האוניברסיטה הפרנציסקנית באוהיו (צילום: באדיבות האוניברסיטה הפרנציסקנית)
באדיבות האוניברסיטה הפרנציסקנית

האוניברסיטאות הקתוליות מתגייסות למען היהודים

בזמן ששנאת ישראל בקמפוסים האמריקאים משתוללת, "ישיבה יוניברסיטי" יצרה בשקט־בשקט קואליציה של מוסדות להשכלה גבוהה שמוכנים לקבל סטודנטים יהודים שמפחדים להגיע לקולג'ים שלהם מאז מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר ● "חיוני שהאוניברסיטאות יתאחדו נגד הטרור ויקדמו שלום"

האוניברסיטה הפרנציסקנית בסטובנוויל, אוהיו, מתארת את עצמה כ"קתולית אדוקה". אולם, סטודנטים יהודים שלא מרגישים בנוח להגיע לקולג'ים הרגילים, עשויים לעבור בקרוב לקמפוס רחב הידיים, הממוקם כשעה מפיטסבורג.

מאז הטבח של חמאס באוקטובר, תלמידים יהודים סובלים מהחרפת הרדיפות בקמפוסים האמריקאיים. סטודנטים בכל רחבי ארה"ב – שנאלצו להסתגר במבנים של בתי ספר או הוכו במקלות של דגלים – מדווחים כי הם לא מרגישים בטוחים.

האוניברסיטה הפרנציסקנית הצטרפה לקואליציה של מאה ארגונים נוספים – הכוללים "קבוצה מגוונת של קולג'ים ואוניברסיטאות ציבוריים ופרטיים, דתיים ושחורים היסטורית" – כחלק מיוזמה בהובלת "ישיבה יוניברסיטי" האורתודוקסית המודרנית הממוקמת בניו יורק.

"מדובר ברשת שלמה של בתי ספר שעומדים יחד בסולידריות", אומר סטיבן הילדברנד, סגן נשיא האוניברסיטה הפרנציסקנית.

ד"ר סטיבן הילדברנד, סגן נשיא האוניברסיטה הפרנציסקנית (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר סטיבן הילדברנד, סגן נשיא האוניברסיטה הפרנציסקנית (צילום: באדיבות המצולם)

הילדברנד אומר לזמן ישראל שכל בתי הספר שהצטרפו ליוזמה הבטיחו להציע מעבר "מזורז" לסטודנטים היהודים – ללא עיכובים בירוקרטיים. כל הארגונים בקואליציה "גינו את מעשי האכזריות של חמאס" ותיארו את מלחמת ישראל בחמאס כ"מאבק ברשע, כמו המאבק בדאעש".

"זה פשוט נראה כמו הדבר הנכון לעשות, זה כל כך מובן מאליו", אומר הילדברנד, "ליידע את אחינו היהודים שאם הם זקוקים לעזרה אנחנו כאן כחוף מבטחים".

עד כה, כמה סטודנטים יהודים פנו לאוניברסיטה הפרנציסקנית והביעו עניין לעבור אליה, אומר הילדברנד, ומוסיף כי חלק ממטרות הקואליציה הוא לאפשר לסטודנטים לעבור לאוניברסיטאות הקרובות לביתם

לפני כמה חודשים האוניברסיטה הפרנציסקנית ופרויקט פילוס (Philos Project) החלו לארגן כנס על התעוררות האנטישמיות, מספר הילדברנד. מועד הכנס נקבע לשבוע האחרון של אוקטובר, אבל המארגנים "מעולם לא העלו בדעתם את העיתוי הטרגי שהאירוע שלהם עתיד להתקיים בו", נאמר מטעם האוניברסיטה.

עד כה, כמה סטודנטים יהודים פנו לאוניברסיטה הפרנציסקנית והביעו עניין לעבור אליה, אומר הילדברנד, ומוסיף כי חלק ממטרות הקואליציה הוא לאפשר לסטודנטים לעבור לאוניברסיטאות הקרובות לביתם, אם ירצו בכך.

המסרים "תהילה לחללים שלנו" ו"התנערות מרצח העם הציוני עכשיו", מוקרנים על מבנים בקמפוס אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, 24 באוקטובר 2023 (צילום: StopAntisemitism, X, צילום מסך)
המסרים "תהילה לקדושים שלנו" ו"התנערות מרצח העם הציוני עכשיו", מוקרנים על מבנים בקמפוס אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, 24 באוקטובר 2023 (צילום: StopAntisemitism, X, צילום מסך)

"אנחנו עושים את זה בגלל האמונה הקתולית שלנו", מסביר הילדברנד, שמכנה את מחבלי חמאס "פגאנים" ומשווה את מתקפת 7 באוקטובר לטבח שביצע דאעש במוסלמים, בנוצרים וביזידים.

"אנחנו רואים את זה כמעשה קטן, דבר קטן שאנחנו יכולים לעשות כדי להראות אהבה לאחינו היהודים ולהפגין סולידריות איתם, להראות להם שאנחנו מכירים במה שקורה להם, ושלא רק שאנחנו מתנגדים לזה – אנחנו גם נכונים לעזור להם", הוא אומר.

האוניברסיטה הפרנציסקנית נוסדה אחרי מלחמת העולם השנייה. רוב בני המחזור הראשון שירתו בצבא ונעזרו במענק השחרור שלהם כדי לשלם עבור לימודיהם

האוניברסיטה הפרנציסקנית נוסדה אחרי מלחמת העולם השנייה. רוב בני המחזור הראשון שירתו בצבא ונעזרו במענק השחרור שלהם כדי לשלם עבור לימודיהם. באותו מחזור למדו 258 סטודנטים – בהם שבע נשים – והאוניברסיטה נקראה אז מכללת סטובנוויל.

"כבר היינו בסרט הזה"

לדברי הילדברנד, כשהם חשבו על היוזמה הזאת הוא נזכר באלה שהציעו מסתור ליהודים במהלך השואה. "כבר היינו בסרט הזה בעבר, ואנחנו רוצים לעשות הפעם את הדבר הנכון והאוהב", הוא אומר.

הפגנות פרו פלסטיניות בארה"ב, נובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
הפגנות פרו־פלסטיניות בארה"ב, נובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

"רצינו להיות בצד הנכון של הדברים", הוא מוסיף, ומזכיר את מה שהוא מכנה התפקיד ה"מעורב" של הכנסייה הקתולית בתקופת השואה. אוניברסיטת סיינט פרנסיס בלורטה, פנסילבניה, הצטרפה לאחותה האוניברסיטה הפרנציסקנית בקואליציה המתרחבת.

"כמוסד שמונע משליחות ומערכים קתוליים פרנציסקניים אנחנו עומדים בסולידריות לצד ישראל ולצד האנשים שסובלים מהשלטון האכזרי של חמאס. חיוני שהאוניברסיטאות יתאחדו נגד הטרור ויקדמו שלום, הבנה והגנה לסטודנטים", אומר נשיא האוניברסיטה מלאכי ואן טאסל.

האוניברסיטה גם פרסמה הודעת תמיכה בפעולות ישראל בעזה. "לישראל יש זכות מוסרית להגנה לאומית וחובה מוסרית להתנגד ולהעניש את כל מי שמנסה לפעול להשמדת העם היהודי"

ב־23 באוקטובר, אוניברסיטת וולש הרומית־קתולית באוהיו הודיעה על הצטרפותה לקואליציה. האוניברסיטה גם פרסמה הודעת תמיכה בפעולות ישראל בעזה. "לישראל יש זכות מוסרית להגנה לאומית וחובה מוסרית להתנגד ולהעניש את כל מי שמנסה לפעול להשמדת העם היהודי.

"מעשי חמאס ב־7 באוקטובר הם בלתי מוסריים בכל מובן", אמר נשיא אוניברסיטת וולש טים קולינס. מוסדות רבים בקואליציה פרסמו הודעות גינוי משלהם על האנטישמיות בארה"ב, לעיתים לצד קריאה לנוצרים מכל הזרמים להילחם בה.

אוניברסיטת וולש, אוניברסיטה רומית־קתולית פרטית בצפון קנטון, אוהיו, 2022 (צילום: SilentMatt Psychedelic/ Wikipedia CC BY-SA)
אוניברסיטת וולש, אוניברסיטה רומית־קתולית פרטית בצפון קנטון, אוהיו, 2022 (צילום: SilentMatt Psychedelic/ Wikipedia CC BY-SA)

הילדברנד אומר כי האקטיביזם הזה כולל לעיתים "דרישה מהמוסד שלמדת בו לא להתייחס ליהודים בצורה כזאת או להיות מעורב באנטישמיות", ואילו נשיא האוניברסיטה הפרנציסקנית השמיע תוכחה כלפי מוסדות שלא עושים מספיק כדי להתמודד עם שנאת יהודים.

"יחד עם עמיתינו הנוצרים ברחבי העולם, אנחנו מתפללים לצדק ולשלום", אמר האב דייב פיבונקה, נשיא האוניברסיטה הפרנציסקנית. "אבל כשיש יותר מדי אוניברסיטאות שמטיפות לסובלנות אבל פועלות על פי דעות קדומות, אנחנו מרגישים מחויבים לעשות יותר.

"אנחנו עדים לעלייה מטרידה מאוד באנטישמיות ובאיומים כלפי סטודנטים יהודים. אנחנו רוצים להציע להם את האפשרות לעבור מייד לאוניברסיטה הפרנציסקנית"

"אנחנו עדים לעלייה מטרידה מאוד באנטישמיות ובאיומים כלפי סטודנטים יהודים. אנחנו רוצים להציע להם את האפשרות לעבור מייד לאוניברסיטה הפרנציסקנית", אומר פיבונקה. "הקהילה שלנו תקבל [סטודנטים יהודים] בנדיבות ובכבוד.

"ההבדלים הדתיים בינינו לא יגרמו לשום חיכוך. להפך, באוניברסיטה הפרנציסקנית הנאמנות המוחלטת שלנו לישו ולאמונה הקתולית דורשת מאיתנו לנהוג באחווה כלפי אחינו ואחיותינו היהודים, כמו כלפי כל בני האדם".

עוד 710 מילים
סגירה