יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

בחירות ב-2024, הפסד של נתניהו - וגלות מחודשת לש"ס באופוזיציה

דרעי לגמרי לא בטוח שתקציב 2024 המתוקן יעבור במהלך או אחרי המלחמה, ואם זה לא יקרה - נלך לבחירות ● מעבר לזה, דרעי חושש שש"ס לא תהיה חברה בממשלה אחרי הבחירות הבאות ● בכיר בש"ס השווה את הדברים של דרעי לחזון של יוסף, שראה שבע שנים טובות הבאות על מצרים ובעקבותיהן שבע שנים רעות ● פרשנות

החיישנים של יו"ר ש"ס אריה דרעי עובדים שעות נוספות. בימים האחרונים הוא מנחה את בכירי מפלגתו להתכונן להתפתחויות פוליטיות מהירות.

מה שמדאיג את דרעי אלה בעיקר התקציבים, בתוכם הכספים שעוברים לש"ס. בשיחות עם חברי הכנסת של המפלגה דרעי מבקש מהם לשים לב היטב לכל סעיף בתקציב 2023 שעובר בימים אלה, וגם בתקציב 2024, שגם עליו יתקיים מאבק איתנים בכנסת בזמן הקרוב, אחרי תוספות הענק המלחמתיות.

דרעי לגמרי לא בטוח שתקציב 2024 המתוקן יעבור במהלך או אחרי המלחמה, ואם זה לא יקרה – נלך לבחירות. מעבר לזה, דרעי חושש שש"ס לא תהיה חברה בממשלה אחרי הבחירות הבאות. "מי ערב לנו שנהיה בקואליציה הבאה?" שאל דרעי את חבריו מש"ס, "שכחתם שהיינו בחוץ כמה שנים אחרי הבחירות ב-2013".

בכיר בש"ס השווה את הדברים של דרעי לחזון של יוסף, שראה שבע שנים טובות הבאות על מצרים ובעקבותיהן שבע שנים רעות, והציע לפרעה להיערך בהתאם.

יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר משפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת ההצבעה על שינוי תקציב 2023 בקריאה ראשונה, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר משפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת ההצבעה על שינוי תקציב 2023 בקריאה ראשונה, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

תחושת הדחיפות לקראת בחירות אפשריות מניעה גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעסוק כבר עד מעל לראש בקמפיין פוליטי. ביומיים האחרונים הוא הספיק לטפח את תוכנית ההישרדות שלו ומצא עוד שני גורמים להיתלות בהם כדי להציל את עצמו: האחד הוא הסכמי אוסלו, שגרמו לדעתו לכל הצרות; השני הוא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שכופה על ישראל עמדות שלא מקובלות על ראש הממשלה.

ביומיים האחרונים נתניהו הספיק לטפח את תוכנית ההישרדות שלו ומצא עוד שני גורמים להיתלות בהם כדי להציל את עצמו: האחד הוא הסכמי אוסלו, שגרמו לדעתו לכל הצרות; והשני הוא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן

"אני לא אחזור על טעויות אוסלו גם בעזה. לא תקום שם לא חמאסטן ולא פתחסטן", אמר נתניהו בסרטון וידיאו שהפיץ אתמול (שלישי), אחרי שהודיע בוועדת חוץ וביטחון שלשום כי מספר ההרוגים בשבעה באוקטובר זהה למספרי הקורבנות בעקבות הסכמי אוסלו.

נתניהו רק שכח לציין כ הוא עצמו המשיך את הסכמי אוסלו ובין השאר נסוג מחברון ב-1997, למרות התנגדותם של רבים בממשלה ובקואליציה שלו.

מעבר לזה, נתניהו תמך בהתנתקות מעזה וגם ברעיון המדינה הפלסטינית לאורך השנים. "תוכנית המאה" שיזם ב-2020 עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התבססה על הקמת מדינה פלסטינית וחלוקת השטח המוניציפלי של ירושלים, יחד עם סיפוח שטחי ההתנחלויות.

בסרטון שהפיץ אתמול דואג נתניהו להדגיש את ההבדלים בינו ובין הנשיא ביידן, שרוצה לראות את הרשות הפלסטינית לוקחת את השלטון בעזה אחרי המלחמה.

ההתבטאות האחרונה של ביידן, שקראה לנתניהו להחליף את ממשלתו, משחקת לידיו של ראש הממשלה, שמבקש להחזיר לעצמו תמיכה בימין אחרי אסון השבעה באוקטובר. עכשיו הוא עושה את זה גם בעזרת ההתנגחות עם נשיא ארצות הברית.

צריך לזכור: הפילוסופיה הפוליטית של נתניהו לא עובדת מאז 7 באוקטובר ונתניהו חייב לשקם אותה. לאורך עשרות שנים התבסס נתניהו על תהליך צנטריפטלי – הכוח במרחב העובר אל המרכז. נתניהו דואג לתמיכה רחבה בציבור שמשפיעה על הבסיס הליכודי והקואליציוני, ואז אין לו בעיה לנצח בקלות פעם אחר פעם. אף אחד הרי לא יעמוד בליכוד בפני מי שמשיג בבחירות את השלטון בוודאות.

אחרי 7 באוקטובר, המציאות השתנתה לחלוטין. לנתניהו אין יותר תמיכה ציבורית רחבה, ואין לו את הכלים לשכנע שהוא מסוגל לנצח בבחירות. בסקר שפורסם שלשום בערוץ 13 הליכוד בראשות נתניהו קיבל 18 מנדטים בלבד, פחות ממחצית הקולות שבהם זוכה המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ (36 מנדטים). נתניהו גם מאבד מול גנץ את אחוזי ההתאמה שלו לראשות הממשלה.

בסקר שפורסם שלשום בערוץ 13 הליכוד בראשות נתניהו קיבל 18 מנדטים בלבד, פחות ממחצית הקולות שבהם זוכה המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ (36 מנדטים)

המספרים האלה מחייבים את נתניהו לעבור לתהליך הצנטריפוגלי שהוא כל כך שונא: מאבק בתוך הליכוד על החיוניות שלו, מתוך תקווה שניצחון פנימי יקרין החוצה, במקום ההיפך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 3 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 3 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפי שעה התהליך הזה לא צולח. התמיכה שיש לנתניהו בימין ובליכוד מתערערת, והוא נאלץ להילחם עליה באמצעות עימותים מלאכותיים, הפחדות לגבי העתיד, כספים קואליציוניים שהוא מעביר ושיחות שכנוע אישיות עם שרים וחברי כנסת גם בשורה השלישית.

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, סיכם אתמול בפשטות את תמונת המצב הזו, לפחות לפי דיווח של מרדכי הלפרין, כתב תחנת הרדיו החרדית "קול חי":

"אם אבא שלי יראה בסקרים הפנימיים שהוא מחזיק ומצבו טוב – הוא יתמודד שוב בבחירות שיהיו. אבל, אם אבא שלי יראה שמצבו לא טוב – זאת אומרת שאם הוא מתמודד הוא מפסיד, הוא יפרוש בכבוד ויעדיף שלא להתמודד ולספוג הפסד".

במלים אחרות, התהליך הצנטריפטלי של נתניהו מקרטע, הקמפיין בעיצומו לקראת בחירות אפשריות, ואריה דרעי נערך בינתיים לרע מכל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
13
למי שאיכפת רק מעצמו ומחבריו ולא בא לשרת את עם ישראל, וכל כולו שקוע באיך לגרוף עוד ועוד מהקופה הציבורית שלא יתפלא למה הוא משחית ולמה המדינה נראית ככה , כל המוסדות שלה מהרווחה לסוציאלי הר... המשך קריאה

למי שאיכפת רק מעצמו ומחבריו ולא בא לשרת את עם ישראל, וכל כולו שקוע באיך לגרוף עוד ועוד מהקופה הציבורית שלא יתפלא למה הוא משחית ולמה המדינה נראית ככה , כל המוסדות שלה מהרווחה לסוציאלי הרפואה הכלכלה התחבורה וכמובן הביטחון נראית כמו כאוס אחד גדול. הרסתם את המדינה!!!

טוב עושים בימין שמתכוננים לבחירות . לא חשוב אם ביבי יזכה אבל חשוב מאוד שלימין יהיה רוב בכנסת . רק ראש ממשלה מהימין יכול להמשיך להוביל לתרומתה של מדינת ישראל היהודית . אסור לתת ולו פתק א... המשך קריאה

טוב עושים בימין שמתכוננים לבחירות .
לא חשוב אם ביבי יזכה אבל חשוב מאוד שלימין יהיה רוב בכנסת .
רק ראש ממשלה מהימין יכול להמשיך להוביל לתרומתה של מדינת ישראל היהודית .
אסור לתת ולו פתק אחד לשמאל וגנץ הוא שמאל אפילו קיצוני .

לא בורא עולם בחר ביבי הציבור בחר וחלקו השפוי מבין שממשלנת נתניהו נכשלה נתניהו כבוד ראש ממשלתנו מבין גם כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה . עשה מספיק לטוב ולרע גם דרעי מבין זאת . אם כל הצער ו... המשך קריאה

לא בורא עולם בחר ביבי הציבור בחר וחלקו השפוי מבין שממשלנת נתניהו נכשלה
נתניהו כבוד ראש ממשלתנו מבין גם כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה .
עשה מספיק לטוב ולרע גם דרעי מבין זאת .
אם כל הצער והכאב צריך משהו חדש נקי וטוב

עוד 660 מילים ו-13 תגובות
סגירה