חיילי מילואים קיבלו ציוד מתקופת מלחמת וייטנאם

חייל מילואים נדהם לגלות כי אפוד המגן שצה"ל סיפק לו יוצר בשנת 1963 בארה"ב ● לדברי צה"ל, אין מחסור באפודים קרמיים אך בני משפחה של לוחמי מילואים ממשיכים לבקש סיוע מהארגונים האזרחיים ● לא ברור אם מדובר באפוד שצה"ל רכש לאחרונה או בציוד ששכב בארגזים במחסני החירום

חיילי צה"ל על רקע הריסות באזור חוף הים בעזה. 2 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה״ל)
דובר צה״ל
חיילי צה"ל על רקע הריסות באזור חוף הים בעזה. 2 בדצמבר 2023

"כשהפגזים נופלים: חייל יקר, לאפוד אין כל ערך אם הוא מונח בצד ולא על גופך. כשאתה לובש את האפוד, חגור אותו מעל החולצה או המעיל – ומתחת לשכבות ביגוד אחרות, אם יש לך. על החתום: צבא ארה"ב, נאטיק, מסצ'וסטס".

הפתק הזה – שנכתב ב־22 באוגוסט 1963 ונשלח מבסיס הלוגיסטיקה של צבא ארה"ב בעיר נאטיק – נמצא השבוע בתוך מארז האפוד שקיבל חייל מילואים בישראל. כלומר, החייל הזה מצופה להילחם עם מוצר צבאי בן 60 שנה. ספק אם בתוך צה"ל כולו קיים מפקד ו/או לוחם בגיל הזה. אפילו הרמטכ"ל הרצי הלוי נולד כארבע שנים אחרי שהאפוד הזה נארז אי־שם במסצ'וסטס.

בתחילת המלחמה בעזה, כבר ב־8 באוקטובר, התארגנו כמה ארגונים אזרחיים – והשיגו תרומות מאלפי אנשים מתוך ההבנה שיש צורך מיידי לספק ללוחמי המילואים (ואולי אף לסדירים) אפודים קרמיים בכמויות גדולות.

בצד הלוגיסטי, צה"ל טען שיש בידיו אפודים קרמיים לכל הסדירים ולכל אנשי המילואים, ושהעיכוב באספקה נובע רק מהתארגנות הנוגעת לשרשראות אספקה

אירועי 7 באוקטובר היו כה מטלטלים והביאו לגיוס מילואים חסר תקדים ולכך שאלפים אף לא המתינו לצו 8 כדי להצטרף ליחידות שלהם. בצד הלוגיסטי, צה"ל טען שיש בידיו אפודים קרמיים לכל הסדירים ולכל אנשי המילואים, ושהעיכוב באספקה נובע רק מהתארגנות הנוגעת לשרשראות אספקה.

חייל מילואים ישראלי עוטה אפוד מתקופת מלחמת וייאטנם
חייל מילואים ישראלי עוטה אפוד מתקופת מלחמת וייאטנם

אף על פי כן, הצליחו גופים פרטיים לרכוש, להטיס ולחלק אלפי אפודים קרמיים בשבועיים הראשונים של המלחמה. אולם, כדי לייבא לישראל ציוד שהוא צבאי או חצי־צבאי, גוף ביטחוני מוכר חייב לחתום על מסמכי הייבוא.

חברות פרטיות רגילות לא יכולות לעסוק בייבוא של מוצרים מהסוג הזה. כדי להתגבר על הקושי הפרוצדורלי הזה, צה"ל חתם על אישורי ייבוא אד הוק. כך גורמים פרטיים רכשו את האפודים בחו"ל, דאגו להובלה אווירית, לכספי השחרור מהמכס – ומסרו את המוצרים. לעיתים הם מסרו אותם ישירות לידיהם של חיילי המילואים ולעיתים ביצעו את המסירה דרך היחידות המוסמכות בצה"ל.

כעת, כעבור כחודשיים מתחילת המלחמה, נמסרו לחיילי מילואים האפודים הללו הישר מפס הייצור של שנת 1963. לא ברור אם מדובר באפודים שצה"ל רכש לאחרונה והטיס לישראל או שמדובר באפודים ששכבו בארגזים

כעת, כעבור יותר משמונה שבועות מתחילת המלחמה, נמסרו לחיילי מילואים האפודים הללו הישר מפס הייצור של שנת 1963. הגדוד שקיבל את האפודים הוא גדוד לוחמה במילואים של חיילי חי"ר שאמורים להשתלב בקרבות. לא מדובר בתומכי לחימה, שחלקם הגדול נמצאים פיזית באזורי סיכון גבוה סמוך לגבולות.

כמו כן, לא ברור אם מדובר באפודים שצה"ל רכש לאחרונה והטיס לישראל או שמדובר באפודים ששכבו בארגזים במחסני החירום של צה"ל מזה עשרות שנים.

הפתק שנמצא בארז האפודים עם תאריך הייצור
הפתק שנמצא בארגז האפודים עם תאריך הייצור

גורם אזרחי שעסק בייבוא האפודים במלחמה מספר לזמן ישראל שעד לרגע זה הוא ממשיך לקבל פניות מדי יום של בני משפחה וקרובים של חיילים בבקשה לספק אפודים קרמיים. אולם, על הגופים האזרחים נאסר להמשיך ולהביא אותם – ואין מחסני חירום אזרחיים המאחסנים את המוצר. 

בצה"ל אומרים שקיים מוקד תרומות שניתן להתקשר אליו וכי כל תרומה לצה"ל עוברת דרך משרד הביטחון, שם בודקים אם המוצר הנתרם עומד בדרישות התקן. במידה שכן – המוצר מועבר לחיילים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האפודים הספציפיים נבדקו על ידנו והם עומדים בתקן".

ניפוק ווסטים ואפודים קרמיים בצה"ל. 10 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
אילוסטרציה: ניפוק וסטים ואפודים קרמיים בצה"ל. 10 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
עוד 458 מילים ו-1 תגובות
סגירה