שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משפשף את עיניו במשרד האוצר בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

סמוטריץ' היה עסוק בהפיכה המשטרית – ופספס את נהלי החירום במלחמה

בסוף חודש יולי נחשף כי סמוטריץ' הקדיש חלק גדול מזמנו להפיכה המשטרית, לעיסוק בדרישות ראשי המתנחלים ולפגישות עם רבנים ● רק לאחרונה השר גילה כי לא גיבש נוהל פעולה מסודר שיאפשר לחברת הביטוח הממשלתית לספוג את התייקרות הביטוחים עבור היבואנים ● את תוצאות ההזנחה של משרד האוצר הציבור מרגיש היטב ● פרשנות

בסוף חודש יולי האחרון התפרסם יומן הפגישות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשנת 2023. לפי היומן, סמוטריץ' הקדיש חלק גדול מזמנו להפיכה המשטרית, לעיסוק בדרישות ראשי המתנחלים – ולפגישות עם רבנים. השר הקדיש לעיתים רק כשעה–שעתיים ביום בלבד לענייני האוצר.

מפגשים שעסקו ביוקר המחיה נמשכו לכל היותר כ־20 דקות. מפגשים ארוכים יותר, למשל, נערכו עם היועץ המשפטי של קהלת ד"ר אביעד בקשי — ועם התורם הגדול של קהלת מיירון צימרמן.

את תוצאות הזנחת משרד האוצר ניתן להרגיש היטב מאז פרוץ המלחמה. אין זה פלא שיותר משבועיים אחרי, סמוטריץ' עדיין לא מצליח להסתנכרן על מה שקורה במשרדו – ולנהל את האירוע.

"משרד האוצר היה צריך להיות המשרד הראשון שלוקח את התוכניות שאנחנו מכינים בעצמנו. מישהו שם איבד את זה לגמרי. יש שם מנכ"ל ועוד פקיד או שניים שעובדים, כל השאר נעלמו לגמרי", הטיח בשבוע שעבר בזעם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.

יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס בכנסת, 14 במאי 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס בכנסת, 14 במאי 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ביבס אמר את הדברים בעקבות המצוקה הגדולה שנקלעו אליה הרשויות המקומיות, כתוצאה מחוסר התפקוד של סמוטריץ', בשל אי־העברת תקציבי חירום ומשום שלאוצר לא הייתה תוכניות משלו למצב או את המסוגלות ליישם תוכניות קיימות של רשויות אחרות.

אחרי משיכת זמן שהרגישה כמו נצח עבור בעלי העסקים, סמוטריץ' הצליח רק ביום חמישי האחרון לפרסם את תוכנית הסיוע למשק, יום אחד מעבר לדד־ליין שהציב הוא לעצמו. בכל מדינה נורמלית תוכנית כזו הייתה מתפרסמת כמה ימים אחרי פרוץ המלחמה. בישראל החברות יראו את השקל הראשון ממנה יותר מחודש אחרי תחילת המלחמה – וזה עוד במקרה הטוב.

סמוטריץ' גילה בדיון לראשונה שהוא לא גיבש נוהל פעולה מסודר שיאפשר לחברת הביטוח הממשלתית להתחיל לפעול. למעשה, הוא אפילו לא ידע שיש צורך בנוהל כזה

ואם נחוצה דוגמה נוספת לנזק האדיר שנגרם למדינה כתוצאה מהעובדה שהיה לה שר אוצר בחצי משרה, צריך להסתכל על הישיבה שסמוטריץ' קיים ביום שלישי שעבר. הוא כינס אז במשרדו את הנהלת האוצר ואת ראשי ארגוני העסקים.

במהלך הדיונים הועלה נושא כאוב. חברות ביטוח שונות מסרבות בגלל המצב המלחמתי לבטח מטוסים וספינות המגיעים לישראל. החברות שכן מסכימות עושות זאת עם פרמיות גבוהות. הפרמיות האלו מגולגלות בסוף על היבואנים והיצואנים. משם זה מגולגל לצרכן הישראלי, שגם כך נאנק תחת יוקר המחיה הגבוה והירידה בהכנסות כתוצאה מהמלחמה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 באוקטובר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 באוקטובר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

הנושא הזה הוא קריטי שכן היעדר ביטוח כזה עלול להשבית את אספקת חומרי הגלם והמוצרים החיוניים לישראל בעת הלחימה. מי שאמורה במצב כזה להיכנס לפעולה ולבטח את כלי התחבורה האוויריים והימיים היא חברת הביטוח הממשלתית ענבל, הכפופה לאוצר.

סמוטריץ' גילה במהלך הדיון בפעם הראשונה שהוא לא גיבש נוהל פעולה מסודר שיאפשר לענבל להתחיל לפעול. למעשה, הראש שלו היה כל כך קבור במהפכה המשפטית שהוא אפילו לא ידע עד לאותו דיון שיש צורך בנוהל כזה בכלל.

כנראה הדיונים עם ראשי קהלת היו קצת יותר קריטיים עבורו ובעדיפות גבוהה יותר. מן הסתם ההמלצות גם לא יושמו וישראל נכנסה למלחמה עם סימן שאלה לגבי היכולות שלה להמשיך ולייבא לפה סחורות ואספקה

סמוטריץ' המובך, שכבר כמעט נמצא שנה בתפקידו באוצר, טען להגנתו שהוא לא ידע על זה בגלל שהוא "עדיין חדש במשרד". בעבר הייתה ועדה שדנה בגיבוש נוהל כזה והגישה המלצות. סמוטריץ' מעולם לא ערך עליהן דיונים.

כנראה הדיונים עם ראשי קהלת היו קצת יותר קריטיים עבורו ובעדיפות גבוהה יותר. מן הסתם ההמלצות גם לא יושמו וישראל נכנסה למלחמה ללא גיבוש נוהל חירום חיוני לעת הזו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
אתם צריכים לתת אפשרות לערוך את התגובה. * רבין נתן נשק ראשון. דבר שני שום דבר לא השתנה בעקבות המתקפה הארורה הזו. כנראה שכל אחד ישאר עם דעותיו. אז פשוט אפשר לכבד בחירות דמוקרטיות . אגב מ... המשך קריאה

אתם צריכים לתת אפשרות לערוך את התגובה. * רבין נתן נשק ראשון.
דבר שני שום דבר לא השתנה בעקבות המתקפה הארורה הזו. כנראה שכל אחד ישאר עם דעותיו. אז פשוט אפשר לכבד בחירות דמוקרטיות . אגב משיחיים זה רק אתם שמדברים על שלום שלא קיים . רק לא הבנתי אם אתם המשיחיים של ישראל או של הפלשתינאים ?

גועל נפש נוטף שנאה !!! גנץ מינה את כל המפקדת הנוכחית של צהל , ר,ין נתן לפלשתינאים נקש ראשון ואנחנו שותקים וטובי בנינו לוחמים. בא עוד אפס אשכנזי כמוך ופותח פה . אתם הבאת את הצרות האלו !... המשך קריאה

גועל נפש נוטף שנאה !!!
גנץ מינה את כל המפקדת הנוכחית של צהל , ר,ין נתן לפלשתינאים נקש ראשון ואנחנו שותקים וטובי בנינו לוחמים. בא עוד אפס אשכנזי כמוך ופותח פה . אתם הבאת את הצרות האלו !!!

הפשיסטים קהלת וסמוטריץ מורמים מעם. ביזנס נטו ללא אנושיות בסיסית בשילוב משיחיות כהניסטית אובדנית במודעות מלאה. ברור שהם לא יאמרו אבל מבחינתם אובדן חיי אדם חסר משמעות ואפילו מקדם את עמדות... המשך קריאה

הפשיסטים קהלת וסמוטריץ מורמים מעם. ביזנס נטו ללא אנושיות בסיסית בשילוב משיחיות כהניסטית אובדנית במודעות מלאה. ברור שהם לא יאמרו אבל מבחינתם אובדן חיי אדם חסר משמעות ואפילו מקדם את עמדותיהם. כמה שיותר ערעור ושליטה על הפיכת ישראל למשיחית קפיטליסטית וסילוק גורמים סוציאליסטיים. אובדן קיומה של ממשלה בעלת יכולת ביצועית לטובת האזרחים זה חלום שהתגשם עבורם. הרס החברה הישראלית זו דרכם.

ביזיון של כתבה, בשעה שכל עם ישראל צמא לאחדות כותרת כזאת פוליטית כדי להכפיש ולהחזיר את השיח הפוליטי על בנאדם שקשוב מאוד ורוצה לסייע ככל יכולתו ורואים שהוא מאוד מנסה.. וואלה יצא לכם מגעיל... המשך קריאה

ביזיון של כתבה, בשעה שכל עם ישראל צמא לאחדות כותרת כזאת פוליטית כדי להכפיש ולהחזיר את השיח הפוליטי על בנאדם שקשוב מאוד ורוצה לסייע ככל יכולתו ורואים שהוא מאוד מנסה.. וואלה יצא לכם מגעיל, מפלג ומנותק לגמרי ממה שעם ישראל רוצה וצריך עכשיו

האמת...מכיון שאתם , כמו רוב התקשורת הישראלית מהווים קטגור בהגדרה, ןולא סתם עיתונאים הממלאים תפקידם , מראש יש לקרוא אתכם בביקורת מתאימה....כלומר כמו שאי אפשר לשמוע רק את הקטגור במשפט ולח... המשך קריאה

האמת…מכיון שאתם , כמו רוב התקשורת הישראלית מהווים קטגור בהגדרה, ןולא סתם עיתונאים הממלאים תפקידם , מראש יש לקרוא אתכם בביקורת מתאימה….כלומר כמו שאי אפשר לשמוע רק את הקטגור במשפט ולחשוב שמבינים משהו ,כך לגביכם…והמבין יבין

עוד 499 מילים ו-6 תגובות
סגירה