הנאום המתנצל של נסראללה, עם איומים כלליים ומעורפלים

תומכי חזבאללה מאזינים לנאומו של חסן נסראללה בביירות, לבנון, 3 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla
תומכי חזבאללה מאזינים לנאומו של חסן נסראללה בביירות, לבנון, 3 בנובמבר 2023

העולם המוסלמי, בראשו הלבנונים והפלסטינים, המתין כחודש לנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה. בסופו הגיע נאום מתנצל עם איומים כלליים. אכזבה גדולה לפלסטינים? להלן עיקרי הנאום.

יש להניח כי ארגון חמאס בעזה נחל היום אכזבה גדולה אחרי הנאום האפולוגטי של נסראללה. נתחיל עם העיקר שהגיע דווקא לקראת סופו של הנאום: היו איומים מעורפלים על ישראל וארה"ב גם יחד, אך המזכ"ל אמר שלא תהיה מלחמה כוללת של ארגונו כנגד ישראל והסביר כי הניצחון לא יגיע במכה אחת אלא במלחמה ממושכת הדורשת סבלנות רבה והקרבה.

הצדקה: הזנחת הנושא הפלסטיני

נסראללה הסביר כי ההקרבה של לוחמי ארגונו, כמו של "השהידים בעזה" אינה לשווא וציטט פסוק מהקוראן שהם לא באמת מתים אלא נהנים בעולם הבא.

הוא התחיל את הנאום עם מה שהוא מחשיב כסיבות להתפרצות המלחמה. לטענתו, זו תוצאה של 75 שנות כיבוש ובמיוחד של הנסיבות של התקופה האחרונה – מדיניותה של הממשלה הקיצונית בישראל. הוא הזכיר את מדיניותה שכללה התנכלות לאסירים, חילול מסגד אל-אקצא בלי הרף, מצור מתמשך על רצועת עזה הענייה והצפופה ומדיניות דיכוי בגדה המערבית לדבריו.

הוא התחיל את הנאום עם מה שהוא מחשיב כסיבות להתפרצות המלחמה. לטענתו, זו תוצאה של 75 שנות כיבוש ובמיוחד של הנסיבות של התקופה האחרונה – מדיניותה של הממשלה הקיצונית בישראל

ארה"ב ואנגליה בראש העולם המערבי העניקו לגיטימציה לישראל לבצע את מדיניותה. הנושא הפלסטיני נדחק לחלוטין. ההישג הגדול של "מבול אל-אקצא" היה העמדת הנושא הפלסטיני בראש החדשות בעולם.

הופתענו, החלטה עצמאית של חמאס

לטענתו של נסראללה, חמאס שמר על סודיות ואף פלג במֻקאומה (ציר ההתנגדות) לא ידע על כך. הוא הדגיש שבניגוד לפרסומים בתקשורת הוא אינו כועס על כך, אלא להיפך, ההפתעה הייתה סוד הצלחת ההתקפה.

נסראללה הדגיש כי אין לאיראן כל ההחלטה על פעילותם של הפלגים בציר ההתנגדות. היא תומכת בפלגים, אך הם אלה שמחליטים על מדיניותם. זו הכחשה לטענה לפיה איראן עומדת מאחורי המלחמה.

נסראללה הדגיש כי "זו מלחמה של הפלסטינים על פלסטין בלבד" ואינה החלטה של מנהיגי איראן. העצמאות של המאבק נשמרה לפלסטינים מאז חו'מיני ונשמרת גם היום ע"י ח'מנאי.

השבעה באוקטובר פגע אנושות בביטחון הישראלי

לטענתו ההתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר הוכיחה את גבורתם של חמאס ואת חולשתה של ישראל שהיא חלשה יותר מקורי העכביש (כמו בנאומו מ-2006). המלחמה העמידה לטענתו את עתיד "הישות הציונית" בסימן שאלה.

ההוכחה לחולשת ישראל, לטענתו, היא הסיוע שהגיע מארה"ב בדמותן של ספינות מלחמה. "האם הצבא החזק במזרח התיכון זקוק לעזרה מאמריקה מול רצועת עזה?"

ההוכחה לחולשת ישראל, לטענתו, היא הסיוע שהגיע מארה"ב בדמותן של ספינות מלחמה. "האם הצבא החזק במזרח התיכון זקוק לעזרה מאמריקה מול רצועת עזה?"

פשעים נגד האנושות של ישראל, לא של חמאס

לדברי נסראללה, חמאס לא ביצע שום פשע וכי וועדת חקירה תגלה כי צה"ל הרג את האזרחים ולא חמאס "כשהיה אחוז בהתקפת היסטריה ושיגעון" ב-7 באוקטובר. לטענתו העולם רואה בתקשורת כי הילדים שנרצחים אינם הישראלים אלא העזתים. ישראל הורגת במכוון נשים ולילדים ומשמידה מסגדים וכנסיות. אין לצה"ל קווים אדומים או כבוד לדבר (ברגע זה עשה הצגה שהוא מזיל דמעה).

על כן הוא קורא לכל העולם להצטרף למחאה נגד "מלחמת ההשמדה" שמבצעת ישראל בעזה. זו לטענתו חובה מוסרית ודתית כאחד של כל אדם.

טעות חוזרת של ישראל: "חיסול חמאס"

נסראללה הזכיר כי ישראל התחייבה לחסל את חזבאללה ב-2006 ולהחזיר את החטופים ללא מו"מ. גם עכשיו "ממשלת האויב" מבטיחה למוטט את חמאס ולהשיב את החטופים ללא תמורה.

נסראללה מזכיר כי גם במלחמת לבנון השנייה הרסה ישראל אלפי בתים בלבנון והרגה אלפים אך בסוף נאלצה לסגת ונכשלה ביעדיה. נסראללה מבטיח כי חמאס ינצח כפי שחזבאללה ניצח.

נסראללה מזכיר כי גם במלחמת לבנון השנייה הרסה ישראל אלפי בתים בלבנון והרגה אלפים אך בסוף נאלצה לסגת ונכשלה ביעדיה. נסראללה מבטיח כי חמאס ינצח כפי שחזבאללה ניצח

איום על ארה"ב

לטענתו ישראל אינה אלא כלי ביצוע בידי ארה"ב ועל כן ארה"ב תישא באחריות ל"פשעים". ארה"ב מרמה את העולם כאשר היא דורשת לשמור על חוקי המוסר ומגבלות כללי המלחמה.

הוא הזכיר את משנתו של ח'ומייני לפיה ארה"ב היא השטן, שורש כל הרע באזור. נסראללה שיבח את החלטת פלגי ההתנגדות בעיראק לפגוע במטרות אמריקאיות בעיראק ובסוריה וגם שיבח את הירי של החות'ים מתימן.

ביקורת על הפסיביות של העולם הערבי

הוא קרא לכל מדינות ערב להתערב להפסקת המלחמה בעזה עם רמזים עבים כי המשטרים הערבים בוגדים בסוגיה הפלסטינית: "לא אשתמש במילה בגידה, אינני מצפה שישלחו את צבאות ערב".

הוא קרא למנהיגים הערבים לעשות לישראל את מה שהיא עושה בעזה – חרם של דלק ומזון. הוא שאל בציניות: "האם כל מנהיגי ערב יחד אינם מסוגלים להכניס משאית מזון לעזה?"

העיקר: התערבות חזבאללה

בנושא החשוב ביותר גילה נסראללה גישה מתנצלת, אפולוגטית. הוא השיב להאשמת חזבאללה כי אינו מסייע ואינו נכנס למערכה כוללת, בטענה כי ארגונו הצטרף למערכה למחרת המתקפה של חמאס, ב-8/10. צעד זה היה בגדר "סיכון והרפתקה מחושבים".

מלחמת ההתשה שיזם חזבאללה סייעה למשוך כוחות רבים מצה"ל לצפון, במקום לעזה. שליש מצה"ל מרוכז בצפון וחצי מחיל האוויר שלו עסוק בזירה הצפונית של ישראל. וזאת במקום לרכז את כל כוחותיו בעזה. לטענתו, חזבאללה מתקיף לאורך כל הגבול לבנון-ישראל ולא רק בחוות שבעא.

מלחמת ההתשה שיזם חזבאללה סייעה למשוך כוחות רבים מצה"ל לצפון, במקום לעזה. שליש מצה"ל מרוכז בצפון וחצי מחיל האוויר שלו עסוק בזירה הצפונית של ישראל. וזאת במקום לרכז את כל כוחותיו בעזה

האיום הישיר על ישראל בנאום היה מעורפל. לטענתו המשך המערכה של חזבאללה יתקיים בהתאם למדיניות ישראל נגד עזה ושלח איום מיוחד על "שזו תהיה החלטה טיפשית ונמהרת לקיים מתקפה מקדימה על לבנון, טעות שישראל תצטער עליה".

* * *

בשורה התחתונה, זה היה נאום ארוך (כשעה וחצי) ומיותר. נסראללה אולי יצא ידי חובתו, אבל הנאום לא עמד בציפיות הגבוהות של הקהל השיעי שהריע: "מתייצבים לפניך, יא נסראללה"!

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 854 מילים
סגירה