שר ההיסטוריה?

אליהו ממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

"האטום המטאפורי" שהטיל שר המורשת עמיחי אליהו על עזה הימם את הציבור הישראלי והעולם כולו, אך הבהרתו השאירה באוויר אמירה אחרת של השר באותו ראיון: "בעזה אין בלתי מעורבים".

מבחינת אליהו, העזתים כולם מחבלים ולפיכך צריך להרוג אותם. אולם אליהו הוא "רק" שר המורשת אז הוא פונה לאמצעי הלחימה שבידו – "לספר את הסיפור של כולנו" ובכולנו הזה, אין מקום למי שאינו יהודי.

מבחינת אליהו, העזתים כולם מחבלים ולפיכך צריך להרוג אותם. אולם אליהו הוא "רק" שר המורשת אז הוא פונה לאמצעי הלחימה שבידו – "לספר את הסיפור של כולנו" ובכולנו הזה, אין מקום למי שאינו יהודי

בדיוק השבוע, לפני שנה, אמר העם בישראל את דברו, ובחר בממשלת ימין "מלא מלא", שמורכבת מימין פופוליסטי, כהניסטים וחרדים. לא מעט נכתב על ממשלת הבלהות הזו, על שריה חסרי הכישורים ועל המשרדים המומצאים והמינויים הלא ראויים שהובילו לחוסר התפקוד המוחלט של הקבינט, הממשלה ומשרדיה בחודש האחרון.

בין המשרדים המיותרים, המקוממים את זעמו של הציבור בשבועות האחרונים, מוזכר לא פעם גם משרד המורשת, שבראשו עומד אליהו. בניגוד לדעה הרווחת, דווקא לתחום המורשת בישראל ראוי שיהיה משרד עצמאי שתחתיו נמצאים שלל גופי הביצוע בתחום, כמו רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרים וגופים נוספים העוסקים במורשת. ריכוז שכזה יכול לסייע לנהל מדיניות ממשלתית יעילה, מתואמת ונכונה. הבעיה שהמדיניות אותה קידם אליהו הפוכה ממורשת, ובמקום שימור הייתה עסוקה במחיקה.

לפני כחודשיים חזר שר המורשת עמיחי אליהו מביקור באיחוד האמירויות וכתב טור נרגש על רשמיו ובו הכביר מילים על דיפלומטיה של זהות ואמונה.

כעבור שבועיים התפרסמה ידיעה לפיה האמירותים הטילו וטו על פרויקט תרבותי משותף באתרי מורשת בישראל, הואיל ובראש משרד המורשת עומד עמיחי אליהו מעוצמה יהודית. איננו יודעים מה התרחש באותו ביקור או לאחריו, אך ברור שהאמרותים התרגשו פחות.

שבועיים אחרי טורו הנרגש, פורסם שהאמירותים הטילו וטו על פרויקט תרבותי משותף באתרי מורשת בישראל, כי בראש המשרד עומד אליהו. לא ברור מה התרחש בביקור, אך ברור שהאמירותים התרגשו פחות

גולת הכותרת של משרדו של אליהו היא תכנית ה"חרום" ל"שימור והגנה" של אתרי מורשת בגדה המערבית, שלטובתה הוקצו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים לא פחות מ- 150 מיליון שקלים, שרובם ככולם מיועדים לייהוד אתרים בגדה המערבית.

התוכנית אמורה לקדם התנחלויות תיירותיות באתרים ארכיאולוגים ברחבי הגדה המערבית, פרקטיקה מוכרת שמביאה עשרות אלפי תיירים לאתרים ובכך משנה את אופיים, ובמקביל מספרת סיפור בלעדי על ההיסטוריה היהודית של האתר, וזאת על חשבון תקופות וסיפורים אחרים.

את מאות המיליונים שמשקיעה המדינה במחיקתה הלא מטאפורית של ההיסטוריה הערבית של הארץ אפשר עדיין להסיט מיעדם. אפשר להשתמש בתקציב זה למען דאגה לתושבי הדרום המפונים – זה מה שצריכה לעשות ממשלה הסבורה כי יהודים חיים חשובים יותר מייהוד אתרים.

בערבו של אותו יום נשאל אליהו באולפן "הפטריוטים" מה עושה משרדו בימים אלה – אליהו השיב שמשרדו, "משרד ההיסטוריה" כדבריו, עוסק בימים אלה "בתיעוד הסיפורים לפני שהזיכרון מתעמעם לו".

מחר סערת האטום תשכח, נתניהו או שר מטורלל אחר יספק עוד ציטוט מטורף שבו נעסוק כולנו, אבל האפשרות שאדם כמוהו יכתוב את הנרטיב הרשמי של מדינת ישראל על המלחמה היא קטסטרופה שממנה לא תהיה דרך חזרה.

מחר סערת האטום תשכח, נתניהו או שר מטורלל אחר יספק עוד ציטוט מטורף שבו נעסוק, אבל האפשרות שאדם כמוהו יכתוב את הנרטיב הרשמי של ישראל על המלחמה – היא קטסטרופה שאין ממנה דרך חזרה

החודש האחרון הדגים שהעם מעוניין לכתוב את סיפורו במנותק מממשלת הבלהות הזו, שתישאר כאות לכישלון וחידלון, ויפה שעה אחת קודם.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 516 מילים
סגירה