לצד הפרובוקציות האנטישמיות, רוח חדשה מנשבת בפולין

חבר מפלגת הקונפדרציה הקיצונית גז'גורז' בראון מכבה חנוכיה בפרלמנט עם מטף (צילום: צילום מסך מסרטון טוויטר)
צילום מסך מסרטון טוויטר
חבר מפלגת הקונפדרציה הקיצונית גז'גורז' בראון מכבה חנוכיה בפרלמנט עם מטף

אילו לא היינו עמוסים בתוך שטף האירועים הרבים של הימים האחרונים, ייתכן שאירוע זה היה נחקק בספרי ההיסטוריה של פולין. ימי החנוכה מזמנים הדלקת נרות ברוב עם בכל מדינות אירופה ובפולין במיוחד. אלא שמי שהעלה את נס החנוכה בפולין הוא לא אחר מאשר חבר מפלגת הקונפדרציה הקיצונית גז'גורז' בראון, הידוע כפרובוקטור מצוי המחפש להיות במרכז החדשות בפולין.

בראון, בתיאום עם כמה אנשים שתיעדו את צעדיו, הגיח לעבר החנוכייה שהודלקה בפרלמנט הפולני ע"י שליח חב"ד בוורשה, הרב שלום דב בער סטמבלר, ובנוכחות חברי פרלמנט נוספים, וכיבה את הנרות בעזרת מטף כיבוי שהיה בקרבת מקום.

בראון, בתיאום עם אנשים שתיעדו את צעדיו, הגיח לעבר החנוכייה שהודלקה בפרלמנט הפולני ע"י שליח חב"ד בוורשה, הרב סטמבלר, ובנוכחות חברי פרלמנט נוספים כיבה את הנרות עם מטף כיבוי

תיעוד המעשה קיבל חשיפה בכל רשתות התקשורת בפולין וקיבל תהודה רבה בדיוק בימים של הקמת הממשלה החדשה בפולין, ומעשיו פתחו את כל מהדורות החדשות בכל ערוצי הטלוויזיה הפולניים.

בעקבות הפרובוקציה שזכתה לגינוי מכל קצוות הקשת הפוליטית בפולין, לרבות מפלגתו של בראון, וכדי לפצות על האירוע, הוחלט על ידי נשיאות הפרלמנט כי גם ביום למחרת האירוע ייערך שוב טקס הדלקת החנוכייה בסיין הפולני.

*  *  *

כפי שדיווחנו, ממשלת פולין של מפלגת PIS, שאחזה במשך 8 שנים בשלטון, מפנה את מקומה לטובת ממשלה אחרת, משוחררת יותר, מציאותית יותר וגם מתקרבת יותר לעולם המודרני.

שמונה שנות שלטון של PIS שהחלו תחת ראשת הממשלה ביאטה שידלו ובשש השנים האחרונות תחת מתאוש מורבייצקי, הסתיימו בגירושם בבושת פנים מהפרלמנט לאחר שלא קיבלו את אמון חברי הפרלמנט.

בעקבות הפרובוקציה שזכתה לגינוי מכל הקשת הפוליטית בפולין, לרבות מפלגתו של בראון, וכדי לפצות על כך, החליטה נשיאות הפרלמנט כי גם ביום למחרת האירוע ייערך שוב טקס הדלקת החנוכייה בסיין הפולני

מים רבים זרמו בנהר הוויסלה הפולני מאז הספקולציות לגבי מה יהיה ביום שלאחר הבחירות. פרסום התוצאות, בהן נקבע חד משמעית כי PIS לא תוכל להרכיב את הממשלה החדשה – לא מנע ממורבייצקי לנסות ולהציג את ממשלתו, למרות שהיה ברור כי היא לא תקבל את אמון הפרלמנט.

היו גם שמועות כי הנשיא אנדז'יי דודא, זה שאמור להעביר את שרביט ניהול המדינה לראש האופוזיציה, ינסה לחמוק בתירוצים של קורונה ח"ו, או יציאה דחופה לחופשה שנתית. אבל גם תרחישים אלה לא קרו. ברגע שראש הממשלה היוצא מורבייצקי לא קיבל את אמון הפרלמנט – ראש האופוזיציה היוצא, דונלד טאסק, קיבל את התפקיד הנכסף. עוד על ראש הממשלה החדש כאן. 

מי שעמד מן הצד, ספק כצופה וספק כמי שבא להשגיח מקרוב שזה באמת קורה, היה מי שעמד בראש המהפכה הפולנית "סולידריות" ונשיא פולין בעבר לך ולנסה, ממתנגדי השלטון היוצא, שישב ביציע האורחים במהלך האירוע.

פניו של ולנסה, כשהוא לבוש בחולצה בעלת הסיסמא "KONSTYTUCJA" (חוקה), קרנו מאושר ושמחה לרגל האירוע.

בשעה שהדרמה התרחשה בתוך כתלי הפרלמנט, הדרמה האמיתית התחוללה בעשרות אולמות קולנוע בפולין רבתי.

כדי לחזות באירוע שישפיע על עתידם של מיליוני פולנים, אלפים התקבצו באולמות הקולנוע, ובמקום לקנות כרטיס לסרט, הם באו לראות את המהפך בשידור חי עם פופקורן.

כדי לחזות באירוע שישפיע על עתידם של מיליוני פולנים, אלפים התקבצו באולמות הקולנוע, ובמקום לקנות כרטיס לסרט, הם באו לראות את המהפך בשידור חי עם פופקורן

פולנים רבים ציינו ברשתות החברתיות כי הם התרגשו לראות שמרבית הקהל היו צעירים, מה שמעיד כי מי שחולל את המהפכה היו הדור הצעיר של פולין, שפניו למערב ולעולם המודרני ולא למשטרים אפלים וחשוכים.

לממשלה החדשה עדיין צפויים קשיים לא מעטים. כל חוק שעובר בפרלמנט או כל שינוי חוקתי, מצריך את אישור הנשיא אנדז'יי דודא המשתייך ל-PIS.

גם הרכב הקואליציה החדשה כולל בתוכו "עיזים" רבים כגון מפלגת ימין קיצונית שלא הולכת לעשות חיים קלים לראש הממשלה החדש טוסקף אבל טוסק הוא שועל פוליטי ותיק עוד מהימים שמילא תפקידים קודמים כראש ממשלה בשנים 2007 עד 2014, וללא ספק הוא ידע להוביל נכונה את הספינה הפולנית, החמישית בגודלה באיחוד האירופי.

*  *  *

לצד כל האירועים הללו, ביום שלישי הוזמנו נציגי הקהילות היהודיות בפולין להדלקת נרות החנוכה בבית נשיא פולין אנדז'יי דודא. הדלקת הנרות השנה נשאה את הכותרת המרכזית לקריאה לשחרור כל החטופים בעזה, ובתוכם שניים בעלי אזרחות פולנית.

יש לציין כי הדלקת הנרות בבית נשיא פולין היא כבר מסורת שנתית, שהחלה עוד כשלך ולנסה היה נשיא פולין ותמיד הייתה לעוגן לשיפור היחסים בין פולין לישראל.

לצד כל האירועים הללו, ביום שלישי הוזמנו נציגי הקהילות היהודיות בפולין להדלקת נרות החנוכה בבית נשיא פולין דודא, שנשאה את הקריאה לשחרור כל החטופים בעזה, ובתוכם שניים בעלי אזרחות פולנית

למרות שנשיא פולין אינו מתכוון לפנות את כסאו, ולמרות שהבחירות לנשיאות יהיו רק בעוד יותר משנה, יש מקום לשאוף לשיפור היחסים בין פולין לישראל, ובמיוחד במישור שימור ההיסטוריה. זהו אחד הנושאים העיקריים שנפגעו בשנים האחרונות, "תודות" לשכתוב ההיסטוריה מחדש על ידי גופים קיקיוניים, שבשנים האחרונות לא חדלו משינוי הנרטיביים שעוסקים בשואה.

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 725 מילים
סגירה