כדור אש ברפיח אחרי הפצצה ישראלית, 20 בדצמבר 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
SAID KHATIB / AFP
כדור אש ברפיח אחרי הפצצה ישראלית, 20 בדצמבר 2023

ההישגים של חמאס מאז מתקפת הפתע

מאז 7 באוקטובר חמאס רשם כמה הישגים חשובים, כמו החזרת הנושא הפלסטיני לחזית השיח הבינלאומי ● ההרס והחורבן בעזה עשויים לפגוע בתמיכה בחמאס רק אם אלה ילוו במשא ומתן אמיתי לפתרון הסכסוך ולהקמת המדינה הפלסטינית

FP ב־7 באוקטובר מחבלי חמאס הפתיעו את ישראל, טבחו ב־1,200 בני אדם וחטפו יותר מ־200 בני ערובה – הצלחה טקטית מרשימה עבור הארגון. אולם, ישראל הרחיבה מאז את אחיזתה בעזה, מותירה אחריה עיי חורבות וכ־19 אלף הרוגים פלסטינים. עתה לא ברור יצא לחמאס מהמתקפה.

כדי לבדוק מה ארגון הטרור השיג – והיכן הוא נכשל – אפשר לבחון שלושה דברים שונים: המאבק של חמאס בישראל, הזירה הפנים־פלסטינית ועמדתו הבינלאומית של הארגון.

הצלחה נגד ישראל

מתקפת הטרור של חמאס הכאיבה לישראל וניפצה את תחושת הביטחון שלה – שתי מטרות של חמאס. המתקפה חשפה את האמונה המושרשת בממשלת ישראל שלחמאס אין כוונה ו/או יכולות לפתוח בהתקפה נרחבת.

ההנחה הזאת, למרות ראיות סותרות, הותירה את ישראל בלתי מוכנה לפלישה ההרסנית של חמאס. הכישלון המודיעיני והאכזריות הצרופה של המתקפה – לרבות מעשי אונס והטלת מומים, שהייתה, כפי שדווח, מוצלחת מכפי שציפו מתכנניה – יותירו צלקות פסיכולוגיות עמוקות באזרחי ישראל ויאלצו את הממשלה להעריך מחדש את גישתה הביטחונית.

תושב קיבוץ בארי תולה תמונות של החטופים המוחזקים בידי חמאס בעזה על קירות הבתים ההרוסים בקיבוץ, 20 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
תושב קיבוץ בארי תולה תמונות של החטופים המוחזקים בידי חמאס בעזה על קירות הבתים ההרוסים בקיבוץ, 20 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עד 7 באוקטובר, להוציא ירי ספורדי של רקטות מעזה לישראל, שמערכת כיפת ברזל התמודדה איתו במידה רבה של הצלחה, הישראלים יכלו להתעלם במידה רבה מחמאס ומהפלסטינים באופן כללי. כאשר התלקח משבר אחת לכמה שנים, שני הצדדים בסופו של דבר הסכימו לחזור לגרסה מסוימת של הסטטוס קוו ששרר קודם לכן.

אולם, מנקודת המבט של חמאס, הסטטוס קוו חנק אט אט את המאבק הפלסטיני, וישראל ניצחה בשטח. מדי שנה ההתנחלויות בגדה המערבית הלכו והתרחבו, בשעה שעזה קפאה על השמרים במקרה הטוב, בלי להותיר תקווה רבה לתושביה. כעת הישראלים חייבים להתמודד עם הסכסוך הבלתי פתור עם הפלסטינים במקום להתעלם ממנו.

התגובה של ישראל גם יכולה לחזק את חמאס. חמאס החזיר את המאבק הפלסטיני אל חזית חדשות העולם, והמערכה הצבאית בעזה – על המחיר העצום שלה עבור תושבי הרצועה – משאירה אותו שם

התגובה של ישראל גם יכולה לחזק את חמאס. חמאס החזיר את המאבק הפלסטיני אל חזית חדשות העולם, והמערכה הצבאית בעזה – על המחיר העצום שלה עבור תושבי הרצועה – משאירה אותו שם. התקיפה הקרקעית של ישראל משחקת לידי הנרטיב של חמאס על התוקפנות הישראלית, מרחיקה את ישראל משכנותיה – ומחריפה את המתחים האזוריים.

בטווח הארוך יותר, העימות מטפח דור חדש של עזתים החשים מרמור כלפי ישראל, שעלול לחזק את התמיכה בחמאס בעתיד.

פלסטינים בהריסות ברפיח בעקבות הפצצות צה"ל, 24 בדצמבר 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
פלסטינים מפנים הריסות בניין ברפיח אחרי הפצצות צה"ל, 24 בדצמבר 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

הצלחה בתוך הקהילה הפלסטינית

חמאס השיב את האמון ביכולת ההתנגדות שלו בקרב העם הפלסטיני. אחרי השתלטות חמאס על עזה ב־2007 היה עליו להתמודד עם דרישות היום־יום של השלטון ברצועה. לפיכך פעמים רבות הוא נאלץ להימנע מעימות עם ישראל כדי להבטיח שהלחץ הכלכלי הקיים ממילא בעזה לא יתגבר, ושישראל לא תבצע שם תקיפות צבאיות הרסניות.

דבר זה בתורו גרם לחמאס להגביל את תקיפותיו ולעתים להישאר מחוץ ללחימה כשישראל תקפה את ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, הקיצוני יותר. כפועל יוצא מכך חמאס מצא את עצמו בעמדת השוטר של ישראל במקום האויב המאיים ביותר שלה, דבר שהרגיז את הזרוע הצבאית שלו והוביל לביקורת מצד חוגים לוחמניים על כך שהארגון נוטש אט אט את המאבק המזוין.

ישראל גם שחררה אסירים פלסטינים, שמתקבלים כגיבורים בגדה המערבית, בתמורה לישראלים שנחטפו ב־7 באוקטובר – ניצחון ברור לחמאס, שיכול לטעון כי המתקפה שלו הביאה לשחרור אסירים

המתקפה האפקטיבית להחריד של חמאס הגבירה את התמיכה בהתנגדות ככלל ושיקמה את אמינותו של חמאס בפרט. אף שעדיין אין בידינו סקרים מוצקים מהתקופה שלאחר 7 באוקטובר, סקר מוגבל שנערך בקרב הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית – וכן דיווחים אנקדוטליים – מצביעים על תמיכה חזקה במתקפה ומעידים כי התגובה הישראלית הן בעזה והן בגדה המערבית עוררה את זעם הפלסטינים, שבאופן רגיל אינם תומכים בחמאס.

ישראל גם שחררה אסירים פלסטינים, שמתקבלים כגיבורים בגדה המערבית, בתמורה לישראלים שנחטפו על ידי חמאס ב־7 באוקטובר – ניצחון ברור לחמאס, שיכול לטעון כי המתקפה שלו, ולא המשא ומתן שניהלה הרשות הפלסטינית היריבה, היא שהביאה לשחרור האסירים.

פלסטינים מניפים דגלי חמאס בשכם בחגיגות לכבוד שחרור האסירים הביטחוניים הפלסטינים במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס, 24 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/ Majdi Mohammed)
פלסטינים מניפים דגלי חמאס בשכם בחגיגות לכבוד שחרור האסירים הביטחוניים הפלסטינים במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס, 24 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/ Majdi Mohammed)

כל זה בא על חשבון הרשות הפלסטינית והפלסטינים התומכים בשלום. בכך שאינה נלחמת, ואפילו מדכאת הפגנות נגד ישראל, הרשות הפלסטינית נתפסת פחדנית ביחס לחמאס. התגובה הישראלית שהצית חמאס גם פוגעת באמינותם של מי שאומרים שישראל יכולה להיות פרטנר לשלום.

הצלחה בינלאומית

במשך שנים נראה היה שהוויכוח הישראלי–פלסטיני נמצא בעדיפות נמוכה בסדר היום העולמי. ארה"ב התמקדה בסין ובתוקפנות הרוסית באוקראינה, ולממשלות הערביות היה נוח להתעלם במידה רבה מהנושא למרות מס שפתיים מזדמן. כעת הנושא הפלסטיני נמצא בחזית ובמרכז.

התגובה של ישראל על מתקפת חמאס מקדמת את הנרטיב האיראני שמצייר את ישראל ככוח כובש המדכא באכזריות את הפלסטינים. הסכסוך המתמשך והמשבר ההומניטרי שנגרם בעקבותיו בעזה פוגעים בתדמיתה של ישראל

התגובה של ישראל על מתקפת חמאס מקדמת את הנרטיב האיראני שמצייר את ישראל ככוח כובש המדכא באכזריות את הפלסטינים. הסכסוך המתמשך והמשבר ההומניטרי שנגרם בעקבותיו בעזה פוגעים בתדמיתה של ישראל באזור ומחזקים את התמיכה במי שמתנגד לה, כמו איראן.

אף על פי שאיראן מכחישה מעורבות ישירה במתקפה, הצלחתה עלולה לעודד אותה להגדיל את השקעתה ב"ציר ההתנגדות" שלה – רשת אזורית של מיליציות שמטרתן לערער את יציבותן של ישראל ושל בעלות בריתה.

הפגנה למען עזה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Bryan R. Smith / AFP)
הפגנה למען עזה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Bryan R. Smith / AFP)

המתקפה גם עצרה את שיחות הנורמליזציה שהתקיימו בין ישראל לערב הסעודית בתמיכת ארה"ב. הכרה של ריאד בישראל עשויה לסלול את הדרך עבור מדינות ערביות אחרות ללכת בעקבותיה. הדבר ילך ויגביר את בידוד חמאס וידלדל את שותפיו לקידום המאבק הפלסטיני.

אולם, בעקבות ההתקפה, מנהיגי ערב הסעודית הרחיקו את עצמם מישראל ופרסמו הצהרות תמיכה בפלסטינים. הפעולות הללו נעשו בעיקר כדי לפייס את האוכלוסייה הפרו־פלסטינית ברובה של המדינה, אחרי חודשים של משא ומתן עם ישראל, ולא כדי להכריז על תפנית פרו־פלסטינית במדיניות הסעודית.

למעט כמה יוצאים מן הכלל, הדרום הגלובלי אימץ את הנרטיב הפלסטיני בעודו מצייר את המלחמה ככזו שבה מדינה חזקה תוקפת אוכלוסייה חסרת הגנה – וקובל על מה שרבים רואים כצביעות המערב

אולם, הם מעידים כי המחיר הפוליטי של נורמליזציה עם ישראל עבור ריאד, שתמיד היה גבוה, עלה כעת עוד יותר. מחוץ למזרח התיכון, המלחמה עוררה תמיכה משמעותית במאבק הפלסטיני. מפגינים פרו־פלסטינים הופיעו ברחבי אירופה.

למעט כמה יוצאים מן הכלל, הדרום הגלובלי אימץ את הנרטיב הפלסטיני בעודו מצייר את המלחמה ככזו שבה מדינה חזקה תוקפת אוכלוסייה חסרת הגנה – וקובל על מה שרבים רואים כצביעות המערב המגן על אוקראינה אך מתעלם מזכויות הפלסטינים.

הפגנה נגד תקיפות צה"ל בעזה, פריז, צרפת, 18 בנובמבר 2023 (צילום: Bertrand GUAY / AFP)
הפגנה נגד תקיפות צה"ל בעזה, פריז, צרפת, 18 בנובמבר 2023 (צילום: Bertrand GUAY / AFP)

חמאס אפילו יכול לטעון לכמה ניצחונות בארה"ב. אף שרוב הרפובליקאים ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן מחבקים את ישראל, המפלגה הדמוקרטית חלוקה בתוכה, ויש בה ביקורת כלפי ישראל, בעיקר מצד הדמוקרטים הצעירים. אף שאיש מהם אינו תומך בחמאס, כמה מחוקקים דמוקרטים קראו להפסקת אש, להגבלת הסיוע הצבאי של ארה"ב ולצעדים נוספים נגד מדיניות ישראל.

מחיר ההצלחה

יהיו אשר יהיו ההישגים של חמאס, הם מביאים עמם מחיר עצום. נראה שהן הנהגת חמאס והן המנגנון הצבאי שלו נפגעו קשות מהמערכה הצבאית של ישראל: ישראל טוענת כי הרגה עשרות מפקדים ויותר מ־7,000 לוחמי חמאס.

אנשים מן השורה בעזה, כמובן, ישלמו את המחיר הגבוה ביותר. רבים מבין 19 אלף ההרוגים הם ילדים, וההרס ברצועת עזה ועקירת חלק גדול מאוכלוסייתה ייצרו משבר מתמשך גם אם תושג הפסקת אש בקרוב

יתר על כן, ישראל צפויה להמשיך במבצע התנקשויות במנהיגי חמאס במשך שנים ואולי אף עשורים. אנשים מן השורה בעזה, כמובן, ישלמו את המחיר הגבוה ביותר. רבים מבין 19 אלף ההרוגים הם ילדים, וההרס ברצועת עזה ועקירת חלק גדול מאוכלוסייתה ייצרו משבר מתמשך גם אם תושג הפסקת אש בקרוב. העזתים יצטרכו לבנות הכול מחדש, בסיוע עולמי מוגבל, במקרה הטוב.

הכאב הזה, בתורו, עשוי להשית מחיר כבד על חמאס: אובדן תמיכה בקרב הפלסטינים מן השורה. כשסבל המלחמה יתפוגג אך האובדן וההרס יימשכו, הפלסטינים עשויים לראות בחמאס ארגון מסוכן יותר מאשר הרואי.

פלסטינים ברפיח, 15 בדצמבר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
פלסטינים ברפיח, 15 בדצמבר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

אולם, כדי שזה יקרה, דרושה אפשרות אמיתית למשא ומתן, בה הפלסטינים יוכלו להשיג מדינה ומטרות אחרות. רק זה באמת יערער את התמיכה בהתנגדות אלימה כאפשרות הטובה ביותר של הפלסטינים.

דניאל ביימן הוא עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים ומרצה בבית הספר לשירות חוץ באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומחבר הספר "Spreading Hate: The Global Rise of White Supremacist Terrorism". דלייני דאף היא סטודנטית לתואר שני בתוכנית ללימודי ביטחון באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הישגים על ידי אונס ושריפת תינוקות ? רק חולה היה חושב שיש בזה הישג. חוץ מזה ההפגנות האלימות שהמוסלמים עושים בעולם מבהירים הכי טוב עם מה ישראל מתמודדת. המודעות שעולה בעולם שמדובר באנשים... המשך קריאה

הישגים על ידי אונס ושריפת תינוקות ? רק חולה היה חושב שיש בזה הישג. חוץ מזה ההפגנות האלימות שהמוסלמים עושים בעולם מבהירים הכי טוב עם מה ישראל מתמודדת. המודעות שעולה בעולם שמדובר באנשים אלימים ללא שום מוסר .

קראתי ואני מצטט "הרשות הפלסטינית והפלסטינים התומכים בשלום". אם אתם חושבים שהרשות חפצה בשלום ובדו קיום, אינכם יודעים על מה אתם סחים. אין הבדל אמיתי בין אשפ (הארגון לשחרור פלסטין), לבין ח... המשך קריאה

קראתי ואני מצטט "הרשות הפלסטינית והפלסטינים התומכים בשלום".
אם אתם חושבים שהרשות חפצה בשלום ובדו קיום, אינכם יודעים על מה אתם סחים. אין הבדל אמיתי בין אשפ (הארגון לשחרור פלסטין), לבין חמאס. שניהם רוצים אותנו בים. ההבדל הוא בטקטיקה.
הם אומרים את זה במו פיהם.
מי שלא מבין את זה, עדיף שלא יכתוב על הנושא בכלל.
עדיף שתביאו איזה מתכון לפאי תפוחים ללא גלוטן וסוכר 🙂

מה גרם לעיתון הזה לפרסם את הגיבוב הזה? הרי כולנו בישראל מבינים הרבה יותר מאיזה חוקר מארצות הברית שבחיים לא היה פה ובכלל לא מבין מה זה חמאס (במיוחד בולט לאור הטקסט המודגש בסוף). מו״מ עוז... המשך קריאה

מה גרם לעיתון הזה לפרסם את הגיבוב הזה? הרי כולנו בישראל מבינים הרבה יותר מאיזה חוקר מארצות הברית שבחיים לא היה פה ובכלל לא מבין מה זה חמאס (במיוחד בולט לאור הטקסט המודגש בסוף). מו"מ עוזר להתמודד עם התמיכה בחמאס. נו באמת.
אוניברסיטת ג'ורג'טאון מוזכרת כאחת האוניברסיטאות שמקבלות מימון מקטאר: https://www.calcalist.co.il/world_news/article/hjeqeznm6

עוד 1,193 מילים ו-3 תגובות
סגירה