על יהדות, אמת, ומסיבת העיתונאים של ראש הממשלה

בנימין נתניהו על הכספים הקואליציוניים (צילום: צילום מסך מערוץ 12)
צילום מסך מערוץ 12
בנימין נתניהו על הכספים הקואליציוניים

על מה שאמר ראש הממשלה במסיבת העיתונאים בנושאי ביטחון – ידברו ויכתבו רבים. התמחותנו היא יהדותה של מדינת ישראל, נושאי דת ומדינה, ולמרבה הצער בענין זה ניתן לקבוע שראש הממשלה לא דייק, בלשון המעטה, וכנראה ביודעין.

בנימין נתניהו הוא איש ספר ומתהדר רבות בהתעמקותו בנושאי יהדות, ואף בנאומיו לציבור הוא משלב בפסוקים מן המקורות, במיוחד לאחרונה. את דבריו בנושא החזרת החטופים במסיבת העיתונאים במוצאי שבת פתח בציטוט מוכר לכאורה:

"כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

הבעיה היא שזה אינו הציטוט הנלמד במערכת החינוך בישראל, ובוודאי שלא במערכת החינוך הדתית והחרדית, אליהן התייחס בחום בהמשך דבריו.

את דבריו בנושא החזרת החטופים פתח בציטוט מוכר לכאורה: "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו". אך זה אינו הציטוט הנלמד במערכת החינוך בישראל, וודאי שלא במערכת החינוך הדתית והחרדית

לא ניתן למצוא ציטוט זה במהדורות המשנה (סנהדרין ד;ה) המודפסות בישראל ובעולם, ובמקומו נכתב:

"כל המאבד נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".

ההבדל המהותי הוא במילה אחת בלבד: "מישראל", היינו – המדובר הוא בהצלת נפשו של יהודי דווקא. חוקרים הצביעו על כך שהנוסח המקורי המופיע ברוב כתבי היד הוא אכן אוניברסלי, ומתייחס לכלל האנושות, אך נוסח זה שונה וצומצם וכך הוא מופיע בכל המהדורות המודפסות והנלמדות של המשנה.

ברור מדוע ראש הממשלה בחר לצטט נוסח ששונה ואינו בנמצא, בהקשר של שחרור החטופים אשר ביניהם גם לא יהודים. נתניהו עשה שימוש דומה בעבר בנוסח האוניברסלי והמכיל, למשל בנושא הקורונה, ומסיבות מובנות עושים בו שימוש גם מגן דוד אדום ויד ושם. אף אחד מהם אינו טורח לציין באזני שומעיו ותורמיו כי המדובר הוא בנוסח, שלמרבה הצער הושמט מן המסורת המודפסת של כתבי הקודש.

אנחנו מזדהים, כמובן, עם הנוסח הקדום, אך ניתן היה להתייחס ביתר הערכה ורצינות לדרך בה בוחר להשתמש בו ראש הממשלה, אם היה פועל ליצירת מודעות לעיוות שנוצר במסורת. אם היה קורא להשבת נוסחו המקורי ולהטמעתו במערכת החינוך החילונית והדתית, כמו גם במדיניותה של מדינת ישראל. למשל, בעיגונו של עקרון השוויון בחקיקה החוקתית בישראל.

ההבדל המהותי הוא במילה אחת בלבד: "מישראל", היינו – בהצלת נפשו של יהודי דווקא. חוקרים הצביעו על כך שהנוסח המקורי ברוב כתבי היד – אוניברסלי, אך שונה וצומצם  במהדורות המודפסות והנלמדות של המשנה

נתניהו שב והתייחס לסוגיות היהדות במסיבת העיתונאים, כאשר השיב לשאלה בדבר אישור הכספים הקואליציוניים לחרדים. זאת למרות מצב המלחמה והבטחות לקצצם באופן דרסטי כדי להעבירם ליעדים דחופים הקשורים לעלויות המלחמה הישירות והעקיפות.

בדבריו, בחר ראש הממשלה לסלף את הנתונים הכספיים הרלוונטיים, ולעסוק ברטוריקה אמוציונלית ותוקפנית, אך חסרת רלוונטיות לשאלה שנשאלה. זו תופעה מוכרת ומגונה בהתמודדות עם ביקורת, והיא אף מצביעה על כניעתו המלאה של ראש הממשלה ללחצים של המפלגות החרדיות על פני האזנה לציבור ומתן משקל לצרכיה האמתיים של מדינת ישראל.

מדד הדת והמדינה 2023 של חדו"ש שב והצביע על כך שרוב גדול בציבור היהודי הבוגר דורש לאכוף את לימודי הליבה בחינוך החרדי, ו-75% בדעה כי יש לבטל או לקצץ את תקציבי בתי הספר החרדיים שאינם מלמדים ליבה באופן מלא. זה גם אחוז מצביעי הליכוד שמחזיקים בעמדה זו.

במקום זאת בחרו נתניהו ובצלאל סמוטריץ' להגדיל את תקציב מערכת החינוך החרדית במאות מיליוני שקלים, בין השאר במסווה של "אופק חדש". זאת תוך התעלמות מנושא הפיקוח, הדיווחים, ההכשרות ולימודי הליבה שבהם הותנו תשלומים אלה ואשר החינוך החרדי אינו עומד בהם.

מדד הדת והמדינה 2023 של חדו"ש שב והצביע על כך שרוב גדול בציבור היהודי הבוגר דורש לאכוף את לימודי הליבה בחינוך החרדי, ו-75% בדעה כי יש לבטל או לקצץ את תקציבי בתיה"ס החרדיים שאינם מלמדים ליבה

חדו"ש תפעל במישור המשפטי כדי לעצור מימון מופקר ובלתי חוקי זה, לנוכח ההתעלמות של הקואליציה מן החוק, העדיפויות הלאומיות ורצון הציבור. נתניהו במסיבת העיתונאים בחר לגמד את הסכום ולהתייחס ל-35 מיליון שקלים בלבד מתוכו, במקום להודות בסכומים האמתיים להם התחייבה הממשלה. במניפולציה מוכרת לפיה ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, בחר ראש הממשלה לעשות דה-לגיטימציה של הביקורת בתארו אותה "פופוליזם ושנאת חינם".

העובדות כמובן שונות, ובכירי הכלכלנים הצביעו על הסכנה לעתיד כלכלת ישראל ולרווחת החברה אם לא יאכפו את לימודי הליבה ואף יגדילו את המימון ללימוד ללא ליבה.

ממצאי מחקרים שונים הצביעו על כך שגם רשתות החינוך הגדולות (של אגודת ישראל וש"ס), המחוייבות לכאורה בלימודי ליבה בהיקף של 100%, מוליכות שולל את המדינה ואת משרד החינוך בכל הנוגע לבתי הספר לבנים, ועוסקות בישראבלוף ולא בלימודי ליבה באמת.

מכל אלה בוחר ראש הממשלה להתעלם, ובמקום זאת מאשים את המבקרים בשנאת חרדים. אגב, שום ביקורת הנשמעת בציבור בנושא זה לא תשווה להסתה ושנאת חילונים, שנאת רפורמים ושנאת הציונות שניתן למצוא בתקשורת החרדית, ואשר ביחס אליה, למרבה הצער, בוחר ראש הממשלה לעצום את עיניו.

אך חדו"ש תפעל במישור המשפטי כדי לעצור מימון מופקר ובלתי חוקי למערכת החינוך החרדית שאינה אוכפת לימודי ליבה – לנוכח התעלמות הקואליציה מן החוק, העדיפויות הלאומיות ורצון הציבור

כך מלמד המדד גם כי רוב הציבור רוצה לראות קיצוץ חלקי או מלא של תקציבי הישיבות (69% מהמדגם המייצג, 62% ממצביעי הליכוד בבחירות האחרונות!).

במקום לכבד את מצביעיו ואת כלל הציבור – בוחר ראש הממשלה לענות אמן אחרי דרישות הפוליטיקאים החרדים בהם תלוי שלטונו, ואף מעלה את תקציב הישיבות במאות מיליוני שקלים, ובכך הוא מסייע להוצאת הציבור החרדי משוק העבודה ולפגיעה קשה נוספת בכלכלת המדינה.

גם שר האוצר החרד"לי, בצלאל סמוטריץ', בחר בתגובה תוקפנית לביקורת על המשך העברת המיליארדים של הכספים היחודיים, ובמיוחד לישיבות ובתי הספר החרדיים. בתגובה, איים על הציבור החילוני, תוך התייחסות מופרכת לתקצוב החינוך האקדמי:

"הכסף הגדול נמצא במקצועות לא מקדמי כלכלה כמו לימודי פילוסופיה. נצטרך סדר עדיפויות חדש, מי שרוצה לקצץ בעולם התרבות היהודית – יצטרך לקצץ גם בעולם התרבות החילונית".

ניתן היה לצפות משר האוצר שיידע כי עיקר ההשקעה של תקציבי האוניברסיטאות אינה בלימודי פילוסופיה ולא שם "הכסף הגדול", אלא במעבדות המחקר, לימודי ההנדסה, פיזיקה, כימיה, רפואה ומחשבים.

ניתן היה לצפות משר האוצר שיידע כי עיקר ההשקעה של תקציבי האוניברסיטאות אינה בלימודי פילוסופיה ולא שם "הכסף הגדול", אלא במעבדות המחקר, לימודי ההנדסה, פיזיקה, כימיה, רפואה ומחשבים

את הכספים הקואליציוניים צריך לעצור. דבר זה ברור לכל, חוץ מאשר לראש הממשלה ושותפיו המתעקשים לחלוב את הקופה הציבורית, לא רק לחינוך חרדי וישיבות אלא גם להדתה של ציבור חילוני, גרעינים תורניים, ועוד.

אך חשוב כי המאבק עם תום המלחמה יהיה לא רק על נושאי תקציב אלא גם על חיזוק זהות יהודית דמוקרטית, המכבדת ומיישמת את הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ומצפון, שוויון, וערכי המוסר של נביאי ישראל.

אורי רגב הוא רב (רפורמי) ועורך דין, העומד בראש עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון. הוא פעיל בזירה הציבורית, המשפטית והבינלאומית לחיזוק זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולמימוש מלא של הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ומצפון ולשוויון זכויות וחובות ללא הבדל דת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 984 מילים
סגירה