מה נהיה - ספרטה או אתונה?

בית שהציתו מחבלי חמאס עולה באש בקיבוץ ניר עוז, 7 באוקטובר 2023 (צילום: צילום מסך מערוץ 12)
צילום מסך מערוץ 12
בית שהציתו מחבלי חמאס עולה באש בקיבוץ ניר עוז, 7 באוקטובר 2023

מה יהיה גורלה של מדינת ישראל  האם נישאר מדינה פתוחה ושוחרת חיים כמו אתונה בימי הזוהר שלה או שנהפוך למדינה חשוכה, אלימה, ורודפת מלחמה כיעד העליון, כפי שהייתה ספרטה. שתי הערים ושתי תפיסות העולם נטבעו בהיסטוריה המערבית, השאלה היא לאיזה כיוון נפנה לאחר השנה הנוראית ביותר שעברה על החברה הישראלית מאז הקמת המדינה. מי יוביל את מדינת ישראל, הקנאים או הדמוקרטים?

חודשיים לתוך המלחמה הכי נוראית שהייתה לנו בהיסטוריה הישראלית הקצרה שלנו. ולמה היא המלחמה הכי נוראית? כי יש כאן שילוב מזעזע של אמון מוחלט שנתנו בכך שהצבא יגן עלינו בשעת צרה, השקעות אדירות בתקציב הביטחון, שימוש בטכנולוגיות הכי מתקדמות שקיימות היום בעולם – ועל אף כל אלה הצבא נכשל בצורה הכי בלתי נתפסת שאפשר.

למרות כל המשאבים האדירים שיש לצה"ל, תוך שעה בערך הצליחו אלפי לוחמי חמאס להיכנס עם רחפנים, ג'יפים ואופנועים ולפרק יישובים ובסיסים. פשוט לא נתפס.

למרות כל המשאבים האדירים שיש לצה"ל, תוך שעה בערך הצליחו אלפי לוחמי חמאס להיכנס עם רחפנים, ג'יפים ואופנועים ולפרק יישובים ובסיסים. פשוט לא נתפס

היהירות הישראלית הידועה לשמצה הביאה עלינו אסון, השובינזם והמצ'ואיזם הובילו אותנו בעיוורון לתוך התופת.

אבל האם משהו באמת השתנה כעת?

כל הכספים הקואליציוניים ממשיכים לזרום. מינויים מושחתים ממשיכים לנוע. משרדי ממשלה ממשיכים לא לתפקד. שרים וסגני שרים עדיין לא מתפטרים, במיוחד השרה לענייני מודיעין. קשה להאמין לדבר הזה, אבל זה אכן קורה. האם מישהו הודיע לנו שההפיכה המשטרית נגנזה לאלתר? האם בנימין נתניהו באמת לקח אחריות?

במלחמת יום כיפור, לאחר כשלושה שבועות המלחמה תמה בניצחון צבאי ואסטרטגי אדיר של ישראל. במלחמת סוכות 23 עברו חודשיים ועדיין אין אפילו קצה אור באופק, איזה בזיון.

האמריקאים שלחו עזרה בדמות שתי נושאות מטוסים. האמת היא שהם שלחו כוח עצירה, כדי שלא נשלח בטעות טילים אטומיים, כפי שדרשו חברי קואליציה מסוימים. האמריקאים מבינים שאין הנהגה, שאין רועה לעדר. הם מפחדים שנעשה טעויות כאלו גדולות שלא יישאר נפט במזרח התיכון.

הכספים הקואליציוניים והמינויים המושחתים זורמים. משרדי ממשלה ממשיכים לא לתפקד. שרים וסגני שרים עדיין לא מתפטרים, במיוחד השרה לענייני מודיעין. האם ההפיכה המשטרית נגנזה? האם נתניהו לקח אחריות?

מתי המלחמה תיגמר? אם זה תלוי בנתניהו, לעולם לא. כבר שמענו את בני גנץ מדבר על סדר גודל של שנה או שנים, זה לא באמת הגיוני.

אין ברירה, חייבים לגרום לנתניהו ללכת. ברגע שתהיה סוג של הפסקת אש חצי מיליון בני אדם צריכים לעלות לירושלים להתמקם מול הכנסת להקים אוהלים ולהישאר שם עד שביבי יתפטר.

כמו שזה נראה כרגע – מה שהיה הוא מה שיהיה, נתניהו ימשיך להחזיק בשלטון בציפורניים וימשיך לסכסך ולהטריף את סביבתו. אם חפצי חיים אנחנו מוכרחים להוריד אותו מהשלטון. נתניהו הוא למעשה האטד של משל יותם בתנ"ך, מי שעלה לשלטון על גלי השנאה מרצח יצחק רבין, מוביל את מדינת ישראל לאבדון על אדי הטבח של ה-7 לאוקטובר.

שכחנו כבר מי הרעים בסיפור הזה. חיבקנו את חמאס בעזה כמעט 15 שנה והמשכנו והעמקנו את הכיבוש ביהודה ושומרון. כל ההגדרות לגבי מי הרע ומי הטוב התמסמסו תחת הרצון לפלג ולסכסך בין הפלסטינים לעצמם, תחת האסטרטגיה של אי הגעה לפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

השקרים של נתניהו עלו לנו במחיר של טראומה לאומית שלא תישכח גם עוד מאה שנה. הנכלוליות, השקרים ורדיפת הכבוד האישי, הכוח והכסף עיוורו את ההנהגה הישראלית.

חיבקנו את חמאס בעזה כמעט 15 שנה והעמקנו את הכיבוש ביו"ש. כל ההגדרות לגבי מי הרע ומי הטוב התמסמסו תחת הרצון לפלג ולסכסך בין הפלסטינים ואסטרטגיית אי ההגעה לפתרון שתי מדינות לשני עמים

יש לנו עוד קרב אחד לפני הקריסה הפנימית שתחסל את היישוב הציוני היצרני וחפץ הנורמליות בישראל.

מה קרה לנו ברמה של האליטות בישראל, אותן אליטות אידאולוגיות שמתוות את הדרך לחברה ולמדינה? המתנחלים תפסו בעלות על הובלת המחנה מבחינה אידיאולוגית. משנות השמונים ואילך המתנחלים ראו עצמם כמובילי המחנה, כמובילי החברה הישראלית, במקום הקיבוצים שהסתאבו ובעצם התפרקו מכל האידיאולוגיה הסוציאל-דמוקרטית.

האמת הנוראית היא שהמתנחלים לא יכולים היו ולא יוכלו להחליף את הקיבוצים בהובלת המחנה. הסיבה לכך היא האידיאולוגיה המשיחית, האנטי שוויונית ומקדשת המוות והאדמה שלהם, והרצון לבלוע את שטחי יהודה ושומרון – תוך אי הבנה מוחלטת לכך שאין למדינת ישראל את היכולת לשמור על גבולותיה ועל אזרחיה בכל חלקי הארץ.

המתנחלים בנו את מפעל ההתנחלויות והשליטה בפלסטינים תוך שימוש טוטלי במשאבי המדינה והצבא שנלקחו מהצפון והדרום. וכמובן הדוגמה המזעזעת ביותר היא הסטת הכוחות הצבאיים משמירה על הגבול בעזה לעיסוק בשמירה על המתנחלים ביו"ש.

מדינת ישראל תצטרך להכריע האם ישלטו בנו הקנאים שיובילו לחורבן או המתונים שיחזירו אותנו למסלול הנכון.

המתנחלים בנו את מפעל ההתנחלויות והשליטה בפלסטינים תוך שימוש טוטלי במשאבי המדינה והצבא שנלקחו מהצפון והדרום. והדוגמה המזעזעת ביותר היא הסטת הכוחות הצבאיים מהגבול בעזה ליו"ש

אני מקווה בכל ליבי שהאליטה האידיאולוגית החדשה תצא מאנשי המחאה, אנשי הדמוקרטיה, אנשי מגילת העצמאות.

יונתן אורון, בן 43, גר בכפר ורדים בגליל. נשוי ואב לשלושה. בשנים האחרונות עובד כמורה להסטוריה. בעל תואר ראשון במדע המדינה מהאונ' העברית ותואר שני במנהל ציבורי מאונ' תל אביב. כותב וכותב בזמנו הפנוי. לאחרונה כתב ספר פרוזה שמחפש עדיין בית לצאת לאור. אוהב להיות בים ומחכה נואשות שיפתחו השמים לטיסות לחו"ל. חושב שאנו בעיצומה של מלחמה על דמותה של מדינת ישראל בדורות הבאים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
השפה שאני מדבר היום אינה אותה שפה שהייתה שגורה בפי כל אותן שנים. היום יש ליברלים ויש קניבלים. אתה חושב שהם בני אדם אומללים טועים ושבויים בקסמו של הנוכל, הם רואים אותך כמנה בתפריט. הניצח... המשך קריאה

השפה שאני מדבר היום אינה אותה שפה שהייתה שגורה בפי כל אותן שנים. היום יש ליברלים ויש קניבלים. אתה חושב שהם בני אדם אומללים טועים ושבויים בקסמו של הנוכל, הם רואים אותך כמנה בתפריט. הניצחון הוא לא שהם לא יאכלו אותך, הניצחון הוא שהם יאכלו אחד את השני.

עוד 717 מילים ו-1 תגובות
סגירה