חברי ארגון הג'יהאד תחריר א־שאם, ובראשם מחבלים לשעבר מאל־קאעידה, בסוריה, 16 באוגוסט 2023 (צילום: MAR HAJ KADOUR / AFP)
MAR HAJ KADOUR / AFP

חמאס העלה את רף הטרור – ובמערב חוששים מפיגועי ענק

בשבועות שחלפו מאז מעשי הזוועה של חמאס ב־7 באוקטובר, נרשמה עלייה מדאיגה בפעילות הטרור באירופה ● הצורך של ארגוני הטרור השונים להעלות את רף הזוועות של עצמם כדי לזכות בפרסום ובמימון הופך אותם למסוכנים בהרבה ● במקביל, הכישלון האמריקאי באפגניסטן הפך את מודל הטרור למודל לחיקוי

FPבשבועות שחלפו מאז מעשי הזוועה של חמאס ב־7 באוקטובר, נרשמה עלייה מדאיגה בפעילות הטרור באירופה. ראשי המודיעין המערביים מתריעים כי אסלאמיסטים קיצונים, ג'יהאדיסטים ואנטישמים השואבים השראה מההתקפה הנועזת של חמאס, עלולים לחפש דרכים חדשות לתקוף מטרות מערביות.

ארגונים הקשורים לאל־קאעידה, המדינה האסלאמית והטליבאן – וממוקמים ברחבי אירופה, אפריקה, אסיה והמזרח התיכון – צפויים לנסות להפגין את יכולותיהם כדי למשוך תשומת לב במגרש הצפוף. אחרי הכול, ארגוני טרור זקוקים לפרסום נרחב של התקפות ראווה כדי להשיג מתגייסים חדשים, כסף, נשק והגנה.

ראשי המודיעין של מדינות ברית חמש העיניים – אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד, בריטניה וארה"ב – נפגשו לפני כשבועיים בוועידה בקליפורניה שארגן ה־FBI ופרסמו התרעה משותפת, לפיה יש עלייה באיומי הטרור במגרש הביתי כתוצאה ישירה מהמשבר במזרח התיכון.

"ראינו עלייה באיומים המדווחים, אבל הדריכות מוגברת עכשיו בגלל הסביבה המשתנה והבלתי יציבה במזרח התיכון והאופן שבו זה יכול להתפשט לארה"ב", אמר ראש ה־FBI כריסטופר ריי בתוכנית 60 דקות.

ראש ה־FBI כריסטופר ריי בוועידת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, 19 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
ראש ה־FBI כריסטופר ריי בוועידת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, 19 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

ראשי המודיעין הזהירו כי שחקנים בודדים, קבוצות טרור מאורגנות, שחקנים מדינתיים כמו איראן וקבוצות ימניות קיצוניות וניאו־נאציות עלולים להגביר את פעילותם. "אל תטעו, זו תקופה מסוכנת", הדגיש ריי.

ההתרעה של ראשי המודיעין הגיעה ברקע כוננות ביטחונית מוגברת באירופה ובמקומות אחרים בעקבות שורה של תקריות הקשורות לאסלאם הקיצוני. המדינה האסלאמית (דאעש) נטלה לאחרונה אחריות על רצח של שני אוהדי כדורגל שוודים בבריסל.

חמאס – אחרי ההצלחה המפתיעה של מתקפת הפתע שלו – נמצא כרגע בצמרת עץ הטרור. הוא מציית לאידיאולוגיה קיצונית המשלבת אסלאמיזם עם לאומיות פלסטינית ומסור למטרה אחת – להשמיד את ישראל

הרוצח, שלכאורה זעם על שריפת ספרי קוראן בשוודיה, נורה מאוחר יותר למוות על־ידי המשטרה. הרשויות באיטליה עצרו שני גברים בגין ניסיון גיוס לארגון המדינה האסלאמית. חמושים הקשורים לארגון לכאורה תקפו והרגו שני תיירים ואת המדריך שלהם באוגנדה.

צרפת פרסה כוחות צבאיים והעלתה את רמת התרעת הטרור ל"דחופה" לאחר שמורה נדקר למוות ושלושה אחרים נפצעו בידי גבר צ'צ'ני, ככל הנראה אסלאמיסט קיצוני. בברלין הושלכו בקבוקי תבערה לעבר בית כנסת. משרד החוץ האמריקאי פרסם אזהרת מסע עולמית.

דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)
דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)

חמאס – אחרי ההצלחה המפתיעה של מתקפת הפתע שלו – נמצא כרגע בצמרת עץ הטרור. הוא מציית לאידיאולוגיה קיצונית המשלבת אסלאמיזם עם לאומיות פלסטינית ומסור למטרה אחת – להשמיד את ישראל.

"השיטות המועדפות עליו כוללות פיגועי התאבדות, תקיפות באמצעות רקטות ומרגמות, ירי וחטיפה", כך על פי הפרויקט נגד קיצוניות (Counter Extremism Project) שבסיסו בניו יורק ובברלין. חמאס הוגדר כארגון טרור על־ידי ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי, אוסטרליה, ניו זילנד ויפן. אולם, האו"ם נמנע מלסווג אותו ככזה.

גם הטליבאן נמצאים תמיד בטווח ההשפעה. אנליסטים אומרים שניצחונם באפגניסטן ב־2021 הוא שעודד וחיזק קיצונים ברחבי העולם. אפגניסטן הפכה לנמל מבטחים לטרור

חמאס קיבל מימון נדיב מאיראן, שגם מספקת לו תמיכה צבאית – והשתמש במקורות הפיננסיים המשמעותיים שלו כדי לבנות תמיכה עממית, שהעניקה לו ניצחון בבחירות הראשונות (והאחרונות עד כה) שנערכו בעזה, ב־2006. נוסף על כך, קטאר מספקת לעזה כסף לצורכי אנרגיה וסיוע הומניטרי, שלטענת כמה אנליסטים מסייע לחמאס לשמר את התמיכה בו בקרב הפלסטינים בעזה.

אולם, גם הטליבאן נמצאים תמיד בטווח ההשפעה. אנליסטים אומרים שניצחונם באפגניסטן ב־2021 הוא שעודד וחיזק קיצונים ברחבי העולם. הארגון הפך שוב את אפגניסטן לנמל מבטחים לטרור, כפי שהייתה לפני הפלישה האמריקאית ב־2001.

חיילי טליבאן מפטרלים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
חיילי טליבאן מפטרלים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

מוחמד מוחק, חוקר בתחום לימודי האסלאם ועורך היומון "השת א־סובח" ("שמונה בבוקר", או בשמו האנגלי 8AM), אומר כי אפגניסטן היא חלק בלתי נפרד מהנרטיב האסלאמיסטי הקיצוני. המטרה הסופית, הוא אומר, היא "להילחם מפלסטין – ולסלק את ישראל".

לאחר שחזרו לשלטון, הטליבאן ערכו מהפכה במערכת החינוך והפכו את בתי הספר למדרשות דתיות שבהן מחדירים המוּלות אידיאולוגיה קיצונית הכוללת רטוריקה אנטי־ישראלית, אומר מוחק. אנשי אל־קאעידה ממדינות ערביות מגיעים למחנות אימונים כדי להעניק למגויסים הדרכה צבאית ואידיאולוגית.

אסמאעיל הנייה התקשר לסגן ראש ממשלת אפגניסטן כדי לומר לו שסיום ה"כיבוש" האמריקאי היה "הקדמה למות כל כוחות הכיבוש, ובראשם הכיבוש הישראלי"

"התוצאה של שליטת הטליבאן באפגניסטן היא מתן אפשרות מיטבית לייצר דור חדש ולאמן ולחנך דור חדש של לוחמים קיצוניים", אומר מוחק, ששימש כשגריר במצרים וכיועץ נשיאותי לפני קריסת הרפובליקה האפגנית.

צוות התמיכה האנליטית וניטור הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם זיהה מספר רב של ארגונים קיצוניים שלחמו לצד הטליבאן וכעת נהנים מהגנתם באפגניסטן, בהם אל־קאעידה הוותיק, שחזר לפעילות ומחזיק במשרדי ממשלה, בתי מסתור ומחנות אימונים.

עבד אל־ע'ני בראדר, סגן ראש ממשלת אפגניסטן ובכיר בטאליבן, 5 בינואר 2023 (צילום: Ahmad SAHEL ARMAN / AFP)
עבד אל־ע'ני בראדר, סגן ראש ממשלת אפגניסטן ובכיר בטאליבן, 5 בינואר 2023 (צילום: Ahmad SAHEL ARMAN / AFP)

מנהיגי אל־קאעידה וחמאס היו בין הראשונים לברך את הטליבאן על ניצחונם ב־2021 ולהישבע אמונים למנהיג העליון של הטליבאן, הייבתוללה אח'ונדזאדה. מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה התקשר לעבד אל־ע'ני בראדר – מנהיג בכיר בטליבאן וסגן ראש ממשלת אפגניסטן – כדי לומר לו שסיום ה"כיבוש" האמריקאי היה "הקדמה למות כל כוחות הכיבוש, ובראשם הכיבוש הישראלי של פלסטין".

משמר השלום האפגני, ארגון מחקר עצמאי, דיווח כי נשק אמריקאי שנותר מאחור בנסיגה של 2021 צץ בעזה, באזור קשמיר שבהודו ובפקיסטן. יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי מייקל מקאול אמר ל־CNN כי הוא ראה "אינדיקציות לכך שהטליבאן רוצים לשחרר את ירושלים, במילים שלהם, להילחם בציונים". מוחק אומר שהוא מאמין שיותר מ־100 אנשי טליבאן חמושים כבר נשלחו לעזה.

ההשפעה הרחבה יותר של מתקפת חמאס – עוד לפני הסלמה אפשרית לכדי מלחמה אזורית – היא האפשרות שארגוני טרור מסביב לעולם ינסו להשוות את רף הקטל

ההשפעה הרחבה יותר של מתקפת חמאס – עוד לפני הסלמה אפשרית לכדי מלחמה אזורית – היא האפשרות שארגוני טרור מסביב לעולם ינסו להשוות את רף הקטל של חמאס, שזרע מוות בהיקף השקול לכמה וכמה פיגועי 11 בספטמבר יחסית לגודל האוכלוסייה בישראל.

הצורך של ארגוני הטרור להעלות את הרף של עצמם הוא מה שיהפוך אותם למסוכנים עוד יותר, אומר הנס־יאקוב שינדלר, המנהל הבכיר של הפרויקט נגד קיצוניות. באירופה רוב העיניים מופנות אל המדינה האסלאמית, שהייתה המכנה המשותף ברבים מהמעצרים שבוצעו ביבשת בשנה האחרונה.

מכוניות הרוסות מחילופי ירי אחרי מסע הרצח במסיבת הטבע בעוטף עזה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מכוניות הרוסות אחרי מסע הרצח במסיבת הטבע בעוטף עזה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג, פלאש90)

"הארגון מנסה בבירור להראות את הרלוונטיות שלו", אומר שינדלר. ארגון המדינה האסלאמית התפתח מהפלג העיראקי של אל־קאעידה באמצע שנות ה־2000 והכריז על ח'ליפות בשטחי עיראק וסוריה ב־2014, עד שנכתש במבצעים צבאיים משותפים של ארה"ב, רוסיה והכורדים.

השלוחה הדרום־אסייתית של הארגון, המכונה מחוז ח'וראסאן של המדינה האסלאמית, סולקה ברובה מאפגניסטן על־ידי הטליבאן, שרואים בה מתחרה אסטרטגית ואשר שיתפו פעולה עם ממשל ג'ו ביידן, לדברי מקורות ביטחוניים, כדי לאתר ולהרוג פעילים שלה בשטח אפגניסטן.

שינדלר, מנהל הפרויקט נגד קיצוניות, אומר כי הופעתם של פעילי מחוז ח'וראסאן של המדינה האסלאמית באירופה צריכה להפעיל פעמון אזהרה אצל שירותי הביטחון והמודיעין

עם זאת, הייתה לה השפעה אדירה על פקיסטן השכנה, שם פעיליה ביצעו פיגוע בעצרת של תומכי הטליבאן במחוז ח'ייבר פח'טונח'ווה בצפון־מערב המדינה ב־31 ביולי. בפיגוע הזה נהרגו לפחות 54 בני אדם.

שינדלר, מנהל הפרויקט נגד קיצוניות, אומר כי הופעתם של פעילי מחוז ח'וראסאן של המדינה האסלאמית באירופה צריכה להפעיל פעמון אזהרה אצל שירותי הביטחון והמודיעין, שכן המתקפה של חמאס עלולה לבשר על עלייה בפעילות טרור ברחבי העולם, כפי שעשו זוועות 11 בספטמבר בשנים שלאחר הפיגועים.

הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק, 11 בספטמבר 2001 (צילום: SETH MCALLISTER / AFP)
הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק, 11 בספטמבר 2001 (צילום: SETH MCALLISTER / AFP)

"חמאס שולט עכשיו, וזה לא טוב למדינה האסלאמית", הוא אומר. "אם אתה לא בחדשות, אף אחד לא ייתן לך כסף".

לין אודונל היא עיתונאית ומחברת ספרים אוסטרלית, בעלת טור ב"פוריין פוליסי". שימשה כראש דסק אפגניסטן של סוכנות הידיעות הצרפתית ושל AP בשנים 2009–2017.

עוד 1,061 מילים
סגירה