בית הכנסת בעיירה חנטשין בפולין לא יקרין סרטים בשבת. בחנטשין עמד בית כנסת, שננטש מיהודים אחרי השואה, הלך והתפורר, עד שהפך לאולם קולנוע בשם KINO MARMURY ("קולנוע השַׁיִשׁ") על שם אבני השיש המפוארות שעיטרו את המבנה. לאחר שנים וגלגולים עלה החשש שהמבנה ישמש שוב כקולנוע, שיבזה את הדת היהודית בהקרנת סרטים בשבת.
* * *
העיירה חנטשין (Chęciny, חנצ'יני בפולנית) נמצאת במחוז שוויינטוקז'יסקיה הנמצא במרכז המדינה, אחד מהמחוזות הגדולים ביותר בפולין. מחוז זה התברך בקהילות יהודיות רבות שהלכו ופרחו, ובהן בעיקר הערים קיילצה, אוסטרובצה ועוד. יהודים שעסקו בעבודות כפיים וחקלאות התיישבו באזורים אלה, ובמקומות רבים אף הפכו לרוב האוכלוסייה בערים. בחנטשין היהודים היוו כ-70% מאוכלוסיית העיירה, אשר הקפידה על חיים משותפים ושקטים בין היהודים לנוצרים.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
בעיר בני ברק ישנו בית כנסת בשם (תפארת צבי) איצקוביץ'. זהו בית כנסת הפועל 24 שעות ביממה וידוע כאחד מבתי הכנסת הפעילים בעולם. לא משנה מתי תזדמנו לשם, תמיד תוכלו למצוא שם מניין לתפילות שחרית, מנחה וערבית. בכל השבוע, בכל החגים.
מקומיים יודעים לספר על איצקוביץ', שיש המכנים אותו גם "איצקומט", כי אם תבוא בצהריים לתפילת מנחה, יהיו שם כאלה שקורי השינה עדיין על עיניהם. כשמחשיך, תמיד יהיה מי שימצא זמן גם לתפילת ערבית. זהו בית חרושת לתפילות, שלפי בדיקה משנת 2010 מתפללים בו בממוצע כ-17 אלף איש בשבוע – אבל כל מי שבא להתפלל עושה זאת מבלי לשלם אגורה. לא חשוב מי אתם – חרדים, חילוניים, חסידים או ליטאים. כולם מתקבלים שם.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
הבעיה היא שאלוהים בגלל מצב אי הקיימות שלו בד"כ לא משלם על תחזוקת בתי הכנסת, לכן אנשים צריכים לממן אותם.
הפתרון הפשוט הוא לא להתפלל, זה חוסך הרבה גם לאנשים וגם לאלוהים. אם אבקר שם אני מוכן לשלם עבור שימור אתר היסטורי.
הזעקה על "מס תפילה" – קשקוש בכייני
כל יהודי דתי אמור לדעת שהוא יכול להתפלל כמעט בכל מקום, וצורך תפילתו, אינו נזקק לכניסה למבנה זה או אחר. ולכן אין זה "מס תפילה" אלא "דמי כניסה". ולפיכך פתחתי ואמרתי שה"זעקה" על מס התפילה היא קשקוש גמור.
דמי כניסה למבנים ציבוריים ואו עתיקים, היא פרקטיקה מקובלת בהרבה מקומות: בתי כנסת, כנסיות וכל מבנה אחר שנדרשים עבורו דמי תחזוקה. והכותב מעיד בעצמו, שבית הכנסת הוא בעיקר אתר תיירות.
אני מודה שאינני בקיא בנבכי הפוליטיקה של נכסי הקהילה היהודית בקרקוב, ועד כמה היא רקובה ואו מושחתת. בכל מקרה, בין אם "דמי הכניסה" משמשים לתחזוקת המקום, ובין אם להתעשרות אותה משפחה ספק יהודית – אין שום צורך להגיע אל אותם בתי כנסת בשביל להתפלל בהם, תרגיש חופשי להתפלל בכל מקום אחר.
החודש, בשבת ה-15 ביוני 2024, קיים מוזיאון פולין פיקניק לרגל חג השבועות, חג מתן תורה של העם היהודי. השותף לאירוע או ה"קבלן" המבצע היה ארגון פולני בשם baza, ארגון שמתהדר בפעילות רווחה לפליטים ומהגרים.
אלא שבעיון בפעילות ארגון baza ברשתות החברתיות, מתברר כי baza הוא ארגון שקיבל על עצמו לתמוך בחמאס, לסייע בקמפיינים שלו ברשתות החברתיות בפולנית ולקדם את הנרטיב החמאסי "מהים עד הנהר פלסטין תשוחרר – from the river to the sea Palestine will be free".
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
האם מוזיאון פולין בוורשה לתולדות יהודי פולין הוא באמת מוזיאון יהודי? האם הוא יכול להשתמש בשם "מוזיאון"? לא בטוח. משהו קורה במוזיאון פולין. יותר מידי תקלות, בורות גדולה מדי, ויותר מידי מקרים – מעלים את השאלות הללו.
* * *
רבים מהמבקרים בפולין ובמיוחד בוורשה, מקדישים כמה שעות לביקור במוזיאון היהודי של פולין – MUSEUM POLIN, מוסד שהוקם לפני כ-20 שנה. כמעט כל משלחות הנוער שמגיעות לפולין (ויתחדשו בקרוב) מבקרות במוזיאון פולין, שאמור להיות קורת הגג להיסטוריה ולסיפור היהודיים של פולין, מעטפת לאלף שנות היסטוריה של העם היהודי בפולין.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אזרחי ישראל היהודים אימצו את השם "מוזיאון יהודי" ולא אף אחד אחר. אני מניח שבמידה ובישראל ירצו לציין מיקום של כנסייה עתיקה, לא יגיעו למקום עובדי הרשות הישראלים עם צלב על צוארם כדי לתקוע שלט "פה מקום הכנסיה העתיקה". להשמיץ זה הכי קל. אין מה להשוות בין הזיכרון בברלין לזיכרון בפולין. בברלין את הזיכרון יצרו הרוצחים . בפולין את הזיכרון יצרו הפולנים לזכר אזרחי פולין היהודים שנרצחו ע"י הגרמנים. איך ניתן לבצע פה השוואה בכלל. הזיכרון. ברלין מכפר על רצח 6 מיליון?
כפי שנכתב כאן (אם כבר- צריך להיות POLIN Museum ובפולנית- (POLIN Muzeum אלא POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich – פולין (בשמה העברי של המדינה) המוזיאון להיסטוריה של יהודי פולין. שם שנבחר בכוונה רבה ומלאה, בניגוד מודע למוזיאון היהודי של ברלין למשל ורבים אחרים, להצהיר על היותו של המוזיאון מוסד פולני שאיננו מתיימר להיות יהודי, אלא להציג את ההיסטוריה של יהודי פולין ולעסוק בה.
לפני שמדברים על בורות של אחרים, אולי כדאי לציין שאם רוצים לספר לאחרים מתי מוזיאון פולין הוקם, לא צריך "לחשוב" שהמוזיאון הוקם לפני עשרים שנה, אלא צריך לדעת, ואם לא יודעים, אז צריך לפתוח גוגל. ובכן, טקס הפתיחה של המוזיאון היה ב-2013, ותערוכת הקבע נפתחה באוקטובר 2014. כלומר, המוזיאון הוא בן עשור לערך, ולא בן עשרים שנה. ההצעה הראשונית להקים את המוזיאון אגב עלתה לפני כמעט 30 שנה, ב-1995. כלומר, ממש כמו אלו שכתבו את הפוסטים בפייסבוק של המוזיאון, יש לכותב חתיכת תעוזה לתווך לאחרים ידע שאין לו, ואולי בניגוד להם, ידע שהוא יכול לרכוש בקלות עצומה. למה אותם עובדים נמצאים שם מלכתחילה וכותבים את הפוסטים האלה- זו בהחלט שאלה שמצריכה תשובה ובירור, כמו רוב הסוגיות שאתה מעלה כאן-מדאיג במיוחד הסיפור על המוזיאון ב-בובובה. אבל את כל אלה כאמור צריך לבדוק לא כדי לבחון אם מוזיאון פולין ראוי לכותרת מוזיאון יהודי, מאחר שהוא מעולם לא התיימר להחזיק בה.
יחד עם זאת, חלק מההאשמות שמופיעות כאן אינן הוגנות כלל. הכותב מזכיר שהתחלפה ממשלה בפולין ומפציר במוזיאון להבין שרוחות חדשות מנשבות בפולין (המדינה). הוא אינו מזכיר את זה שבמהלך שנותיהן של ממשלות חוק וצדק, אלו שהוחלפו, מוזיאון פולין נחשב ואף הואשם בהיותו מוסד אופוזיציוני באופיו (אף שפעילותו השוטפת המשיכה להיות מתוקצבת גם על ידי המדינה), שדריוש סטולה שעמד בראשו נאלץ לעזוב כדי לאפשר את המשך קיומו, לאחר חודשים של סכסוך עם משרד התרבות הפולני. הסכסוך נסב על תערוכה זמנית שהוקדשה לקמפיין האנטישמי ה"אנטי-ציוני" שהתקיים בפולין ב- 1968, במלאות לו 50 שנה, והיה בו מוצג שהשווה את המצב בפולין של אז, 2018, בה התקבל חוק המכון לזיכרון לאומי ("חוק השואה") והמשבר ביחסים עם ישראל, ועליו יצאה קצפה של הממשלה. כך שמוזיאון פולין העז לא רק להגיד דברים שמעליבים פולנים, אלא אף דברים שמעליבים את ממשלת פולין. אם לדעתו של הכותב התחולל שינוי לרעה בכל הנוגע לדברים אלה מאז שסטולה הועזב ב-2019 או ממועד מאוחר יותר מוגדר (יש להזכיר את התערוכה הזמנית שאצרה ברברה אנגלקינג באביב 2023 שעסקה במרד גטו ורשה מנקודת מבט של יהודים שלא השתתפו בו כלוחמים, גם היא לא עשתה הנחות לעם הפולני), אזי ראוי להזכיר גם מה קדם לו. לגבי המסננת מגוויל ספר התורה- אכן ייתכן שנעשתה על ידי פולנים, אך מוזר שלא מועלה פה כלל האפשרות שנעשתה בידי גרמנים, בפרט אם אכן נמצאה בשטח הגטו (שאלה שנראה שהתשובה לה שנויה במחלוקת), שם היו גם שוטרים אוקראינים, לטבים וליטאים ויותר מכל אחת מהקבוצות האלה מאשר פולנים. הטענה על כך שתערוכת הקבע לא מזכירה "מספיק" את הנושא של הסגרת יהודים בידי פולנים מתמיהה- הוא בהחלט כן מוזכר, אף עם ציטוטים של יהודים שהיו קורבן לאיומים בהסגרה וסחטנות . יתרה מכך, מופיעים בתערוכת הקבע מקרי טבח של פולנים ביהודים, הטבח בידוובנה, הטבח בקיילצה עם תמונות מפורשות וציטוטים מזעזעים מהמשפט שנערך בעקבותיו, פוגרומים נוספים שהתרחשו באותה תקופה והקמפיין האנטישמי של 1968, שרבים מבאי המוזיאון, בפרט התיירים מחוץ לפולין, לא שמעו עליו מעולם. הטענה שיש סכנה שהמוזיאון לא יהיה מוזיאון אלא "מחסן של פריטים שלא הוחזרו לעם היהודי" פשוט אינה הוגנת- זה מוזיאון שבנוי על נרטיב ולא על פריטים אותנטיים, שיש בו יחסית מעט-ואלו מהם שהיו שייכים ליהודים בני זמננו בעיקר נתרמו על ידם ולא "נלקחו מהם". את הנרטיב הזה של תערוכת הקבע ואת הצגתו בנו מיטב המומחים המוזיאליים (ולראייה הפרסים הרבים בתחום שקיבל המוזיאון) וההיסטוריונים -ביניהם יהודים וישראלים. מן הסתם, אלו לא אותם אנשים שכותבים את הפוסטים המדוברים בפייסבוק ולא מי שענו על התגובות אליהם, אך אותם פוסטים ותגובות לא יבטלו את עבודתם של בוני התערוכה.
הדרך לריב עם כל מדינות העולם קרובה מתמיד. לא ברור אם נשארו עוד מדינות מדינות ידידותיות תומכי ישראל אחרי כל הנזקים שנגרמים ע"י הפקידות במשרד החוץ, וכמובן שאנו, במומחיותינו הרבה, נעשה הכל כדי להרוס גם את מה שקיים.
השבוע ישראל הרגה בטעות מתנדב פולני בעזה. צה"ל הזדרז לקחת אחריות לתקלה וכל העוסקים ביחסי ישראל ומדינות העולם שנפגעו בתקרית – מיהרו לפעול להנמכת הלהבות. חוץ מאשר בפולין. רק איתם הרגישה ישראל צורך להסתכסך.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
האם שגריר ישראל מייצג את מדינת ישראל? האם שגריר ישראל מייצג את העם היהודי? או שמה שגריר ישראל מייצג את עצמו או את הפוליטיקאי שיושב במקרה באותה עת על כורסת שר החוץ?
האם שגריר ישראל במדינה כלשהי בעולם, יכול להזמין או יכול להיות חבר של מישהו, הידוע כמי שאינו אוהב יהודים? אילו היו מספרים לכם שבמדינה כלשהי, במהלך אירועי יום העצמאות למדינת ישראל, יוזמן השגריר כאורח כבוד לצד אישיות בעייתית, אחד כזה שיש לו רקורד מוכח של אנטישמיות, כמו תדיאוש רידזיק, האם הייתם לוקחים חלק באירוע?
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
כבר כמה שבועות שהרוחות בפולין מנשבות את המהפך השלטוני. זה החל בסגירת ערוצי המדיה שבבעלות הממשלה ופתיחתם מחדש על ידי מנהלים חדשים, וממשיך בתכניות גרנדיוזיות המראות שפניה של פולין למערב, הרבה יותר מאשר בימי השלטון השמרני הקודם.
גם בענייני שימור המורשת היהודית בפולין יש חדש, ובכל יום פולין יודעת לייצר חדשות מעודדות ביותר. כך שניתן לקבוע במפורש כי ניקוי האורוות החל, ויהיה קשה לעצור את הרכבת שכבר מזמן יצאה מהתחנה.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
בשבת שעברה ציין העולם את יום השואה הבינלאומי. הרשתות החברתיות התמלאו בעשרות תמונות של אירועי זיכרון השואה. זאת לצד תמונות מהטבח הנוראי, שחוותה ישראל זה מכבר באירועי השבת השחורה של השבעה באוקטובר, המזכירים את מעשי הנאצים.
גם פולין ציינה את יום השואה הבינלאומי בדרכה שלה. אך יש לציין שרוב אירועי הזיכרון חלו בשבת, ומארגני האירועים לא התחשבו בקדושת יום השבת וקיימו את האירועים תוך התעלמות מוחלטת מהיעדרותם של יהודים, שאינם נוהגים לקיים אירועי אזכרות בשבתות ובחגי ישראל. גם תחינות ובקשות לדחות או להקדים אירועים אלה נענו בשלילה או בהתעלמות מוחלטת, ונראה היה כי בעיקר מדובר באירועים שיש לקיימם כ"עלה תאנה" בלבד.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
ניפוץ מיתוסים ידוע כאחד מהתחביבים האהובים על היסטוריונים וחוקרים.
אתגר ניפוץ המיתוס מהווה שבירת מוסכמות שעליהן נבנו תילי סיפורים. מיתוס כזה ממגנט אליו גם גיבורים רבים וכמובן אגדות אורבניות, שניפוצן עשוי לסדר לחוקר מסלול כניסה מהיר לאוטוסטרדה של ההיסטוריה.
פיוטר נזארוק הוא היסטוריון חוקר בלובלין. הוא חוקר את תולדות הקהילה היהודית של לובלין "ירושלים דפולין", מאות שנים של נוכחות יהודית בפולין עד לחיסולה על ידי הצורר הנאצי לפני יותר מ-80 שנה.
מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם