חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

האמונה בכיבוש עזה לא ניתנת לערעור - ותשבור גם את נתניהו

האמונה - בצירוף תחושת העוול ההיסטורית על פינוי יישובי גוש קטיף ב-2005 - מעמידה את נתניהו באתגר שלא בטוח שיוכל להתמודד איתו ● נתניהו מתנגד להקמת התנחלויות בעזה אחרי המלחמה, אבל לא בטוח שכוחו הפוליטי יעמוד לו מול הדרישות הללו בימין, שעולות מלמטה והולכות ותופסות תאוצה ● פרשנות

הוויכוח המתלהט על עתידה של עזה לא יכול להיות מוכרע ברמה ההגיונית. אי אפשר לשים סוף למחלוקת שבה אחד הצדדים נשען על אמונה דתית יוקדת, ושום פרקטיקה מדינית או ביטחונית לא מזיזה אותו מדעתו.

כאשר ח"כ עמית הלוי (ליכוד) אומר כי בעזה צריכות לקום שלוש ערים ישראליות גדולות כמו אשקלון או אשדוד וכל אחת תכיל אוכלוסייה של 100 אלף ישראלים לפחות – אפשר להניח כי האמונה הדתית מניעה אותו, שהרי לא סביר שישראל רוצה ומסוגלת לכבוש מחדש את עזה ולהקים בה ערים חדשות.

האמונה – בצירוף תחושת העוול ההיסטורית של הציונות הדתית על פינוי יישובי גוש קטיף ב-2005 – מעמידה את ראש הממשלה נתניהו בנימין באתגר שלא בטוח שיוכל להתמודד איתו.

במסיבת העיתונאים שלשום הצהיר נתניהו בתשובה לשאלה (ולא מיוזמתו) כי הוא מתנגד להקמת התנחלויות ישראליות בעזה אחרי המלחמה, אבל לא בטוח שכוחו הפוליטי יעמוד לו מול הדרישות הללו בימין, שעולות מלמטה והולכות ותופסות תאוצה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 11 בנובמבר 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 11 בנובמבר 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

על הדרישות הללו אין פשרה, כמו שאי אפשר לערער על כל ציווי ומצווה אחרים. להיפך. עירא רפפורט, תושב ההתנחלות שילה ואיש מרכז הליכוד, היה חבר במחתרת היהודית של שנות השמונים. את הטבח של שבעה באוקטובר הוא בוחן במונחים של עונש אלוקי על חטא הנסיגה מחבלי ארץ ישראל. על כל נסיגה כזו – מסיני, לבנון, יהודה ושומרון או עזה – ציפתה לנו מכה קשה.

"אני יודע שבורא עולם אוהב את עמו ומתפלל שיסלח לנו על המעילה של חלק מעמנו בהבטחה", אומר רפפורט. "אנחנו מצווים לרשת ולכבוש את הארץ מיד אויבנו, ועלינו לקיים את המצווה. רק חזק ואמץ, כמו שאומר הקב"ה ליהושע בן נון".

"אני יודע שה' אוהב את עמו ומתפלל שיסלח לנו על המעילה של חלק מעמנו בהבטחה. אנחנו מצווים לרשת ולכבוש את הארץ מיד אויבנו, ועלינו לקיים את המצווה. רק חזק ואמץ, כמו שאומר הקב"ה ליהושע בן נון"

הכיבוש מחדש של עזה ויישובה הוא מצווה שאם לא תמומש – יבואו עלינו טרגדיות נוספות. זו האמונה הבסיסית ועליה נשענים רבים מאנשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית, שותפיו של נתניהו בממשלה.

ומה עושים עם שני מיליון פלסטינים שחיים שם? רפפורט מצביע על מפקיסטן שמגרשת בימים אלה 1.7 מיליון אפגנים ששוהים במדינה באופן לא חוקי. מאות אלפים מהם כבר בורחים לעבר הגבול עם אפגניסטן. "אולי נלמד מהם?" מציע רפפורט.

עירא רפפורט (צילום: סלפי)
עירא רפפורט (צילום: סלפי)

לקולות האמונים שעולים מהשטח הצטרף אתמול (ראשון) גם שר התקשורת שלמה קרעי. עכשיו אלה לא רק אנשי בן גביר או המתנחלים הדתיים, אלא גם שרי הליכוד.

"החזרת ההתיישבות לרצועה זה חלום של כולנו, אבל כרגע אנחנו מתמקדים במיגור הטרור וניקוי כללי של עזה", אמר קרעי לרדיו החרדי "קול ברמה".

"ראש הממשלה מקפיד להזכיר שם שמיים ולומר שננצח רק בעזרם השם. נייחל שתתקיים הבטחת הקב"ה לאברהם אבינו 'ויירש זרעך את שער אויביו'".

שלמה קרעי, אורית סטרוק, עמית הלוי, עירא רפפורט, איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', עמיחי אליהו וכל השותפים האחרים בימין הם לא קולות באפלה. הם יכולים לנצל את חולשתו הפוליטית של נתניהו בעקבות הכישלון במלחמה כדי לכפות עליו כיבוש ממושך של עזה וחזרה לגוש קטיף, כפר דרום, נצרים ואלי סיני.

הסנטימנט המתנחל המדאיג שעולה בקרב החיילים בשטח שתוקעים דגלים בכל מקום, כפי שתואר בתחקיר זמן ישראל, רק מעניק לגיטימציה לדרישות הללו.

הימין בממשלה הצליח לעשות מהפכה ביהודה ושומרון הרבה לפני המלחמה: מינוי סמוטריץ' כשר במשרד הביטחון, שיפור התשתיות, הסדרת המאחזים, ביטול חוק ההתנתקות, התקציבים האדירים שעברו להתנחלויות לטובת בנייה בהיקפים חסרי תקדים. אלה הם תוצרי הכוח של הימין הדתי-לאומי בממשלה, שכפה החלטות לא מעטות גם על נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

מה שקורה כיום ביהודה ושומרון הוא המשך החלום של המתנחלים: עשרות אלפי חיילים בכל פינה, יחס טוב, מאבק נחרץ בטרור, יד קשה במיוחד נגד פלסטינים, ובעיקר נגד מיידי אבנים ובקבוקי תבערה.

מה שקורה כיום ביהודה ושומרון הוא המשך החלום של המתנחלים: עשרות אלפי חיילים בכל פינה, יחס טוב, מאבק נחרץ בטרור, יד קשה במיוחד נגד פלסטינים, ובעיקר נגד מיידי אבנים ובקבוקי תבערה

פלסטינים עצורים על ידי כוחות צה"ל בכביש 60 באזור פיגוע הירי בסמוך לחברון, 21 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
פלסטינים עצורים על ידי כוחות צה"ל בכביש 60 באזור פיגוע הירי בסמוך לחברון, 21 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

בעקבות הטרגדיה הלאומית בדרום והנטייה הטבעית בציבור לעבר עמדות הימין, אפשר יהיה לשחזר את ההישגים הללו גם בעזה, מול ראש ממשלה חלש יותר. איום בנוסח "אם לא נתיישב בעזה – נפרק את הממשלה", עלול להכריע את נתניהו, ואין להקל בזה בראש.

המשמעות היא כמובן כשלון המערכה הצבאית המרשימה, כי היא תחייב אותנו בסוף בשליטה אסונית על מיליוני פלסטינים בעזה, על כך מה שכרוך בכך.

ואם ארצות הברית תבקש להתערב, השרה סטרוק תוכל שוב לומר ש"האמריקאים יתעסקו בהתיישבות באמריקה – ואנחנו נתעסק בהתיישבות שלנו כאן".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ישראל מסוגלת לגרום לעזתים לברוח למצריים. ואם אתה לא מאמין בזה זה לא הופך אותך לצודק. התחלויות לא יקומו בעזה, וכנראה גם לא נגרום לפלטים, זה לא אומר שאין אנו יכולים לנהוג אחרת. התרחיש של ... המשך קריאה

ישראל מסוגלת לגרום לעזתים לברוח למצריים. ואם אתה לא מאמין בזה זה לא הופך אותך לצודק. התחלויות לא יקומו בעזה, וכנראה גם לא נגרום לפלטים, זה לא אומר שאין אנו יכולים לנהוג אחרת. התרחיש של מלחמה רב זרתית, יותר מסביר שזה מה שהיה קורה. לא להתנחלויות, כן לעזה נקיה מערבים.

עוד 667 מילים ו-1 תגובות
סגירה