לבנון ניצבת על פי תהום

הלבנונים לא רוצים מלחמה, אבל הם עדיין עלולים להיקלע לתוכה ● לחזבאללה אין מנדט מתושבי לבנון לפתוח במלחמה עם ישראל, אבל המלחמה בעזה עלולה להותיר את הארגון הנשלט על ידי איראן ללא ברירה ולהפוך בכל רגע את העימות בצפון למלחמת לבנון השלישית ● ואם תהיה שם עוד מלחמה, מומחים מעריכים שלבנון כבר לא תתאושש ממנה

מפגינה עטויה בדגל לבנון במרכז ביירות באוקטובר 2019 (צילום: JOSEPH EID / AFP)
JOSEPH EID / AFP
מפגינה עטויה בדגל לבנון במרכז ביירות באוקטובר 2019

FPהמדינה יושבת על קוצים מאז שחמאס פתח במתקפת הפתע שלו על ישראל ב-7 באוקטובר והלבנונים מודעים לחלוטין לכך שהעימות עלול לגלוש לארצם ולדחוף את המדינה, שמתנדנדת על הסף כבר מזה זמן רב, אל תהום שלא יוכלו לצאת ממנה.

זה יהיה "קטסטרופלי, מהלומה סופית לחוסן הלבנוני", אומר ניזאר גאנם, מנהל המחקר והמייסד של צוות החשיבה הלבנוני "טרייאנגל". "ישראל יכולה להשמיד את לבנון", אומר סמי נאדר, פרשן פוליטי. מלחמת לבנון השנייה ב-2006 "עלתה ללבנון מיליארדי דולרים".

בכל זאת, בזמן שבו המדינה נאבקת באינספור משברים, ראש הממשלה הזמני נג'יב מיקאתי לא הצליח לקבל הבטחות מחזבאללה שלבנון לא תשקע בעימות נוסף עם ישראל. "לא הצלחתי לקבל הבטחות לגבי ההתפתחויות משום גורם, כי המצב משתנה כל הזמן", הוא אמר בטלוויזיה הלבנונית.

בזמן שבו המדינה נאבקת באינספור משברים, ראש הממשלה הזמני נג'יב מיקאתי לא הצליח לקבל הבטחות מחזבאללה שלבנון לא תשקע בעימות נוסף עם ישראל

לבנון כורעת בשנים האחרונות תחת המשבר הכלכלי הגרוע ביותר שחוותה אי פעם; מאז המחאות ההמוניות על משבר יוקר המחיה שפרצו ב-2019 המדינה מתמודדת עם אבטלה גואה, ויחס החוב-תוצר שלה הוא מהגבוהים בעולם. כשהכלכלה נכנסה לסחרור, המטבע המקומי פחת ב-90%, האינפלציה הרקיעה שחקים ודחקה 80% מהאנשים אל מתחת לקו העוני.

מפגין לבנוני מנפץ את חלונות סניף בנק בביירות במהלך מחאה נגד הממשלה על המשבר הכלכלי, 15 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
מפגין לבנוני מנפץ את חלונות סניף בנק בביירות במהלך מחאה נגד הממשלה על המשבר הכלכלי, 15 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

רמת החיים ירדה בצורה משמעותית, והפסקות חשמל של 22 שעות ביממה הפכו לדבר שבשגרה. תחושת האי-צדק גברה כשאיש לא נשא באחריות לאסון הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט 2020.

הפרלמנט הלבנוני כשל שוב ושוב מלבחור נשיא; יש רק ראש ממשלה זמני ונגיד זמני לבנק המרכזי. יתרות מטבע החוץ הידלדלו מ-30 מיליארד דולר מלפני המשבר של 2019 ל-8.6 מיליארד כיום – רק מיליארד דולר יותר מ-7.6 המיליארדים שגייסה הקהילה הבינלאומית כדי לעזור ללבנון לשקם את התשתיות שנהרסו במלחמת 2006.

יתרות מטבע החוץ הידלדלו מ-30 מיליארד דולר מלפני המשבר של 2019 ל-8.6 מיליארד כיום – רק מיליארד דולר יותר מ-7.6 המיליארדים שגייסה הקהילה הבינלאומית כדי לעזור ללבנון לשקם את התשתיות שנהרסו

אם תהיה עוד מלחמה, מומחים מאמינים שלבנון עלולה שלא להתאושש ממנה. לדבריהם, המדינה, שכבר נמצאת בפשיטת רגל, לא תוכל לקבל הלוואות מהקהילה הבינלאומית, והממלכות העשירות של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות אולי לא ירצו להציף את המדינה בכסף שעלול להגיע בקלות לידי חזבאללה, שהן רואות בו מיליציה איראנית שמאמנת מיליציות אחרות באזור, המציבות איום על ביטחונן.

"זה עלול להוביל להתפוררות מוחלטת של המדינה", מוסיף גאנם. "והפעם, ללבנון אין סיכוי לקבל הלוואות משווקים בינלאומיים".

במקרה של מלחמה, רשת התשתיות הבסיסיות שמאפשרת לקיים את חיי היומיום עלולה להיות מופצצת ולהיהרס, מה שיאלץ דור נוסף של לבנונים להימלט מהמדינה. קיימת גם אפשרות של תסיסה אזרחית.

לבנונים בודקים את ביתם שנפגע מהפגזה של ישראל בדרום לבנון, 12 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
לבנונים בודקים את ביתם שנפגע מהפגזה של ישראל בדרום לבנון, 12 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

אם ישראל תגביל את פעילותה המבצעית לדרום לבנון שבשליטת חזבאללה, אל-בקאע וא-דאחיה – אזורים המאוכלסים בעיקר על ידי שיעים, שרבים מהם תומכים בחזבאללה או מחויבים לארגון – קרוב לוודאי שתושבי המקומות הללו יימלטו לאזורים אחרים במדינה. הדבר יגביר עוד יותר את העומס שעמו מתמודדים השירותים האזרחיים בעקבות נוכחות הפליטים הסורים, ועשוי אף להחריף את המתחים הבין-עדתיים.

ח'אלד זיידאן, מסעדן בשכונה נוצרית אופנתית בביירות, אומר כי החשש הגדול ביותר שלו הוא מפני עקירה של תושבים מבתיהם – והמתחים החברתיים שהיא עלולה להוביל אליהם: "הסכנה הכי גדולה היא עקירה מהדרום לעבר ביירות ואזורים אחרים, בעיקר עם הבעיות האדירות שאנחנו מתמודדים איתן עכשיו".

גם אחרי עשרות שנים של מלחמה, המדינה עדיין מפולגת, ולעתים קרובות חברי פלג מסוים שולטים בשכונה מסוימת או בעיר שלמה. ישנם מתחים מוחשיים במדינה, כאשר רבים מתנגדים להשפעה האיראנית באמצעות חזבאללה ודורשים זה שנים שהארגון יתפרק מנשקו. הנשק של חזבאללה, שאותו הוא צובר לכאורה כדי להגן על לבנון מפני ישראל, מעניק לו את הכוח שהוא מפגין בפוליטיקה הפנימית.

גם אחרי עשרות שנים של מלחמה, המדינה עדיין מפולגת. ישנם מתחים מוחשיים במדינה, כאשר רבים מתנגדים להשפעה האיראנית באמצעות חזבאללה ודורשים זה שנים שהארגון יתפרק מנשקו

מארק דאו, חבר פרלמנט לבנוני ששימש כמרצה לתקשורת באוניברסיטה האמריקאית של ביירות, אומר כי ההשפעה של מלחמת ישראל-חמאס כבר מורגשת בלבנון, שכן חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה עצרה את טיסותיה ולא כל נתיבי השיט פתוחים, מה שגורם למחסור.

הפגזה של צה"ל בדרום לבנון, 15 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הפגזה של צה"ל בדרום לבנון, 15 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

"אנחנו מתחילים להרגיש צמצום באספקה. לא כל הנתיבים פתוחים. זה מאבק לגרום לאוניות להוביל דברים ללבנון", הוא אומר בשיחת טלפון מביירות. "וזה רק בגלל סכנה למלחמה, אפילו לא בגלל מלחמה שמתחוללת בפועל" (לבנון נסמכת רבות על ייבוא – אפילו לצורך כמה מוצרי מזון בסיסיים). דאו אומר כי לחזבאללה "אין תירוץ" לצאת למלחמה ש"תהרוס את המדינה".

שאלת המפתח היא אם חזבאללה – החמוש ב-150,000 טילים מונחים מדויקים וכמה מאות טילים ארוכי טווח שיכולים לפגוע בכל מקום בישראל – ייענה לקריאת חמאס, בעל בריתו בציר ההתנגדות לישראל; או אם ההנהגה בישראל תראה בפתיחת חזית נוספת הזדמנות להשמיד את הנשק של חזבאללה.

חזבאללה לא קיבל את הסכמתם של תושבי לבנון לפתוח במלחמה עם ישראל. הוא גם לא אובדני, ולא ייכנס לעימות ללא תוכנית יציאה. ועדיין, מדובר בארגון אידיאולוגי שכולל אלפי לוחמים ואנשי מילואים שגויסו ושמוחם נשטף ברטוריקה אנטי-ישראלית.

חזבאללה לא קיבל את תמיכת הלבנונים לפתוח במלחמה עם ישראל. הוא גם לא אובדני, ולא ייכנס לעימות ללא תוכנית יציאה. ועדיין, מדובר בארגון שכולל אלפי לוחמים שמוחם נשטף ברטוריקה אנטי-ישראלית

אף על פי שארצות הברית שלחה שתי נושאות מטוסים למזרח הים התיכון כדי להרתיע את חזבאללה ואת איראן מפני הרחבת העימות, אי אפשר לשלול פתיחת חזית נוספת בלבנון.

חזבאללה עלול להיכנס למלחמה בכל הכוח בשלושה מצבים: שפיכות דמים קיצונית בעזה; אם ישראל תתחיל להפציץ את מצבורי הנשק שלו, שמוחבאים ברחבי לבנון; או אם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי יאמין שזו הדרך.

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה (מימין), מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, בלבנון; התמונה נמסרה על ידי חזבאללה ב-25 באוקטובר 2023 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה (מימין), מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, בלבנון; התמונה נמסרה על ידי חזבאללה ב-25 באוקטובר 2023 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)

אליאס פרחאת, גנרל בדימוס מצבא לבנון, אומר כי הכוחות המזוינים של לבנון וחזבאללה נמצאים ברמת מוכנות גבוהה. לדבריו, חזבאללה צפוי להתערב בעימות הנוכחי "אם ישראל תסלים את ההתקפות שלה על לבנון ועל מטרות בעומק לבנון" – ככל הנראה טילים או חברי הנהגה של חזבאללה או ערים לבנוניות – או "אם ישראל תסתער על עזה ותבצע מעשי טבח נוספים".

חזבאללה עשוי לבחור במעורבות מוגבלת כדי להרגיע את חמאס ולשמור על כבודו בפני אנשיו המסורים והנחושים בעודו שומר על עצמו. הארגון עשוי להגביר את ירי הרקטות ולשלוח את כוח רדואן שלו לבצע פשיטות בהיקפים שונים – תלוי במצב העניינים בעזה – מעבר לקו הכחול.

חזבאללה עשוי לבחור במעורבות מוגבלת כדי להרגיע את חמאס ולשמור על כבודו בפני אנשיו המסורים והנחושים בעודו שומר על עצמו. הארגון עשוי להגביר את ירי הרקטות ולשלוח את כוח רדואן שלו לבצע פשיטות

נאדר, הפרשן הפוליטי, אומר כי בסופו של דבר ההחלטה תתקבל בטהרן, על פי חישוביה של איראן. "חמאס הוא נכס אסטרטגי עבור איראן ואמצעי לחץ עצום. הוא נותן לאיראן כוח השפעה בתוך ישראל", הוא אומר. "אם האיראנים ירגישו שהם עומדים לאבד את הנכס האסטרטגי הזה שהם השקיעו בו במשך שנים, הם ידחפו את חזבאללה לפתוח חזית נוספת".

בשעה ששר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע לפני שבועיים לביקור בשש מדינות במזרח התיכון כדי למנוע עימות אזורי, שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן ביקר בביירות ובבגדד ונפגש עם מנהיגי חמאס בדוחה כדי לחזק את הברית בין שליחיה של איראן.

"לאור התוקפנות המתמשכת, פשעי המלחמה והמצור על עזה, פתיחת חזית נוספת היא אפשרות ממשית", אמר אמיר עבדולחיאן בביירות.

מנהיג חמאס אסמעיל הנייה בפגישה עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיראן בדוחה, קטאר, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry / AFP)
מנהיג חמאס אסמעיל הנייה בפגישה עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיראן בדוחה, קטאר, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry / AFP)

חזבאללה חמוש בכבדות והוא אויב רציני עבור ישראל. יש לו לוחמים מסורים, בסיס תמיכה נאמן ואלפי אנשי מילואים שמבטאים בכל רגע נתון רצון לעבור לאירופה או לארצות הברית כדי לבנות לעצמם חיים טובים יותר אבל עדיין איתנים בתמיכתם במזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה.

הן ישראל והן חזבאללה הזהירו כי יחזירו את הצד היריב ל"עידן האבן", ומומחים צבאיים מסכימים כי זו תהיה מלחמה הרסנית לשני הצדדים.

ישראל יכולה להרוס את לבנון, אבל גם חזבאללה יכול לגרום נזק עצום ולתקוף מתקנים חיוניים ומרכזי אוכלוסייה בישראל. הוא יכול לשגר מטחי רקטות שיכריעו את מערכת כיפת ברזל ולפתוח חזית שלישית בדרום סוריה נגד רמת הגולן. "החזית הסורית תיפתח אם המצב יתדרדר במידה מסוכנת", אומר פרחאת.

באוגוסט, נסראללה הזהיר כי יידרשו רק "כמה טילים מדויקים מאוד" כדי להרוס את שדות התעופה של ישראל, "אזרחיים וצבאיים", ומטרות אחרות, לרבות הכור בדימונה.

באוגוסט, נסראללה הזהיר כי יידרשו רק "כמה טילים מדויקים מאוד" כדי להרוס את שדות התעופה של ישראל, "אזרחיים וצבאיים", ומטרות אחרות, לרבות הכור בדימונה

המלחמה האחרונה עם ישראל בהחלט פגעה בלבנון, אבל היא הזניקה את התדמית של חזבאללה ממיליציה חובבנית לצבא "מושיע". חזבאללה בנה מוזאון ענקי בהרים כדי לפאר את הישגיו. סיפורים על לוחמים שהגיחו מתחת לאדמה, באמצעות מנהרות, ונלחמו בישראלים הם חומר לאגדות בכפרים שעל הגבול. תושבי הכפרים הללו מחכים כעת במתח, וכך גם הלבנונים בכל מקום אחר במדינה.

פעילי חזבאללה בלבנון מפגינים מול מטולה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש90)
פעילי חזבאללה בלבנון מפגינים מול מטולה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש90)

עד כה חילופי האש בין חזבאללה לכוחות צה"ל הם תכופים אך מדודים, כדי שלא לגרום להסלמה. אולם אין בכך נחמה עבור האנשים שיודעים מניסיונם כמה מהר התכתשויות כאלה יכולות להפוך לעימות בקנה מידה מלא.

"עוד מדינה מזרח תיכונית מתמוטטת, זה לא צחוק", אומר גאנם. "אנחנו מקווים שזה לא יקרה ללבנון".

אנצ'ל ווהרה היא בעלת טור ב"פוריין פוליסי" הממוקמת בבריסל וכותבת על אירופה, המזרח התיכון ודרום אסיה. היא כיסתה את המזרח התיכון עבור הטיימס הלונדוני ושימשה ככתבת של אל-ג'זירה באנגלית ושל דויטשה ולה. בעבר היא הייתה ממוקמת בביירות ובדלהי ודיווחה על עימותים ופוליטיקה מתוך יותר מעשרים מדינות.

עוד 1,368 מילים
סגירה