המחלוקת הפוליטית החדשה על ערך החיים

חייל צה"ל חולף בתל אביב על פני תמונותיהם של חטופים המוחזקים ברצועת עזה, 22 בנובמבר 2023 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
AHMAD GHARABLI / AFP
חייל צה"ל חולף בתל אביב על פני תמונותיהם של חטופים המוחזקים ברצועת עזה, 22 בנובמבר 2023

ישראל של אחרי 7.10 אינה אותה מדינה. כמו עוף החול, מתוך האפר צומחת ישראל חדשה ובמרכזה מחלוקת פוליטית על ערך החיים. ערך החיים הוא החלוקה החדשה בין שמאל וימין.

עשור לפני קום המדינה, בעקבות מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט בהם נרצחו 400 בני ובנות הישוב היהודי, התפתח דיון ציבורי על איך יש להגיב. הושגה הסכמה רחבה שלא עוסקים בנקמה. כך אמר ברל כצנלסון ב-1939: "יהי נשקנו טהור. אנו לומדים נשק, אנו נושאים נשק, אנו מתייצבים בפני הקמים עלינו. אך איננו רוצים שנשקנו יוכתם בדם נקיים".

עשור לפני קום המדינה הוסכם כי לא עוסקים בנקמה. כך אמר כצנלסון ב-1939: "יהי נשקנו טהור. אנו לומדים נשק, אנו נושאים נשק, אנו מתייצבים בפני הקמים עלינו. אך איננו רוצים שנשקנו יוכתם בדם נקיים"

"טוהר הנשק" שרד את השואה, את מלחמות ישראל ואת פעולות האיבה – כערך מכונן שבא לידי ביטוי בכל מוסדות המדינה. גם כאשר נפגע, ישראלים משמאל ומימין ידעו לזהות זאת יחד. השחיקה בקונצנזוס על "טוהר הנשק" התחילה מזמן, אך בטבח שמחת תורה הקונצנזוס הושמד.

"טוהר הנשק" הוא ביטוי אחד לערך החיים. ביטוי אחר הוא המצווה היהודית של פדיון שבויים.

בימים הראשונים של השוק והאבל, כשרצנו בין הלוויה לשבעה לבין מרכז לוגיסטי כדי לארוז תרומות, למדנו כל יום על עוד שכן ועוד חברה שנפגעו, ואימצנו את פינות השפתיים כלפי מעלה כדי לחייך לילדים ולהגן עליהם מפני הזוועה – היה קשה לפרש את הסימנים.

היינו המומים מכדי להבין שאין קונצנזוס על החזרת החטופים. מה? אלו אפילו לא חיילים, שדיני מלחמה מתירים בתנאים מסוימים להחזיק כשבויים. מדובר בנשים ותינוקות וקשישים שנחטפו מביתם בתוך גבולות ישראל הריבונית.

"פדו שבויים" במקרא. פדו שבויים בגולה. בשביל מה קיימת מדינה, ועוד מדינה שהיא בית לאומי לעם היהודי, אם לא כדי להשתמש בכל הכלים שברשותה – ממבצע צבאי ועד מו"מ דיפלומטי – בראש ובראשונה כדי להחזיר את כולם וכולן הביתה?

היינו המומים מכדי להבין שאין קונצנזוס על החזרת החטופים. מה? אלו אפילו לא חיילים, שדיני מלחמה מתירים בתנאים מסוימים להחזיק כשבויים, אלא בנשים ותינוקות וקשישים שנחטפו מביתם בגבולות ישראל

בינתיים הארץ התכסתה בשלטי "ביחד ננצח" וכל קול סורר תוזכר שעכשיו זה לא זמן לפוליטיקה.

בימים הדחקנו את המחשבה האיומה, שכשמשטחים את עזה עלולים לפגוע גם בחטופים ובחטופות שמוחזקים בה. בלילה צידוקי הראשים המדברים הברברים בטלוויזיה נאלמו – ובמקומם נשמע קול דמי אחינו צועקים מן האדמה. כל החפים מפשע, וזילות החיים בעזה לא נותנת מרגוע. אבל בבוקר שוב קמנו לצחנה המבושמת של אחדותנו.

מרוב אחדות למדנו, שהמשרד לביטחון לאומי פתח חמ"ל חלוקת רישיונות נשק ומינה את אנשי אמונו של השר איתמר בן גביר לתפעל אותו. מרוב אחדות, צריך להצטלם עם מי שתלה צילום של רוצח המונים בסלון ביתו כדי להצטרף לכיתת כוננות. מה זה אומר שמעגלים פינות, עורכים ראיון טלפוני או בכלל לא – כדי לעמוד בעליה של מאות אחוזים בדרישה לנשק אישי? מה בעצם קורה פה?

ואז ראינו איך יובל קסטלמן נורה. כשידיו מורמות בחולצה בהירה הוא הזכיר לי את "3 במאי", ציור הוצאה להורג מאת פרנסיסקו גויה. בראיון שקיים ינון מגל באותו בוקר עם מי שהוצג כגיבור שירה במחבלים בפיגוע בירושלים, גיבור וגם נער גבעות, כך הודגש בראיון, אמר הנ"ל "אבל כל חיילי צה"ל מתים לעשות איקס, מה אתה חושב?".

מ"טוהר הנשק" ל"מתים לעשות איקס".

למדנו שלא רק שאין חפים מפשע בעזה, גם אין אשמים בקרבנו. אין מה לתחקר כי אין מה ללמוד כי אלו לא טעויות. חייל ש"עושה איקס" הוא גיבור ורק שמאלנים מפלגים את העם בשאלות.

מ"טוהר הנשק" ל"מתים לעשות איקס". למדנו שלא רק שאין חפים בעזה, גם אין אשמים בקרבנו. אין מה לתחקר כי אין מה ללמוד. אלו לא טעויות. חייל ש"עושה איקס" הוא גיבור ורק שמאלנים מפלגים את העם בשאלות

לפני שהספיקו לומר "עשב שוטה", דובר צה"ל בישר לאומה שחיילי צבא הגנה לישראל ירו בשלושה חטופים ששרדו את עינויי חמאס ואת ההפגזות של ישראל, כשהם בלי חולצה, מניפים דגל לבן, שכתוב עליו הצילו, אחרי שמצאו דרך לאלתר שלטים שמסבירים את מצבם. אחרי כמעט 80 ימי מלחמה, הרמטכ"ל הסביר לטובי בנינו שלא יורים במי שמרים ידיים.

בין חברים כבר העזנו לומר שלא מדובר בטעות אנוש אלא בהיבריס.

בהמשך היינו צריכים לקרוא בעיתון זר, שב-7.10, מפקד נתן הוראה לירות ארטילריה על 14 בני ערובה בבארי. רק 2 נשארו בחיים. אזרחית פרטית הזכירה בציוץ כי אותו מפקד, שהתראיין גם במדים לתקשורת הישראלית ואמר את דעתו הפוליטית השלילית על ניהול מו"מ להשבת חטופים, גר בתקוע.

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וסרוגים אחרים נעמדו בתור לנזוף בה:

"לא ניתן לכוחות השנאה הללו לנצח…הוא גיבור ישראל"

"כיצד את מעזה לציין לרעה (!) שהוא בן הציונות הדתית? ושהוא מתגורר בגוש עציון…זה הזמן לייצר חציצות והפרדות בתוך העם שלנו?".

שקט יורים באזרחים חפים מפשע.

ערך החיים עומד במרכז אינספור צמתי קבלת החלטות. אלו ששמים במרכז את תפיסת עולמם כדי "לעשות איקס" – יעדיפו בכל צומת קבלת החלטות לפגוע באויב על פני הצלת חיים, גם במחיר דם נקיים, כולל ישראלים. "אלו החיים".

ערך החיים עומד במרכז אינספור צמתי קבלת החלטות. השמים במרכז את תפיסת עולמם כדי "לעשות איקס" – יעדיפו בצמתים אלה לפגוע באויב במקום הצלת חיים, גם במחיר דם נקיים, כולל ישראלים. "אלו החיים"

אלו ששמים במרכז תפיסת עולמם את קדושת החיים, יעדיפו לשלם בזמן, בכסף, באסירים ביטחוניים וגם בכבודם על מנת להציל חיים. זוהי מחלוקת פוליטית שאסור לטשטש ואסור לאפשר להשתיק.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
בדיוק קראתי את המאמר האחרון של אישתון. ניתוח מדוקדק של מספר מקרים בהם ברור שהיה רצח של מי שנכנעו והיו ללא נשק על ידי חיילי צה"ל. מה שיותר מעניין הוא ההתעמקות בדיסוננס הקוגניטיבי של ה"שמ... המשך קריאה

בדיוק קראתי את המאמר האחרון של אישתון. ניתוח מדוקדק של מספר מקרים בהם ברור שהיה רצח של מי שנכנעו והיו ללא נשק על ידי חיילי צה"ל. מה שיותר מעניין הוא ההתעמקות בדיסוננס הקוגניטיבי של ה"שמאל" הישראלי והתקשורת, בדיוק מאותו המקום. מקווה שנראה יותר תומכים בערך חיי אדם.

https://twitter.com/Syechimovich/status/1738920837456056637 שלי יחימוביץ היטיבה לנסח: חניבעל התהפך בקברו. הנימוק? חירם הוא ״גיבור ישראל״. גיבורי ישראל מגינים על ילדי ישראל, לא הורגים א... המשך קריאה


שלי יחימוביץ היטיבה לנסח:
חניבעל התהפך בקברו.
הנימוק? חירם הוא "גיבור ישראל". גיבורי ישראל מגינים על ילדי ישראל, לא הורגים אותם. מי אני שאשפוט? מי הוא שיהרוג

עוד 805 מילים ו-4 תגובות
סגירה