נתניהו מפלג, אורה מגלגלת קובות, אוויר נקי בגליל, ולאן נעלם הרמטכ״ל

גבול ישראל-לבנון במושב שתולה (צילום: מיכאל גלעד, פלאש 90)
מיכאל גלעד, פלאש 90
גבול ישראל-לבנון במושב שתולה

במכתב שקיבל, טוען בנימין נתניהו, משפחות נופלים דורשות את המשך המלחמה. הרמטכ"ל שכח לחדד הוראות פתיחה באש. אורה מגלגלת קובות בשתולה, קרה לה נס שכוחות רדואן לא פלשו ב-7 באוקטובר.

*  *  *

קיים קו ישיר הנמתח מהמקרה של אלאור עזריה לרצח יובל קסטלמן ז"ל ולחיסול שלושה החטופים הישראליים בתקרית הטרגית בשג'אעיה. אחרי מקרהו של קסטלמן כתבתי כאן:

"מהרמטכ"ל היה מצופה, לכל הפחות, שיצא בהודעה שבה יביע צער על כך שנרצח לכאורה אזרח, מירי של אחד מחייליו (ובמקרה הנרצח הוא גם אזרח שגילה עוז רוח וגבורה), ידגיש את חשיבות השמירה הקפדנית על הוראות פתיחה באש, גם כאשר המטרה היא מחבל חסר אונים; וגם יורה לחקור את המקרה עד תום, ולהעמיד לדין את מבצעי הפשע לכאורה לדין".

אז איני יודע מה עשה או לא עשה הרמטכ"ל בנידון, אבל מדיווחים שונים עולה שהאפשרות שחטופים ישוחררו ויופיעו במפתיע בשטח לא עלתה בתרחישים צה"ליים, וחיילים לא תודרכו לקראתה. אולם לא רק לקראתה הם לא תודרכו, אלא גם, כך נראה מהתוצאות, לא חודדו הוראות פתיחה באש, האוסרות ירי על מי שמניפים דגל לבן (וגופם חצי עירום), הוראה שהפכה לאות מתה.

האפשרות שחטופים ישוחררו ויופיעו במפתיע בשטח לא עלתה בתרחישים צה"ליים, וחיילים לא תודרכו לקראתה. אולם מהתוצאות עולה שלא חודדו גם הוראות פתיחה באש, האוסרות ירי על מי שמניפים דגל לבן (וגופם חצי עירום)

אז נכון שהמצב בעזה מורכב ומסוכן, איני יודע מה היה המרחק בין הצלף שירה בחטופים ועד כמה הם סיכנו אותו, אבל ברור, שהרמטכ"ל שנטל על עצמו אחריות לאירוע לא דאג שהוראות פתיחה באש יחודדו בפני החיילים, כפי שאמר בהודאה, שהיא כמובן חסרת משמעות. אבל מה שמחריד עוד יותר היא הריגתו של החטוף השלישי, שהצליח לברוח לתוך מבנה.

מזל עם כוח רדואן

באחד הימים האחרונים אחרי חצות, התראיינה בערוץ 14 אורה חתן משתולה, בעלת מסעדה ביתית. על אף השכנות, איני מכיר את חתן ומסעדתה, אולם ידידים שסיפרתי להם אודות הראיון אמרו שהם מכירים את המסעדה.

בשעת חצות ישבה אורה, גוהרת על טס כסף גדול, מגלגלת כדורי קובה, מגש רביעי לאותו ערב, אחרי שכבר הספיקה להכין, אחרי צאת השבת, שני סירי מרק, עבור חיילי צה"ל השוהים בסביבה.

חתן, שנשארה בשתולה עם משפחתה, סיפרה שמדי יום היא מסיעה בן אחד לבית הספר במעלות (ותוך כדי כך חושפת עצמה לטילי נ"ט, דבר שלא הזכירה) ובן אחר נוסע לנהריה להביא חומרי גלם לקובה.

חתן הבהירה למראיינת שהיא לא עוזבת את ביתה מהסיבה הפשוטה, שהוא ביתה. "נסראללה לא ינהל אותנו", הודיעה חתן. "אסור לנו להראות שאנחנו מפחדים ממנו. זה משחק לידיו, זה מעין ניצחון עבורו. מדינת ישראל השקיעה כמיליארד שקל רק במיגון הצפון פה אצלנו, והנה הוא ענה לנו בנ"טים. אז מה יהיה הדבר הבא? אני לא פרשנית ולא רמטכ"לית, אני חושבת שזאת טעות.

"צריכים להגיד לתושבים להיזהר, לשמור על עצמם, אבל אני חושבת שהם לא היו צריכים לעזוב. אנחנו לא מפחדים, לא מנסראללה, לא מחמאס, הקדוש ברוך הוא שומר עלינו, והכל יהיה בסדר. היה לנו מזל שכוח רדואן לא נכנס באותה שבת. היה לנו נס גדול, באמת נס גדול היה לנו", סיימה את דבריה חתן, שהיא הרבה יותר חזקה מרוב הפוליטיקאים המקומיים.

חתן הבהירה למראיינת שהיא לא עוזבת את ביתה מהסיבה הפשוטה, שהוא ביתה. "נסראללה לא ינהל אותנו", הודיעה חתן. "אסור לנו להראות שאנחנו מפחדים ממנו. זה משחק לידיו, זה מעין ניצחון עבורו

אוויר צח

קילומטרים אחדים מערבית משתולה, בישוב נטוש מתושביו, הציפורים ממשיכות לשיר, האדמה מריחה טוב כפי שמעולם לא הריחה בעשרות השנים האחרונות והאוויר נקי מגזי פליטה של מכוניות, שממעטות לנוע בשבילי הישוב. ישוב אשר כאמור ננטש מיושביו. רק מפעם לפעם נשמע קול נפילה או בום של יציאה.

כאשר יינתן האות לחזרה, אם לפני או אחריה, יהיו גם מי שלא יחזרו, כך עולה משיחות אקראיות עם תושבים. יש לכך סיבות רבות, אבל כמו שכתבתי כאן לפני כחודשיים, בשבוע הראשון של הפינוי:

"אני מתקשה להבין את ההיגיון שבפינוי טוטלי של תושבי יישובי גבול הצפון. אין בזה היגיון חברתי – הפינוי הורס את מרקם החיים; אין בזה היגיון כלכלי – לממשלה אין תקציבים לממן פינוי עשרות אלפי אזרחים; אין בזה היגיון ביטחוני – רקטות חזבאללה אמורות, לפי טענות גורמי ביטחון, לכסות את כל שטח המדינה. יש בזה היגיון צבאי מסוים, אבל הצבא נועד לשרת את אזרחי המדינה ולא להפך. תחת שלטון 'ביבי' המדינה הפכה ללונה פארק שבו יש לספק לאנשים שעשועים בלבד".

נתניהו ממשך לפלג ולהסית

ואם כבר נתניהו, הרי שהוא לא יכול ללא הפרד ומשול, גם לא כשמדובר במשפחות חללים מול משפחות חטופים. בישיבת הממשלה הוא הקריא מכתב, שלדבריו, קיבל ממשפחות נופלים, בו הן דורשות המשך המלחמה ומבהירות "שאין לכם מנדט לעצור באמצע", כפי שצוטט באמצעי התקשורת.

"צוואת הנופלים זה מה שמדריך אותנו. אנחנו נילחם על הסוף", הצהיר נתניהו. נראה שהמתים חשובים לו יותר מהחיים (בהמשך הועלו ספקות גם באשר למקור המכתב ועד כמה הוא אכן מייצג את משפחות הנופלים).

נתניהו מסכסך כאן בין משפחות הנופלים, שלא יזכו לראות את יקיריהם ויקירותיהן, לבין משפחות החטופים, שעדיין יש להן תקווה להציל את יקירותיהן ויקיריהן מהשבי. מה חשוב יותר?

נתניהו מסכסך כאן בין משפחות הנופלים, שלא יזכו לראות את יקיריהם ויקירותיהן, לבין משפחות החטופים, שעדיין יש להן תקווה להציל את יקירותיהן ויקיריהן מהשבי. מה חשוב יותר?

ועוד שאלה, האם גם גדי איזנקוט, חבר קבינט המלחמה, ללא זכות הצבעה, חתום על המכתב? ואם לא, האם בני גנץ ואיזנקוט ימשיכו להסתופף בחברת אנשי צבא, נהנים מהסביבה שבה הם פעלו כל חייהם, ויניחו לנתניהו להסית ולפלג את החברה הישראלית, או שיפעלו לסילוק נתניהו?

יעקב צלאל הוא עיתונאי

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 829 מילים
סגירה