ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר ביחידת סיירת מטכ"ל. 17 באוקטובר 2023 (צילום: קובי גדעון/לע״מ)
קובי גדעון/לע״מ

נתניהו קיווה לעידוד ביחידת האם שלו. בסיירת מטכ"ל קיבלו אותו באדישות מופגנת

בניגוד לגרסה הרשמית של משרד ראש הממשלה, חיילים בסיירת מספרים: "כשנתניהו הגיע, לא כולם קמו לכבודו. כשסיים לדבר, לא היו מחיאות כפיים והוא הסתובב ועזב" ● החיילים שממתינים לכניסה הקרקעית מתיישבים ומודאגים בעיקר מחוסר ציוד לחימה נדרש ● והשיחה הנפוצה ביישובים היא מי יחזור לגור שם ומי החליט לעזוב כמה שיותר רחוק - אפילו לעזוב את הארץ ● רשמים ממסע בעוטף

1

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר אתמול אחר הצהריים באחד המטות של סיירת מטכ"ל בדרום הארץ. על מהות הביקור קיימות שתי גרסאות.

נתניהו פרסם הודעה רשמית ממנה עולה כי הביקור הוכתר בהצלחה. "כל המדינה עומדת מאחוריכם", ציטטו דוברי נתניהו את נאומו, "הקרב יתנהל בעוצמה אדירה בימים הקרובים. אנחנו סומכים עליכם, תומכים בכם ויודעים שתעשו את העבודה".

קצינים וחיילים בסדיר ובמילואים בסיירת, שאיבדה עשרה לוחמים ב-7 באוקטובר, לא התרשמו כמו נתניהו מהביקור שערך אצלם, להיפך. הם סיפרו כי הוא קיווה לקבל עידוד ביחידת האם שלו, אבל התבדה ונתקל באדישות כמעט מופגנת.

הנוכחים התבקשו לפני שראש הממשלה הגיע שלא לבקר אותו ולא להתפרץ לדבריו. לכולם גם אספו מראש את המכשירים הניידים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר ביחידת סיירת מטכ"ל. 17 באוקטובר 2023 (צילום: קובי גדעון/לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר ביחידת סיירת מטכ"ל. 17 באוקטובר 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"חיכינו לנתניהו במשך שעה שלמה. כשהגיע, לא כולם קמו לכבודו", נכתב באחת מקבוצות היחידה הסגורות, "הוא נשא נאום מלא קלישאות במשך 15 דקות. כשסיים לדבר, לא היו מחיאות כפיים ונתניהו הסתובב ועזב".

2

לאן עזב נתניהו? אילו היה נוסע רבע שעה דרומה וקופץ לביקור בשני הקיבוצים הסמוכים, זיקים ונתיב העשרה, הוא היה עד לאירוע שמעסיק אלפי חיילים בימים אלה: חוסר ציוד לחימה נדרש.

לאן עזב נתניהו? אילו היה נוסע רבע שעה דרומה וקופץ לביקור בשני הקיבוצים הסמוכים, זיקים ונתיב העשרה, הוא היה עד לאירוע שמעסיק אלפי חיילים בימים אלה: חוסר ציוד לחימה נדרש

נסעתי אתמול לעוטף עזה עם חבר טוב ומקושר, קצין בכיר במילואים שהצליח להשיג בדרכים משלו אפודים קרמיים, ידיות לנשק, רוגליות, פנסים מיוחדים, כתות לרובים ומה לא. את הציוד הוא העמיס על הג'יפ ונסע לחלק בין כיתות הכוננות.

ההתנפלות הייתה טוטאלית. הציוד הרב נגמר במהירות. לאורך כל המסע ביישובים שחוו את הרע מכל לא הפסיקו להתקשר קצינים וחיילים מיחידות שונות ודרשו ציוד.

חלוקת ציוד צבאי בזיקים, 17 באוקטובר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
חלוקת ציוד צבאי בזיקים, 17 באוקטובר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

החשש הגדול של החיילים הוא להיכנס לעזה עם הציוד הקיים, בעיקר הקסדות והשכפ"צים הישנים, ש"לא עוצרים גם אבן מרוגטקה", כדברי אחד מהם.

החשש הגדול של החיילים הוא להיכנס לעזה עם הציוד הקיים, בעיקר הקסדות והשכפ"צים הישנים, ש"לא עוצרים גם אבן מרוגטקה", כדברי אחד מהם

הביזיון הזה מרתיח. לתמונה נכנסים בינתיים מאכערים, סוחרי נשק, מיליונרים יהודים מחו"ל שהתקשרו לנייד של הקצין במיל' והבטיחו אפודים קרמיים לכל חייל. אי אפשר לדעת מי רציני ומי בא לחתוך קופון, על חשבון אוזלת האספקה של צבא הגנה לישראל.

3

הערים והיישובים בדרום נטושים כמעט לחלוטין. עמק רפאים אחד גדול, למעט כמה אנשים נחושים – כמו הקשיש החביב שהסתובב ליד תחנת המשטרה של שדרות, שהוחרבה עד היסוד, קורא בדרכו את ספר נאומיו של האורטור הרומאי הדגול, קיקרו.

"אני לומד ממנו מה זו מדינה, מה זו דמוקרטיה", אמר האיש, שעלה מהולנד לשדרות בשנות השמונים.

מה שנשאר מתחנת המשטרה בשדרות, 17 באוקטובר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
מה שנשאר מתחנת המשטרה בשדרות, 17 באוקטובר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

בעיריית שדרות הוקם חמ"ל שלם שנועד לפנות את התושבים. בחדר המצב, שזוכה לשם "מוקד הפוגות" התמונה קשה. "תמו ההקצאות נכון לרגע זה לאילת, ים המלח ותל אביב", כתוב על המסך.

בעיריית שדרות הוקם חמ"ל שלם שנועד לפנות את התושבים. בחדר המצב, שזוכה לשם "מוקד הפוגות" התמונה קשה. "תמו ההקצאות לאילת, ים המלח ותל אביב", כתוב על המסך

לא כולם מוכנים לצאת ליעדים אחרים, גם על חשבון המדינה. הם נשארים בעיר, עם האזעקות והטילים שאתמול בערב תקפו את שדרות, למרות שאין כמעט במי לפגוע שם.

אגב, שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ לא עזב את שדרות, והוא חוזר אל ביתו שם מדי ערב אחרי יום עבודה כיו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית.

4

השיחה הנפוצה ביישובים, אחרי עשרה ימים של מלחמה טרגית ולפני המערכה הגדולה שעדיין לא החלה, נסובה על העתיד הרחוק יותר. בכל מקום, אחרי סיפורי הגבורה שלא מסתיימים ותיאורי האסונות שלא נגמרים, שואלים כולם: מה יהיה?

מבט מהאוויר על קיבוץ בארי אחרי הטבח של חמאס, 14 באוקטובר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
מבט מהאוויר על קיבוץ בארי אחרי הטבח של חמאס, 14 באוקטובר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

התובנה פשוטה: ככל שהמקום נפגע יותר, אין לו תקומה מהירה ואולי אין לו תקומה בכלל. תובנה שנייה: המבוגרים בני שישים פלוס רוצים להישאר. הצעירים והרווקים בני העשרים רוצים להישאר. הזוגות הצעירים והמשפחות ורוצים לברוח.

ככל שהמקום נפגע יותר, אין לו תקומה מהירה ואולי אין לו תקומה בכלל. המבוגרים בני שישים פלוס והצעירים הרווקים בני העשרים רוצים להישאר. זוגות צעירים והמשפחות רוצים לברוח

השבר נוראי. רוני גלעד, בעשור השביעי לחייו, לא עוזב את קיבוץ זיקים גם בימים אלה. גלעד חבר קיבוץ כבר 40 שנה ומשוכנע שרוב העוזבים יחזרו. צריך לזכור כי תושבי זיקים יצאו להילחם במחבלים שהגיעו ליישוב בשמחת תורה, פגעו ברבים מהם, ומנעו חדירה לתוך הקיבוץ. המחיר ששילמו אינו נורא – שני פצועים.

ועם זאת, גלעד מבין את בנו וכלתו, שהחליטו לעזוב את הקיבוץ ואולי גם את הארץ. "זו החלטה של משפחה צעירה, אם זה המקום לגדל בו ילדים", אומר גלעד.

מול גלעד מתייצב ר', בחור צעיר שחי בקיבוץ עם בת זוגו. לדבריו, הוא לא יעזוב לעולם. ר' הוא איש כיתת הכוננות שיצאה להילחם במחבלים, שכמה מהם הגיעו לקיבוץ על גבי סוואנות וג'יפים שגנבו מצה"ל.

רוני גלעד מקיבוץ זיקים בריאיון לשלום ירושלמי, 17 באוקטובר 2023

הטיעון של ר' נודד למקומות רחוקים. הוא לא יהגר לחו"ל.  ליהודים, הוא אומר, לא היו מקומות מפלט בשואה, אבל בני המשפחה שלו ואנשי הקיבוץ יכולים היום, אחרי מה שקרה, למצוא מחסה אצל קרובים במרכז הארץ.

5

אני לא מומחה צבאי, ודי חרד מהכניסה הקרקעית לעזה, שעכשיו מתעכבת אולי בגלל הביקור של הנשיא ג'ו ביידן, שמגיע הבוקר לישראל.

יחד עם זאת, צריך להבין מה קורה לעשרות אלפי החיילים בשטח, שחיים במשך עשרה ימים בתנאי שדה קשים ולנים בחוץ. החום במשך היום בלתי נסבל, כמו הקור שמתחיל לחדור לאזור בלילה.

צריך להבין מה קורה לעשרות אלפי החיילים בשטח, שחיים במשך עשרה ימים בתנאי שדה קשים ולנים בחוץ. החום במשך היום בלתי נסבל, כמו הקור שמתחיל לחדור לאזור בלילה

חיילים מפוזרים בשטח או בשטחי כינוס קדמיים ויש לי חשש שיהפכו חלילה למטרה נייחת כפי שקרה לנו פעם, במלחמת לבנון השנייה. הם מפוזרים בשטח, קבוצות-קבוצות, המתח אדיר לקראת התמרון הקרקעי.

חיילי צה"ל בשטח כינוס על גבול עזה, 17 באוקטובר 2023
חיילי צה"ל בשטח כינוס על גבול עזה, 17 באוקטובר 2023

הדריכות עצומה מול האפשרות שמחבלים עדיין מסתובבים בעוטף עזה. גם הסירחון במקומות מסוימים בלתי נסבל. לא מפליא שכל מפגש שלנו עם החיילים בעומק השטח התחיל בחשד וחשש הדדיים והסתיים בחיוך רפה. החיילים לא אוהבים את המצב הזה.

אז יש מורל, ויש רעל בעיניים מול חמאס וכל זה, אבל יש גם עצבים רופפים ושחיקה טבעית. וגם על זה צריך לתת את הדעת.

עוד 900 מילים
סגירה