מנהרה של חזבאללה שחצתה לשטח ישראל, 14 בפברואר 2023 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יוסי זמיר/פלאש90

ארץ המנהרות של חזבאללה

על רקע חשיפת מנהרת הענק של חמאס ברצועת עזה, השיח על המנהרות המקבילות בגבול לבנון התעורר שוב ● ראש מחלקת המחקר במרכז עלמא אומר לזמן ישראל כי האורך המצטבר של כלל המנהרות בדרום לבנון "מגיע להערכתנו למאות קילומטרים", ומדגיש כי הן הרבה יותר משוכללות מאלה של חמאס

לפני כשבועיים חשף דובר צה"ל את אחת המנהרות האסטרטגיות הגדולות ביותר ברצועה – באורך ארבעה קילומטרים – המגיעה מג'באליה עד לכ־300 מטר ממחסום ארז. אף שהמנהרה אינה חוצת־גדר, היא הייתה עלולה לאפשר לטרוריסטים להגיע רכובים על אופנועים ו/או טרקטורונים מתוך מחנה הפליטים ולצאת באזור הגבול – לפני שתצפיתנים או יחידות הסיור יספיקו לבלום אותם.

חשיפת המנהרה הגדולה – שכמוה יש עוד בעזה – עוררה (שוב) את השיח על המנהרות המקבילות בגבול לבנון. פרויקט המנהור בלבנון נבנה הרבה לפני העזתי. המידע הקיים מצביע על רשת מנהרות גדולה, עמוקה ומסועפת.

במרכז המחקר "עלמא" לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון לומדים את מרחב תת־הקרקע של לבנון בשנים האחרונות. טל בארי, ראש מחלקת המחקר של עלמא ומי ששירת עשרות שנים ביחידות מודיעין, חושף את תת־הקרקע בעבודה המתבססת על הרבה מודיעין גלוי.

לפני כמה שנים הצליח בארי לאתר – בחיטוט ברשת – את מפת הפוליגונים, אותם 36 מרכזים מסומנים שעשויים להיות מוקדי ההיערכות של חזבאללה במסגרת תוכנית "ההגנה" שלהם נגד פלישה ישראלית ללבנון.

מפת הפוליגונים של חזבאללה (צילום: באדיבות מרכז עלמא)
מפת הפוליגונים של חזבאללה (צילום: באדיבות מרכז עלמא)

בנקודות הללו עשויות להיות גם כניסות למנהרות תת־קרקעיות. במחקר שחיבר כתב בארי: "האורך המצטבר של כלל המנהרות ב'ארץ המנהרות' של דרום לבנון, מגיע להערכתנו למאות קילומטרים".

בשיחה עם זמן ישראל מספר בארי שעבודת המחקר הראשונה בעלמא על "ארץ המנהרות" התפרסמה מייד אחרי מבצע "שומר החומות". בזמן שצה"ל בדיוק חשף את "פרויקט המטרו" (מהלך מבצעי שבדיעבד לא השיג את המטרה – השמדת המנהרות), ב"עלמא" בנו מפה משוערת של מנהרה עצומה באורך 45 קילומטרים.

"צירפנו מפה מקורית שאיתרנו, שמישהו סימן על גביה את התוואי – ועשינו הינדוס לאחור. כך חיברנו מנהרה באורך 45 קילומטרים. מצאנו חומרים נוספים, כמו סרטון של טנדרים נוסעים במנהרה"

"הרבה אנשים הרימו גבה, כי המקורות שלנו הם כולם גלויים, אבל חיברנו מידע מרצף של נסיבות וסרטוני וידאו על העבודה על המנהרות, כולל וידאו משנת 2007 שבו רואים את עימאד מורנייה (שהיה מספר שתיים בחזבאללה וחוסל בפברואר 2008) בתוך המנהרה האסטרטגית.

"צירפנו מפה מקורית שאיתרנו, שמישהו סימן על גביה את התוואי – ועשינו הינדוס לאחור. כך חיברנו מנהרה באורך 45 קילומטרים. מצאנו חומרים נוספים, כמו סרטון של טנדרים נוסעים במנהרה, שיש בה הסתעפויות. דווקא את הווידאו הזה החלטנו לא לפרסם משום שלא הייתה לנו הצלבה סופית כי מדובר במנהרה בלבנון, וחששנו שמישהו מנסה להטעות אותנו בצורה מכוונת.

"אם כי לפי מספר בדיקות שעשינו – הצמחייה במקום, סוג המכוניות, התוואי – אנחנו חושבים בסבירות גבוהה ביותר שזה בתוך לבנון". 

מפת המנהרה העצומה בדרום לבנון, באורך 45 קילומטרים (צילום: באדיבות מרכז עלמא)
מנהרה באורך 45 קילומטרים בדרום לבנון (צילום: באדיבות מרכז עלמא)

הפרסום של צה"ל הקפיץ את הצורך להציף את המחקר שלכם.
"בדיוק, משום שרואים את העבודה של חמאס. ואם אלה החפירות ומבנה המנהרות בעזה, הרי שבלבנון זה משוכלל יותר. אנחנו רואים מספר סוגים של מנהרות בלבנון.

"מה שכולם מכנים כעת מנהרות אסטרטגיות – מדובר במנהרות גדולות וארוכות במיוחד. הן מובילות מאזור לאזור. אפשר להניע בתוכן כלי רכב ואפילו משאיות בינוניות. לצדן יש מנהרות טקטיות, אותן צה"ל חשף בפרויקט גדול ב־2018. הן מיועדות למעבר אדם בלבד ובמקרה קיצון, אולי לאופנוע.

"ידוע על מנהרות טקטיות קטנות, סמוכות לכפרים, המאפשרות להילחם מתת־הקרקע, לבצע ירי מתוך פיר, לחזור פנימה, להצטייד במחסן הפנימי, לנוח – ולצוץ שוב"

"ידוע על מנהרות טקטיות קטנות, סמוכות לכפרים, המאפשרות לטרוריסטים להילחם מתת־הקרקע, לבצע ירי מתוך פיר, לחזור פנימה, להצטייד במחסן הפנימי, לנוח – ולצוץ שוב.

"להערכתנו ייתכן כי ישנן מנהרות התקרבות – הן דומות למנהרות התקפיות (אלה שצה"ל סיכל) אבל הן לא חוצות גדר, הן מאפשרות להגיע כמעט עד לגבול – ומשם לצאת לתקוף. דובר על פעילות מהסוג הזה של כוח רדואן, שתכנן לפלוש לגליל. סוג נוסף של מנהרות הן מנהרות תופת. כל המהות שלהן היא התחפרות והטמנת חומרי נפץ, תוך המתנה לכך שצה"ל יתמרן בתוך לבנון.

"לפי המחקר שלנו, ההערכה היא כי לארגון הטרור חזבאללה יש את כל סוגי המנהרות ב'ארץ המנהרות' בתוך שטח לבנון. חלק מהמנהרות סמוכות לגבול".

הדמיה השימוש האפשרי במנהרות לשיגור טילי פתאח 110 (צילום: באדיבות מרכז עלמא)
הדמיה של שיגור טיל פתאח 110 ממנהרה בדרום לבנון (צילום: באדיבות מרכז עלמא)

הקשר לקוריאה הצפונית נחקר עד 2014. ידוע משהו מעבר לכך?
"החפירות הראשונות בלבנון היו בסיוע קוריאה הצפונית, כבר בסוף שנות ה־80 ולקראת סוף שנות ה־90 ביתר שאת. יש על כך תיעוד. לקוריאה הצפונית יש התמחות היסטורית בחפירת מנהרות באזורים הרריים וסלעיים. אחרי מלחמת לבנון השנייה הם המשיכו בקשר עם קוריאה הצפונית וגם קיבלו סיוע מאיראן.

"הם השיגו את כל מה שהם היו צריכים מהקוריאנים, ולכן לא חיפשנו מידע על הקשר הזה אחרי 2014. היה להם יותר מ־25 שנה של קשר, שבמהלכן חזבאללה קיבל ידע וטכנולוגיה עד שחפרו לבד. בהמשך הם הקימו חברות אזרחיות בבעלות שיעית, שפעלו בפרויקטים של תשתיות אזרחיות לכאורה באזור בעלבכ.

"את הפרויקטים ריכזה חברה שכונתה 'ג'יהאד בינוי', חברה שלכאורה הציגה את עצמה כמבצעת פרויקטים חקלאיים ושיקומי מבנים לטובת הקהילה השיעית, אבל קיבלה על עצמה את בניית המנהרות"

"את הפרויקטים ריכזה חברה שכונתה 'ג'יהאד בינוי', חברה שלכאורה הציגה את עצמה כמבצעת פרויקטים חקלאיים ושיקומי מבנים לטובת הקהילה השיעית, אבל קיבלה על עצמה את בניית המנהרות.

"במסגרת העבודות, נרשמו חברות 'אזרחיות' נוספות. אחת מהן, בשם "מצטפא למסחר וקבלנות", אפילו מופיעה בפרויקטים של פיתוח של האו"ם (תחת קבוצת ה־UNDP) כקבלן עבודות אזרחיות.

מנהרת טרור של חזבאללה (צילום: באדיבות מרכז עלמא)

איך נושא הטילים המדויקים משתלב במנהור?
"מבחינתם זה לא מסובך. טילי פתאח 110 יושבים על משאיות. תשתית תת־הקרקע מאפשרת ניוד של המשאיות עד לעמדות שיגור. בעמדות שיגור אפשר בתיאוריה להרכיב פלטפורמה, או שיפוע יציאה. המשאית עולה, יורה ויורדת. כשטסים מעל למיקומים רואים רק הר. קשה לאתר את זה. אנחנו מבינים שיש להם אפשרות לשיגור מהיר ונייד של הטילים".

פרויקט העבודות האזרחי של חברת "מצטפא למסחר וקבלנות" (צילום: באדיבות מרכז עלמא)
חברת "מצטפא למסחר וקבלנות" בונה מנהרה בלבנון (צילום: באדיבות מרכז עלמא)
עוד 809 מילים ו-1 תגובות
סגירה