כמה סיפורים אמיתיים על מנהיגי עבר ועל נורמות שנהגו פה לפני עידן נתניהו

חוסיין מלך ירדן (עם כפייה אדומה) הגיע לבית שמש לניחום אבלים בבית משפחת מאירי אשר איבדה את בתה יעלא בפיגוע הרצחני בנהריים, בו רצח חייל ירדני 7 תלמידות מבית ספר בבית שמש. מימין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר דוד לוי (במרכז) ושר החינוך זבולון המר אשר הצטרפו למנחמים בבית משפחת מאירי בבית שמש. 16 במרץ 1997 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
אבי אוחיון/ לע"מ
חוסיין מלך ירדן (עם כפייה אדומה) הגיע לבית שמש לניחום אבלים בבית משפחת מאירי אשר איבדה את בתה יעלא בפיגוע הרצחני בנהריים, בו רצח חייל ירדני 7 תלמידות מבית ספר בבית שמש. מימין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר דוד לוי (במרכז) ושר החינוך זבולון המר אשר הצטרפו למנחמים בבית משפחת מאירי בבית שמש. 16 במרץ 1997

זוהי תשובה פומבית למשפט שאמר לי צעיר בן שלושים ומשהו: את צודקת, אבל ככה זה בפוליטיקה. לטובת מי שתודעתו הפוליטית התפתחה בימי שלטון בנימין נתניהו, הנה כמה סיפורים אמיתיים על נורמות שנהגו פה לא מזמן, ועל מנהיגי עבר. וכן, איש מהם לא היה מושלם, על כולם אפשר להעביר ביקורת.

בשנת 1977, כאשר יצחק רבין היה ראש ממשלה, נחשף שבניגוד לחוק שהיה קיים אז, חשבון הבנק שפתחו בני הזוג רבין כשהוא כיהן כשגריר בוושינגטון, לא נסגר בסיום השליחות. מי שעמד בקשר עם הבנק היה דוד של רעייתו לאה. היה אפשר להטיל את מלוא האחריות עליה, אך יצחק התעקש שהוא שותף מלא. כשהוחלט להעמיד אותה לדין (ולהסתפק בהטלת כופר עליו), הוא הודיע שהוא מסיר את מועמדותו לראשות הממשלה בבחירות שהתקיימו באותו שנה (ובהן הליכוד עלה לשלטון).

ב-77', כשרבין היה רה"מ, נחשף שבניגוד לחוק דאז, חשבון הבנק שפתחו בני הזוג כשכיהן כשגריר בוושינגטון, לא נסגר בסוף השליחות. מי שעמד בקשר עם הבנק היה דוד של לאה,  אך יצחק הכריז שהוא שותף מלא לאחריות

הלאה. מוכרת אמירתו של נתניהו ב-2008: אהוד אולמרט אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה אחרי שהוגש נגדו כתב אישום, מחשש שישקול שיקולים לא ענייניים. הוא צדק, ולכן מי שסבורים שהיה על נתניהו להתפטר מזמן, מרבים לצטט את הדברים.

פחות מוזכרת ומוכרת התנהלותו של אולמרט באותה עת. מיד אחרי הגשת כתב האישום, הוא הודיע שיפרוש אחרי פריימריז במפלגת קדימה, כדי שההנהגה תועבר בצורה מסודרת. תוך זמן קצר, השרביט עבר לציפי לבני.

לבני לא הצליחה להקים קואליציה, כי סירבה למקצת דרישות ש"ס, וקיבלנו את נתניהו. רוני בראון, ליכודניק ותיק וגיבור פרשת בראון-חברון (בעניין מינוי לטובת מניפולציה של מערכת משפט. נשמע מוכר?), הסביר שמבחינה פוליטית נתניהו צדק, כי חזר לשלטון. אך מבחינה ממלכתית הוא שגה כאשר טרפד את כניסת ש"ס לממשלה בראשות לבני, שכן נגרם למשק נזק כלכלי. מי מופתע שטובת הכלל לא הייתה בראש מעייניו?

אבל למה לרעות בשדות זרים? בהיותו חבר כנסת, מנחם בגין נהג לצאת מהמליאה כאשר ח"כ מאיר כהנא נאם, ואיתו צעדו יתר חברי המפלגה. לקראת הבחירות האחרונות, היורש של הראשון סרב להצטלם עם היורש של השני.

מוכרת אמירת נתניהו כי אולמרט אינו יכול להמשיך לכהן כרה"מ משהוגש נגדו כתב אישום. פחות מוכרת התנהלות אולמרט – מיד עם הגשת כתב האישום, הודיע שיפרוש אחרי פריימריז כדי שההנהגה תועבר באופן מסודר

אבל אחרי הבחירות, נתניהו קטף את פרי מאמציו להבטיח שאף קול מימין לא ילך לאיבוד. לא רק שהצטלם עם איתמר בן גביר, ממשיך דרכו של כהנא, אלא שמינה עבריין מורשע לשר הממונה על המשטרה, ואת בצלאל סמוטריץ', פטרונם של נערי הגבעות, מינה לאחראי עליהם במשרד הביטחון, לצד משרה חלקית ושולית כשר אוצר.

חשבתי להשיב בהודעה אישית לאותו צעיר, שמשוכנע שההתנהלות הפוליטית שהשתרשה כאן היא הנורמלית. אלא שבינתיים היינו עדים למותו המזעזע של יובל דורון קסטלמן, ולתגובתו הבלתי נתפסת של בנימין נתניהו, ולפיה "אלו החיים".

הוא סוג של חזר בו, בנוסח הרגיל – לא ידעתי. ראש ממשלה לא יודע משהו שמופיע בכול הכותרות? רחמנות, לכאורה אין לו על מי להטיל את האחריות לאטימות שהפגין מול מיקרופון פתוח.

ואז נזכרתי במלך חוסיין, שב-1997 קטע ביקור בספרד, בא לבית שמש, וכרע על ברכיו כדי להתנצל בפני משפחות של שבע תלמידות שחייל ירדני רצח בנהריים קרוב לגבול, במהלך טיול שנתי. מי שלא מאמין שכך מתנהל מנהיג – בצילומים רואים מלך עוטה כאפייה, ולצידו יושב ראש הממשלה דאז (ודהיום), שזכה להדגמה אישית, אך לא למד דבר.

ואז נזכרתי במלך חוסיין, שכרע על ברכיו והתנצל בפני משפחות של 7 תלמידות שחייל ירדני רצח. בצילומים רואים מלך עוטה כאפייה, ולצידו יושב רה"מ דאז (ודהיום), שזכה להדגמה אישית, אך לא למד דבר

לא, צעיר יקר, זה לא בהכרח כך בפוליטיקה. לא תמיד היה כך, ונייחל שבקרוב שוב לא יהיה.

טובה הרצל היא גמלאית של משרד החוץ. שרתה כקצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, הייתה השגרירה הראשונה של ישראל במדינות הבלטיות להאחר התפרקות ברה"מ, ופרשה אחרי כהונה בדרום אפריקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 569 מילים ו-3 תגובות
סגירה