גרינפיס נגד שופרסל "הבשר שלכם מחסל את יערות ארגנטינה"

מחר (שישי) צפויה להתחדש המחאה הירוקה נגד שופרסל ● גרינפיס טוענים: גידול הבקר של שופרסל בארגטניה נעשה תוך פגיעה אנושה ביערות שם ● איש העסקים אדוארדו אלשטיין, שחולש על שופרסל, מחזיק גם בחברות הגידול והשחיטה בארגנטינה ● צריכת הבשר בישראל זינקה ב-40% בעשור האחרון

פעילי גרינפיס מוחים מול מטה שופרסל בראשון לציון. 20 בספטמבר, 2019 (צילום: גרינפיס)
גרינפיס
פעילי גרינפיס מוחים מול מטה שופרסל בראשון לציון. 20 בספטמבר, 2019

הסניף הישראלי של גרינפיס מנסה לאלץ את רשת הסופרמרקטים שופרסל לבטל הסכם עם ספקית בקר מארגנטינה, שלטענת אנשי הארגון הירוק כורתת אזורים נרחבים של יער בארגנטינה כדי לגדל עליו פרות למאכל.

מחקר שערך הארגון גילה את התפקיד המרכזי של איש העסקים היהודי אדוארדו אלשטיין ואחיו אלחנדרו בפרשה: האלשטיינים הם הבעלים של חברת קרסוד בארגנטינה, המגדלת פרות לתעשיית הבקר, ובחברה הבת שלה, ששוחטת את בעלי החיים ומייצאת את הבשר. בשר זה נמכר בישראל ברשת שופרסל, שהיא חלק מחברת האחזקות אי.די.בי הנמצאת בשליטתו של אלשטיין.

עד כה חתמו כ-14,000 ישראלים על עצומה הדורשת משופרסל לאמץ מדיניות שהם מכנים: ללא-נזק-ליערות.

ביום ראשון, טיפסו פעילי גרינפיס על עמוד גבוה מול מטה החברה בראשון לציון ופרשו שלט עם הכיתוב "שופרסל הורסים יערות בשבילך". הפעילים ירדו מהעמוד רק בעקבות בקשת מכבי האש, ולאחר ששופרסל הזמינה משטרה. בשישי מתכנן הארגון למחות שם שוב, לציון סיום שבוע שביתות אקלים שהתקיים בכל העולם.

המסע מהרס היערות למדפי הסופרמרקט

הבדיקה של גרינפיס בישראל ובארגנטינה במהלך הקיץ חשפה קשרים בין שרפות יער שהציתו בני אדם, לבין רשתות סופרמרקטים מרכזיות באירופה ובישראל.

באשר לישראל, גילתה הבדיקה כי הבקר הנמכר תחת תווית "אגנוס" בשופרסל הגיע מפרות שגודלו באזור של יער גראן צ'אקו בארגנטינה.

מדובר ביער השני בגודלו בדרום אמריקה אחרי האמזונס, שנפגע באופן קשה מהפיתוח החקלאי באזור, בעיקר עקב גידול פרות לבשר וגידול סויה.

גרינפיס גילה כי שרשרת האספקה המובילה לשופרסל מתחילה בחברת קרסוד של אלשטיין, שחקן משמעותי בתחום החקלאי בדרום אמריקה, שפועל בארגנטינה, בוליביה, ברזיל ופרגוואי. קרסוד מתמחה בגידול פרות לבקר, בגידולי דגנים כמו תירס וסויה, וכן בגידול קני סוכר, והיא עושה זאת על שטח של 8 מיליון דונם. על פי אתר החברה, לקרסוד יש 93,591 ראשי בקר נכון ליוני 2018.

גרינפיס ארגנטינה ניתח תמונות של שטח הנמצא בבעלות קרסוד ביער צ'אקו וצולמו מ-1998 עד 2018, והגיע למסקנה כי החברה כרתה עצים בשטח של יותר מ-1.2 מיליון דונם. ביולי, קרסוד ביקשה היתר לכריתה של 75,590 דונמים נוספים.

יער גשם שכרתה חברת קרסוד בצפון ארגנטינה (צילום: גרינפיס)
יער גשם שכרתה חברת קרסוד בצפון ארגנטינה (צילום: גרינפיס)

הבקר המפוטם על ידי קרסוד מועבר לשחיטה אצל חברה בת בשם קרנס פמפאנס (Carnes Pampeanas), והיא מייצאת את הבקר מארגנטינה תחת השם S. A. Argentinas Agroindustriales Exportaciones.

קבוצת נטו מייבאת את המוצרים האלה לישראל ומוכרת אותם תחת השמות אל גאוצ'ו וטיבון ויל. בשופרסל נמכרים מוצרים אלה תחת מותג אגנוס.

אדוארדו אלשטיין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אדוארדו אלשטיין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"יש לנו עדות מוצקה לכך ששופרסל שותפה להרס של הצ'אקו, היער השני בגודלו בדרום אמריקה ומערכת אקולוגית עם חשיבות עצומה למערכת האקלים", אמר מנהל המחקר והאסטרטגיה של גרינפיס ישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום.

"עץ שנשרף בדרום אמריקה, כדי לגדל פרות שהבשר שלהן נמכר בישראל, פוגע ביכולת שלנו להגן על האקלים של כדור הארץ ומונע את הפתרון של משבר האקלים.

"אנחנו צריכים לשנות באופן דחוף את הדרך שבה אנחנו מייצרים מזון, וחייבים לעבוד יחד עם הטבע – במקום להרוס אותו. ניתוק הקשר בין תעשיית גידול פרות לבשר והרס יערות הוא מקום מצוין להתחיל בו". דובר גרינפיס אמר לנו כי הנהלת שופרסל לא הגיבה לדוח של הארגון או לפניות החוזרות ונשנות לקביעת פגישה.

בהצהרה של שופרסל נכתב כי "הנושא הובא לתשומת ליבנו והוא נחקר על ידי צוות מקצועי, ולאחר שנבין את הנושא לעומק נוכל להחליט על כך".

שופרסל לא מסרה מתי תגיע נקודת זמן זו.

בדומה לסניפים אחרים של גרינפיס, שנלחמים בסופרמרקטים במדינות אחרות, גרינפיס ישראל רוצה ששופרסל תאמץ מדיניות ללא-נזק-ליערות ותנתק את הקשרים עם חברות שמעורבות בכריתת יערות.

ישראלים אוהבים בשר

צריכת בשר הבקר בישראל עלתה בכ-40% במהלך העשור האחרון, לדברי גרינפיס, עם קרוב ל-90% שמיובא לישראל ממדינות אחרות.

הרוב המכריע של יבוא בשר בשנה שעברה היה מארגנטינה. הבקר הארגנטינאי מהווה כשליש מהבקר הנמכר בישראל, ומבחינת ארגנטינה ישראל היא השוק החמישי בחשיבותו ליצוא בשר בקר מהמדינה.

למרות המוניטין של תל אביב כבירת הצמחונות של העולם, ישראל מובילה בעולם מבחינת צריכת עוף לנפש, והיא מדורגת במקום השישי מבחינת הצריכה לנפש של בקר. לדברי אנשי גרינפיס, הישראלים צורכים יותר מ-81 ק"ג של בשר בקר ועוף לנפש בכל שנה, כ-40% יותר מהממוצע העולמי.

מודעה של גרינפיס נגד שופרסל (צילום: גרינפיס)
מודעה של גרינפיס נגד שופרסל (צילום: גרינפיס)

הדוח של גרינפיס מדגיש כי החקלאות המתועשת, לרבות גידול פרות לבשר, אחראית לכ-80% מהרס היערות ברחבי העולם, בעוד ששרפת היערות לפינוי שטחים לחקלאות תורמת כ-60% מכל הגזים היוצרים את ההתחממות הגלובלית. ב-2018 אבדו ברחבי העולם כ-248 מיליון דונמים של יער.

יער גראן צ'אקו שנמתח על פני ארגנטינה, פרגוואי, בוליביה וברזיל, מכיל יותר מ-50 מערכות אקולוגיות שונות, הכוללות סוונה, יערות וביצות. על פי Mongabay, מדי חודש נכרת אזור בגודל הכפול מבואנוס איירס.

ארגון "שימור הטבע", הנאבק לעצירת הרס הגראן צ'אקו וליישום פרקטיקות חקלאיות בנות קיימא, אומר כי האזור מהווה בית לכ-3,400 צמחים, 500 מיני ציפורים, 150 יונקים, 120 זוחלים וכ-100 דו-חיים.

לדבריו, בעקבות אבדן סביבת המחיה שלהם, מינים רבים נמצאים תחת סיכון, בהם דוב הנמלים, הארמדיל והטפיר. הארגונים אומרים כי 25% מהגראן צ'אקו בארגנטינה כבר נכרתו לטובת חקלאות, ומציינים כי רוב הנזק נעשה ב-20 השנים האחרונות.

בחודש האחרון, המליץ הפנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו"ם על הפחתת צריכת בשר, וזאת כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית, להקל על המחסור במים ובקרקע ולשפר את הבריאות, הביטחון התזונתי והגיוון הביולוגי.

עוד 752 מילים
סגירה