סוריה: הפצצה ללא הפסקה

איש ארגון הקסדות הלבנות בדרכו לאתר שנפגע מפגז בפאתי ג'סר א-שורור שבסוריה, 5 באוקטובר 2023 (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP)
Syrian Civil Defense White Helmets via AP
איש ארגון הקסדות הלבנות בדרכו לאתר שנפגע מפגז בפאתי ג'סר א-שורור שבסוריה, 5 באוקטובר 2023

אם זו לא הייתה טרגדיה נוראה הרי שהיה מדובר בבדיחה מקברית: נניח שהיה בספר השיאים של גינס מדור על המדינה המופצצת ביותר במזרח התיכון (אם לא בעולם כולו), יש להניח כי סוריה הייתה מקבלת מקום ראשון. מי מפציץ את סוריה ומדוע?

*  *  *

מלחמת האזרחים בסוריה במהלך העשור הקודם לא הסתיימה בהסכמי שלום או בשביתת נשק, ויש עדיין לא מעט חמושים שאינם סרים למרות המשטר: שרידים של דאע"ש במדבריות, מיליציות שיעיות ברחבי המדינה, סוחרי סמים חמושים בדרום ועוד.

מלחמת האזרחים בסוריה במהלך העשור הקודם לא הסתיימה בהסכמי שלום או בשביתת נשק, ויש עדיין לא מעט חמושים שאינם סרים למרות המשטר: שרידי דאע"ש מיליציות שיעיות, סוחרי סמים חמושים ועוד

ההבטחה של חברות הליגה הערבית, בראשן מדינות הנפט העשירות, לשקם את המדינה לא קוימו עדיין. סוריה נותרה חרבה ברובה עם משטר חלש, צבא שחוק עם משילות מוגבלת וכלכלה הרוסה. לא זו בלבד שהמצב הכלכלי רק מחמיר מדי יום, אלא שהמדינה מופצצת מכל עבר – מצפון, מדרום, ממזרח וממערב. מהי הסיבה לכך?

א. ישראל

נתחיל עם ההפצצות המוכרות לנו, אלה של צה"ל. מפאת חולשתו של המשטר הסורי הוא נקלע לתלות מוחלטת בתמיכה האיראנית. איראן השתלטה על המדינה בתמורת לסיוע שהגישה למשטר במלחמת האזרחים נגד האופוזיציה. מאז היא מעבירה באין מפריע נשק ולוחמים בפרוזדור יבשתי מעיראק דרך סוריה ללבנון.

על כן, ישראל מפציצה על בסיס קבוע ריכוזים ובסיסים של מיליציות שיעיות בסוריה ע"י הפגזות והפצצות מכיוון הגולן או ממטוסים שחגים מעל לבנון. רוב ההפצצות מתמקדות בבסיסי חזבאללה באזור סיידה זיינב בדרום דמשק או במשלוחי נשק איראנים המגיעים לשדות התעופה בדמשק וחלב.

ב. טורקיה

הצבא הטורקי מפציץ מדי פעם בסיסים של האוטונומיה הכורדית בטענה כי מדובר ביישות הנותנת חסות לארגון הטרור ה-PKK, המבצע פיגועים בטורקיה. ההפצצה האחרונה הייתה בתחילת אוקטובר השנה. מאז מלחמת האזרחים בסוריה, מאות קילומטרים בצפון סוריה, בעיקר צפונית לחלב, נותרו כבושים ע"י הצבא הטורקי, מעין רצועת ביטחון. למרות דרישות המשטר בדמשק, טורקיה אינה מוכנה לסגת משטחים אלה.

חולשת המשטר הסורי קלעה אותו לתלות מוחלטת בתמיכה האיראנית, ואיראן מעבירה באין מפריע נשק ולוחמים מעיראק דרך סוריה ללבנון. לכן ישראל מפציצה בקביעות ריכוזים ובסיסי מיליציות שיעיות בסוריה

ג. רוסיה

שרידי האופוזיציה הסורית ממלחמת האזרחים מדווחים על הפצצות ללא הרף של חיל האוויר הרוסי התומך בצבא בשאר אסד על חבל אדליב בצפון מערב המדינה. שטח זה הוא מעוזם האחרון של המורדים והצבא הסורי לא מצליח לכבוש אותו כבר יותר משבע שנים. הסיבה לכך היא החסות לה זוכים המורדים מטורקיה וכישלון החיילים הסורים בשטח, למרות הסיוע האווירי של רוסיה.

ד. ארה"ב

לצבא האמריקאי נותרו כמה מאות חיילים בסוריה, שריד של המלחמה נגד דאע"ש שהסתיימה לפני כשש שנים. הכוחות ממוקמים בבסיס א-תנף, משולש הגבולות ירדן-סוריה-עיראק וגם בצפון מזרח סוריה בחבל הכורדים סמוך לשדות הנפט של דיר א-זור. סמוך לאזור זה חוצות מיליציות שיעיות פרו-איראניות את הגבול מעיראק לסוריה.

מחבלים אלה יורים מדי פעם טילים על הכוחות האמריקאים בהוראתה של איראן. הירי רק מתרבה לאחרונה בעקבות התמיכה האמריקאית במלחמה בעזה. בתגובה הפציצו מטוסים אמריקאים חלק ממעוזי המיליציות בצפון סוריה. אלא שהתגובה האמריקאית מוגבלת בשל זה, כנראה מחשש להתלקחות כלל אזורית.

ה. ירדן

לאחרונה מתרבות ההפצצות מדרום, הפעם של חיל האוויר הירדני. הן מתמקדות בדרום סוריה במטרה להדוף את סוחרי הסמים המתקרבים לגבול. הממלכה ההאשמית מתמודדת בשנים האחרונות עם הצפה של סמים מכיוון סוריה. מדובר בעיקר במשלוחי סם המרץ קפטגון, המיוצר בלבנון ובסוריה ומופץ דרומה דרך ירדן, כתחנת מעבר לסעודיה ושאר מדינות המפרץ.

מפה חיה של המלחמה בסוריה ממחישה היטב את המצב.

מחבלים שיעים פרו-איראנים יורים לעתים טילים על הכוחות האמריקאים בהוראת איראן, והירי גבר לנוכח התמיכה האמריקאית במלחמה בעזה. בתגובה הפציצו מטוסים אמריקאים מעוזי מיליציות בצפון סוריה

אמנם הקואליציה של המשטר הסורי, רוסיה, איראן, חזבאללה ושאר המיליציות הפרו-איראניות הכריזה ב-2017 על ניצחונה במלחמת האזרחים. אך במציאות סוריה כמדינה ריבונית חדלה מלהתקיים. היא מהווה כעת זירת מלחמה בין מדינות וארגונים שונים, ואזרחיה האומללים והעניים משלמים את המחיר.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 591 מילים ו-4 תגובות
סגירה