עד מתי נאמין לו שאיש לא משך בדש מעילו?

תומכי החות'ים בתימן בעצרת לציון יום השנה השביעי להשתלטות החות'ית  על בירת תימן, צנעא, 21 בספטמבר, 2021 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
AP Photo/Hani Mohammed
תומכי החות'ים בתימן בעצרת לציון יום השנה השביעי להשתלטות החות'ית על בירת תימן, צנעא, 21 בספטמבר, 2021

מאז התחילה המלחמה בשבת השחורה, החות'ים בתימן תוקפים אוניות בדרכן לישראל בים האדום. מדובר במאות אוניות, שרובן ככולן מניפות דגלי נוחות כדי להקשות את זהות בעליהן. אולם החות'ים יודעים היטב את יעדיהן – אילת ואשדוד. שלוש מהחברות הגדולות ביותר בעולם להובלה ימית כבר הודיעו על הפסקת השיט בים האדום. הסוחרים הישראלים הזריזים כבר הודיעו שיעלו מחירים. למה לא לנצל עוד הזדמנות?

אבל לא זה הסיפור, אלא האיום הידוע של החות'ים על ישראל. בשנים האחרונות פורסמו מספר סקירות ביטחוניות על האיום הגובר של החות'ים על נתיב השיט לישראל, אך גם מאלה התעלמו – גם צה"ל וגם ראש הממשלה.

האיום של החות'ים על ישראל היה ידוע. בשנים האחרונות פורסמו מספר סקירות ביטחוניות בעניין האיום הגובר של החות'ים על נתיב השיט לישראל, אך גם מאלה התעלמו – גם צה"ל וגם ראש הממשלה

באוקטובר 2020 פורסם על ידי מרכז דדו לחשיבה צבאית בין תחומית קובץ מאמרים על עליונות צבאית והתוכנית הרב שנתית של צה"ל. הרמטכ"ל דאז, אביב כוכבי, כתב את ההקדמה, ומומחים לביטחון לאומי את המאמרים.

לא מעט מהכותבים שם ציינו את הסכנות של החות'ים בתימן, כשלוחים של איראן, שאיראן ציידו אותם בטילים בליסטיים ארוכי טווח, ואת האיום שהם מהווים על חופש השיט של ישראל במיצר באב-אל-מנדב. בין היתר נכתב שם:

"לא ניתן להגדיר כי צה"ל נטל בחזרה את העליונות הטכנו-טקטית מידי האויב".

אלוף אייל זמיר, שהיה המזכיר הצבאי של בנימין נתניהו וגם מפקד פיקוד דרום וסגן הרמטכ"ל, ועכשיו מנכ"ל משרד הביטחון, פרסם ב-2022 מסמך "המערכה האזורית נגד איראן על השליטה במזרח התיכון".

חלק ניכר מסקירתו מוקדש לשליטה של החות'ים על נתיב השייט החיוני לעולם כולו ובמיוחד לישראל במצרי באב אל מנדב, בעיקר אחרי כיבוש עיר הנמל חודידה וחימושם על ידי איראן בטילי שיוט מתקדמים. במצרים אלו עובר כל הסחר הימי של ישראל עם המזרח.

זמיר כותב שאף כי המרחק מישראל הוא משמעותי:

"ההשפעה האיראנית והאידיאולוגיה הקיצונית של החות'ים כלפי ישראל, בשלוב עם היכולת המוכחת והניסיון שצברו בביצוע תקיפות באש ארוכת טווח, מוסיפה את תימן כזירה בעלת פוטנציאל שלילי לאינטרסים הביטחוניים של ישראל".

במאי 2021 פרסמו שני חוקרים בכירים מסמך בשם "קרוב רחוק, על האיום החות'י על ישראל". האחד הוא ראש תחום בכיר במשרד המודיעין והשני מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. האפשרויות השונות שהם מונים כוללות הגברת התוקפנות של החות'ים כלפי ישראל, בין אם בשמירה על חיכוך מתמיד עם ישראל, הסלמה להפגנת מחויבותם למטרות המאבק בישראל, וגביית מחיר גבוה מישראל כדי להניאה מהמשך תמיכתה בקואליציה שבהובלת ערב הסעודית.

לא מעט מהכותבים בקובץ המאמרים ציינו את סכנות החות'ים בתימן, כשלוחים של איראן, שאיראן ציידו אותם בטילים בליסטיים ארוכי טווח, ואת האיום שהם מהווים על חופש השיט של ישראל במיצר באב-אל-מנדב

לדברי החוקרים, האיום המוחשי ביותר על ישראל מצד החות'ים הינו, ללא ספק, יכולת חות'ית מוכחת לבצע אש ארוכת טווח באמצעות טילי שיוט ומל"טים תוקפים ובאמצעות הטילים הבליסטיים, כפי שהוכיחו בעבר בתקיפות של טילי שיוט ליעדים במדינות הקואליציה הערבית, וכפי שהוכיחו בתקיפת אוניות בדרכן לישראל מאז תחילת המלחמה. הם סיכמו שהמעטה בערכו של האיום החות'י משום ש"רחוק מהעין, רחוק מהלב", כרוכה בסיכונים רבים.

איני בטוח שראש הממשלה צופה בשידורי ערוץ 12, אך ייתכן שמי ממשרדו מציג בפניו תמציות של הכתבות, לפחות את החשובות שבהן. בדצמבר 2021 שודרה בערוץ זה כתבה של ניר דבורי. לפי הכתבה, בשנים האחרונות נהפכו המורדים החות'ים בתימן לשלוחה מרכזית ורבת כוח של טהראן, כשהם חמושים בנשק איראני, מל"טים וכטב"מים, שכבר אז תקפו אוניות בבעלות ישראלית.

למעשה, נתניהו עצמו היה מודע לעוצמת האיום החות'י, אם לשפוט על פי התבטאות שלו בנושא כבר בשנת 2019. "אנו נוקטים את כל הפעולות הדרושות" ו"אנו נפעל לסכל", הצהיר בתוקף, והוסיף כממתיק סוד: "אני לא יכול לפרט יותר מזה". אוקיי. נוותר על הפירוט, אבל מה נעשה בפועל בכל השנים שחלפו מאז כדי למנוע בדיוק את התקיפות שדיבר עליהן מהבסיס התימני בשליחות איראן? הוא לא יכול לפרט יותר, כי לא עשה יותר.

מה עוד נחוץ כדי למשוך את תשומת ליבו של נתניהו לבעיות הביטחון של ישראל? ואם נתניהו עצמו מתייחס לדבריו הוא כלתעמולה פוליטית, מדוע שאנו נתייחס אליו ברצינות? או שלא זו דאגתו האמיתית? לולא יירטו הספינות האמריקאיות טילים חות'יים רבים, ובהיעדר תשובות ישראליות נאותות, היו אלו פוגעים בישראל ועלולים לגרום לנזקים גדולים בנפש וברכוש (וכדאי לזכור שזה הנשיא ג'ו ביידן, שנתניהו מתעב ומחפש להתעמת איתו, אשר פעם ראשונה אישר התערבות צבאית ממשית בסכסוך הישראלי-ערבי).

מה עוד נחוץ כדי למשוך את תשומת לב נתניהו לבעיות הביטחון של ישראל? או שלא זו דאגתו? לולא יירטו הספינות האמריקאיות טילים חות'יים רבים, ובהיעדר תשובות ישראליות נאותות, היו אלו פוגעים בישראל

אך גם כאן, למרות שהכתובת הייתה רשומה על מספר קירות, לרבות הקיר שלו עצמו, ראש הממשלה העדיף לעסוק בחיסול האפשרות של הקמת מדינה פלסטינית בגדה ובאישור העברת כספים לחמאס, מאשר להגן על המדינה שבראשה הוא עומד. או שבכלל במעילים שהוא לובש אין דש.

ד"ר מאיר גלבוע, לוחם במובן הלא מלחמתי של המלה. איש סייפא וספרא - נאבק בשחיתות ובמושחתים, הן בחקירותיו במשטרה וכיועץ למבקר המדינה, והן בכתיבה בתחום החקירות. ספרו על התשאול זכה בפרס שר המשטרה. זוכה אות אביר איכות השלטון ואות אומ"ץ. מלמד באוניברסיטת בר אילן ומתנדב בסיוע לחושפי שחיתות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
קשקשן - האם לדעתך היה צריך להגיכץע להסכם שידרוש החזרת ד שטחים אסטרטגיים ווי ור קבים. וספים כדי לקבל כלום ? הרי הרשות לא שונה מהחמאס היא מתחרה איתם מי יותר שונא את ישראל ! לכן שב בשקט בא... המשך קריאה

קשקשן – האם לדעתך היה צריך להגיכץע להסכם שידרוש החזרת ד
שטחים אסטרטגיים ווי ור קבים. וספים כדי לקבל כלום ?
הרי הרשות לא שונה מהחמאס היא מתחרה איתם מי יותר שונא את ישראל !
לכן שב בשקט באקדמיה ותמשיך להרצות ולהטיף למיי שרוצה לשמוע אותך

עוד 733 מילים ו-2 תגובות
סגירה