אם לא נדע לחבק ולחבר את כל חלקי העם שלנו – נשאר לבדנו

תפילות למען ישראל ב-14 באוקטובר בבית כנסת סיני בלוס אנג'לס (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
AP Photo/Damian Dovarganes
תפילות למען ישראל ב-14 באוקטובר בבית כנסת סיני בלוס אנג'לס

למרות היחס המזלזל שרוב היהדות האמריקאית נתקלת בו מזה שנים מצד הפוליטיקאים הישראלים, גם הפעם היא עושה מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב: מתגייסת ללא תנאי לתמוך בישראל בשעתה הקשה. אחרי שהכל יגמר, כדאי להחזיר ליהודים הטובים והתומכים האלה ביחס הדדי של הערכה וקירוב.

יחסי ישראל עם יהדות התפוצות ידעו עם השנים עליות ומורדות והושפעו בין היתר מהמצב הפוליטי בישראל. יחד עם זאת, בכל עת משבר וביתר שאת בעת מלחמה, יהדות התפוצות תמיד התייצבה לצידה של ישראל באופן ברור וחד-משמעי.

יחסי ישראל עם יהדות התפוצות ידעו עליות ומורדות והושפעו גם מהמצב הפוליטי בישראל. עם זאת, בעתות משבר וביתר שאת בעת מלחמה, יהדות התפוצות תמיד התייצבה לצד ישראל באופן ברור

תמיכה זו באה לידי ביטוי במספר רבדים. ראשית, ברובד הפיננסי. כל הקהילות היהודיות בעולם מתגייסות לסייע לעם ישראל בעת מלחמה, עם תמיכות כספיות ניכרות המאפשרות לחברה האזרחית (אך גם לממשלה) לעשות יותר למען האזרחים, ולספק צרכים חשובים ומיידים אשר לא תמיד מוצאים מענה בתקציב הממשלה או בפעולותיה.

במישור המוסרי, עמידתה של יהדות העולם לצד ישראל ללא כחל וסרק מהווה משענת מורלית לא קטנה בתקופות בהן אין לישראל ריבוי חברים ואוהדים בקהילה הבינלאומית.

תמיכתה של יהדות העולם ניתנת לנו לעתים קרובות למרות שקהילות, בתי כנסת, בתי ספר ויהודים בעולם כולו סובלים מהתנכלויות תכופות גם בשגרה, וביתר שאת כאשר הם מביעים תמיכה בישראל.

הניסיון מראה שכל קונפליקט בינינו לבין שכנינו מלווה בעליה חדה במספר המקרים של תקיפות אנטישמיות על יהדות הגולה. אך הדבר אינו מרתיע קהילות אלו מהתייצבות אמיצה ונאמנה לצד ישראל בעת מצוקה.

תוך פחות משלושה שבועות של מלחמת "חרבות ברזל" גייסה יהדות צפון אמריקה סכום אסטרונומי וחסר תקדים של כחצי מיליארד דולר למען ישראל – וזאת בנוסף ובנפרד מהתמיכה של יהודי צפון אמריקה בשגרה, תמיכה המגיעה למאות מיליוני דולרים מדי שנה.

תוך פחות מ-3 שבועות של מלחמה גייסה יהדות ארה"ב סכום אסטרונומי וחסר תקדים של כחצי מיליארד דולר למען ישראל – בנוסף ובנפרד מתמיכת יהודי ארה"ב בשגרה, תמיכה המגיעה למאות מיליוני דולרים בשנה

סכום אדיר זה מאפשר לפדרציות השונות לתמוך, הן באופן ישיר והן ביחד כקולקטיב בעשרות עמותות ישראליות, כמו גם ברשויות הנאלצות להתמודד עם צרכים אדירים ומגוונים, לעתים קרובות ללא מענה מספק ברמה הממשלתית.

תמיכתן של הקהילות, במיוחד בארה"ב, בה הקהילה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל, באה לידי ביטוי גם במישור הפוליטי-מדיני. במשך עשורים, מטפחות הקהילות קשרים הדוקים עם נבחרי ציבור ומנהיגים בכל הרמות, מרמת ראשי ערים ומחוזות, דרך רמת המדינות ומושליהן ועד לרמה הפדרלית בקונגרס ובבית הלבן.

קשרים אלו מסייעים לישראל רבות באופן שגרתי לקבל מארה"ב תמיכה פוליטית ללא מתחרים, והם אשר הופכים את הברית בין שתי המדינות לאסטרטגית ממש. קשרי הקהילות עם נבחרי ציבור הינם חוצי מפלגות (בי-פרטיזן) ומטרתן אחת: לגייס תמיכה רחבה ככל האפשר בישראל.

בעת חירום ומלחמה, קשרים אלו באים לידי ביטוי באופן הבולט ביותר בהצהרות תמיכה, בתמיכה נשיאותית ובקונגרס ובתמיכה במוסדות בינלאומיים ובראשם האו"ם ומועצת הביטחון. הדבר מתבטא בין היתר בחקיקה בקונגרס המקצה לישראל סיוע חירום ותמיכה צבאית ומקרין עד לציבור האמריקאי. תמיכה זו הינה גם דקלרטיבית אבל גם מעשית.

קשרי הקהילות חוצי המפלגות עם נבחרי ציבור מסייעים לישראל לקבל מארה"ב תמיכה פוליטית ללא מתחרים, והופכים את הברית בין שתי המדינות לאסטרטגית ממש. מטרתן אחת: לגייס תמיכה רחבה ככל האפשר בישראל

במישור הציבורי-רגשי, בעת מלחמה מתאחדות קהילות צפון אמריקה (והעולם) לצד ישראל כעניין שמאחד את כולם ובא לידי ביטוי בעצרות תמיכה, בפעילות הסברה כמכפילי כוח של מאמצי ההסברה של ישראל, בזירה הקשה והמאתגרת של הקמפוסים האוניברסיטאיים, ברשתות החברתיות ובתקשורת.

תמיכתן הבלתי-מסויגת והעקבית של קהילות התפוצות בישראל עומדת, למרבה הצער, בסתירה ליחס אותו מקבלים רבים מיהודי הגולה מחלק לא מבוטל של נבחרי ציבור בישראל.

במיוחד בשנים האחרונות נשמעים יותר ויותר קולות בציבוריות הישראלית המזלזלים ביהדות ארה"ב ומתייחסים לנתחים רחבים ממנה כיהודים נחותים, שווים פחות ולעתים אף כבלתי ראויים להיקרא יהודים.

יהודים המגדירים עצמם רפורמים, קונסרבטיבים או בלתי מזוהים מהווים 83 אחוז מיהדות ארה"ב, אך בעיני לא מעט חברי כנסת הם נחשבים יהודים מדרגה שנייה במקרה הטוב וגויים במקרה הפחות טוב.

אפילו גורמים בסביבתו של ראש הממשלה טענו לא מזמן שיהודי ארה"ב הרפורמים (אשר מספרם צומח) אינם אלא משענת קנה רצוץ, ואל לה לישראל להסתמך על תמיכתם, ובכלל – עדיף לה לחזק את קשריה עם הנוצרים האוונגליסטים ותמיכתם הבלתי-מסויגת.

יהודים המגדירים עצמם רפורמים, קונסרבטיבים או בלתי מזוהים, מהווים 83 אחוז מיהדות ארה"ב, אך בעיני לא מעט ח"כים הם נחשבים יהודים מדרגה שנייה במקרה הטוב וגויים במקרה הפחות טוב

יוזמות חקיקה בהובלת חלק מחברי הקואליציה הנוכחית נועדו להמשיך ולפגוע ביהדות הגולה, אשר בעוונותיה אינה אורתודוקסית, במטרה להרחיק אותה אף יותר מהיהדות. זאת במקום לקרב, לחבק ולהכיל אותה ולהכיר בעובדה שהיהדות מגיעה בצבעים וגוונים שונים, ועדיף לעם ישראל החפץ בהישרדות לצמוח בעזרת יהודים שנוהג תפילתם שונה – במקום לדחוק אותם החוצה מן המחנה הקטן ממילא.

מתווה הכותל – אשר נועד לספק פתרון לאותם יהודים מהגולה וגם מישראל, הרואים בכותל המערבי אתר קדוש לא פחות מכפי שתופסים אותו יהודים אורתודוקסים – נדחק גם הוא. למעשה, הוא כמעט נקבר על ידי הממסד הדתי והפוליטי בישראל, החושש, משום מה, שמא תפילה מעורבת של גברים ונשים בקצה הרחוק של הכותל המערבי, הרחק מעין הציבור הרגיש כל כך, תפגע בהם ובפולחנם ואמונתם.

גם במקרה של מתווה הכותל, כמו גם בנהלי הגיור הנמצאים תחת מתקפה, מעדיפה מדינת ישראל לעמוד לצדו של המיעוט הקיצוני על פני תמיכה בצרכיהם ואמונתם של רוב יהודי התפוצות.

ובכל זאת ולמרות הכל, על אף הפגיעה המתמשכת ביהדות הגולה על ידי הממסד הפוליטי והדתי בישראל, יהדות זו מתגייסת שוב ושוב למען המדינה בשעת דחק. כך גם כעת במלחמת "חרבות ברזל" עם התגייסותה המאסיבית של יהדות צפון אמריקה לצדנו, ברחוב, בתקשורת, במדיה החברתית וכמובן – בתמיכה פילנתרופית.

חרף הפגיעה המתמשכת ע"י הממסד הפוליטי והדתי בישראל, יהדות הגולה מתגייסת כתמיד בשעת דחק, וגם הפעם התגייסה יהדות ארה"ב לצדנו ברחוב, בתקשורת, במדיה החברתית ובתמיכה פילנתרופית

מן הראוי שממשלת ישראל, ובעיקר חלק מהמפלגות החברות בקואליציה, ישנו את גישתן בעתיד הקרוב. מן הראוי שיבינו, כי תמיכתה ללא תנאי של יהדות הגולה מחייבת יחס הולם בחזרה – הכרה, הבנה וקבלה של היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית כלגיטימיות בדיוק באותה מידה כמו היהדות האורתודוקסית. אין לנו עם יהודי אחר ואם לא נדע לחבק ולחבר את כל חלקי העם שלנו – נשאר לבדנו.

עפר בבלי היה דיפלומט בשנים 1991-2014 ושירת בשגרירויות ישראל במדריד וברומא. היה יועץ מדיני לשני שרי חוץ וקונסול כללי של ישראל בפלורידה ופורטו ריקו. כיום משמש כנציג הפדרציה היהודית של שיקגו בישראל. הוא גם צלם אמנות שהציג עד כה שלוש תערוכות יחיד. חלק מעבודותיו מופיעות פה: https://oferbavly.tumblr.com/

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 947 מילים
סגירה