כיתות הכוננות עדיין מחכות לסיוע של המשרד לביטחון לאומי

בדיקת זמן ישראל החדשות הטובות: עיריות רבות גייסו מתנדבים ומתנדבות והקימו כיתות כוננות – והכיתות שנשקן נלקח מהן מתחמשות מחדש ● החדשות הרעות: הכיתות עדיין סובלות ממחסור בנשק ● בחלק מהמקומות רק חלק מהמתנדבים חמושים, חלקם באקדחים פרטיים ● באחרים, הכיתות קטנות מדי ● חלק מהרובים שחולקו ניתנו על־ידי צה"ל רק לזמן המלחמה, ורק חלקם מהמשטרה, שמחלקת לאט ומעט

חלוקת נשקים לכיתות כוננות ביישובי הצפון. 12 באוקטובר 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
Ayal Margolin/Flash90
חלוקת נשקים לכיתות כוננות ביישובי הצפון. 12 באוקטובר 2023

בשנים האחרונות רשויות המדינה לקחו מכיתות כוננות ביישובי ספר רבים כלי נשק שנועדו לשמש אותן לשמירה על חיי התושבים. בין השאר, צה"ל לקח כלי נשק מכיתות הכוננות בקיבוצי ומושבי עוטף עזה – אחד מהמהלכים המופקרים שאפשרו את הטבח של מחבלי חמאס ועלו במחיר דמים נוראי.

במהלך אוקטובר פרסם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סדרת הצהרות על רכישת נשק, חימוש כיתות הכוננות והקמת כיתות כוננות נוספות, חדשות.

השר מינה פרויקטור לנושא, רב־ניצב שמעון לביא, והצהיר: "הנשקים יחולקו לכיתות הכוננות, בדגש על יישובים צמודי־גדר ויישובי קו התפר, ערים מעורבות והיישובים ביהודה ושומרון. הם יחולקו למאות יישובים בהם קיימות כיתות כוננות, וביישובים שבהם אין כיתות כוננות – יוקמו כאלה. נהפוך את העולם כדי שהיישובים יהיו מוגנים".

מבדיקת המצב ביישובים שונים עולה כי מאז, בזכות פעולה נמרצת של הרשויות המקומיות, כיתות הכוננות ביישובי ספר רבים חומשו מחדש, הורחבו, צוידו ונכנסו לכוננות מיוחדת. כמו כן, קמו כיתות כוננות בערים שבהן לא היו כאלה עד כה.

פלסטינים במעבר ארז אחרי כניסת החמאס לישראל. 7 באוקטובר 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
פלסטינים במעבר ארז אחרי כניסת מחבלי חמאס לישראל. 7 באוקטובר 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

אבל כיתות הכוננות הוותיקות והחדשות עדיין סובלות ממחסור בנשק וציוד, וחלק מהמתנדבים והמתנדבות אינם חמושים. הנשק והציוד מגיעים משלושה מקורות במקביל – פרטיים, צה"ליים ומשטרתיים. חלוקתם איטית, וברשויות מדווחים כי הם נאלצים להפעיל לחץ כדי לקבל את הנשק המשטרתי המועט. לפי דיווחיהם, לא ברור האם, ועד כמה, השר והמשרד לביטחון לאומי מעורבים בכך.

לדברי ניר שנער, ממונה החירום והביטחון במועצה האזורית עמק יזרעאל: "מהרגע שפרצה המלחמה, 40 היישובים שלנו הרחיבו את כיתות הכוננות שלהם. הן פועלות עכשיו 24/7 בכוננות עליונה. השערים ביישובים סגורים ותחת שמירה.

"בעבר היו בישובים שלנו כ־270 רובים. הם נלקחו מאיתנו. עם פרוץ המלחמה הזמנו את מפקד מג"ב ודרשנו ממנו שיחזירו לנו את הנשק. עכשיו הוחלט להחזיר לנו. אנחנו עדיין מחכים שמג"ב יעביר לנו 100 נוספים"

"בעבר היו ביישובים שלנו כ־270 נשקים ארוכים. הם נלקחו מאיתנו לפני כחמש שנים. עוול נוראי. מייד עם פרוץ המלחמה לא חיכינו לאף אחד, הזמנו את מפקד משמר הגבול ודרשנו ממנו שיחזירו לנו את הנשק. עכשיו הוחלט להחזיר לנו.

"בימים הראשונים היינו צריכים לשנורר ממש ממג"ב וצה"ל, כדי שבכל יישוב שלנו יעמוד בשער לפחות בנאדם אחד חמוש ברובה. כרגע יש בכל יישוב שמונה נשקים ארוכים (רובים, ת"ג) ממג"ב שחולקו למתנדבים. את הנשקים האלה לא נחזיר לעולם. אנחנו עדיין מחכים שמג"ב יעביר לנו 100 נוספים".

אימון לכיתות כוננות במועצה האזורית עמק יזרעאל, אוקטובר 2023 (צילום: ניר שנער)
אימון לכיתות כוננות במועצה האזורית עמק יזרעאל, אוקטובר 2023 (צילום: ניר שנער)

"נוסף על כך, יש בכל יישוב שישה מתנדבים שקיבלו צווי 8 מפיקוד העורף לאבטחה ביישוב, והצטרפו לכיתות הכוננות עם נשק וציוד צה"ליים – אבל רק לזמן המלחמה. אז בינתיים יש 14 מתנדבים חמושים בכל יישוב. זה לא מספיק.

"חסר לנו גם ציוד למתנדבים, למעט אלה שגויסו וקיבלו מהצבא. קסדות, שכפ"צים וכו'. אנחנו מגייסים אותו בהדרגה מארגונים פרטיים כמו 'אחים לנשק'. הייתי מצפה שהמשרד לביטחון לאומי יירתם לסייע לנו, אבל לא שומעים ממנו, אין קול ואין עונה".

"יש 14 מתנדבים חמושים בכל יישוב. זה לא מספיק. חסר לנו גם ציוד למתנדבים. אנחנו מגייסים אותו מארגונים פרטיים כמו 'אחים לנשק'. הייתי מצפה שהמשרד לביטחון לאומי יירתם לסייע לנו, אבל לא שומעים ממנו"

אתם נעזרים גם במתנדבים חמושים בנשק פרטי מהבית, ובסיוע של מתנדבים לא חמושים?
"בהחלט. יש בכל יישוב, נוסף על כיתת הכוננות, גם צח"י – צוות חירום ייעודי. הם אמורים בעת הצורך לדאוג לעזרה ראשונה רפואית, לחלץ אנשים, להפעיל גנרטורים, לדאוג לרווחה.

"לגבי נשק פרטי – יש הרבה אנשים עם אקדחים, וכמובן שהם מסתובבים איתם עכשיו כל הזמן, וזה חשוב. אבל כיתות הכוננות צריכות להיות חמושות בנשק ארוך. הטווח של האקדחים קצר מדי לתת מענה".

אימון לכיתות כוננות במועצה האזורית עמק יזרעאל, אוקטובר 2023 (צילום: ניר שנער)
אימון לכיתות כוננות במועצה האזורית עמק יזרעאל, אוקטובר 2023 (צילום: ניר שנער)

בהודעה שהוציא המשרד לביטחון לאומי בשבוע הראשון למלחמה נכתב: "המשרד עוסק מאז פרוץ המלחמה ברכש, תכנון והקמת כיתות כוננות. עד כה נרכשו כ־4,000 רובים מתוך כ־20 אלף שיירכשו בימים הקרובים.

"ביומיים האחרונים חולקו כ־2,000 נשקים במועצות האזוריות הגליל התחתון, הגליל העליון, הגלבוע, משגב, מטה אשר, מנשה, מרום הגליל, עמק הירדן, עמק יזרעאל, מגידו, לב השרון, עמק חפר, דרום השרון וחבל מודיעין. ביומיים הקרובים יחולקו נשקים ביישובים נוספים".

ב־23 באוקטובר הודיע המשרד לביטחון לאומי כי מאז פרוץ המלחמה "הוקמו מעל 500 כיתות כוננות חדשות"; בשבוע שעבר הוא דיווח שהוקמו 600.

לפי המשרד, הוקמו כיתות כוננות חדשות במגדל העמק, גן יבנה, גדרה, יבנה, כפר סבא, כוכב יאיר, רחובות, ראשון לציון, טבריה, עפולה, דימונה, חיפה, בית שאן, חריש, חדרה, קריית מוצקין, נהריה, ערד, מעלות, כסרא־סמיע, חצור הגלילית, ראש פינה, באר שבע, כרמיאל, סאג'ור, עכו, בני ברק, שוהם, מודיעין, נוף הגליל, אלעד, רמלה וירושלים, וכן בכ־1,000 יישובים ב־40 מועצות אזוריות".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפקד מחוז דרום אמיר כהן בעמדה לחלוקת נשק למתנדבי כיתת הכוננות בבאר שבע, 20 באוקטובר 2023
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפקד מחוז דרום אמיר כהן בעמדה לחלוקת נשק למתנדבי כיתת הכוננות בבאר שבע, 20 באוקטובר 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

במשרד לא הגיבו לבקשתנו לחשוף את הרשימה המלאה של כיתות הכוננות. במשרד הבהירו כי בערים גדולות קמו יותר מכיתה אחת. בירושלים, למשל, מסרו במשרד, "הקמנו ארבע כיתות כוננות" נוסף על הכיתות הקיימות; בתל אביב המשרד דיווח כי הוקמו 19 כיתות.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "פיקוד העורף גייס, אימן וחימש 60 מתנדבים ומתנדבות בעיר. סיירת הביטחון והשיטור העירוני (סל"ע, גוף של העירייה והמשטרה) גייסה כ־220 מתנדבים חמושים נוספים, חלקם רכובים. המתנדבים והשוטרים מסיירים בשכונות וליד מוסדות חינוך ואתרי בנייה. בימים אלה העירייה מקימה רשת משמרים שכונתיים וקבוצות שמירה שכונתיות".

"פיקוד העורף גייס, אימן וחימש 60 מתנדבים בעיר. סיירת הביטחון והשיטור העירוני (סל"ע, גוף של העירייה והמשטרה) גייסה כ־220 מתנדבים חמושים נוספים, חלקם רכובים"

מבדיקה שערכנו מול מספר ערים המוזכרות בהודעות משרד הביטחון לאומי עולה כי בכולן קמו לאחרונה כיתות כוננות, בחלקן גדולות. בערים מדווחים על מספר גדול של מתנדבים – לעתים גדול מהנדרש – ועל מחסור בנשק, שמגיע בקצב איטי מהמשטרה, צה"ל ומתנדבים פרטיים.

בעיריית כפר סבא מדווחים: "העירייה הקימה גדוד כוננות וגייסה כ־400 מתנדבים, שמתחלקים בין השכונות בעיר ומפטרלים בהן 24 שעות ביממה. המתנדבים עברו הכשרות של פיקוד העורף והמשטרה ואימונים בנשק".

הדרכה למתנדבי גדוד הכוננות בכפר סבא, 12 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית כפר סבא)
הדרכה למתנדבי גדוד הכוננות בכפר סבא, 12 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית כפר סבא)

לפי הדיווח, כ־20 מחברי גדוד הכוננות בכפר סבא גויסו לגדוד בצו 8 של פיקוד העורף וקיבלו נשק צה"לי, וכ־15 נוספים קיבלו נשק מהמשטרה. לדברי גורם בעיריית כפר סבא: "מתנדבים רבים נוספים חמושים באקדחיהם הפרטיים".

והשאר לא חמושים?
"נכון. רק כחצי מהמתנדבים חמושים. המתנדבים מפטרלים בזוגות, שבכל אחד מהם מתנדב חמוש אחד לפחות, והשני מסייע לו. גם אלה שלא חמושים מביאים תועלת רבה. לצד המתנדב החמוש, טוב שיש עוד זוג עיניים ויד פנויה לטלפון".

"רק כחצי מהמתנדבים בכפר סבא חמושים. ביקשנו נשק נוסף, ואין תשובה. אפילו המטווח שבו המתנדבים מתאמנים הוא תרומה פרטית"

ביקשתם מהמשרד לביטחון פנים נשק נוסף?
"בוודאי. הוצאנו מכתבים והכול – ואין תשובה. הבנו שהם 'נותנים עדיפות ליישובי ספר'. אנחנו חמש דקות מגדר ההפרדה, אז קשה להבין למה אנחנו לא 'ספר'. אבל אתה יודע, המדינה לא מתפקדת ואנחנו צריכים לדאוג לעצמנו, אז נדאג. אפילו המטווח שבו המתנדבים מתאמנים הוא תרומה פרטית".

מתנדבי גדוד הכוננות בכפר סבא, 12 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית כפר סבא)
מתנדבי גדוד הכוננות בכפר סבא, 12 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית כפר סבא)

בערי הפיתוח בגליל המצב דומה, אף כי בעיריות שלהן מציגים אותו במלים פחות נחרצות ונזהרים שלא לתקוף את המשרד לביטחון פנים. לדברי ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט: "התמונה חיובית מאוד. יש לנו 500 מתנדבים. 500! אנשים רציניים. 65 מהם גויסו בצו 8 ויש להם נשק צה"לי, ועוד 22 קיבלו נשק מהמשרד לביטחון לאומי. ויש גם מתנדבים עם אקדחים פרטיים".

כך שהרוב אינם חמושים?
"נכון. אבל הם עושים פעילות חשובה. הם נוסעים ברכבים עם צ'קלקות בשכונות מסביב לשעון, מדווחים על כל דבר חריג, ובמקרה הצורך מקפיצים את המתנדבים החמושים. נוסף על היותם מודיעין, הנוכחות שלהם נותנת תחושת ביטחון לתושבים ומרתיעה את מי שצריך להרתיע".

ביקשתם מהמשרד לביטחון לאומי נשק נוסף?
"בוודאי. זה בטיפול. אנחנו בקשר הדוק עם המשטרה, הם עובדים אתנו צמוד, מקימים מחסומים, בודקים ועוזרים בכל מה שאפשר".

לדברי קצין ביטחון מגדל העמק, מוטי אבקסיס: "בעיר יש כרגע שתי כיתות כוננות שהוקמו לפני כשבוע וחצי. אחת מהן הוקמה בידי פיקוד העורף ויש בה 19 תושבים שחוילו בצווי שמונה וגויסו עם נשק, רכבים וציוד צה"לי. היא עובדת בפועל כל הזמן. הם נוסעים ברחבי העיר, מאבטחים מוסדות שלא מאובטחים בשוטף, כמו גני ילדים ועוד.

הדרכה למתנדבי כיתת הכוננות במגדל העמק, אוקטובר 2023 (צילום: מוטי אבקסיס)
הדרכה למתנדבי כיתת הכוננות במגדל העמק, אוקטובר 2023 (צילום: מוטי אבקסיס)

"כיתת הכוננות השנייה היא של כ־20 מתנדבי משטרה חמושים בנשק משטרתי, שמוקפצים במקרי הצורך".

זה מספיק?
"זה הרבה, וכל מי שמתגייס זה טוב, אבל צריך יותר מתנדבים חמושים. יש לנו כ־200 מתנדבים, אבל רובם לא פעילים כי יש הגבלה על מספר הנשקים".

"כל מי שמתנדב זה טוב, אבל צריך יותר. יש לנו כ־200 מתנדבים, אבל רובם לא פעילים כי יש הגבלה על מספר הנשקים"

ביקשתם מהמשרד לביטחון לאומי כלי נשק נוספים?
"מהמשטרה, בוודאי".

יש ערים שגייסו לכיתות הכוננות מתנדבים חמושים בנשקם האישי. האם יש לכם כוונה כזאת?
"דובר על כך בהתחלה בשיחות עם המשטרה. יש בכך בעיה. לא כדאי שיהיו מתנדבים שמפטרלים עצמאית בלא תיאום עם כוחות הביטחון. עלולים חלילה להיות מקרים של חוסר תיאום שיסתיים לא טוב. מה גם שלא כל מי שיש לו נשק יכול לתשאל אנשים, ואי אפשר שאנשים בלי סמכות יעסקו בתשאול".

סיירת הביטחון העירונית של ת"א (סל"ע) בזמן נפילת רקטות בעיר, אוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית ת"א-יפו)
סיירת הביטחון העירונית של ת"א (סל"ע) בזמן נפילת רקטות בעיר, אוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית ת"א-יפו)

בערים נוספות, כמו רמת גן וגבעתיים, למשל, שאינן מוזכרות בהודעות משרד הביטחון לאומי, העיריות הקימו כיתות כוננות בלא תיאום איתו או סיוע ממנו. בכיתות הכוננות שלהן משרתים מילואימניקים של פיקוד העורף בצו 8, לצד מתנדבים שגייסו המשטרה והעיריות עצמן, חלקם חמושים בנשק משטרתי.

בעיריית גבעתיים מדווחים כי המשמר האזרחי בעיר גייס כ־150 מתנדבים ומתנדבות, כ־60 מהם חמושים שעברו הכשרה מבצעית במשטרה, ומסייעים בסריקות ביטחוניות, בדיקות במחסומים, זיהוי חשודים ומעצרים. כמו כן, התנדבו כ־200 תושבים, שחלקם (בעירייה לא הבהירו כמה) גויסו בצו 8 לפיקוד העורף ולאחר הכשרה, עוסקים באבטחה סביב מוסדות החינוך.

במועצה אזורית, שסירבה שנפרסם את שמה, מדווחים: "אין כמות נשק מספקת. בערך חצי מהמתנדבים שלנו קיבלו רובים מפיקוד העורף וממשמר הגבול. השאר משתמשים באקדחים מהבית, או שהם לא חמושים"

במשרד לביטחון לאומי מסרבים לפרט כמה נשק חולק בכל יישוב בטענה התמוהה ש"יש בעיה של ביטחון שדה לחשוף את המידע הזה". במשרד גם הנחו את הרשויות לא לפרסם את המידע על כך. חלקן מתעלמות מההנחיה, בתקווה שחשיפת המחסור בנשק תדרבן את הרשויות להוסיף; אחרות מצייתות לה.

באחת המועצות האזוריות באזורי הספר, שסירבה שנפרסם את שמה, כדי "שלא יהיו לנו בעיות", מדווחים: "ברוב היישובים שלנו יש כיתות כוננות קבועות, אבל הן לא היו פעילות בשנים האחרונות כי לקחו לנו את הנשק. בשלושה שבועות האחרונים קיבלנו נשק, גייסנו המון מתנדבים ואימנו אותם אימונים אינטנסיביים.

אימון של סיירת הביטחון העירוני (סל"ע) בתל אביב, אוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית ת"א)
אימון של סיירת הביטחון העירוני (סל"ע) בתל אביב, אוקטובר 2023 (צילום: דוברות עיריית ת"א)

"ועדיין, אין כמות נשק מספקת. בערך חצי מהמתנדבים שלנו קיבלו רובים, חלקם מפיקוד העורף וחלקם ממשמר הגבול. השאר משתמשים באקדחים מהבית, או שהם לא חמושים ועוזרים במה שאפשר.

"יש חוסר תיאום בין המשטרה לצבא. בהתחלה מג"ב רצה לגייס רק מתנדבים הנמצאים ברשימות שלו – וזה מעט מדי. אחר כך הצבא התחיל לגייס אנשים בצו 8, אבל הוא לא הסכים לחייל מתנדבי משטרה. אנחנו עדיין פחות חמושים כמו שהיינו לפני כמה שנים. אבל אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים".

"צפויה חלוקת נשקים נוספים"

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

מהמשרד לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "בימים אלה משטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי מתקנים החלטת עבר אוממלה לפיה סגרו את כיתות הכוננות בארץ. בעקבות החלטת העבר, עד פרוץ הלחימה נותרו תחת פיקוד משטרת ישראל 83 כיתות כוננות בלבד במרחב הכפרי ושישה בלבד בערים, נוסף על מערכי ההתנדבות ביישובים סמוכי־גבול בסיכון ביטחוני גבוה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחלוקת נשק לכיתות כוננות, 13 באוקטובר 2023
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחלוקת נשק לכיתות כוננות, 13 באוקטובר 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

"בהתאם למדיניות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בשלושת השבועות האחרונים המשרד והמשטרה הקימו בכל רחבי הארץ כ־700 כיתות כוננות עם 6,000 נשקים שנרכשו באופן מיידי. בימים אלה מסתיים סבב ראשון של חלוקת נשקים וצפוי להתקבל משלוח כלי נשק נוסף, המיועד לסבב החלוקה השני לצד הקמת כיתות כוננות נוספות".

"ממצב של 0 נשקים לכיתת כוננות יש כיום שמונה נשקים לפחות לכל כיתה, בהתאם למה שנקבע על־ידי פיקוד העורף והמשטרה לאור עבודת מטה שנעשתה. למרות זאת, המשרד לביטחון והמשטרה פועלים לתת נשקים נוספים. ברור שהשר בן גביר רוצה הרבה יותר, ככל שזה היה תלוי בו – לכל יישוב יהיו 100 נשקים".

עוד 1,729 מילים
סגירה