חמאס שאינו שונה מארגון דאע"ש, אבל אנחנו לא נהיה בסדר והמלחמה לא תושלם עד שגם נתניהו וממשלתו, שאחראים לאסון של ה-7 באוקטובר, ילכו.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,466 מילים ו-1 תגובות
סגירה