ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בתל אביב, 11 בנובמבר 2023 (צילום: דנה קופל)
דנה קופל

נתניהו הפקיר את הכלכלה לכאוס של שר האוצר

מתוך כ־85 ציוצים של נתניהו מאז שבת הדמים, רק שניים הוקדשו למצב הכלכלי בעורף ● ראש הממשלה החליט משיקולים פוליטיים צרים להפקיר את הכלכלה הישראלית לטובת ניהול שר טירון, שאיבד שליטה על המצב ● פרשנות

באחת ההצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש האחרון הוא העלה השוואה מתעתעת: "ההנחיה שלי ברורה – לפתוח את הברזים, להזרים כסף לאזרחים, לדאוג לכולם כפי שדאגנו בקורונה".

למרות הניסיון להשוות בין התקופות, תפקודו הכלכלי היום נראה לא יותר מצל חיוור ביחס לנתניהו של תקופת הקורונה. בתקופת המגפה נתניהו התנהל כבולדוזר שלא רואה בעיניים: יזם תוכניות סיוע כלכליות, מענקים לאזרחים – תוך כדי עקיפת הנגיד והפקידים באוצר – קיים מסיבות עיתונאים, הצהרות – ודחף להעביר במהירות את היוזמות שלו בכנסת.

לא כל התוכניות הכלכליות שהגה נתניהו בתקופת הקורונה היו מבריקות, חלקן היו סתם מפופוליסטיות וגרמו לנזק גדול לכלכלה. אולם, אי־אפשר לקחת ממנו את העובדה שהוא היה פעלתן, יצירתי ויזם בכל מחיר – מה שלא ניתן להגיד בשום צורה על התנהלותו היום.

מאז החלה המלחמה באוקטובר, נתניהו עסוק בעיקר בעצמו. מבחינתו הדבר הזה שנקרא "כלכלה" כבר לא שייך לו. לא באחריותו. בחשבון ה־X שלו (טוויטר לשעבר) נרשמו מאז 7 באוקטובר כ־85 פרסומים. רק שניים מהם הוא הקדיש למצוקה הכלכלית במדינה.

מלבד הצהרה משותפת עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ב־2 בנובמבר, נתניהו מיעט בהצהרות ובמסיבות העיתונאים שערך להתייחס למצוקות הכלכליות. בפעמים הבודדות שהוא כן התייחס לכך, הוא עשה את זה בשולי הדברים, "על הדרך", או אחרי שנשאל על כך.

מתחילת המלחמה הוא כינס את הקבינט הכלכלי־חברתי רק שלוש פעמים. בפעם האחרונה הוא לא טרח אפילו לדאוג שיפורסמו נושאי הדיון של המפגש. במקום זה הוא שלח למשתתפים דף ריק. התוצאות הורגשו – ועדיין מורגשות – היטב בשטח.

במדינה שורר כאוס מנהיגותי ואין מי שיתכלל אפילו את היוזמות הכלכליות הכי בסיסיות, כמו תוכניות הסיוע למשק. במקום שוועדת הכספים תדון בתזכיר החוק הממשלתי, היא הפכה לשדה קרב בין משרדי הממשלה

במדינה שורר כאוס מנהיגותי ואין מי שיתכלל אפילו את היוזמות הכלכליות הכי בסיסיות, כמו תוכניות הסיוע למשק. שלושה שבועות אחרי פרוץ המלחמה עדיין לא היה אף גורם בממשלה ליזום דיון ממשלתי כדי לאשר את תוכנית הסיוע.

במקום שוועדת הכספים תדון בתזכיר החוק הממשלתי של התוכנית, היא הפכה לשדה קרב בין משרדי הממשלה עצמם, שיצאו אחד נגד התוכנית שהציע השני. מדובר במצב חסר תקדים אפילו במונחים של התנהלות הפרלמנט הישראלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

רק יותר מחודש אחרי פרוץ המלחמה – אחרי ש־130 אלף אזרחים בישראל הפכו לפליטים, כ־40% מהעסקים הקטנים הגיעו לסף פשיטת רגל, והמדינה רעשה – הושגה הסכמה בממשלה בנוגע לתוכנית.

כיום אין ראש ממשלה שדופק על השולחן, מפזר את המשרדים המיותרים ומעביר את הכספים הקואליציוניים לטובת המלחמה ומנהלת תקומה. זאת למרות המלצה חד־משמעית של גורמי המקצוע באוצר ובנק ישראל.

נתניהו למעשה הפקיר הכול לניהולו של שר חסר ניסיון, אובד עצות, שנראה יותר כמי שאיבד שליטה על המצב. ואולי דווקא פה טמון ההסבר להבדל בין נתניהו היוזם בגדול של 20' לנתניהו המפקיר הגדול של 23'

נתניהו למעשה הפקיר הכול לניהולו של שר חסר ניסיון, אובד עצות, שנראה יותר כמי שאיבד שליטה על המצב. מדובר כמובן בשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ואולי דווקא פה טמון ההסבר להבדל בין נתניהו היוזם בגדול של 20' לנתניהו המפקיר הגדול של 23'.

נתניהו מבין היטב את המלכוד הפוליטי שסמוטריץ' שרוי בו ובורח ממנו כמו מאש. הרי אין שום נוסחה שמאפשרת גם לשמר את שרידות הקואליציה, על כל הבטחותיה הקואליציוניות והמשרדים המיותרים שבה, וגם לשרוד אחרי זה את דעת הקהל.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 באוקטובר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 באוקטובר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

נתניהו רואה את סמוטריץ' הולך ונעלם מהמפה הפוליטית, לפחות על פי הסקרים האחרונים. וכשזה המצב, הוא החליט לקחת צעד אחד אחורה ולהתחבא מאחורי תמונות לוחמניות מהחזית.

מידי פעם הוא יוצא מהמחבוא וזורק פה ושם את המילים, "אני הנחתי, אני הורתי, לשחרר את כל הכספים ושאף אחד לא יישאר מאחור" או משהו בסגנון, ורץ להצטלם עם חיילים סדירים. איתם הוא מרגיש כבר הרבה יותר בטוח מעיסוק בענייני הכלכלה.

אחרי הכול, תמונה אחת שווה אלף מילים – וכמה תמונות שוות כבר עשרות אלפים. ומילים, כאמור, לא עולות לו במנדטים – ולרוב גם לא מפרקות עבורו את קואליציה.

עוד 583 מילים
סגירה