מעבר רציף לממשלה טובה יותר - גם בשעת מלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, 28 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)
חיים צח /לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, 28 בנובמבר 2023

מבנה הממשלה הנוכחית הוא רע. צריך ואפשר לשפרו ללא דיחוי על ידי החלפת הממשלה. משתתפי הקבינט המלחמה הנוכחי יוכלו להמשיך ולהשתתף בקבינט הביטחוני העתידי, וכך תישמר הרציפות של ניהול המלחמה.

בנימין נתניהו יכול לעשות זאת. אם לא יעשה זאת, אז על בני גנץ להקים ממשלה אחרת, ונתניהו ישתתף בקבינט כמו שאריה דרעי עושה היום. חברי הקואליציה צריכים לדרוש את החלפת הממשלה לאלתר, לטובת המדינה, ולוותר על האינטרסים האישיים והמגזריים שלהם. אזרחי המדינה צריכים לעודד וללחוץ על חברי הקואליציה לפעול בדרך זו.

חברי הקואליציה צריכים לדרוש את החלפת הממשלה לאלתר, לטובת המדינה, ולוותר על האינטרסים האישיים והמגזריים שלהם. אזרחי המדינה צריכים לעודד וללחוץ על חברי הקואליציה לפעול בדרך זו

לא צריך להיכנס לדיון הציבורי המר על תפוקות הממשלה כדי לקבוע שמבנה הממשלה הנוכחית הוא רע. כדי לקבוע שהמבנה רע, די להתבונן במספרים הבאים: מספר משרדי הממשלה (33), מספר השרים ללא תיק (5) מספר השרים השניים במשרדים הממשלתיים (5), מספר סגני השרים (4), מספר המשרדים המיותרים (תלוי בשיקול דעת) ועוד. אתכם הסליחה אם טעיתי בספירה.

רבים רוצים לנקוט גישה ממלכתית בניהול המדינה. הממשלה הנוכחית משקפת גישה אחרת שאקרא לה "גישת הנסיכויות". נסיכות היא מדינה, לרוב קטנה, שבראשה עומד שליט יחיד המכונה נסיך. בגישת הנסיכויות ממנים הרבה בעלי תפקידים בממשלה, לרבים מהם מקצים או ממציאים תחומי אחריות לטיפולם האישי, מציידים אותם במשאבי עובדים ותקציב מתוך כוונה, או לפחות הסכמה, שנסיכים אלו יעשו בנסיכויות שלהם כרצונם או כרצון שולחיהם. הנסיכים עלולים לחשוב, שעובדי המשרד שבשליטתם הם נתינים, שתפקידם לציית לרצון הנסיכים, ולא אנשי מקצוע שצריכים לנהל את המדינה כראוי. נסיכים אלו סבורים, לעיתים, שחלק מתפקידם הוא לנהל מאבקי שליטה וכוח עם נסיכים אחרים. לעיתים, הם סוחרים בכוחם עם נסיכים אחרים ועוסקים ב"תן וקח".

ריבוי הנסיכים בממשלה הנוכחית מלמד על חוסר האמון ביניהם. אם היה אמון כזה, אז חברי הממשלה היו סומכים על עמיתיהם, שיקיימו את המוסכם ביניהם, ולא ממנים נסיך על כל תחום שחשוב למישהו. ואם אין אמון, אז תפקוד הממשלה בהרמוניה וכצוות מגובש נפגע.

טענה שצריך להיות מציאותיים ולהתחשב באילוצים קואליציוניים או אישיים אינה נסבלת בתקופת מלחמה. בזמן שאזרחים משלמים בחייהם ובבריאותם, בכספם ובזמנם למען הציבור, לא ייתכן שיחידים או מגזרים ינצלו את משאבי הציבור למען עצמם. יש לקוות שאזרחי המדינה לא יסבלו את הטענה הזו גם אחרי המלחמה.

טענה שצריך להתחשב באילוצים קואליציוניים או אישיים אינה נסבלת בזמן מלחמה. כשאזרחים משלמים בחייהם ובבריאותם, בכספם ובזמנם למען הציבור, לא ייתכן שיחידים או מגזרים ינצלו את משאבי הציבור

ממשלה שתהיה בנויה היטב תמנה מספר מוגבל של שרים. בעבר, הייתה מגבלה של 18 שרים בחוק. בממשלה כזו מספר משרדי הממשלה יצומצם, וחלוקת האחריות והסמכות ביניהם תיקבע משיקולים של טובת המדינה בלבד. בממשלה לא יהיו סגני שרים, לא יהיה שר שני במשרד ולא יהיה שר שיקשר בין הממשלה ובין הכנסת. לרגל המצב, יתוסף שר בלי תיק, שיעסוק בתיאום עבודת הממשלה ומשרדיה בתחומי הניהול האזרחי. הסמכויות יישארו בידי המשרדים, כדי לא ליצור עוד שלב בירוקרטי, שעלול לעכב עשיה. אם השר המתאם לא יצליח להביא את המשרדים להסכמות במחלוקות מסוימות, אז הממשלה תכריע בהן. מבנה כזה של הממשלה יחסוך במשאבים וייעל את עבודת הממשלה ומשרדיה. שיפור נוסף יצמח מבחירה מחדש של השרים לפי התאמתם לתפקיד, ללא אילוצים קואליציוניים ואחרים, ובהתחשב במצב המלחמה.

משרדי הממשלה הנחוצים הם ביטחון, חוץ, אוצר, חינוך ותרבות, בריאות, תשתיות לאומיות (לרבות אנרגיה, תקשורת, הגנת הסביבה ותחבורה), כלכלה (לרבות עבודה, חקלאות, תעשיה ומסחר, תיירות), שיכון, משפטים, רווחה, תפוצות ועליה, פנים (לרבות משטרה). סך הכל – 12 משרדים. אולי צריך לחלק משרד אחד או יותר לשני משרדים או יותר.

המשרדים שראוי לבטל הם: חדשנות, מדע וטכנולוגיה, מודיעין, מורשת, ביטחון לאומי, ירושלים, הנגב, הגליל, מסורת, משימות לאומיות, חוסן לאומי, נושאים אסטרטגיים, מעמד האישה, שוויון חברתי, גמלאים, שירותי דת, שיתוף פעולה אזורי. משימותיהם הראויות של המשרדים שיבוטלו, יחולקו בין המשרדים שיישארו.

ניתן לשפר עוד את הממשלה החדשה, אם לא יחתמו הסכמים קואליציוניים לצורך הקמת הממשלה. אין חובה חוקית להגיע להסכם קואליציוני. הסכם כזה מזיק כי הוא פוגם בתהליכי הדיון המלאים והשיטתיים בממשלה ובכנסת, הואיל והוא מגביל אותם למוסכם מראש לפני הרכבת הממשלה.

ממשלה שתהיה בנויה היטב תגביל את מספר השרים. בעבר, הייתה מגבלת 18 שרים בחוק. בממשלה כזו מספר משרדי הממשלה יצומצם, וחלוקת האחריות והסמכות ביניהם תיקבע משיקולים של טובת המדינה בלבד

קווי היסוד של הממשלה יהיו ניהול המלחמה והשלכותיה האזרחיות, וקידום ענייני המדינה האחרים, ככל שניתן לקדמם בהסכמה רחבה. ראוי להפיק לקחים מהמשבר הציבורי שקדם למלחמה (רפורמה/מהפכה משפטית). אחד הלקחים הוא שיש להעדיף, ואולי לחייב, מדיניות ציבורית שתעוצב בהסכמה רחבה. אסור שהמדיניות הציבורית תיקבע על ידי קואליציית מיעוטים, שתנצל את כוחה הפוליטי המצטבר, בדרך של תמיכת מיעוט אחד במטרה של מיעוט אחר, תמורת תמיכה בכיוון ההפוך.

אין לחכות עם החלפת הממשלה עד לאחר המלחמה. אם נחכה, אנחנו עלולים להיתקע עם ממשלת מעבר מקולקלת עד לאחר הבחירות הבאות. יתר על כן, במקרה הטוב תוקם ממשלה חדשה בסמוך לבחירות הבאות, ובמקרה הגרוע ניכנס לסבבי בחירות שמספרם אינו מוגבל.

החלפת הממשלה תיעשה באמצעות אי אמון קונסטרוקטיבי. לשם כך צריך תמיכה של 61 חברי כנסת, לפחות. לכן, לפחות חלק מחברי הקואליציה צריכים לפעול בדחיפות ולקדם את החלפת הממשלה, ולהניח בצד שיקולים זרים.

הקבינט הביטחוני, היינו ועדת השרים לביטחון לאומי, ינהל את המלחמה ואת יחסי החוץ. חבריו יהיו ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר האוצר. אם נתניהו יסרב להרכיב את הממשלה החדשה, אז גנץ מתאים לעמוד בראשה. גנץ חבר ושותף לקבינט המלחמה הנוכחי, הוא זוכה לאהדה רחבה בציבור, והצד "הימני" במפה הפוליטית הסכים בעבר שהוא יהיה ראש ממשלה במסגרת הרוטציה.

קווי היסוד של הממשלה יהיו ניהול המלחמה והשלכותיה האזרחיות, וקידום ענייני המדינה האחרים, ככל שניתן לקדמם בהסכמה רחבה. ראוי להפיק לקחים מהמשבר הציבורי שקדם למלחמה (רפורמה/מהפכה משפטית)

יואב גלנט ימשיך לכהן כשר הביטחון – הוא חבר ליכוד, שזכה לתמיכה בולטת גם מהצד השני של המפה הפוליטית. אם נתניהו לא יהיה ראש ממשלה אז הוא יהיה משקיף בקבינט. אם גנץ לא יהיה אחד מארבעת השרים המנויים לעיל, אז הוא יוכל להשתתף כמשקיף או כשר ללא תיק. המשקיפים הנוכחיים יוכלו להמשיך בתפקידם, אם זו טובת המדינה. בדרך זו תוכל להישמר הרציפות של ניהול המלחמה על ידי אותם אנשים.

יובהר, לא מוצע שינוי בדרג המקצועי, שמנהל את המלחמה (קציני צה"ל ואנשי כוחות הביטחון האחרים), ולכן גם בדרג המקצועי לא תהיה פגיעה ברציפות הניהול.

יש לקוות, שראש הממשלה החדש ימנה שרים שייטיבו לנהל את הרשות המבצעת, וינסה ליצור הרכב אנושי של שרים, שיזכה באמון של מספיק חברי כנסת מהסיעות השונות. סביר בעיני שהממשלה תורכב מנציגים של מגוון המגזרים בחברה. כך יוכלו להמשיך בתפקידם שרים שמתפקדים היטב כיום.

לסיכום, יש דרך לשלב בין הצורך לשפר את עבודת הממשלה ובין הצורך ברציפות הניהול של המלחמה ושל השלכותיה. יש לקוות ש-61 חברי כנסת ילכו בדרך זו בקרוב. אחרת, טוב יהיה אם אזרחים רבים ככל האפשר יבהירו בדחיפות שזה רצונם, ויודיעו שלא יבחרו ב-64 חברי הקואליציה הנוכחית בבחירות הבאות.

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,049 מילים ו-3 תגובות
סגירה