אבי לולו שמריז, שבנו אלון נחטף לעזה, בדיון בוועדה החוקה בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 בנובמבר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דני שם טוב, דוברות הכנסת

רשות שוק ההון לא מאפשרת לחברות הביטוח להכיר באובדן כושר עבודה של חטופים

המפעל של משפחת לולו שמריז בקיבוץ סעד נפרץ ב־7 באוקטובר, נבזז והוצת ● שלושה עובדים נחטפו, בהם גם בנו של אבי לולו שמריז, בעלי החברה ● לולו שמריז ביקש מחברת הביטוח להכיר באובדן כושר העבודה של השלושה, אך להפתעתו גילה שרשות שוק ההון לא מתירה לה לעשות זאת: "הזכאות תיבחן כשהחטופים יחזרו"

אבי לולו שמריז הוא בעלי חברת ייצור אריזות עץ, "לואו־טק" כהגדרתו, שפעלה כרגיל עד 6 באוקטובר. המפעל שלו בקיבוץ סעד הכין וסיפק אריזות ייעודיות לפי צרכים ספציפיים של גופי ענק כמו תעשיות ביטחוניות, משקים חקלאים ועוד.

משפחת לולו שמריז הרחבה התגוררה בקיבוץ כפר עזה, הצמוד לקיבוץ סעד. לולו שמריז משמש כיו"ר החברה "אבשה פתרונות אריזה", אחד מבניו שימש כמנכ"ל החברה ובן אחר – אלון לולו שמריז בן ה־26, סטודנט למחשבים – עבד כמנהל הלוגיסטיקה.

ב־7 באוקטובר, מתוך 12 עובדי המפעל, נחטפו לעזה שלושה עובדים: בנו של לולו שמריז, אלון והתאומים זיו וגלי ברמן – כולם דיירי שיכון הצעירים של קיבוץ כפר עזה. באותה שבת דמים שערי המפעל נפרצו; הסחורות – בשווי מיליוני שקלים – נגנבו; המפעל הוצת ולא נותר כמעט דבר ממקום הפרנסה של המשפחה.

מאז פרוץ המלחמה, לולו שמריז שוהה עם משפחתו והמפונים בקיבוץ שפיים – ועוסק 24/7 בפעולות להחזרת בנו אלון מהשבי. הבן השני שעבד במפעל, לא שב עדיין לפעילות. המשפחה כולה מגויסת לטפל בנושא החטופים. חלק מעובדי המפעל אף הודיעו כי לא יחזרו לשם.

כאן מקשיבים: אלון שלי בעזה

דקלה, אמו של אלון שמריז (26) שנחטף לעזה, מנסה לשדר חוזק ואופטימיות אבל כשיורד החושך המחשבות לא נותנות מנוח. קר לו? אולי חם? האם המשקפיים שלו איתו? #כאן_מקשיבים לאמא שחיה בסיוט שאי שאפשר להתעורר ממנוOrit Navon

Posted by ‎כאן‎ on Wednesday, November 22, 2023

במקביל החליט לולו שמריז לקבל סיוע מעמותת "אחים לנשק" בהשבת פעילות המפעל. "אחים לנשק" דאגו ללולו שמריז למנכ"ל חלופי – חן ארד – ולמנטור עסקי – דני זאבי. השניים כבר הפשילו שרוולים בנוגע להחזרת פעילות המפעל.

השבוע הגיע לולו שמריז לדיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם. לפני כשבועיים עבר בכנסת חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים, המשווה את מעמדם, מבחינת סיוע כלכלי, למשפחות של נפגעי פעולות איבה וחללי צה"ל.

לפני כשבועיים עבר בכנסת חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים, המשווה את מעמדם, מבחינת סיוע כלכלי, למשפחות של נפגעי פעולות איבה וחללי צה"ל. אך משמעות החוק היא סיוע כלכלי למשפחות – ולא הכנסה

אך משמעות החוק – וזו נקודה קריטית – היא סיוע כלכלי למשפחות – ולא הכנסה. בחוק נקבע מפורשות שמסכומי הסיוע הכלכלי לא יקוזזו סכומים אחרים.

אובדן כושר פרנסה

לולו שמריז העלה בפני הוועדה – בישיבה שנוהלה על־ידי ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית ולא בידי היו"ר הקבוע שמחה רוטמן – את הסוגיה המהותית הבאה: העסק של לולו שמריז משלם במשך שנים ארוכות ביטוח חודשי לחברת הביטוח "הפניקס". הסכומים המשולמים מופרשים עבור פנסיה וביטוחים נוספים. מאז חטיפת בנו והתאומים ברמן אין להם הכנסות, ולפיכך גם אין הפרשות.

אבי לולו שמריז בוועדת החוקה של הכנסת, 27 בנובמבר 2023 (צילום: ערוץ הכנסת)

לולו שמריז טוען שהביטוח צריך להכיר באובדן כושר העבודה של השלושה – ולשלם לחטופים משכורות מלאות מדי חודש, לרבות הפרשות פנסיוניות וביטוחיות עד שהם יחזרו לארץ – ולעבודה. חברת הביטוח לא שללה את הנושא על הסף.

בפועל, לולו שמריז קיבל מענה כללי ממנהלים של חברות ביטוח מקבילות שהם היו שמחים להכליל את החטופים בהגדרת "אובדן כושר עבודה", אולם הם לא יכולים לעשות את זה, לטענתם, ללא אישור של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

"הנחינו את חברות הביטוח שאנחנו בפיקוח עליהן, לוודא שלא יבוטלו הביטוחים. לעניין האפשרות להפעיל את ביטוחי אובדן כושר העבודה – הזכאות בגין התקופה שבה האדם חטוף תיבחן ברגע שיחזור"

את הדיון בוועדה השבוע יזמו שלושה ח"כים – קרויזר, ולדימיר בליאק מיש עתיד וינון אזולאי מש"ס. כל השלושה תומכים בגישה שהציג לולו שמריז. למעשה, הם ביקשו מחברות הביטוח ומנציג הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון להגיע מוכנים לדיון עם פתרון לקושי הביטוחי.

רשות ההון: זכאות החטוף תיבחן ברגע שהוא יחזור

במהלך הדיון דיבר בוועדה עו"ד דור פישר מהלשכה המשפטית של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ואמר: "לגבי ביטוחים פרטיים – חוק דחיית מועדים דוחה את הצורך שלהם לשלם את הביטוחים ובכך דואגים שלא תיפגע הזכאות הביטוחית שלהם, לפחות עד דצמבר.

ח"כ יצחק קרויזר בדיון בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 באוקטובר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ יצחק קרויזר בדיון בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 באוקטובר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"הנחינו את חברות הביטוח שאנחנו בפיקוח עליהן, לוודא שלא יבוטלו הביטוחים גם לאחר מכן. לעניין האפשרות להפעיל את ביטוחי אובדן כושר העבודה – הזכאות בגין התקופה שבה האדם חטוף תיבחן ברגע שיחזור".

בדיון לולו שמריז השיב לפישר: "למה אתה חוסך מחברות הביטוח את האחריות? לבן שלי יש ביטוח. למה אתה מונע ממנו אותו? זה לא סוד מדינה, יש שני מצבים – או שהוא חי או שהוא מת. המדינה יודעת מה היא צריכה לשלם – קודם כל תגדירו שחברת הביטוח חייבת [לשלם]".

"רשות שוק ההון בוחנת את הסוגיות הנוגעות לזכויות החטופים בתחומי הפנסיה והביטוח, במסגרת בחינה רחבה יותר הנערכת על־ידי כלל הגורמים הרלוונטיים בממשלה"

מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון נמסר בתגובה: "רשות שוק ההון בוחנת את הסוגיות הנוגעות לזכויות החטופים בתחומי הפנסיה והביטוח, במסגרת בחינה רחבה יותר הנערכת על־ידי כלל הגורמים הרלוונטיים בממשלה, ותוך תיאום והתייעצות עימם".

"הוא לא קיים כאירוע ביטוחי"

פוליסות הביטוח הפרטיות לא מכירות במצב של "חטוף". הן כן מכירות באדם שאיבד את כושר העבודה בגלל תאונה, מחלה או מוות. אבל אין בפוליסות סעיף לגבי אנשים שלא מסוגלים לעבוד כי הם נחטפו על־ידי ארגון טרור.

אבי שמריז, שבו אלון נחטף לעזה, בדיון בוועדה החוקה בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 באוקטובר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אבי לולו שמריז, שבנו אלון נחטף לעזה, בדיון בוועדה החוקה בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 בנובמבר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

השיח בוועדה טלטל את לולו שמריז. בשיחה עם זמן ישראל הוא מספר: "פניתי לחברת הביטוח שלנו, הפניקס, והם אמרו לי שאלון לא נמצא בקטגוריה של 'אובדן כושר עבודה'. הוא לא פצוע והוא לא הרוג והוא לא קיים כאירוע ביטוחי.

"אחרי בירורים עם מנכ"ל של חברת ביטוח אחרת גיליתי שזה המצב. אין שום הגדרה של חטופים בפוליסות ביטוח. אמרתי להם, 'אתם מבינים שהאדם לא עובד. הוא בשבי'. אמרו לי, 'תפנה לממשלה, שהם יציעו פתרון'.

"פניתי לחברי הכנסת והם יזמו את הדיון בוועדה. במהלך הדיון עו"ד פישר מטעם הממונה על שוק ההון לא נתן לנו שום תשובה, אף שהיה לו זמן להכין חומרים ותשובות"

"פניתי לחברי הכנסת והם יזמו את הדיון בוועדה. במהלך הדיון עו"ד פישר מטעם הממונה על שוק ההון לא נתן לנו שום תשובה, אף שהיה לו זמן להכין חומרים ותשובות לדיון הזה".

חברות הביטוח יכולות לתת לכם מענה, אם הן רוצות?
"אני חושב שחברות הביטוח רוצות לשלם לנו. מבחינתן זה גם אירוע יחסי ציבור, להראות איך הן מתגייסות למען משפחות החטופים. אבל הן אומרות, 'חסכונות הפנסיה זה כספי ציבור ואנחנו לא יכולות להשתמש בכסף כראות עינינו.

"'אם רשות ההון, הביטוח והחיסכון תוציא לנו הנחיה – נעשה את זה מייד ובאופן רטרואקטיבי. רק תשיגו לנו הוראה מהממונה'".

חברי הכנסת גלעד קריב וולדימיר בליאק בוועדת החוקה בדיון בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 בנובמבר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת גלעד קריב וולדימיר בליאק בוועדת החוקה בדיון בנושא הזכויות הסוציאליות של החטופים ובני משפחותיהם, 27 בנובמבר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כלומר, אתה לא מסתפק בהשלמת ההפרשות לפנסיה ובשמירה על הזכויות, אלא סבור שאלון צריך לקבל שכר מלא על אובדן כושר עבודה בזמן השבי?
"נכון. הוא צריך לקבל משכורת מלאה – ולא משנה מה הסכום שהמדינה מסייעת באמצעות חוקים אחרים. הסכומים של הסיוע אינם ברי קיזוז, הם מוענקים למשפחות כדי שיוכלו לתפקד בתקופת השבי.

"חברות הביטוח הישראליות מכניסות מיליארדים מדי שנה מהפוליסות האלה. מה זה בשבילן לשלם את השכר עבור אובדן כושר פרנסה לכמה עשרות חטופים?"

"הביטוח צריך לממן את המשכורת של אלון, לא לסייע לנו. שלא יגידו לי 'כפל מבצעים' כי זה לא הכנסה כפולה. פה אני מדבר על העובדים שלי שבמשך שנים מקום העבודה שילם את סכומי הביטוח עבורם. חברות הביטוח הישראליות מכניסות מיליארדים מדי שנה מהפוליסות האלה. מה זה בשבילן לשלם את השכר עבור אובדן כושר פרנסה לכמה עשרות חטופים?"

מה מצבכם בכל הזמן הזה? 
"אנחנו עסוקים כל הזמן רק בהשבת הבן החטוף. הבן השני שלי לא יכול לעבוד בימים אלה. המפעל עבר ביזה מוחלטת, לקחו לנו סחורה, גנבו תוצרת מוכנה וחומרי גלם במיליונים שקלים. הטרוריסטים הגיעו עם משאיות ובזזו הכול.

"יש לי עובדים שלא מסוגלים לחזור. אני כמעסיק זקוק לכך שחברת הביטוח תיכנס מתחת לאלונקה פה".

אלון לולו שמריז (26) גר לבדו בשכונה של הדור הצעיר בקיבוץ כפר עזה. כשמחבלים פרצו את הגדרות הסמוכים לדירתו, הוא היה בקשר…

Posted by ‎המטה להחזרת החטופים והנעדרים‎ on Thursday, November 2, 2023

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (שמתפקדת כרשות עצמאית) פועלת ללא יו"ר מאז פרישת משה ברקת בסוף שנת 2022. הממשלה הנוכחית לא הקימה ועדת איתור למינוי יו"ר לרשות אחרי שנציב שירות המדינה פסל את מינוי יפתח רון־טל לחבר בוועדה. החל מספטמבר 2022 מכהן עמית גל כממלא מקום הרשות.

לדברי ח"כ בליאק, רשות ההון, ביטוח וחיסכון נוקטת בשיטה של התחמקות. הסיכום בסוף הישיבה היה שתכונס ישיבה נוספת בשבוע הבא. "דיברנו על זה שאין צורך בחקיקה ואפשר לפתור את הסבך הזה ברמת התקנות או ההנחיות. לצערי, נציג רשות ההון, ביטוח וחיסכון הגיע לדיון ללא תשובה.

במהלך הדיון בוועדה הציע עו"ד ערן בקר, נציג לשכת עורכי הדין, להגדיר את החטופים כ"נכים", משום שנכפה עליהם להיות חטופים – ואין להם כל יכולת להגיב לנעשה

"אני בכלל לא חבר קבוע בוועדה, אבל באמצעות קרויזר ביקשתי שיתקיים דיון בוועדה בנושא הזה ונשיאות הכנסת אישרה לי להעלות אותו. אני יכול להגיד לך שקרויזר ואזולאי לגמרי תומכים בפתרון בירוקרטי מהיר לנושא הזה".

במהלך הדיון בוועדה הציע עו"ד ערן בקר, נציג לשכת עורכי הדין, להגדיר את החטופים כ"נכים", משום שנכפה עליהם להיות חטופים – ואין להם כל יכולת להגיב לנעשה. "זה אירוע לכאורה תאונתי כי הוא אירוע חיצוני שאינו גלוי לעין – ומה שמשנה הוא התוצאה.

בית הרוס בכפר עזה בעקבות המתקפה של חמאס, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
בית הרוס בכפר עזה בעקבות המתקפה של חמאס, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

"ברגע שהוא מוגדר במצב 'אובדן כושר עבודה' אתה פוטר אותו מתשלום הפרמיות החודשיות. אפשר לעשות חקיקה מהירה או דרך הוראות המפקח על הביטוח שיכול להגדיר הוראת שעה. יש נקודה של קיזוז, שייתכן שחברות הפנסיה יאמרו שהמשפחות מקבלות את כספי נפגעי פעולות האיבה. הדרישה שלנו היא שבשום מקרה חברות הביטוח והפנסיה לא יקזזו את התשלומים הללו.

"חוק משפחות החטופים והנעדרים קובע חד־משמעית שהתגמולים אינם הכנסה – ולכן הם פטורים ממס ולא ניתן לקזזם".

מחברת הפניקס לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

עוד 1,344 מילים
סגירה