"יהודים להתעורר, ערבים החוצה" – גרפיטי בכפר מרדה בגדה המערבית ב-24 באוגוסט 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90

אפס כתבי אישום הוגשו בגין הסתה נגד ערבים - למרות השנאה המשתוללת ברשת

הרשתות החברתיות מלאות בקריאות לאלימות נגד ערבים ובסטריאוטיפים גזעניים, אך משרד המשפטים והמשטרה לא עושים דבר בעניין ● לעומת זאת, עשרות כתבי אישום הוגשו נגד ערבים בגין הסתה ברשתות החברתיות ● הפרקליטות בתגובה: "ההחלטות מתקבלות על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד"

פרקליטות המדינה טרם הגישה כתב אישום נגד אזרח כלשהו בגין הסתה לאלימות או גזענות כלפי ערבים או נגד מי שנחשבים לשמאלנים מאז מעשי הזוועה של חמאס ב-7 באוקטובר, למרות שלל התבטאויות ורטוריקה מסיתה ברשתות החברתיות במהלך החודש האחרון.

בו בזמן, הפרקליטות הגישה עשרות כתבי אישום נגד אזרחים ערבים בגין הסתה לטרור, כמעט אך ורק על בסיס פרסום פוסטים ברשתות החברתיות – ואפילו בגין הודעה פרטית שנשלחה בווטסאפ.

בפרקליטות אומרים כי הגישו שמונה כתבי אישום נגד אזרחים יהודים בגין אלימות נגד ערבים ממניעים גזעניים מאז 7 באוקטובר, וכי הם אישרו כמה חקירות של אזרחים ישראלים החשודים בהסתה לאלימות, אך המשטרה טרם השלימה את ההליכים.

בימים שלאחר הטבח של 7 באוקטובר, פרקליטות המדינה נתנה למשטרה אישור גורף לפתוח בחקירת מקרים של חשד להסתה או דברי שבח לטרור מצד ערבים אזרחי ישראל ותושבי מזרח ירושלים. המשטרה מורשית לפתוח בחקירה אפילו על בסיס מקרה בודד.

נכון לסוף שבוע שעבר, המשטרה חקרה מאות מקרים של הסתה והפרקליטות הגישה 46 כתבי אישום בגין קריאה לטרור, הזדהות עם ארגוני טרור או דברי שבח ועידוד לטרור, כמעט אך ורק על בסיס פוסטים שפורסמו ברשתות החברתיות.

על פי חוק המאבק בטרור מ-2016, העונש מרבי על עבירות אלו הוא שלוש שנות מאסר על הזדהות עם ארגון טרור וחמש שנות מאסר על פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור או קריאה ישירה לביצוע מעשה טרור.

אולם במקביל, מאז 7 באוקטובר, הרשתות החברתיות בעברית שופעות הסתה נגד ערבים ישראלים ושמאלנים – כשהמונח משמש לתיאור כל מי שמתנגד פוליטית לממשלה הנוכחית.

בתגובה לפוסט בטוויטר על הסכנות שבמבצע קרקעי בעזה ומה שעלול לבוא בעקבותיו, נכתב מחשבון על שם אסף יצחק ב-28 באוקטובר: "טרנספר. ואחרי זה טרנספר של ערבים ישראלים שלא נשבעים אמונים לדגל ומשרתים את המדינה".

ב-7 באוקטובר, בתגובה לפוסט של מנהיגת המחאה נגד המהפכה המשפטית שקמה ברסלר, שבו כתבה כי לבה עם קורבנות הטבח של חמאס, נכתב מחשבון בטוויטר תחת השם שי חבר: "צריכים להעמיד אותך ואת כל הבוגדים לפני כיתת יורים. את אשת השטן, יימח שמכם, אוהבי ערבים, תומכי הגרזנים והשהידים".

בתגובה לציוץ של כתבת Ynet מורן אזולאי, נכתב מחשבון תחת השם YOSS ב-28 אוקטובר: "אתם בוגדים בעם, הממשלה נלחמת בחמאס ואתם נלחמים להפיל את נתניהו. מה חדש? כיתת יורים זה מה שמגיע לבוגדים".

ב-19 באוקטובר, בתגובה למאמר על אישה ערבייה שהואשמה בהסתה לטרור, נכתב בחשבון טוויטר תחת השם "שכל ישר והגון": "צריך לעשות עצומה לא להעסיק ערבים-נאצים. אין אמונה בשום ערבי. לא מאמין שאני כותב את זה אבל כהנא צדק".

פרסום קריאות הסתה לאלימות או גזענות הוא עבירה פלילית על פי חוק העונשין של ישראל, וכל העושה זאת צפוי למאסר של עד חמש שנים.

בתגובה לפניית זמן ישראל נמסר מדוברות משרד המשפטים כי "פרקליטות המדינה אישרה למשטרת ישראל לפתוח במספר חקירות נגד חשודים יהודים בגין עבירות הסתה, אך הן לא הועברו לפרקליטות לקבלת החלטה".

משרד המשפטים אמר עוד כי "ברגע שחומרי החקירה יועברו חזרה לפרקליטות, ואם יהיו הוכחות ראייתיות להסתה לאלימות או לגזענות, הפרקליטות תגיש כתבי אישום ללא קשר לזהות הנאשמים".

המשרד גם ציין כי הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי רעננה שיידו אבנים וחפצים אחרים לעבר כלי רכב של אזרחים ערבים בשכונת בית חנינא במזרח ירושלים; ושני כתבי אישום נגד מבוגר וקטין בגין ניסיון לתקוף עובד ערבי בבית מלון בירושלים וגרימת נזק לרכוש על ידי השלכת בקבוקים וחפצים אחרים לעבר דלפק הקבלה.

"הפרקליטות לא תקבל מעשים שבהם אנשים לוקחים את החוק לידיים ופוגעים באזרחים על בסיס מניעים גזעניים. כל ההחלטות שמתקבלות על ידי פרקליטות נעשות על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד", נמסר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
יש הבדל גדול ועקרוני בין כותבי הרשת היהודים ובין מבצעים פיגועים הערבים. כמות השינאה המסתובבת ברשתות ערביות בתוספת אמונה במוחמד ובמעשיו גדולה עשרות מונים מול ביטוים גזעניים ברשתות עבריות... המשך קריאה

יש הבדל גדול ועקרוני בין כותבי הרשת היהודים ובין מבצעים פיגועים הערבים. כמות השינאה המסתובבת ברשתות ערביות בתוספת אמונה במוחמד ובמעשיו גדולה עשרות מונים מול ביטוים גזעניים ברשתות עבריות. לא פגשתי ולא שמעתי על מקרה אחד שיהודי התפוצץ באוטובוס ערבי במזרח ירושלים. אין עיוות גדול מלהאשים את הקורבן ולהצדיק את הפושע. עיתונות הנאורה עושה את יום-יום

עוד 537 מילים ו-1 תגובות
סגירה