מדינה מכורה - למלחמה הזו חובה להיערך כבר עכשיו

התמכרות למסכים, אילוסטרציה (צילום: it:kevron2001 / iStock)
it:kevron2001 / iStock
התמכרות למסכים, אילוסטרציה

אנו עדים למדינה שלמה בטראומה ובסטרס. אחת מתוצאותיו העיקריות של הסטרס היא שימוש לרעה והתמכרות. אמנם כבר הספקנו לשכוח את מגפת הקורונה, אך היא בהחלט הביאה לתחושה אפוקליפטית וחרדה, שבתורן הובילו להפרעות רגשיות ולהתנהגויות ממכרות. כך הקורונה הביאה לעליה דרמטית ומטרידה במצבי חרדה וצריכת אובייקטים ממכרים – קנביס, מסכים, פורנו, קניות ועוד.

כבר בעיצומם של ימים קשים אלו, רבים מאתנו מתמודדים עם הסטרס בצורה שאינה אדפטיבית.

רבים מוצאים עצמם מאבדים שליטה ועסוקים בצריכת יתר של מתוקים, מסכים, עישון סיגריות או קנביס. כל זאת על מנת לתת מעט מזור לנפש, וכדרך להגן על עצמנו, להימנע מלתת לרעשים למחשבות ולתחושות הקשות לחדור ולחלחל פנימה.

כבר בעיצומם של ימים קשים אלו, רבים מאתנו מתמודדים עם הסטרס בצורה שאינה אדפטיבית. רבים מוצאים עצמם מאבדים שליטה ועסוקים בצריכת יתר של מתוקים, מסכים, עישון סיגריות או קנביס

צריכת היתר של התנהגויות ממכרות בימים אלו מהווה פתרון מוצלח בטווח הקצר לסטרס, למתח ולמצוקה של חיי היומיום המתוחים לנו. השימוש מספק מענה מרגיע, ממסך ומווסת את המידע והזוועות הבלתי ניתנים לעיכול, שכולנו נאלצים לצרוך בימים אלו.

חשוב לומר כי מדובר בהתנהגות נורמלית לחלוטין בתקופה שהיא לא נורמלית. ההפך – התנהגות לא נורמלית היא כאשר אדם אינו מגיב כלל לסטרס בתקופה קשה.

השאלה שקריטי לשאול היא באיזה שלב התנהגות או צריכת יתר שכזו הופכת מנורמלית ללא נורמלית? מתי נגדיר זאת כבעיה וכהתמכרות של ממש?

ידוע כי במלחמת וייטנאם מחצית מהחיילים האמריקאים שהשתתפו בלחימה התנסו בשימוש בסמים. הציפייה הייתה שבתום המלחמה אמריקה תוצף בחיילים מכורים. אולם באופן מפתיע רק כ-20 אחוז מהחיילים נשארו עם ההרגל הקבוע ופיתחו התמכרות.

הבשורה החיובית, אם כן, היא שככל הנראה רובנו נפסיק את ההתנהגות של שימוש היתר, בין אם לחומרים כמו קנביס ובין אם להתנהגויות כלשהן כמו צריכה אובססיבית של חדשות, מסכים, אכילת יתר בתום תקופת הדחק\המלחמה.

השימוש מספק מענה מרגיע, ממסך ומווסת את המידע והזוועות הבלתי ניתנים לעיכול, שכולנו נאלצים לצרוך בימים אלו. חשוב לומר כי מדובר בהתנהגות נורמלית לחלוטין בתקופה שהיא לא נורמלית

אולם עבור חלקנו, בתום התקופה ההרגלים יישארו בעינם, ואז קרוב לוודאי שייווצר לו קיבעון בדמות התמכרות. התמכרות הינה מצב כרוני בלתי נשלט, הפוגע בתפקודנו היומיומי שבשגרה – בחיי המשפחה והעבודה – ומביא למלכוד וסבל רב.

המסר החשוב הוא שעכשיו זה בדיוק הזמן שלנו למנוע מעבר לשימוש קבוע וממכר. לפני שיהיה מאוחר מדי.

כיצד תוכלו לצמצם נזקים, ולמנוע מהתנהגות שכזו להפוך להרגל קבוע ולהתמכרות?

1

גלו חמלה עצמית ונרמול כלפי שימוש היתר – אשמה ידועה כמסלימה את מעגל השימוש עד להתמכרות. באופן אבסורדי – דווקא אם לא תיבהלו ותקבלו את התקופה הנוכחית כזמן דחק שבו יש לכם לגיטימציה לצרוך באופן כפייתי מתוקים, עישון או סדרות וכד', ישנו סיכוי טוב יותר ששימוש היתר לא יגלוש מעבר לתקופה הנוכחית, יישאר בגדר המינון המותאם לתקופה המתוחה הזו, ולא יסלים לעבר התמכרות.

2

היו ערים למצב הרגשי שאתם מצויים בו קודם שאתם פונים לשימוש היתר – לפני שאתם מתחילים בבולמוס מתוקים, תעצרו את עצמכם לכמה שניות ותנסו לברר את מצבכם הרגשי – האם אתם חרדים, עייפים או בחוסר אונים. כך תוכלו להרחיב את היכולת לבחור אלטרנטיבות נוספות להתמודדות עם המצב הרגשי. הבעיה העיקרית היא שלרוב אנו פועלים באופן אוטומטי ולא עוצרים להתבונן במה מפעיל אותנו.

אשמה ידועה כמסלימת מעגל השימוש עד התמכרות. באופן אבסורדי – דווקא אם לא תיבהלו ותקבלו תקופה זו כזמן דחק שבו לגיטימי לצרוך יותר מתוקים, עישון או סדרות, גדל הסיכוי ששימוש היתר לא יגלוש

3

הקיפו עצמכם באנשים – ידוע כי בדידות נקשרת להתמכרות. מחקרים מראים כי כאשר אדם מוקף בחברה הוא מצמצם את סיכוייו להפוך הרגל של שימוש להרגל התמכרותי.

4

היו בעשיה – קיימו פעילות כלשהי כמו התנדבות. שמרו על סדר יום ככל האפשר של עבודה בתקופה הזו – כל זה מייצר תחושת עשייה, המגבירה משמעות. תחושת משמעות מהווה קונטרה לתחושת החידלון וחוסר האונים שמעודדת הרגלים מזיקים והתמכרויות.

5

שתפו בקשיים הרגשיים המתחוללים בתוככם – שיתוף שכזה מביא לצמצום הפניה לחומרים או התנהגויות ממכרות ככתובת להתמודדות עם הכאב והמתח.

6

פתחו כלים חלופיים מלבד הפעילות הממכרת להתמודדות עם לחץ ומצוקה – כדוגמת ספורט, מדיטציות וכד'.

7

מננו את צריכת היתר של חדשות וחשיפה לסרטונים – חשוב לומר כי קריאת חומר חדשותי לעולם עדיפה על פני שמיעה (רדיו למשל) ובוודאי על פני צפייה. הצפייה בסרטונים מגבירה את תחושת חוסר אונים, שבתורו עלול להוביל להתמכרות כמנגנון מרגיע ומווסת.

קריאת חומר חדשותי לעולם עדיפה על פני שמיעה (רדיו למשל) ובוודאי על פני צפייה. הצפייה בסרטונים מגבירה את תחושת חוסר אונים, שבתורו עלול להוביל להתמכרות כמנגנון מרגיע ומווסת

8

אם אף כלי מבין אלו לא מסייע לכם וישנה תחושה של איבוד שליטה, הן על המצב הרגשי והן על שימוש היתר – פנו לאיש מקצוע מומחה.

חשוב לזכור, למלחמה הנוכחית לא היינו ערוכים ושילמנו מחיר יקר, למלחמה בחרדות ובהתמכרויות אפשר וחובה להיערך כבר עכשיו. ויפה שעה אחת קודם.

ד"ר עו"ס שירה סובול היא חברת סגל ומרצה באוניברסיטת בר אילן. מומחית בטיפול בחרדות והתמכרויות. מדריכה ומטפלת בקליניקה פרטית בפ"ת. לשעבר מנהלת מחלקה לטיפול בהתמכרויות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 723 מילים ו-2 תגובות
סגירה