כל מושגי המלחמה בעזה - חלק שני

מנהיג חמאס יחיא סנוואר מוקף במפגינים על גבול רצועת עזה, ב-20 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)
AP Photo/ Khalil Hamra
מנהיג חמאס יחיא סנוואר מוקף במפגינים על גבול רצועת עזה, ב-20 באפריל 2019

הידעתם שעד היום מצטטים קטעים מדברי ההספד של משה דיין על רועי רוטברג שנהרג עם עוד שלושה צעירים בהתקפת פידאיון על נחל עוז? שאלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן נכנס לתפקידו רק 4 חודשים לפני המלחמה? שהאירוע במסיבת הטבע ברעים היה הטבח הגדול ביותר בתולדות המדינה?
הא'-ב' של מונחי המלחמה בעזה, המשך.

ל'

ליבשטיין אופיר – ראש המועצה האזורית שער הנגב שנרצח בשבת השחורה. התגורר בכפר עזה.

ליפשיץ עודד – חבר קיבוץ ניר עוז שנחטף יחד עם אשתו יוכבד ע"י חמאס לעזה. יוכבד שוחררה וחזרה לארץ ב-23 באוקטובר. עודד בן 82 הוא עיתונאי במקצועו שכתב שנים רבות בעיתון "על המשמר".

מ'

מגידיש אורי – חיילת בת 19. הייתה תצפיתנית של צה"ל בעוטף עזה שנחטפה בשבת השחורה ע"י חמאס וחולצה ע"י צה"ל והשב"כ במבצע שפרטיו לא פורסמו. לאחר שחרורה פרסמה סרטון בטיקטוק בו אמרה כי "אני שמחה שקיבלתי את החיים שלי בחזרה".

מגידיש אורי – חיילת בת 19. תצפיתנית צה"ל בעוטף שנחטפה בשבת השחורה וחולצה ע"י צה"ל והשב"כ במבצע שפרטיו לא פורסמו. לאחר שחרורה אמרה בסרטון טיקטוק: "אני שמחה שקיבלתי את החיים שלי בחזרה"

ממ"ד – מרחב מוגן המהווה מעין מקלט שנועד לספק מיגון מפני התקפות מהאוויר והתקפות טילים. חלק מתושבי עוטף עזה הסתתרו בו בעת ההתקפה של מרצחי חמאס והצליחו להינצל. גם אזרחים רבים בכל רחבי הארץ נכנסו לממ"ד בעת ירי הטילים מעזה לעבר ישראל.

מסיבת טבע ברעים – האירוע בו ביצע חמאס טבח מזעזע בבוקרו של ה-7 באוקטובר ונרצחו בו 347 אזרחים ו-17 שוטרים. זה היה הטבח הגדול ביותר בתולדות המדינה. מאות רוצחי חמאס הגיעו למקום בו נערכה מסיבת הטבע "סופרנובה" בהשתתפות כ-3000 איש וירו עליהם. כ-40 מהחוגגים נחטפו לעזה.

מעבר רפיח – מעבר בגבול מצרים ורצועת עזה בעיר רפיח. הוא נפתח ב-1982 ע"י ישראל לאחר הסכם השלום בין ישראל ומצרים. שימש כנקודה להעברת החטופים הישראלים ע"י החמאס ולאחר מכן הצלב האדום לידי צה"ל.

מצוקה נפשית – מושג שהרבו לדבר עליו בימי המלחמה. הכוונה לתנודות במצב הרוח בשל מתח ודאגה. הסימנים לכך הם אמירות פסימיות על ייאוש וריקנות, הימנעות מקשרים חברתיים, ירידה בתפקוד ואנרגיות דלות.

נ'

נושאת מטוסים – אוניית מלחמה גדולת ממדים המשמשת כשדה תעופה נייד לכלי טייס. היא נושאת בעיקר מטוסי יירוט ותקיפה אך גם מסוקים ומטוסים ללוחמה אלקטרונית. משרתים עליה אלפי מלחים. ארה"ב שלחה שתי נושאות מטוסים לים התיכון סמוך לישראל כדי להרתיע את איראן ממתקפה על ישראל.

מצוקה נפשית – מושג שהרבו לדבר עליו בימי המלחמה. הכוונה לתנודות במצב הרוח בשל מתח ודאגה. הסימנים לכך הם אמירות פסימיות על ייאוש וריקנות, הימנעות מקשרים חברתיים, ירידה בתפקוד ואנרגיות דלות

נחל עוז – קיבוץ במערב הנגב במרחק של 2.5 ק"מ מהגבול עם עזה. הוקם ב-1951 כהיאחזות נח"ל הראשונה בישראל. בשנותיו הראשונות סבל מהתקפות של ארגון פידאיון וארבעה חברי משק נהרגו. אחד מהם היה רועי רוטברג, ששר הביטחון משה דיין ספד לו בהספד שזכור עד היום. בשבת השחורה הסתערו עליו כמאה מחבלים, הרסו ושדדו את בתי התושבים, הרגו עשרות אנשים וחטפו עשרות.

ניר עוז – קיבוץ במערב הנגב הצפוני שהוקם ב-1955 ע"י גרעין של הקיבוץ הארצי כהיאחזות נח"ל. בקיבוץ הוקם גן בוטני המשמש לניסויים בהתאמת צמחים לתנאי המדבר. בשבת השחורה נרצחו ונחטפו כרבע מחברי הקיבוץ בבתיהם. מרבית החטופים הוחזרו לאחר כחמישים יום.

נסראללה – איש דת מוסלמי-שיעי בן 63 העומד בראש ארגון הטרור חזבאללה. נחשב לטרוריסט בכיר ומסוכן. לאחר מלחמת לבנון השנייה הכריז כי אילו ידע מראש שחטיפת שני חיילים ישראלים תגרום להם נזק כה רב הוא לא היה פותח במלחמה. כשהחלה התקפת חמאס על יישובי עוטף עזה הורה לאנשיו להפגיז ישובים ישראלים.

נתניהו בנימין – בתוקף היותו ראש הממשלה עומד בראש קבינט המלחמה המאשר את פעולות צה"ל במלחמת חרבות ברזל. נמתחה עליו ביקורת ציבורית חריפה משום שתמך בהעברת מיליוני דולרים מקטאר לחמאס מתוך הערכה שהעברת הכספים תצמצם את החשש שחמאס יתקוף את ישראל. הוא גם העדיף שחמאס ישלוט ברצועה ולא הרשות הפלסטינית כי אין לו שאיפות טריטוריאליות.

נחל עוז – קיבוץ במערב הנגב במרחק של 2.5 ק"מ מהגבול עם עזה. הוקם ב-1951 כהיאחזות נח"ל הראשונה בישראל. בשנותיו הראשונות סבל מהתקפות של ארגון פידאיון וארבעה חברי משק נהרגו

ס'

סנוואר יחיא – מנהיג חמאס בעזה מ-2017. בן 61, נולד בחאן יונס. למד באוניברסיטה האסלאמית בעזה. היה מראשוני הפעילים בגדודי עז א-דין אל קסאם. ב-1989 הורשע ברצח פלסטינים משום שחשד כי שיתפו פעולה עם ישראל וכונה "הקצב מחאן יונס". הוא נידון לחמישה מאסרי עולם. במהלך שהותו בכלא למד עברית שוטפת ועבר ניתוח להסרת גידול סרטני במוחו. שוחרר מהכלא ב-2011 במסגרת עסקת שליט.

סלמן חבקה – דרוזי מיאנוח ג'ת. קצין בדרגת סגן אלוף שהיה מפקד גדוד 53 בעוצבת ברק. נהרג בתחילת נובמבר 2023 בקרב מורכב בצפון רצועת עזה מול עשרות מחבלים. לאחר מותו חילקו לו שבחים רבים וציינו כי היה "חד כתער ואמיץ כאריה".

ע'

עוטף עזה – כל הישובים הישראלים שהוקמו קילומטרים ספורים מרצועת עזה. הם כוללים את העיר שדרות וקבוצת קיבוצים ומושבים. ב-2007 חוקקה הכנסת חוק המכיר בישובים אלה כיישובי קו עימות המקנה להם הטבות מיוחדות. במהלך שנים ארוכות סבלו מירי פצצות מרגמה ורקטות קצרות טווח. בשבת השחורה הותקפו ישובים רבים בעוטף ונגרמו להם נזקים קשים בנפש וברכוש.

עזה – הבירה של רצועת עזה בה מתגוררים כ-600 אלף איש. אחת הערים העתיקות באזור שהייתה מיושבת כבר לפני כ-3500 שנה. עקב מיקומה על דרך הים בין אסיה לאפריקה וערכה כעיר נמל היא נחשבה כנקודה אסטרטגית. במלחמת ששת הימים נכבשה ע"י ישראל, אבל הועברה ב-1994 לידי הרשות הפלסטינית. ב-2006 השתלט חמאס על העיר. אלפי פועלים מעזה היו מגיעים לישראל מדי יום לעבוד בעיקר בעבודות בניין.

ב-1989 הורשע סנוואר ברצח פלסטינים כי חשד ששיתפו פעולה עם ישראל, כונה "הקצב מחאן יונס" ונידון ל-5 מאסרי עולם. בכלא למד עברית שוטפת ועבר ניתוח להסרת גידול סרטני במוחו. שוחרר במסגרת עסקת שליט

פ'

פגזים – קליע הנורה מתותח. לעתים הפגז נושא מטען עמו חומר נפץ או פגז חודר שריון.

פינקלמן ירון – אלוף פיקוד הדרום. נכנס לתפקידו ביוני 2023, כלומר 4 חודשים בלבד לפני המלחמה. מהקצינים הבכירים היחידים שאפשר להאשים אותם שלא ידעו דבר על המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר.

צ'

צבע אדום – מערכת התראה המזהירה באמצעות מערכת כריזה מפני ירי של רקטות קצרות טווח ופצצות מרגמה לעבר שטח ישראל.

צו 8 – פקודת גיוס מיידית של חיילי מילואים. ההבדל בינו לבין צו מילואים רגיל הוא זמן ההתראה הקצר לפני הגיוס. בדרך כלל במלחמות כמו מלחמת ששת הימים ויום הכפורים. נעשה בה שימוש גם בעקבות התקפת חמאס בשבת השחורה.

ק'

קושמרו דני – בן 55. עיתונאי. יליד באר שבע. החל עבודתו בערוץ 2 ב-2001 כמגיש מבזקים. מ-2012 מגיש את "אולפן ששי". מ-2008 מגיש את מהדורת החדשות המרכזית לסירוגין עם יונית לוי. בשבת השחורה פתח את המשדר המיוחד ב-7 בבוקר ושוחח בשידור חי עם כמה מתושבי עוטף עזה, שסיפרו על מצוקותיהם ופחדם בשעה שהמחבלים הסתובבו ליד ביתם והוא ניסה להרגיעם.

בשבת השחורה פתח קושמרו את המשדר המיוחד ב-7 בבוקר ושוחח בשידור חי עם כמה מתושבי עוטף עזה, שסיפרו על מצוקותיהם ופחדם בשעה שהמחבלים הסתובבו ליד ביתם והוא ניסה להרגיעם

קטאר – מדינה ואמירות קטנה השוכנת בצפון מזרח חצי האי ערב. מוקפת ברוב עבריה במפרץ הפרסי. העבירה מאות מיליוני דולרים מדי שנה לארגון חמאס בידיעת ישראל. ממלאת תפקיד חשוב כמתווכת במו"מ לשחרור החטופים הישראלים.

ר'

רונן בר – ראש השב"כ מאוקטובר 2021. בן 58. שירת בסיירת מטכ"ל. היה קודם לכן סגנו של ראש השב"כ הקודם נדב ארגמן. אחרי שחרורו מצה"ל הקים בית קפה בתל אביב בשם "קפה בגדד". ב-1993 התגייס לשב"כ. בפרוץ מלחמת חרבות ברזל נמתחה עליו ביקורת, על כך שלא התריע מפני המתקפה של חמאס על יישובי עוטף עזה והוא קיבל אחריות. היה שותף פעיל במו"מ שהתקיים בקטאר לשחרור החטופים.

רענן נטלי ויהודית – יהודית (59) ונטלי (17), אם ובתה, שהן שתי החטופות הראשונות ששוחררו ע"י חמאס. הן שוחררו בשל לחץ הממשל האמריקאי משום ששתיהן ישראליות בעלות אזרחות אמריקאית המתגוררות באילינוי, שהתארחו בקיבוץ נחל עוז.

רקטות – עצם גלילי שנע באמצעות מנוע רקטי אבל אין לו מערכת ניווט והנחייה. משמש בעיקר כנשק לטווח קצר והוא משוגר ממשגר רקטות. מעריכים שלחזבאללה יש כ-150 אלף רקטות וטילים.

רונן בר – ראש השב"כ מאוקטובר 2021. בן 58. שירת בסיירת מטכ"ל. היה קודם לכן סגנו של ראש השב"כ הקודם נדב ארגמן. אחרי שחרורו מצה"ל הקים בית קפה בתל אביב בשם "קפה בגדד". ב-1993 התגייס לשב"כ

ש'

שיפא – בית החולים המרכזי של רצועת עזה. שיפא בערבית פירושה מזור, החלמה. ביה"ח שוכן בשכונת א-רימאל. צה"ל השתלט במהלך המלחמה על ביה"ח והוברר שמתחת לביה"ח שוכנת המפקדה הראשית של חמאס ויש בה רשת מנהרות, מקלטים לבכירי הארגון, מרכז ניהול ירי רקטי ותשתיות טרור, כדי להשתמש בביה"ח כמגן אנושי.

שדרות – עיר בצפון הנגב המערבי שהוקמה ב-1951 והוכרזה כעיר ב-1996. ממוקמת כקילומטר מרצועת עזה. מתגוררים בה כ-35 אלף נפש. ראש העיריה אלון דוידי. במהלך השנים סבלו תושביה מירי טילים ורקטות מעזה, שגרמו לפגיעה בתושבים וברכוש. בעקבות הירי התכוף על העיר יצא צה"ל ב-2014 למבצע צוק איתן. במלחמת חרבות ברזל נרצחו כ-30 מתושבי העיר, רבים מהם שוטרים, בעת המתקפה על תחנת המשטרה.

שטיינברג יהונתן – בן 43. קצין צה"ל בדרגת אל"מ. הקצין הבכיר ביותר שנהרג במלחמת חרבות ברזל. היה מפקד חטיבת הנח"ל ונהרג בהיתקלות עם מחבלים במהלך קרב בכרם שלום ביום הראשון של המלחמה.

ת'

תמרון קרקעי- פעולה קרקעית של צבא שתכליתה השגת יתרון צבאי באמצעות תנועת כוחות תחבולנית. צה"ל החל כשבועיים לאחר תחילת המלחמה בתמרון בצפון הרצועה ובאחרונה הגיע לעיר חאן יונס בדרום הרצועה.

תאילנדים – בישראל שוהים כ-30 אלף תאילנדים העוסקים בעיקר בעבודות חקלאות. כ-1500 מהם עזבו את ישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

שיפא – ביה"ח המרכזי ברצועה, בשכונת א-רימאל. שיפא בערבית פירושה מזור, החלמה. צה"ל השתלט עליו במלחמה והוברר שמתחתיו שוכנת המפקדה הראשית של חמאס, שהשתמש בו כמגן אנושי

תצפיתניות – קבוצה של חיילות בחיל האיסוף הקרבי שתפקידן לעקוב אחרי המתנהל לאורך הגבול באמצעות מערכת תצפית וגילוי מתקדמות לאתר ניסיונות חדירה לשטח ישראל ולהרתיע על כל פעילות עויינת. התצפיתניות בגבול מול עזה עקבו אחרי תנועות החמאס ודיווחו על פעילותם. בשבת השחורה הן הופקרו, חלקן נהרגו וחלקן נלקחו בשבי. אורי מגידיש היא תצפיתנית חטופה שהוחזרה לישראל.

גדעון אלון הוא עיתונאי. הוא עבד 35 שנים כעתונאי ב״הארץ״, מתוכן 17 שנים ככתב פרלמנטרי של הארץ, ולאחר מכן 14 שנים ב״ישראל היום״. הוא הגיש תכניות בערוץ הכנסת, הפיק סרט תיעודי על תפקוד ועדת חוץ ובטחון ופירסם שלושה ספרים. האחרון שבהם הוא: ״מתחככים״, ובו סיכום 40 שנות עבודתו העיתונאית. בסוף אפריל 2021 יצא לגימלאות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,525 מילים
סגירה