הכאוס בקונגרס האמריקאי עלול לעכב את הסיוע לישראל ולאוקראינה

המלחמות הפנימיות של הרפובליקאים נמשכות – והתמיכה העתידית הנחוצה לאוקראינה ולישראל עדיין לא אושרה ● בזמן שביידן מנסה לגבש חבילת סיוע כוללת, בית הנבחרים משותק בגלל הדחת היו"ר על רקע המחלוקות התקציביות ● "יש לנו מלחמה באירופה, במזרח התיכון, מתיחויות באזור האינדו־פסיפי – וארה"ב לא מסוגלת לבחור יו"ר לבית הנבחרים"

ג'ים ג'ורדן אחרי פגישת הוועידה הרפובליקאית בוושינגטון, 13 באוקטובר 2023 (צילום: Julia Nikhinson / AFP)
Julia Nikhinson / AFP
ג'ים ג'ורדן אחרי פגישת הוועידה הרפובליקאית בוושינגטון, 13 באוקטובר 2023

FPבמסגרת התדרוך הפרטי שהעבירו שלושה בכירי ביטחון לאומי לבית הנבחרים ב־11 באוקטובר, הם הציעו לעבוד עם הקונגרס על מימון חירום כדי להתמודד עם כמה משברים במקביל הנוגעים למדיניות החוץ – מלחמת ישראל בעזה, המלחמה באוקראינה, התמיכה בטייוואן ומשבר הגבול הדרומי של ארה"ב.

בעבר, הצעה כזאת לא הייתה מעוררת מחלוקת רבה. אפילו בבית המקוטב, תמיכה בישראל תמיד הייתה מוסכמת כמעט פה אחד. במקביל, כמעט כל הדמוקרטים ורוב הרפובליקאים מסכימים באופן כללי על מימון התמיכה באוקראינה. אולם, כשבכירי הממשל העלו בתדרוך את הרעיון של חבילת מימון משלימה, קבוצת רפובליקאים הגיבה בקריאות בוז לעברם.

חילופי הדברים – כפי שתוארו בפנינו על־ידי אחד המחוקקים שנכחו בתדרוך ושלושה עוזרי קונגרס שעודכנו בפרטים – מציעים הצצה לאופן שבו הכאוס בבית הנבחרים – הנתון בשליטת הרפובליקאים – הופך מקרקס פוליטי פנימי לכאב ראש גדול בתחום מדיניות החוץ עבור ממשל ג'ו ביידן.

לאופן שבו יתגלגל הכאוס הזה יכולות להיות השלכות משמעותיות על היקף ועיתוי הסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל וכן על המשך הזרמת הסיוע הצבאי לאוקראינה, שנתפס כמכריע במלחמה נגד רוסיה. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי הזהיר בשבוע שעבר כי וושינגטון "מתקרבת לסוף המסלול" של שליחת סיוע ביטחוני לישראל ולאוקראינה ללא מימון נוסף של הקונגרס.

ג'ום ג'ורדן אחרי פגישת הוועידה הרפובליקאית בוושינגטון, 13 באוקטובר 2023 (צילום: Julia Nikhinson / AFP)
ג'ים ג'ורדן אחרי פגישת הוועידה הרפובליקאית בוושינגטון, 13 באוקטובר 2023 (צילום: Julia Nikhinson / AFP)

המימון הנוסף נבלם בשל הדחת יו"ר בית הנבחרים על רקע המלחמות הפנימיות חסרות התקדים בקרב הנציגים הרפובליקאים. הרפובליקאים מקדמים את מינויו של ג'ים ג'ורדן מאוהיו – תומך נאמן של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמסתייג מהתמיכה האמריקאית באוקראינה – לתפקיד, אך הוא עדיין יידרש למאמצים גדולים כדי להשיג מספיק קולות בוועידה הרפובליקאית.

"ככל שיקדימו למנות יו"ר לבית הנבחרים, כמובן, יהיה יותר נוח לכולנו מבחינת היכולת לתמוך עכשיו בישראל ובאוקראינה", אמר קירבי. "בזכות התקציבים הקיימים והסמכויות הקיימות היינו בסדר. אבל זה לא יימשך לנצח".

בית הנבחרים סובל מתפקוד לקוי מאז שקבוצת שוליים רפובליקאית החליטה על הדחת קווין מקארתי מתפקיד היו"ר לפני כשבועיים, ללא תוכנית ירושה

בית הנבחרים סובל מתפקוד לקוי מאז שקבוצת שוליים רפובליקאית החליטה על הדחת קווין מקארתי מתפקיד היו"ר לפני כשבועיים, ללא תוכנית ירושה. הרפובליקאים נמצאים כעת בעיצומה של מיני מלחמת אזרחים פוליטית סביב תוכנית היציאה מהבלגן.

השאלה הראשונה היא מי יהיה יושב ראש בית הנבחרים הבא? על פי החוקים הקיימים, לבית הנבחרים יש יכולת פעולה מוגבלת מאוד ללא יו"ר. כרגע, בית הנבחרים לא יכול אפילו להעביר החלטה המביעה תמיכה בישראל לאחר תקיפת חמאס, למרות תמיכה של יותר מ־400 מבין 433 חבריו; כל שכן לאשר חבילות מימון סיוע ביטחוני (בבית הנבחרים יש כרגע שני מושבים ריקים).

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על הבמה בפסגת נאט"ו בוילנה, ליטא, 12 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן על הבמה בפסגת נאט"ו בוילנה, ליטא, 12 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

בזמן שכמעט כל הרפובליקאים והדמוקרטים תומכים במימון חבילת סיוע ביטחונית חדשה לישראל, המקרה של אוקראינה מורכב יותר. ישנה קבוצה של נבחרים רפובליקאים המתנגדת לסיוע נוסף לאוקראינה, חלקם טוענים שארה"ב כבר נתנה מספיק למדינה המזרח־אירופית, ולפחות אחת מהם, מרג'ורי טיילור גרין, חוזרת על הפרופגנדה הרוסית בנוגע למקורות הסכסוך.

אם תימשך הפוליטיזציה של אוקראינה בימין, חברים נוספים עשויים להתחיל להתנגד לסיוע לאוקראינה – או, לכל הפחות, לא לתמוך בו באופן פעיל. ג'ורדן, נץ בענייני תקציב שהגן על טענותיו השקריות של טראמפ בנוגע לזיוף תוצאות הבחירות האחרונות, התגלה כמועמד היחיד שעשוי להשיג מספיק קולות כדי להתמנות ליו"ר.

מאחר שהדמוקרטים לא יצביעו עבורו, ג'ורדן צריך לשכנע 217 מתוך 221 נבחרים רפובליקאים לתמוך במינויו, מה שמותיר שוליים צרים מאוד למתנגדים. הלילה ג'ורדן נכשל בניסיונו הראשון להיבחר

ג'ורדן עדיין צריך לסחוף לטובתו עשרות רפובליקאים, בהם כאלה המטילים ספק ביכולות המנהיגות שלו. מאחר שהדמוקרטים לא יצביעו עבורו, ג'ורדן צריך לשכנע 217 מתוך 221 נבחרים רפובליקאים לתמוך במינויו, מה שמותיר שוליים צרים מאוד למתנגדים. הלילה ג'ורדן נכשל בניסיונו הראשון להיבחר, כש־20 רפובליקאים הצביעו נגד מינויו.

השאלה השנייה היא האם נצים ביטחוניים ינצלו את המרוץ לראשות בית הנבחרים כדי לגרוף רווחים בנושאי מימון ביטחון לאומי, ובכלל זאת אוקראינה.  ג'ורדן השיג כמה ניצחונות משמעותיים ביום שני כששני תומכים בולטים בסיוע לאוקראינה הביעו בו תמיכה.

משגרי כיפת ברזל ליד שדרות, 12 באוקטובר 2023 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
משגרי כיפת ברזל ליד שדרות, 12 באוקטובר 2023 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

מייק רוג'רס, יו"ר ועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים, וקן קלברט, יו"ר ועדת המשנה לתקציבים, הטילו שניהם את כובד משקלם לטובת ג'ורדן. התמיכה שלהם עשויה לאותת כי ג'ורדן מוכן להסכמות על המשך הזרמת הסיוע הצבאי לאוקראינה, אף שלא רוג'רס ולא קלברט אמרו זאת במפורש בהצהרותיהם.

השאלה השלישית היא מה יקרה עם חבילות המימון העתידיות – או המשלימות – לישראל, לאוקראינה, לטייוואן ולאבטחת הגבול. שלושה גורמי ממשל אישרו כי ממשל ביידן מעוניין לארוז את כל המימון בחבילה אחת גדולה שתאושר בבית הנבחרים ובסנאט, אף שהממשל עדיין לא חשף את פרטי התוכנית הזאת.

לדברי אותם גורמים, ייתכן שהחבילה שמגבש הממשל תוצג בפני הקונגרס כבר בסוף השבוע הקרוב. הדמוקרטים תומכים באסטרטגיה של אריזת ארבעת אמצעי הביטחון הלאומי האלה בחבילה משלימה אחת

לדברי אותם גורמים, ייתכן שהחבילה שמגבש הממשל תוצג בפני הקונגרס כבר בסוף השבוע הקרוב. הדמוקרטים תומכים באסטרטגיה של אריזת ארבעת אמצעי הביטחון הלאומי האלה בחבילה משלימה אחת, וכמוהם גם כמה מחוקקים רפובליקאים בולטים, כמו מייקל מקאול, יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים.

כמעט כל הרפובליקאים תומכים בהגברת המימון לישראל, שזוכה לחשיבות רבה בפוליטיקה האמריקאית, ולטייוואן, כנגד סין. כמעט כל הרפובליקאים גם רוצים להפעיל לחץ על ממשל ביידן להגדלת ההוצאות על אבטחת הגבול.

בניין הקפיטול בארה"ב, 16 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)
מבט על בניין הקפיטול בארה"ב, 16 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)

הנושא הבעייתי הוא אוקראינה, שם רוב רפובליקאי צר יכול לעכב את המימון. הדמוקרטים, וכמוהם כמה רפובליקאים מתונים, סבורים שקשירת כל המימון יחד תמנע חסימה של מימון נוסף לאוקראינה. אבל לא כל הרפובליקאים, ובכלל זאת תומכי אוקראינה כמו דון בייקון מנברסקה, מתלהבים מהתוכנית הזאת.

השאלה הגדולה הבאה היא מה יכללו אותן חבילות סיוע. הסנאט, שמאס בכאוס בבית הנבחרים, ממהר לגבש חבילת סיוע משלימה משלו לישראל ואולי גם לאוקראינה מבלי לחכות לשקיעת האבק בבית הנבחרים. כל הצעת חוק סופית תצטרך לעבור בסופו של דבר הן בבית הנבחרים והן בסנאט.

רשימת הבקשות הישראלית ששרטט שומר כללה חידוש של המלאי עבור מערכת כיפת ברזל, פצצות מונחות מדויקות ופצצות מרגמה בקוטר 155 מ"מ

חוץ מזה, ועדת החוץ של הסנאט קבעה השבוע שימועים לאישור המועמדים של הנשיא ג'ו ביידן לשגריר בישראל, ג'ק לו, ולשגרירה במצרים – הרו מוסטפא גארג. המשבר הנוכחי מבליט את העיכוב המתמשך במינויי מועמדים לתפקידי ביטחון לאומי.

מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר הגיע בסוף השבוע לביקור בארץ, שבמהלכו הוא דן, לדבריו, בתוכן חבילת הסיוע האמריקאית לישראל. רשימת הבקשות הישראלית ששרטט שומר כללה חידוש של המלאי עבור מערכת כיפת ברזל, פצצות מונחות מדויקות ופצצות מרגמה בקוטר 155 מ"מ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והסנאטור צ'אק שומר בקריה בתל אביב, 24 בפברואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והסנאטור צ'אק שומר בקריה בתל אביב, 24 בפברואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

עד כה הבית הלבן והנהגת הסנאט שמרו על שתיקה בנוגע למה שאוקראינה עשויה לקבל. אולם, כמה גורמי ביטחון מערביים הבקיאים בפרטי הסיוע הצבאי האמריקאי לאוקראינה אומרים כי חבילה משלימה ככל הנראה תכלול מימון לחידוש מאגרי הנשק האמריקאי – שכן נשק ותחמושת ארטילריה ישנים יותר מועברים לאוקראינה – וכן הדרכה ותחזוקה לאוקראינים המשתמשים במערכות נשק אמריקאיות מתקדמות כמו טנקי M1 אברמס.

חבילות משלימות קודמות לאוקראינה כללו גם מימון של משכורות – בהיקף של מאות מיליוני דולרים – לחיילים אמריקאים שנפרסו באירופה כדי להדריך את האוקראינים ולערוך תרגילים צבאיים נוספים עם מדינות נאט"ו, במטרה להרתיע את רוסיה מהרחבת המלחמה.

במהלך ביקור בוושינגטון, שומר סיפר לכתבים כיצד זלנסקי סיכם את הדילמה שלו בפני המחוקקים האמריקאים: "מר זלנסקי אמר, 'אם לא נקבל את הסיוע, נפסיד במלחמה'"

הקרבות הפוליטיים בוושינגטון הם עניין קיומי עבור אוקראינה, על פי דברי הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. במהלך ביקור בוושינגטון בספטמבר, שומר סיפר לכתבים כיצד זלנסקי סיכם את הדילמה שלו בפני המחוקקים האמריקאים: "מר זלנסקי אמר, 'אם לא נקבל את הסיוע, נפסיד במלחמה'".

בינתיים, הנבחרים הדמוקרטים – שתקועים על הספסל בהמתנה שהרפובליקאים יבחרו להם יו"ר חדש – ביטאו בבירור את התסכול שלהם. "יש לנו מלחמה באירופה, מלחמה במזרח התיכון, אתגרים מסביב לעולם, מתיחויות באזור האינדו־פסיפי, וארה"ב לא מסוגלת לבחור יו"ר לבית הנבחרים", אמר הנציג הדמוקרטי אנדי קים בריאיון לפוריין פוליסי.

"איזה מן מסר זה שולח ליריבים ולמתחרים שלנו?"

רובי גריימר הוא כתב לענייני דיפלומטיה וביטחון לאומי ב"פוריין פוליסי".

עוד 1,158 מילים
סגירה