מוזיאון הכנסת? דחוף יותר מוזיאון לעוטף

חצר טקסים וגג עם נוף חולש על הגזרה (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)
הדמיית AI, עידוא דגן
חצר טקסים וגג עם נוף חולש על הגזרה

בימים בהם מתנהל מכרז בהיקף לא ידוע של מיליוני שקלים לציוד והפקת תוכן למוזיאון הכנסת בבית פורמין בירושלים, בו הושקעו כבר למעלה משבעים מיליוני שקלים בשיפוץ מתוקף חוק, ראוי שהכנסת תעביר גם חוק למוזיאון ואתר הנצחה ממלכתי בעוטף לזכר אירועי השביעי באוקטובר והמלחמה.

תכנון מודרני המשתלב בנוף (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)
תכנון מודרני המשתלב בנוף (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)
תכנון מודרני משתלב בקו האופק- מוזיאון העוטף (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)
תכנון מודרני משתלב בקו האופק- מוזיאון העוטף (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)

יש לציין כי שר התרבות והספורט מיקי זוהר מתבלט בעשייה הנרחבת שלו בתחום משרדו בימים אלה, לצד שרי ש"ס, וראוי שיוביל את החקיקה הזאת. וכן, דווקא עכשיו, כשהתותחים רועמים והחטופים עוד מוחזקים, כיוון שיש לאסוף כבר עכשיו ארטיפקטים יקרי ערך, לרבות מכיכר החטופים בתל אביב, וכדי לתת לכל האזור סימן של צמיחה, כדי ליצור הזדמנויות תעסוקה בעוטף, כדי לחזק את גאוות תושביו ולסמן לאויבינו, לעצמנו ולכל העולם שהנה אנו קמים מן התופת. התוכנית הטובה ביותר ליום שאחרי.

כן, דווקא עכשיו מוזיאון ואתר הנצחה ממלכתי בעוטף לזכר האירועים, כשהתותחים רועמים והחטופים מוחזקים, כי יש לאסוף כבר עכשיו ארטיפקטים יקרי ערך, לתת לאזור סימן צמיחה ולאותת שאנו קמים והתופת

בתכנון האדריכלי יש לשאוף למוזיאון רחב ידיים עם נוף אל השדות ואל הגבול, באחד מקיבוצי העוטף הפגועים, כשרחוב הרוס מקורי מוביל אליו ואפליקציה עם מדריך קולי בשלל שפות.

מוזיאון בלב שדות העוטף (צילום: הדמיית AI)
מוזיאון בלב שדות העוטף (צילום: הדמיית AI)

עוד בתוך המתחם יש לתכנן אתר הנצחה עם חצר טקסים רחבה וקיר זיכרון, מיצג של שדות חרושים תלמים ובהם שתילים של גרוטאות מפוחמות, אולם שאליו יועבר מיצג המסיבה של נובה ממשכנו הזמני באקספו בתל אביב, חדר להקרנת סרט הזוועות של צה"ל, חדר תת קרקעי עם חוויה אור קולית להדמיית תנאי השבי במנהרות ובאזור לחימה, גלריות שיארחו את התערוכה המצוינת "אור גדול" שאצרה טלי בן סירא בנמל יפו, צילומי העיתונות שאצרה ענת סרגוסטי ל"עדות מקומית" במוזא ועוד תערוכות מתחלפות בדגש על אמני האזור.

נוף אל שדות העוטף (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)
נוף אל שדות העוטף (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)

בקומת המרתף תצוגה בסגנון חמ"ל המספרת את כרוניקת אירועי המלחמה (שעודה בעיצומה) כולל האירועים שקדמו לה וארכיב לחוקרים, ועל הגג בית קפה בסגנון פארם-טו-טייבל מתנובת חקלאי העוטף.

הדמיית פירי מנהרות ותצפית (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)
הדמיית פירי מנהרות ותצפית (צילום: הדמיית AI, עידוא דגן)

אין ספק, אף מוזיאון לא יוכל להשקיט את הכאב הלאומי והפרטי שהפך למנת חלקנו מאז פוגרום השבעה באוקטובר, אך מאמץ ההנצחה והזיכרון והשיח על ההיבטים האסתטיים של נרטיב האבל הישראלי ולצדו התקומה, עשויים לסייע במידת מה להגליד את הפצעים השותתים ואף להבהיר לנו טוב יותר מי אנחנו.

אתר הנצחה לחיילים ואזרחים (צילום: הדמיית AI)
אתר הנצחה לחיילים ואזרחים (צילום: הדמיית AI)

ד\"ר לפילוסופיה, כתב ויוצר. עוסק בפילוסופיה יהודית, אמריקאית, צרפתית וגרמנית, והגות סופית מוסלמית עתיקה. מתגורר בקו העימות בגבול הצפון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לא צריך מוזיאון לעוטף. צריך חזרה לעוטף ושיקום. אל תהפכו את האסון למה שמגדיר ומזכיר את הישובים. את הישובים ותושביהם צריך לשקם ולהחזיר למקומם. אם נתחיל בהקמת מוזיאונים לישובים שהותקפו וש... המשך קריאה

לא צריך מוזיאון לעוטף. צריך חזרה לעוטף ושיקום. אל תהפכו את האסון למה שמגדיר ומזכיר את הישובים. את הישובים ותושביהם צריך לשקם ולהחזיר למקומם.
אם נתחיל בהקמת מוזיאונים לישובים שהותקפו ושנחרבו, אין לזה סוף ואין לזה תכלית. אנחנו מדינה ציונית של עשיה ובניה. לא נהפוך לאויבינו המתפלשים ב"נכבה". נקים מחדש ונקום מחדש

עוד 328 מילים ו-2 תגובות
סגירה