בעולם הערבי מגיבים על הנאום המתנצל של הכוכב הנופל

ביקורת על נסראללה, צילום מסך מסרטון טוויטר של @HHasheam73493
ביקורת על נסראללה, צילום מסך של @HHasheam73493

במשך 28 ימי המלחמה בעזה חיכו כל תומכי חמאס למוצא פיו של ה"סופרסטאר" של חזבאללה. ואז הגיע "הנאום הגורלי" המיותר. כיצד הגיב העולם הערבי?

*  *  *

בנאום אפולוגטי השיב מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה למספר האשמות שהופנו כלפיו בתקשורת הערבית. חזבאללה לא עוזר לעזה? מה פתאום! "נכנסנו למערכה כבר ביום השני למלחמה ב-8/10. בזכותנו חצי מהצבא הישראלי בצפון". איראן עומדת מאחורי המלחמה? ודאי שלא, הרי "מדובר במאבק 100% פלסטיני".

בנאום אפולוגטי השיב נסראללה למספר האשמות שהופנו כלפיו בתקשורת הערבית. חזבאללה לא עוזר לעזה? מה פתאום! "נכנסנו למערכה כבר ביום השני למלחמה ב-8/10. בזכותנו חצי מהצבא הישראלי בצפון"

נסראללה ניסה לשכנע: "הופתענו ולא ידענו על תכנית חמאס. אבל איננו כועסים. הרי הסודיות הזו היא שהביאה להפתעת האויב". המשפט החשוב ביותר מבחינת ישראל, היה: "הניצחון לא יושג במכה אחת, אלא בשלבים, בסבלנות רבה ובהקרבה" והפירוש: חזבאללה ימשיך בחילופי אש ואינו נכנס במלוא כוחו למערכה, לפחות לעת עתה. וכיצד הגיב העולם הערבי?

אכזבה פלסטינית

פרשנים בעיתונות הפלסטינים תהו אם נסראללה פשוט התנער מהסיוע לעזה (מאמר מערכת "אל-קודס אל-ערבי, פייסל אל-קאסם ב"אלג'זירה", ח'אלד אל-ג'יוסי ב"ראי אל-יום" ועוד). ברשתות החברתיות הקללות וההשמצות לנסראללה לא איחרו לבוא. ב-X (טוויטר) קראו לנסראללה "חסן זַמִירַה" – חסן החצוצרה, כי הוא רק צורח ומאיים. אחרים קראו לו "שיח' א-סַוַּאוּיח'" – במקום שיח' סַוַּאריח' (הטילים), לגלוג על לקות הדיבור שלו (הקושי לומר את האות ר').

הלבנונים נשמים לרווחה

מעניין לעקוב אחרי עיתון "ג'נוביה", השייך לאופוזיציה השיעית בדרום לבנון, בעריכתו של עלי אל-אמין. מאמר ראשי דיבר על החשיבות של מה שלא נאמר בנאום נסראללה: 90 נאום בלי מילה אחת על הטילים המדויקים של הארגון, ועם דקות ארוכות במאמץ לנקות את איראן מאשמת מעורבות במלחמה.

הקללות וההשמצות לנסראללה לא איחרו לבוא. בטוויטר קראו לו "חסן זַמִירַה" – חסן החצוצרה, כי הוא רק צורח ומאיים. אחרים קראו לו "שיח' א-סַוַּאוּיח'" – במקום שיח' סַוַּאריח' (הטילים), לגלוג על לקות הדיבור שלו

בסיכום המאמר כתב כי השיעים בדרום לבנון אינם מעוניינים כלל במלחמה ונאום נסראללה נועד למעשה להרגיע אותם. במאמר אחר תיאר העיתונאי חוסיין סעד כיצד התרוקנו הרחובות בדרום לבנון, כי כל התושבים בנבטיה, בנת ג'ביל, צור ועוד, צפו בחרדה רבה בנאום. הוא מספר כיצד נשמו כולם לרווחה אחרי סיומו, כאשר שמעו את נסראללה מסביר כי הניצחון לא יחול "במכה אחת", אלא במאבק ממושך ובסבלנות.

לא שוכחים את פשעי סוריה

גולשים רבים השוו בין הסיוע המוגבל של חזבאללה לעזה כעת, לבין ההתערבות המסיבית של אלפי לוחמי חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה לצד משטר בשאר אסד לפני עשור.

אחד מהם שיתף תכנית סאטירה מצרית, בה צוטט נסראללה אומר בזמן מלחמת האזרחים בסוריה: "הדרך לירושלים עוברת בקלמון, זבדאני, חומס, חלב, דרעא…" – רשמית היעדים שהתקיף חזבאללה בסוריה. לאחר מכן הראה מנחה התוכנית מפה של ישראל ולבנון והסביר בציניות: "כבודו, תתרכז לרגע! כאן פלסטין וכאן לבנון".

גולש ב-X כתב על נאום נסראללה: "אז מה היה לנו בנאום? הסבר מה זה שהיד, כמה אנשי עזה גיבורים, כמה חזבאללה היה גיבור בקרב תמוז (יוני, לבנון השנייה 2006 – י.פ.), הסבר מדוע 'השטן' (כלומר אמריקה) אחראים למצב, ברכות לגיבורים (המיליציות השיעיות – י.פ.) בתימן ובעיראק, האשמת מנהיגים ערבים בהפקרת עזה, ובסוף הסבר שבלי התערבות חזבאללה החל מ-8/10 עזה הייתה אוכלת חרא".

גולשים רבים השוו בין הסיוע המוגבל של חזבאללה לעזה כעת, לבין ההתערבות המסיבית של אלפי לוחמי חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה לצד משטר בשאר אסד לפני עשור

ולסיום, מלפפונים

הבדיחה החוזרת כעת ברשתות החברתיות בערבית, היא על משפט הסיכום של נאום נסראללה "כל האופציות (בערבית: חִ'יַארַאת) מונחות על השולחן". בשל הדמיון בערבית למילה "חִ'יַאר" – מלפפונים, הופצו תמונות רבות של נסראללה עם ערימת מלפפונים.

לסיכום, נסראללה 2023 אינו ה"כוכב" של 2006. אפילו בעדה השיעית בדרום לבנון, אותה הוא מתיימר לייצג, יש ביקורת רבה וחששות מהמשחק באש של חזבאללה. מבחינת רוב העולם הערבי, נסראללה אינו אלא בובה של איראן, המנהיג שאיים שנים ארוכות על ישראל, אך בפועל פלש לסוריה, השתלט על לבנון וגם הרס אותה.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לא מובן לי מה זה הסובלנות הנוראית של הממשל לטילים שנסראלה שולח לצפון ישראל. מלחמה ארוכה ככל שתהיה, כך ההשפעה על המורל של העם והצבא תהיה שלילית יותר. וגם יהרוס אותנו מבחינה כלכלית והשכלת... המשך קריאה

לא מובן לי מה זה הסובלנות הנוראית של הממשל לטילים שנסראלה שולח לצפון ישראל. מלחמה ארוכה ככל שתהיה, כך ההשפעה על המורל של העם והצבא תהיה שלילית יותר. וגם יהרוס אותנו מבחינה כלכלית והשכלתית.
ערים שלמות פונו לפנים הארץ כשהזמן השקט בו שאול ואין יודע עד מתי.
אני רוצה לראות את ארהב סופגת טיל אחד מכיוון מקסיקו ולא נכנסת בהם וכובשת אותם. טיל אחד לא היו מוכנים לספוג בשקט!
תעשו גיוס המונים של יהודים ציוניים מחו"ל. תיישבו את כל הדירות הריקות להשכרה ואו מכירה שמפוזרות ברחבי הארץ (שבירוק מבחינת פיקוד העורף) כדי למנוע מצב של חיילים בודדים. כדי לשמור על מורל גבוה. ולהיכנס בהם. לא להשאיר לחיזבאלה אף טרוריסט. ואת נסראלה. להשאיר לטיפולם של העם הלבנוני. או להוציא להורג בישראל.
למה מחכים? שתהיה שואה נוספת גם בצפון?
מה החיילים שעכשיו בצפון לא חשובים? רוצים לשמור עליהם בחיים גם. לא לאפשר לשום הכוונה לכיוון ישראל. להשתמש בלוויין או כל מה שצריך בסייבר לאתר איומים על ישראל ולפוצץ מבעוד מועד.

כן יפלו כל אוביך ה'. לא צריך להתייחס אליו בכלל, אנו צריכים להסתכל עלינו פנימה עמוק ולומר מה יחזק את בטחונינו, ולא להסתכל כלפי חוץ מה האויבים חושבים ואומרים. הגיע זמן גם להכנס בו עכשיו, ... המשך קריאה

כן יפלו כל אוביך ה'.
לא צריך להתייחס אליו בכלל, אנו צריכים להסתכל עלינו פנימה עמוק ולומר מה יחזק את בטחונינו, ולא להסתכל כלפי חוץ מה האויבים חושבים ואומרים.
הגיע זמן גם להכנס בו עכשיו, כי יש לנו את כל הכלים וסיוע מבחוץ ואם לא נעשה עכשיו נצטרך אח"כ וחבל.

עוד 594 מילים ו-2 תגובות
סגירה