לא כל מה שנכון - ראוי לפרסום בזמן מלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי בקריה. 24 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)
חיים צח /לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט יחד עם ראש המל״ל צחי הנגבי בקריה. 24 בנובמבר 2023

לא כל מה שנכון – ראוי לפרסום בזמן מלחמה. מן הסתם, חוקי הצנזורה נוקשים יותר בזמן מלחמה מאשר בעתות שגרה.

ידוע שהמו"מ לשחרור חטופים הוא מורכב וכולל שיקולים פסיכולוגיים. במצב זה, דרוש לנהלו במחשבה ובהתחשבות מרבית ומושכלת, באופן שהשיח ישרת את המטרה – יותר מאשר ירגיע את הציבור.

ידוע שהמו"מ לשחרור חטופים הוא מורכב וכולל שיקולים פסיכולוגיים. במצב זה, דרוש לנהלו במחשבה ובהתחשבות מרבית ומושכלת, באופן שהשיח ישרת את המטרה – יותר מאשר ירגיע את הציבור

הדיון המופרז בפרטים והחשיפה של פרטים המציגים את הלוחמים בחולשתם, גם חולשות אנושיות, משפיע לרעה על מורל הצבא והעם ויש להימנע מכך. יש להפעיל צנזורה על המדיה באמצעות הנחיות ברורות שאינן חלות על ימי שגרה.

הדרישות מההנהגה לפרסם מהן מטרות המלחמה כדי שהציבור ידע ויוכל לבחון את מידת השגתן הן דרישות פסולות. יש לאפשר להנהגה הצבאית ולהנהגה המדינית חופש פעולה וגמישות, ולהימנע מלהכניס את דרכי הפעולה למסלולים ברורים וגלויים.

אמירות מהסוג של "כמו כל מלחמה – המלחמה גובה קורבנות קשים", ששמעתי כמותן בנאומים ובשיחות של מפקדים, היא אמירה שלא תורמת כלום ונזקה מרובה. וכי מי לא מבין שבמלחמה יש סיכונים? האלוף יצחק בריק העלה נושא זה ובצדק הביע את עמדתו. חבל שהדברים לא הופנמו אצל הפיקוד הצבאי והדרג המדיני.

תמונות הזוועה של השביעי באוקטובר צריכות להגיע אל כל מנהיגי העולם, כדי לבטל כל שמץ של סיכוי להעלות עמדה ציבורית נגד חיוניות הלחימה, וכחלק מהמאבק ההסברתי. על זאת להיעשות לצד הצגת תמונות על הישגי המלחמה – כהשלמת ההסברה ובצמידות לתמונות הזוועה.

אמירות מהסוג של "כמו כל מלחמה – המלחמה גובה קורבנות קשים", ששמעתי כמותן בנאומים ובשיחות של מפקדים, היא אמירה שלא תורמת כלום ונזקה מרובה. וכי מי לא מבין שבמלחמה יש סיכונים?

כמובן שאין לדבר במהלך הלחימה על אשמים במחדל שגרם לתגובה המאוחרת או לכל פגם אחר במהלך המלחמה, וזה כולל שלילת אמירות אזהרה לעתיד. זאת כדי שלא לרפות את ידי הלוחמים באזהרות ואיומים וכדי להימנע מהכנסת הפוליטיקה לקרבות.

אשמח לדון בכל מה שאסור עתה, לאחר שוך הקרבות וסיום המלחמה.

מהנדס מבנים בוגר הטכניון, בעל תואר שני במדיניות ציבורית, לימודי תעודה בתכנון עירוני ותואר שלישי בהנדסה אזרחית. בעל משרד תכנון וייעוץ בחיפה, מחברם של ספרים מקצועיים ואחרים. מחבר הספר: "תכנון כחוק – דירות ומבני ציבור" בהוצאת "בורסי". אתר -www.benezra.co.il

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 306 מילים ו-1 תגובות
סגירה