שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 באוקטובר 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90

סמוטריץ' מנצל את המלחמה בעזה למימוש תוכנית ההכרעה שלו

סמוטריץ' רוצה ריבונות יהודית - בכל מקום, בכל זמן ובכל שעה ● מלחמת ההכרעה לה הוא מייחל עדיין לא פרצה ביהודה ושומרון, אבל היא מתנהלת במלוא עוזה ברצועת עזה ● אחרי שישראל תמוטט את חמאס, ידרשו סמוטריץ' וחבריו בימין להקים מחדש את גוש קטיף ● בינתיים, נתניהו מצליח לבלום את היוזמות המסוכנות של סמוטריץ', אבל אחרי השבעה באוקטובר, עמדותיו הקיצוניות תופסות אחיזה ● פרשנות

אף אחד לא צריך להתפלא על העמדה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביחס להעברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית. סמוטריץ' רוצה בקריסת הרשות הזו, אחרי או לפני שישראל תמוטט גם את חמאס בעזה. אין בזה חדש.

סמוטריץ' כבר קרא בתחילת מרץ למחוק את הכפר חווארה וזכה לביקורת קשה ברחבי העולם. היום הרבה יותר קל לו להעביר או לפחות לנסות ולשווק את האידיאולוגיה שלו בחסות האווירה הציבורית הקשה במדינה, גם אם זו נגד העמדה של צה"ל ומערכת הביטחון.

סמוטריץ' רוצה ריבונות יהודית. בכל מקום, בכל זמן ובכל שעה, גם בעבר הירדן המזרחי אם אפשר. "תכנית ההכרעה" שפרסם בספטמבר 2017 מדברת בפירוש על מלחמה רבתי ביהודה ושומרון, בסופה ייאלצו הפלסטינים לוותר על השאיפה הלאומית ולהגר משטחי הרשות במימון ישראלי. לפי התוכנית, מי שיתעקש להישאר ויילחם בנו יטופל בנחישות בידי כוחות הביטחון.

מלחמת ההכרעה עדיין לא פרצה ביהודה ושומרון אבל היא מתנהלת במלוא עוזה ברצועת עזה. אחרי שישראל תמוטט את חמאס, ידרשו סמוטריץ' וחבריו בימין להחזיר עטרה ליושנה – כלומר, לבנות מחדש את 21 ההתנחלויות שפונו במסגרת ההתנתקות ב-2005 ולהחזיר אליהם את 8,000 המתנחלים, בשלב הראשון. "חזרנו אלייך גוש קטיף" זו סיסמה ומשאת נפש של רבים בציונות הדתית היום.

אחרי שישראל תמוטט את חמאס, ידרשו סמוטריץ' וחבריו בימין להחזיר עטרה ליושנה – כלומר, לבנות מחדש את 21 ההתנחלויות שפונו במסגרת ההתנתקות ב-2005 ולהחזיר אליהם את 8,000 המתנחלים

חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה - חוזרים לחבל עזה")
חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה – חוזרים לחבל עזה")

סמוטריץ' חורש היום על קרקע נוחה. זה לא היה המצב בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהחליט בתשעה ביולי למנוע את קריסת הרשות הפלסטינית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וכל ראשי מערכת הביטחון אמרו בדיון שאין היום אינטרס לישראל בקריסת הרשות וצריך לחזק אותה. סמוטריץ' לא התנגד אז להצעה הזו. בהצבעה בקבינט הוא נמנע (איתמר בן גביר התנגד). נתניהו התגאה אז במרות שהטיל על סמוטריץ'.

היום זה שונה. מערכת הביטחון עדיין נגד פגיעה במעמד הרשות כדי שלא לסכן ברגע זה את ישראל בחזית נוספת מול הפלסטינים גם בגדה המערבית. סמוטריץ' מצדו סרב להעביר לרשות סכומי כסף גדולים – 680 מיליוני שקלים מכספי המיסים של הפועלים הפלסטינים שעובדים בארץ. הפעם יש רבים יותר בקבינט שתומכים בעמדתו.

בעקבות הטבח שביצעו מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר הפכה מלאכת ההסברה של סמוטריץ' קלה יותר. שר האוצר הגיע לכנסת ולאולפני הטלוויזיה עם המסר הברור שאין להעביר את הכספים לרשות, שמגלגלת אותו למחבלי חמאס שביצעו את הטבח. "אני לא חושב שיש מישהו שחושב הפוך ממני", אמר סמוטריץ'.

סמוטריץ' הגיע לכנסת ולאולפני הטלוויזיה עם המסר הברור שאין להעביר את הכספים לרשות, שמגלגלת אותו למחבלי חמאס שביצעו את הטבח. "אני לא חושב שיש מישהו שחושב הפוך ממני", אמר סמוטריץ'

כאמור, עמדת צה"ל ומערכת הביטחון הפוכה ומחייבת לייצב היום את הרשות ואת מנגנוני הביטחון שעובדים בתיאום עם הצבא. בישיבת הקבינט הארוכה שהתקיימה אמש (חמישי) הוחלט בסופו של דיון להעביר את הכסף המדובר לרשות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לוחש באוזנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 30 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו, 30 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

סמוטריץ' נמנע שוב, ובעצם התקפל. וכך, אחרי שעשה את כל הבלגן וגרף את כל הכותרות, התיישר סמוטריץ' עם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט.

הקבינט החליט, עם זאת, כי מהכספים שיעברו לרשות יקוזזו הסכומים שמיועדים לרצועת עזה. בנוסף, ישראל מנתקת כל מגע עם עזה והפועלים ששהו בישראל ב-7 באוקטובר יוחזרו לעזה. סמוטריץ' תמך בהחלטה הזו. בן גביר התנגד לשתי ההחלטות.

עוד 485 מילים
סגירה