איננו יכולים עוד

גופות על המדשאה בקיבוץ בארי אחרי מתקפת חמאס, 11 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
גופות על המדשאה בקיבוץ בארי אחרי מתקפת חמאס, 11 באוקטובר 2023

אנחנו נמצאים ברגע היסטורי מסוכן. המלחמה בעזה מאיימת להפוך בכל רגע גם למלחמה בצפון ובגדה. איראן מאיימת להיכנס ללחימה והפגנות הענק בירדן מעלות חשש ליציבותה.

זה רגע מסוכן ולכן גם אין לי כוונה לעדן את מה שצריך לומר – האיש שמוביל כיום את ישראל ואת המלחמה אינו כשיר. האינטרסים שלו אינם האינטרסים של מדינת ישראל. יותר מדי זמן ההיסטוריה הישראלית הייתה כבולה לתשוקות והמאוויים והשקרים של בנימין נתניהו. אין לנו את הלוקסוס הזה יותר.

זה רגע מסוכן ולכן גם אין לי כוונה לעדן את מה שצריך לומר – האיש שמוביל כיום את ישראל ואת המלחמה אינו כשיר. האינטרסים שלו אינם האינטרסים של מדינת ישראל

ועדת החקירה שלאחר מלחמת לבנון מתחה ביקורת על תפקודו של ראש הממשלה, מנחם בגין, אבל לא הטילה עליו מסקנות אישיות. בגין האמין שהביקורת הזו מחייבת את התפטרותו. לאחר מספר שבועות, התפטר בישיבת הממשלה. כולם זוכרים את "איני יכול עוד", אבל שוכחים את ההתנצלות שבה פתח: "אמנם מלכתחילה מבקש אני סליחה, מחילה וכפרה. אם יינתנו לי – איני יודע".

נתניהו אינו בגין. הוא לא יתפטר. אין בו חרטה או צער, ואין בו שביב של חמלה על החטופים, על משפחותיהם, על 1,300 האנשים שאיבדו את חייהם ביום אחד, על אלפי הפצועים. זו האמת. הוא יכול עוד, ועוד ועוד, אם רק ניתן לו. אלה אנחנו שאינם יכולים.

במהלך השבוע הראשון למלחמה, כשאזרחים תורמים אפודים קרמיים ומזון ומשפחות מחפשות אות חיים מיקיריהן, כשמספר הקורבנות מטפס מדי שעה, נתניהו היה משוקע כולו במלחמה. מלחמה על היום שאחרי. לא שלנו, שלו.

הוא הוציא הצהרות לתקשורת, אבל כמובן שלא ענה לשאלות; הוא דרש מהקצינים להפסיק להקליט את ישיבות הקבינט, בתרגיל שמזכיר את המסמכים הגרוסים בלשכתו, רגע לפני שנכנס אליה בנט; הוא דחף את דוברי הליכוד ודובריו האישיים להערכות מצב של מערך ההסברה, והעניק לשופרו האישי, יעקב ברדוגו, כניסה ללשכתו בקריה; הוא אפילו הצליח להקים, כך נראה, ארגון אלטרנטיבי לארגון משפחות החטופים, שמבוסס על הארגון הנתעב "חוננו", שמעניק גיבוי משפטי לטרור יהודי; ובמהלך המשא ומתן הקואליציוני, באמצע לחימה, טרח תמיד לזכור שהוא חייב לשמור לצדו את 64 הגמדים שלו ביום שאחרי.

נתניהו אינו בגין. הוא לא יתפטר. אין בו חרטה או צער, ואין בו שביב של חמלה על החטופים, משפחותיהם, על 1,300 שאיבדו את חייהם ביום אחד. הוא יכול עוד, ועוד ועוד, אם רק ניתן לו. אלה אנחנו שאינם יכולים

אדם שמחפש לפצל את משפחות החטופים אינו חש חרטה או צער. מי שבעת מלחמה מארגן לעצמו מונופול על הפרוטוקולים של הקבינט, כשניצולים צריכים להתחנן בפני אזרחים לקבל דירות עם ממ"ד, אינו אדם עם תחושת אחריות לאומית. אדם שדורש ממדינה לשלוח את בניה להילחם ולא טורח להתייצב למסיבת עיתונאים, אינו אדם שיכול להיות ממונה על הלחימה הזו.

ישראלים נלחמים על הבית, נתניהו נלחם על הבית בקיסריה. אלו מילים איומות. אני יודעת. אבל אני לא רואה מסקנה אחרת, ואני חוששת, חוששת בכל ליבי, שגם את המלחמה הזו נתניהו ינהל עבור ביטחונו הפוליטי.

אי אפשר עוד לומר לגבי נתניהו ש"קיים חשש שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על פי האינטרס הלאומי". זו עובדה.

האיש טרח להוציא הכחשה שהוא קיבל ממצרים מידע מודיעיני לפני המתקפה של חמאס (וגם בכך שיקר, ככל הנראה), אבל עד רגע זה לא טרח להכחיש את הקונספירציה שמסתובבת במעגלי ביביסטים על בגידה מבפנים בצבא. זה לא מקרי. הוא מוכן לקנות את שלטונו בדם.

והדבר המחריד ביותר הוא שנתניהו הוא רק קצה קצהו של הקרחון הנרקיסיסטי שנקרא ממשלת ישראל ה-37. 64 איש, ואין ביניהם בגין אחד. אין אחד שנשבר לבו. אין אחד שמעדיף את טובת המדינה על פני הקריירה הפוליטית המיותרת שלו.

ישראלים נלחמים על הבית, נתניהו נלחם על הבית בקיסריה. אלו מילים איומות. אני יודעת. אבל אני לא רואה מסקנה אחרת, ואני חוששת, חוששת בכל ליבי, שגם את המלחמה הזו נתניהו ינהל עבור ביטחונו הפוליטי

אפילו עכשיו, 1,300 נרצחים נכון לכרגע, 200 משפחות חטופים, אסופת האופורטוניסטים הזו מחשבת את החישובים הפוליטיים שלה. "אנחנו גופות פוליטיות", אמר אחד השרים לכתבת "מעריב", כשגופותיהם של ישראלים מוטלות עדיין ברחבי העוטף. בלתי נתפס.

ועכשיו, אחרי שבוע, כשהבינו את עוצמת הזעם, הם "לוקחים אחריות". צמד מילים שפירושו בלקסיקון הפוליטי הישראלי: "הלאה". מה זה אומר בכלל, "לקחת אחריות" אם אתה נשאר באותו התפקיד וממשיך לגלגל תקציבים של מיליונים לאנשי שלומך כאילו מדובר בסוכריות. מה זה אומר? אפשר להשתגע.

אזרחים מתפקדים כבר שבוע במקום המדינה, כי השרים לא יודעים לקשור שרוכים בלי הוראות הפעלה מנתן אשל, ואפילו לזה שמים בלשכת ראש הממשלה רגליים כי האזרחים האלה הפגינו בקפלן. ואין אחד, אחד מ-64 איש, שלבו לא עומד בזה. אחד שטובת ישראל חשובה לו מטובתו הוא.

חיים של בני אדם מונחים כאן על הכף. של חיילים, של אזרחים, של חפים מפשע, כאן ובעזה. הדם רותח, והממשלה קוראת לנו לנקום את מתינו גם בהפצצות על אזרחים, על ילדים וקשישים לא מעורבים, לנקום גם אם חטופינו שלנו ימותו.

אחרי שבוע, כשהבינו את עוצמת הזעם, הם "לוקחים אחריות". צמד מילים שפירושו בלקסיקון הפוליטי הישראלי: "הלאה". מה זה אומר בכלל, אם אתה נשאר באותו תפקיד וממשיך לגלגל תקציבי מיליונים לאנשי שלומך

לכן נתניהו סידר לעצמו ארגון משפחות חטופים אלטרנטיבי. כדי שלבנו יהיה גס לא רק בילדים ובקשישים של עזה, אלא גם בילדים ובקשישים שלנו שנמצאים שם. אנחנו משלמים בדם על הנהגה של חדלת אישים ונרקיסיסטית. הם משלמים בדמם על הנהגה רצחנית ופסיכופטית.

חיים מוטלים על הכף ונתניהו אינו כשיר לנהל את המדינה הזו. יותר משבוע עבר ואנחנו עדיין לא יודעים מה מטרות הלחימה. מה יהיה כאן ביום שאחרי, האם אנחנו כובשים את עזה ומה יקרה אם הלחימה תתפשט לזירות נוספות.

צחי הנגבי, ראש המל"ל, מסביר שלא יהיה משא ומתן על החטופים, ונתניהו טוען שהחזרת החטופים היא אחת ממטרות הלחימה. איך מיישבים את זה? נתניהו מצפה שננחש לבד. זה לא תפקידו לספר לנו לאן הולכים, גם אחרי שכל האסטרטגיה שלו בעשור האחרון קרסה לשורת גופות מסודרות היטב.

למעלה מעשור שנתניהו בחר בחמאס. עשור של סבבי לחימה, של איום תמידי על העורף ומבצעים חסרי תכלית, כדי שמצביעיו בעשהאל ועזאזל יוכלו להמשיך להתנחל. והם העזו להתלונן שהם אזרחים סוג ב'. הם השכפ"ץ של המדינה, סיפרו לנו, כשהמדינה כולה היתה השכפ"ץ שלהם.

שנים שאני כותבת נגד הקונספציה הזו. שנים שתושבי העוטף זועקים לעזרה. אבל הוא אסטרטג, נפוליאון מקיסריה, ועכשיו נפוליאון קורא שוב "אחרי".

הנגבי, ראש המל"ל, מסביר שלא יהיה מו"מ על החטופים, ונתניהו טוען שהחזרתם היא אחת ממטרות הלחימה. זה לא תפקיד נתניהו לספר לנו לאן הולכים, גם אחרי שהאסטרטגיה שלו בעשור האחרון קרסה לשורת גופות מסודרות

אז לא. לא נמתין. לא נחכה לוועדת החקירה שתקום, אולי, יום אחד, מלאה בחברי מרכז ליכוד. לא נצפה מהצד כשביביסטים מאיימים לרצוח הורים שילדיהם נחטפו. לא. איננו יכולים עוד.

זהבה גלאון היא יו"ר מרצ לשעבר ונשיאת זולת לשוויון וזכויות אדם

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
האובססיה של השמאל בישראל נגד נתניהו מטריפה אותם. די מספיק להסטה. אם כבר כל מה שקרה לנו ב 7.10 זה בגלל השמאל והמחאות שלהם שהחלישו אותנו וחמאס שאב מזה אומץ. זכרו גם השמאל העביר כסף לחמאס... המשך קריאה

האובססיה של השמאל בישראל נגד נתניהו מטריפה אותם. די מספיק להסטה. אם כבר כל מה שקרה לנו ב 7.10 זה בגלל השמאל והמחאות שלהם שהחלישו אותנו וחמאס שאב מזה אומץ. זכרו גם השמאל העביר כסף לחמאס וגם לפיד אמר שכסף ועבודה יתנו לנו שקט מחמאס. אגב הכסף העיקרי של החמאס זה מאיראן ומאונר"א שרק מהם זה מליארד דולר בשנה. ה 30 מליון דולר שקטאר העבירו שמתוכם 10 מליון חזר לישראל בקניית דלק זה לא מה שגרם לחמאס להתעצם.

העולם עפ"י זהבה גלאון: יש את הישראלים הטובים שגרים ליד החמאס הרע (פעם הוא היה מצוין, אבל מאז זהבה התפכחה). מאידך, יש את היהודים המתנחלים הרעים שגרים בקרב הפת"ח הטוב (ואל תתנו לעובדות לב... המשך קריאה

העולם עפ"י זהבה גלאון: יש את הישראלים הטובים שגרים ליד החמאס הרע (פעם הוא היה מצוין, אבל מאז זהבה התפכחה). מאידך, יש את היהודים המתנחלים הרעים שגרים בקרב הפת"ח הטוב (ואל תתנו לעובדות לבלבל את זהבה). רק אם נפנה את המתנחלים הרעים, יבוא שלום על ישראל, וערביי איו"ש ממש, אבל ממש לא ירצו לעשות לתושבי כפר סבא ותל אביב את מה שעשו לאנשי בארי וכפר עזה. נו שוין, זהבה טובה בספרות מד"ב.

זהבה, קשה לי לשמוע את הטענות הללו ממך. האסון הזה קרה בגלל קונספציה שביבי היה שותף לה. במשך שנים המשנה המדינית שלו היתה תמיכה בסיוע הומנטירי לרצועה, מינימום פגיעה באזרחים על ידי מבצעים... המשך קריאה

זהבה, קשה לי לשמוע את הטענות הללו ממך. האסון הזה קרה בגלל קונספציה שביבי היה שותף לה. במשך שנים המשנה המדינית שלו היתה תמיכה בסיוע הומנטירי לרצועה, מינימום פגיעה באזרחים על ידי מבצעים, הכנסת פועלים, הכנסת כסף. הוא הוביל גישה שתמכה בהסדרה ולא בהכרעה. הגישה הזו התפוצצה לנו בפנים. לנתניהו יש חלק גדול באשמה, הכל נכון.
אבל איך את יכולה למתוח עליו ביקורת? הרי את הובלת גישה שתומכת בכל המהלכים הללו! הביקורת שלך על נתניהו במשך שנים היתה שהוא תקיף מדי עם הרצועה, לא פועל בדרך של הסדרה ופשרה מדינית, שהוא פוגע בזכויות אדם של תושבי הרצועה, שהוא מיליטרסטי ולא מסוגל לראות בצד השני פרטנר. איך את יכולה לבקר אותו? איך את יכולה לראות בו אשם? הוא פעל על פי אותה קונספציה שהקדשת את חייך להשרשתה בחברה ולקידומה! עשי חשבון נפש זהבה ואחר כך תפני להאשמות

עוד 1,018 מילים ו-3 תגובות
סגירה