חאלד משעל, במרכז, מוקף בשומרי ראש בעת ביקור בעזה, 9 בדצמבר 2012 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
AP Photo/Hatem Moussa

חאלד משעל ניסה לסכסך בין מרוקו לישראל – והכעיס את הממלכה

בכיר חמאס ניסה להתסיס את הרחוב המרוקאי – ועורר זעם רב ● ערב הסעודית מחריפה את הטון נגד ישראל, הרחוב הערבי לא קונה את זה ● סופרת מצרית נאלצה להימלט מהמדינה אחרי שגינתה את חמאס ● בלי סיוע מיידי, חצי מיליון פליטים סודאנים יגוועו ברעב ● והשבוע ב־1967 – החלטה 242 של האו"ם ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

מרוקו נגד חאלד משעל

זו לא הפעם הראשונה שבכיר חמאס חאלד משעל מנסה להתסיס את הרחוב הערבי ומדבר אל תומכי הארגונים האסלאמיסטיים מעל לראשם של המשטרים הערביים. כך נוהגים בחמאס מאז ומעולם, בכל מבצע צבאי בעזה – ובכל פעם שהם מנסים לעורר את זעם ההמונים הערביים.

אך כשמשעל קרא הפעם לעם המרוקאי לצאת ולהפגין נגד הסכמי הנורמליזציה עם ישראל, הוא – ככל הנראה – הגדיש את הסאה. עיתונאים, פרשנים ופוליטיקאים בכירים במרוקו הזכירו למשעל שארצם תומכת בפלסטינים, כפי שעשתה תמיד, אך לא מוכנה להקריב את האינטרסים שלה עבור האמביציות של ראשי חמאס, שקיוו לעורר גל זעם עצום בעולם הערבי, להקריס את "הסכמי אברהם" – ולפתוח מול ישראל חזיתות מרובות.

משעל דיבר אל ההמונים בווידאו שהוצג בהפגנה להבעת סולידריות עם הפלסטינים בעזה, כשבצד השני של המסך עמד עבדאללה בן־קיראן – מזכ"ל מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית במרוקו. "אני פונה כאן להמונים ולכוחות האסלאמיים והלאומיים של מרוקו, ללא קשר לשיוך הפוליטי או האידיאולוגי.

"אתם יכולים להפציר בהנהגת המדינה לפעול מתוך תמיכה בפלסטין. אם העם המרוקאי האהוב היה מגבה את שליטו, מרוקו הייתה יכולה לתקן את הטעות. זאת הדרך היחידה לאלץ את המערב לשנות את עמדתו". אך מבחינת המשטר המרוקאי, הסכם הנורמליזציה עם ישראל הוא לא טעות.

הפגנת סולידריות עם הפלסטינים בעזה במרוקו, 16 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)
הפגנת סולידריות עם הפלסטינים בעזה, מרוקו, 16 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)

ברבאט מעוניינים בהמשך הקשרים הביטחוניים, הכלכליים, התרבותיים והאקדמיים עם ישראל – בלי להתנער מהסוגיה הפלסטינית, שמרוקו מחויבת לה מאז ומתמיד. במרוקו מאמינים שדווקא האפשרות לשוחח עם כל הגורמים תסייע גם לישראלים וגם לפלסטינים ביום שאחרי המלחמה, כשהצדדים יזדקקו לתיווך שקט ויעיל.

ברבאט מעוניינים בהמשך הקשרים הביטחוניים, הכלכליים, התרבותיים והאקדמיים עם ישראל – בלי להתנער מהסוגיה הפלסטינית, שמרוקו מחויבת לה

ערב הסעודית מחריפה את הטון ביחס לישראל

שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן הוביל השבוע משלחת בכירה של שרים ממדינות ערביות ומוסלמיות לסין. משם הוא קרא לישראל להסכים באופן מיידי להפסקת אש ולהתניע את המהלכים המדיניים שיביאו להקמת המדינה הפלסטינית.

בתחילת המלחמה בכירים בערב הסעודית גינו באופן חריף את חמאס והאשימו את הארגון בפשעים נגד אנושות, שאף נוגדים את האמונה האסלאמית. אולם, מאז כמות הגופות בעזה הלכה וגדלה – וכך גם הזעם ברחוב הערבי. משום שבריאד יודעים היטב שארה"ב – שנתנה לישראל גיבוי מלא – לא תעצור את ישראל מלממש את היעדים הצבאיים שהציבה בעזה, הסעודים פנו לבייג'ינג.

SAUDI-CHINA-DIPLOMACY-ECONOMY (צילום: Fayez Nureldine / AFP)
שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן אאל סעוד נואם בוועידת העסקים הסינית–ערבית בריאד, 11 ביוני 2023 (צילום: Fayez Nureldine / AFP)

גם לסינים אין יכולת להשפיע על ישראל ולהכריח אותה להפסיק את האש. אך הנסיעה לבייג'ינג מתפרשת כמדיניות עצמאיות וכניסיון סעודי להפעיל מעצמות נוספות – חוץ מארה"ב – כדי לקדם את המטרה: הפסקת אש בעזה.

זאת גם אצבע נוספת בעין של ארה"ב, שעד שפרצה המלחמה השקיעה מאמצים כבירים כדי לנסות ולהחזיר את סעודיה הביתה, לאזור ההשפעה האמריקאי. יחד עם זאת, הפלסטינים – במיוחד תומכי חמאס – לא מתרשמים. לא מהפגישות רמות הדרג בסין, לא מהחרפת הטון ביחס לישראל ולא מהגדלת הסיוע ההומניטרי לפלסטינים בעזה.

ערב הסעודית, שמיירטת את הטילים והכטב"מים החות'יים בים האדום, נתפסת כבת ברית של ישראל, ודבריה נגד ההנהגה הישראלית בירושלים נראים כמס שפתיים לפיוס הרחוב ערבי

ערב הסעודית, שמיירטת את הטילים והכטב"מים החות'יים בים האדום, נתפסת כבת ברית של ישראל, ודבריה נגד ההנהגה הישראלית בירושלים נראים כמס שפתיים לפיוס הרחוב ערבי. סעודיה, וכמותה גם ירדן, איחוד האמירויות, מצרים, מרוקו ובחריין, מודאגות מאוד מהמצב שעלול להחריף עוד יותר ברגע שצה"ל יתחיל לפעול בדרום הרצועה.

המדינות הללו לא מתכוונות לנתק מגע ולפגוע ביחסים עם ישראל, אך לאחר המלחמה החזרה לשגרה תהיה הרבה יותר מסויגתוהפתיחות לישראל רק תלך ותקטן.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בג'דה, 19 במאי 2023 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בג'דה, 19 במאי 2023 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

חוקרת נאלצת לעזוב את מצרים בגלל תמיכה בישראל

דליה זיאדה, חוקרת וסופרת מצרית, נוהגת לבקר בחריפות את האחים המוסלמים, את דאעש, את אל־קאעידה – וגם את חמאס בעזה. אף שמדובר בטענות דומות, הביקורת שהשמיעה נגד חמאס בעיצומה של המלחמה גרמה להתפרצות של תגובות אלימות נגדה – ואף הגשת תביעה לבית הדין.

לפני עשור, דקה אחרי שהצבא והעם המצרי בעטו באחים המוסלמים והורידו אותם מהשלטון, ביקורת כזאת נגד ראשי חמאס הייתה מתקבלת בברכה. באותה עת מגישי הטלוויזיה המצריים זרקו נעליים על המסכים כשהופיעו בהם אסמאעיל הנייה או חאלד משעל.

עתה, כעבור עשור, הסופרת זיאדה, שהביעה צער על הטבח בעוטף עזה והאשימה את חמאס בפשעים, נאלצה לעזוב את מולדתה ולברוח לניכר. משם היא התראיינה לערוץ כאן 11 וחזרה על מילותיה האמיצות שהביעו זעזוע מהסרטונים המחרידים שהופצו ברשתות.

זיאדה אף הוסיפה שהיא מאמינה שחמאס פוגע באינטרס של העם הפלסטיני ושהחיים בלי חמאס – ותנועות אסלאמיסטיות קיצוניות אחרות – היו יכולים להיות הרבה יותר יפים.

זיאדה אף הוסיפה שהיא מאמינה שחמאס פוגע באינטרס של העם הפלסטיני ושהחיים בלי חמאס – ותנועות אסלאמיסטיות קיצוניות אחרות – היו יכולים להיות הרבה יותר יפים

הדברים הברורים וההגיוניים הללו, שאף משתלבים יפה עם המדיניות של המשטר המצרי ביחס לחמאס ותנועת האם שלהם – האחים המוסלמים – עוררו זעם משום שהתפרשו כתמיכה בישראל, שהייתה ועודנה נחשבת לאויבת העיקרית של המצרים והאומה האסלאמית בעיני מיליוני אזרחים.

שנים של הסתה במערכת החינוך, במסגדים, בסדרות הרמדאניות ובעיתונות הטמיעו את השנאה לישראל בדנ"א. רק השבוע המופתי הראשי של מצרים השייח' עלי גומעה התבטא נגד ישראל והיהודים, ולמעשה קרא להשמדת מדינת ישראל. באווירה כזאת הגינויים של זיאדה נתפסים כבגידה, גם אם אינם נוגדים את המדיניות המצרית הרשמית.

כחצי מיליון פליטים סודאנים עלולים לגווע ברעב

בזמן שהעולם ממשיך להתמקד בעזה, המשבר ההומניטרי בסודאן הולך ומחריף. המלחמה העקובה מדם הייתה הטיפה האחרונה, אחרי שנים של בצורת קשה ושינויי אקלים שהשאירו את תושבי האזור ללא אפשרות להשיג מים ומזון.

כמיליון סודאנים נמלטו לצ'אד החל מאפריל – אז פרצה המלחמה בין המשטר הסודאני לבין כוחות "התגובה המהירה". גם צ'אד היא מדינה ענייה שנאבקת בגידול האוכלוסייה ובמשבר האקלים. היא קלטה את השכנים הסודאנים בזמן שלתושביה שלה חסרים מזון ומים.

עתה הסוכנויות ההומניטריות מזהירות שאם לא יימצא פתרון מיידי, כחצי מיליון פליטים סודאנים עלולים לגווע ברעב משום שמאגרי המזון הולכים ומתמעטים

רוב הפליטים הסודאנים בצ'אד לא מקבלים מספיק מזון (כ־90%). רוב ילדי הפליטים סובלים מהרעבה ממושכת. עתה הסוכנויות ההומניטריות מזהירות שאם לא יימצא פתרון מיידי, כחצי מיליון פליטים סודאנים עלולים לגווע ברעב משום שמאגרי המזון הולכים ומתמעטים – ועד החודש הבא, אם הסיוע הבינלאומי לא יגדל, הפליטים יישארו בלי מזון.

רק לפני שבוע נשיא סודאן השתתף בדיון בריאד בנוכחות ראשי המדינות הערביות והאסלאמיות. חצי מיליון הסודאנים הרעבים לא היו במוקד הדיון ההוא.

השבוע בתולדות מזה"ת: האו"ם מקבל את החלטה 242

ב־22 בנובמבר 1967 קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 242. ההחלטה הזאת קוראת ליישום הדברים הבאים: שמירה על חופש השיט בים, פינוי הכוחות הישראליים מהשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים, פתרון צודק לשאלת הפליטים הפלסטינים וסיום מצב הלוחמה וכיבוד הריבונות.

במקביל, ההחלטה קוראת ליישום השלמות הטריטוריאלית והעצמאות המדינית של כל מדינות האזור – ולהכרה בזכות להתקיים בשלום בגבולות בטוחים ומוכרים.

עם השנים, מה שנשאר זה העיקר – דרישה לסגת מהשטחים הפלסטיניים, דרישה שהולכת ומתגברת לנוכח הרחבת הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ובשל הקריאות של נציגי הימין והימין הקיצוני בכנסת לספח שטחים

ההחלטה הזאת כללה בנוסח האנגלי שלה (אך לא בנוסח הצרפתי) את הדרישה לנסיגת ישראל מ"שטחים" (ולא מ"השטחים"), ובשעתו הפלפולים על הניסוח הזה העסיקו מאוד את הפרשנים ואת החוקרים.

עם השנים, מה שנשאר זה העיקר – דרישה לסגת מהשטחים הפלסטיניים, דרישה שהולכת ומתגברת לנוכח הרחבת הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ובשל הקריאות של נציגי הימין והימין הקיצוני בכנסת לספח את שטחי הגדה.

עבודות של מתנחלים באזור מאחז חומש, 29 במאי 2023 (צילום: פלאש90)
עבודות של מתנחלים באזור מאחז חומש, 29 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,086 מילים ו-1 תגובות
סגירה